Exempel på kompletta DIY smarta hem lösningar med resonemang?

Permalänk
Medlem

Exempel på kompletta DIY smarta hem lösningar med resonemang?

Känner du till någon beskrivning av en komplett DYI smarthem-lösning som du rekommenderar en genomläsning av?

Jag har kommit igång med Raspberry Pi, Conbee II, Hass.io och några Aqara sensorer än så länge. Jag fokuserar på säkerheten till att börja med, men tänker så småningom utöka med gardiner, ljussättning och eventuellt också termostater och underhållning.

Just nu tittar jag på broken window sensorer och magnetsensorer. Men alternativen verkar många. Först tänkte jag skaffa magnetsensorer. Sedan insåg jag att fönster kan krossas och var ett tag inne på magnetsensorer + akustiska sensorer. Efter lite mer läsning verkar det som att Aqaras vibrationssensor (schocksensor) klarar att detektera båda scenariona. Efter lite mer fundering tänker jag att en PIR-sensor klarar av båda scenariona + skapa triggers för automation.

Ni ser varför jag vill läsa om andras kompletta system. Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag att det verkar finnas flera typer av sensorer som kan lösa samma problem, men vissa blir vettigare att välja när jag tänker på hela systemet.