Permalänk
Medlem

Volymmixer

Hej
Så jag hade lite av ett problem, nämligen att det är allt för jobbigt att ställa ljudvolymen och balansen mellan olika program på datorn. Antingen är man ju tvungen att ställa det i programmen eller så måste man tabba ut och använda windows volymmixer. Allt för jobbigt. Det skulle vara mycket mer praktiskt om man hade fysiska kontroller för det istället. Det finns bara ett litet ynka problem, ingen verkar bygga en sådan enhet...

Det finns dock lösningar till det mesta så jag byggde mig en

Konceptet är enkelt. Fyra potentiometrar, tre tryckknappar samt en Arduino nano och lite kod.

Arduinon läser av potentiometrarna och kommunicerar med datorn seriellt om det sker någon förändring. På datorn ligger ett python-script som sedan utnyttjar ett windowsapi för att ställa programmens ljudvolym i Windows inbyggda volymmixer.

Har konfigurerat det så att potentiometrarna styr huvudvolymen, Spotify, Discord samt det program som för tillfället är i fokus. Knapparna kontrollerar föregående låt, paus/start samt nästa låt.

När det sedan kom till att husera det hela så tänkte jag att det behövs något bastant, något som inte flyter omkring på skrivbordet hur som helst. Tur nog så känner man någon med en mekanisk verkstad som var snäll nog att hjälpa till.

Resultatet blev i min mening inte så tokigt.

Nu med mjukvara. Efter lite mer omskrivningar är nu programmet helt opensource och använder ett paket i python kallat pycaw för att justera volymen på datorn.

https://github.com/TypJag/VolumeMixer

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Wow! Jag har letat efter exakt samma sak, man kanske skulle få tummen ur arslet och tillverka en egen

Permalänk
Hedersmedlem

Wow. Snyggt jobbat!

Själva kontrolldäcket blev riktigt läckert. Diggar verkligen estetiken, och funktionen är ju klart fiffig också. En sån där villhöver jag också även om det sannolikt aldrig blir av.

Kommer du lägga ut källkoden för mikrokontrollerns firmware och Windows-tjänsten också?

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tack så mycket!

Har funderat på att lägga ut koden men ska försöka göra den lite mer robust först.

Har också funderat på att kanske tillverka fler och lägga upp typ en kickstarter för att sälja dom. Lite märkligt att det inte redan finns något liknade på marknaden.

Permalänk
Medlem

Häftigt och uppfinningsrikt!
Jag var slö och köpte Go XLR (finns billigare mini också).

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tEsw:

@pv2b: Tack så mycket!

Har funderat på att lägga ut koden men ska försöka göra den lite mer robust först.

Har också funderat på att kanske tillverka fler och lägga upp typ en kickstarter för att sälja dom. Lite märkligt att det inte redan finns något liknade på marknaden.

Inget att skämmas över. Hemsnickrad kod är alltid ful.

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Det kanske jag också hade gjort om jag visste om att den fanns. Minin verkar rätt smidig!

Permalänk
Medlem

Om andra tröttnat på att justera i mjukvara så rekommenderar jag Voicemeter och någon enklare midikontroller tex en Korg Nanokontrol. Funkar riktigt bra och beroende på version av Voicemeter så kan man ha en hel del virtuella och fysiska in och utgångar.

Man kan med lätthet sedan styra volym på olika utgångar, sätta volym för olika program, lägga på effekter och EQ om man önskar på olika kanaler osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Härlig volymmixer! skulle vilja ha en liknande själv. Köpte precis ett TKL tangentbord utan mediaknappar. Får se om jag snickrar ihop något i svarven, fräsen och borrmaskinen.

Men i min skulle jag nog gravera vad de olika reglagen gör, man kan göra det enkelt för sig med gravering eller lite mer avancerat med laser.
Sen skulle jag täcka kontrollkortet för eventuella spill/damm, men det är riktigt snyggt när det är öppet

Tack för inspirationen!

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Intressant. Letar själv efter något liknande för att styra volymen i Windows och har hittat https://www.getpcpanel.com/

Hade tidigare kontrollen till headsetet för att styra volymen i hörlurarna. Men den har slutat fungera och har just nu sidohjulet på musen, men har då fått ersätta en annan funktion. Eftersom jag inte behöver styra olika applikationer just nu så är det lite overkill

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg.

Du kan ju lätt göra en version som är precis som din, men även en mer plastig/gameraktig för de som vill ha mindre "steampunk"-look (inte för din är direkt steampunk men om man ska dra åt extrema håll).

Jag funderar mest på vad som passar bäst för att köra med trådlösa gaminglurar (dvs, extra delay inte OK), vill ha lätt sätt att mixa, när man t.ex. spelar och dör så man snabbt kan stänga av spelljudet och lyssna mer på en stream, etc...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Proffsmoddare

Stilren! Du skulle kunna printa ett litet skydd till elektroniken på undersidan kanske men annars mycket stiligt projekt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra och snyggt utfört!

Skulle jag själv förbättra något vore det att skarva USB:n till ett anslutningsdon på baksidan av mixern så den blir lättare och robustare att komma åt, och i samband med det även passa på byta anslutningen till en vanlig USB istället för den flimsiga Mini-B som sitter på Arduinon.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk

@MadMantiz: fast allt som drar ström på USB kör ju med mini förutom skrivare och lite annat och då är det ju den större fyrkantiga och det blir ju lite otympligt och ofta så är kablarna lite grövre.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

@tEsw: Du kan ju driva den med en vanlig powerbank så slipper du kablar på skrivbordet

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av High1ander:

Riktigt snygg.

Du kan ju lätt göra en version som är precis som din, men även en mer plastig/gameraktig för de som vill ha mindre "steampunk"-look (inte för din är direkt steampunk men om man ska dra åt extrema håll).

Jag funderar mest på vad som passar bäst för att köra med trådlösa gaminglurar (dvs, extra delay inte OK), vill ha lätt sätt att mixa, när man t.ex. spelar och dör så man snabbt kan stänga av spelljudet och lyssna mer på en stream, etc...

Steelseries Arctis 7 (som är en trådlös gaminglur med låg latens) har en "chatmix" funktion där man har 2 virtuella ljudkort i Windows som man kan "mixa" genom en volymratt på lurarna.

Nackdelarna är att det ena virtuella ljudkortet är endast Mono med någon slags EQ på som är optimerad för tal. Så du kan inte köra det för game+stream. Funkar bra för typ discord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Steelseries Arctis 7 (som är en trådlös gaminglur med låg latens) har en "chatmix" funktion där man har 2 virtuella ljudkort i Windows som man kan "mixa" genom en volymratt på lurarna.

Nackdelarna är att det ena virtuella ljudkortet är endast Mono med någon slags EQ på som är optimerad för tal. Så du kan inte köra det för game+stream. Funkar bra för typ discord.

Har Arctis Pro, vilket har en line-in ingång, så får testa att koppla upp en gammal mixer, har flera skärmar och kan likväl köra olika datorer/källor till ljudet.

Tråkiga dock verkar vara att på dessa så kör man 7.1 simulering för spel så kommer även musik/streams emuleras...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Härlig volymmixer! skulle vilja ha en liknande själv. Köpte precis ett TKL tangentbord utan mediaknappar. Får se om jag snickrar ihop något i svarven, fräsen och borrmaskinen.

Men i min skulle jag nog gravera vad de olika reglagen gör, man kan göra det enkelt för sig med gravering eller lite mer avancerat med laser.
Sen skulle jag täcka kontrollkortet för eventuella spill/damm, men det är riktigt snyggt när det är öppet

Tack för inspirationen!

Tack! Ja det hade varit riktigt snyggt att gravera in knapparnas och vredens funktioner. Hoppas vi får se lite bilder om du bestämmer dig att göra dig en!

Funderade på att kapsla in mittenpartiet med trä men tyckte det var snyggt öppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

@tEsw: Du kan ju driva den med en vanlig powerbank så slipper du kablar på skrivbordet

Får bli bluetooth och inbyggt batteri i V2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Riktigt snygg.

Du kan ju lätt göra en version som är precis som din, men även en mer plastig/gameraktig för de som vill ha mindre "steampunk"-look (inte för din är direkt steampunk men om man ska dra åt extrema håll).

Jag funderar mest på vad som passar bäst för att köra med trådlösa gaminglurar (dvs, extra delay inte OK), vill ha lätt sätt att mixa, när man t.ex. spelar och dör så man snabbt kan stänga av spelljudet och lyssna mer på en stream, etc...

Det finns definitivt plats för variation i design för en sån här produkt. Tyckte den som @jocke92 länkade i trä var rätt stilig!

Eftersom att mixern inte hanterar de riktiga ljudsignalerna utan bara interagerar med Windows inbyggda volymmixer (den man kan få fram om man högerklickar på ljudikonen i taskbar) så lägger den inte till något delay alls.

Vad du beskriver som användningsområde är exakt vad jag har använt den till, för att snabbt kunna ändra balansen i ljudvolym mellan olika program på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEsw:

Det finns definitivt plats för variation i design för en sån här produkt. Tyckte den som @jocke92 länkade i trä var rätt stilig!

Eftersom att mixern inte hanterar de riktiga ljudsignalerna utan bara interagerar med Windows inbyggda volymmixer (den man kan få fram om man högerklickar på ljudikonen i taskbar) så lägger den inte till något delay alls.

Vad du beskriver som användningsområde är exakt vad jag har använt den till, för att snabbt kunna ändra balansen i ljudvolym mellan olika program på datorn.

Jo precis, men vill ju även kunna koppla in och styra andra källor (dvs. sånt som inte genereras från samma dator), lite det som är kruxet. Självklart kan jag frankensteina ihop en massa saker, men vill helst ha ett rent skrivbord utan massa lullul.

Har t.ex. använt en elgato streamdeck för att styra vissa ljudfunktioner, men vill helst ha rattar som är snabbare/exaktare.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Satt och snackade med en polare om exakt det här för en vecka sen.

Har en Arduino uno liggandes sen jag mixtrade med quadcopters för en massa år sen och har haft samma bekymmer med att det är väldigt svårt att styra ljudet i alla olika program och spel. Kommer du släppa dina scripts för att styra det hela?

Permalänk

Ser stabilt ut! Bra med kontakter!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av tEsw:

@pv2b: Tack så mycket!

Har funderat på att lägga ut koden men ska försöka göra den lite mer robust först.

Har också funderat på att kanske tillverka fler och lägga upp typ en kickstarter för att sälja dom. Lite märkligt att det inte redan finns något liknade på marknaden.

Jag har som många andra letat efter liknande funktioner ett tag! Jag hade definitivt testat göra något av detta då jag misstänker att intresset definitivt finns.
Hade lätt köpt en till rätt pris! ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Tummen upp från mig som "audiophile-wannabie".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Intressant. Letar själv efter något liknande för att styra volymen i Windows och har hittat https://www.getpcpanel.com/

Hade tidigare kontrollen till headsetet för att styra volymen i hörlurarna. Men den har slutat fungera och har just nu sidohjulet på musen, men har då fått ersätta en annan funktion. Eftersom jag inte behöver styra olika applikationer just nu så är det lite overkill

Var riktigt nära på att beställa en sådan. Men så kräver applikationen Java...

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt! Har länge tänkt på något liknande och blev ju lite inspirerad nu då här är mitt bygge (får byta knobbarna till något finare sen)

.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk

@tEsw: Otroligt snyggt jobbat och användbart! Kanske något du skulle sjösätta? Ska helt klart försöka mig på detta!

Visa signatur

//J Hansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Snyggt byggt! Har länge tänkt på något liknande och blev ju lite inspirerad nu då här är mitt bygge (får byta knobbarna till något finare sen) https://i.imgur.com/IJD5SNa.jpg.

Grymt! Hur har du gjort med mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Grymt! Hur har du gjort med mjukvara?

Gjorde som tEsw, en nano som skickar seriellt till ett python script : )

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5