Permalänk
Medlem

Uppgradera min dator.

Hejsan.

Som rubriken lyder, så vill jag uppgradera min dator då den börjar bli lite gammal.

De jag söker är moderkort, processor och minne. Allt det andra i datorn är rätt nyss uppgraderat.
Min prisklass är 7-8000.

Jag vill ha en bra dator, som håller några år. Vill inte behöva köpa nytt nästa år igen.

Så skriv på vad ni kan plocka ihop för skoj. Ju billigare desto bättre

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort samt nätaggregat idag?. Vad är syftet med datorn?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@TheProof:

https://komponentkoll.se/bygg/ZrCJF

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vad har du för grafikkort samt nätaggregat idag?. Vad är syftet med datorn?

Pass på båda dom första frågorna, då jag inte riktigt har koll på detta i dagsläget. xD

Men syftet med datorn är att spela, samt streama.

Permalänk
Medlem

Har läst många som föredrar AMD. Varför detta?
För några år sedan så var det många som tycket AMD var rena skiten.

Permalänk
Medlem

@TheProof:

AMD har kommit ikapp Intel, och är billigare

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk

@TheProof:
Sedan 2017 när AMD lanserade första generationens Ryzen så har de stadigt fått tillbaka förtroendet.

Varje generation därefter förbättrade prestandan och nu med Ryzen 3000-serien så är de flesta överens om att de är ikapp Intel och på sätt och vis förbi. Det enda Intel har kvar att stoltsera med är den absoluta toppklassen som är något bättre för just gaming än AMDs toppklass. AMD är dessutom långt, långt före Intel i allt annat än spel. Även om du inte gör mycket annat än att spela spel så kommer du märka när du zippar upp filer att Ryzen 3000 gör det oerhört fort jämfört med samma prisklass hos Intel.

Du säger att du vill streama, då kan AMD vara riktigt nice. Om du har ett Nvidia-grafikkort av Turing-familjen så har de flesta nvenc-encoder för streaming (2000-serien samt super-modellerna av 1600-serien tror jag har nvenc) och då spelar nog CPUn mindre roll, men ändå, jag skulle ändå satsa på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@TheProof:
Sedan 2017 när AMD lanserade första generationens Ryzen så har de stadigt fått tillbaka förtroendet.

Varje generation därefter förbättrade prestandan och nu med Ryzen 3000-serien så är de flesta överens om att de är ikapp Intel och på sätt och vis förbi. Det enda Intel har kvar att stoltsera med är den absoluta toppklassen som är något bättre för just gaming än AMDs toppklass. AMD är dessutom långt, långt före Intel i allt annat än spel. Även om du inte gör mycket annat än att spela spel så kommer du märka när du zippar upp filer att Ryzen 3000 gör det oerhört fort jämfört med samma prisklass hos Intel.

Du säger att du vill streama, då kan AMD vara riktigt nice. Om du har ett Nvidia-grafikkort av Turing-familjen så har de flesta nvenc-encoder för streaming (2000-serien samt super-modellerna av 1600-serien tror jag har nvenc) och då spelar nog CPUn mindre roll, men ändå, jag skulle ändå satsa på AMD.

Jag har kört AMD i många år och tänker faktiskt fortfarande köra dom då jag tycker att de funkar bäst.
Men när det kommer till minnen. Ju bättre hastighet på dom ju bättre dator har jag förstått.
Vad skulle du rekommendera?

Permalänk
Skrivet av TheProof:

Jag har kört AMD i många år och tänker faktiskt fortfarande köra dom då jag tycker att de funkar bäst.
Men när det kommer till minnen. Ju bättre hastighet på dom ju bättre dator har jag förstått.
Vad skulle du rekommendera?

3200 MHz är nog så högt du kan gå innan det är bättre att lägga mer pengar på CPUn istället, eller GPU om det hade varit något du va ute efter.
Annars om du har budget för det kan du gå upp till 3600 MHz, över det är ingen större mening eller ens säkert att det kommer fungera tillsammans med Ryzen 3000-serien. Den absoluta gränsen för Ryzen 3000 är RAM i hastigheten 3866 MHz (inte helt sant men i praktiken är det så gott som sant), men det är dels svindyrt och det kanske inte ens kommer fungera.

Utöver RAM-hastigheten är det också viktigt att tänka på vilka timings de kan köras i. Timings avgör hur många klockcykler minnet får på sig att t.ex. hitta rätt plats i minnet, eller hur lång tid den har på sig att läsa datan på den platsen. Ju lägre timings ditt RAM kan använda desto bättre prestanda, men generellt är hastigheten lite viktigare att tänka på.

En tredje sak att tänka på är om du t.ex. har en CPU-kylare som är bulkig och kan riskera att vara i vägen för ditt RAM. Då är det säkrast att satsa på low profile-minnen som Corsairs LPX-minnen.

Vad gäller moderkort behöver vi veta hur stort ditt chassi är. De flesta antar nog att du har ett fullstort chassi, det är ändå vanligast, men du kanske har något mindre?

Om du bara får plats med ITX så ska MSI B450I Gaming Plus AC vara bästa alternativet (https://youtu.be/JGY2mqTn2rc?t=1225)
Annars om du har plats för mATX eller ATX så ska MSI B450M Mortar Max vara bäst överlag (https://youtu.be/JGY2mqTn2rc?t=1380), om du inte har fler än 4 enheter som ansluter med SATA. Den har plats för två M.2, medan exempelvis MSI B450 Tomahawk Max som många rekommenderar endast har en M.2 och den har även färre USB-portar tillgängliga. Så Mortar Max verkar på alla sätt bättre om du inte måste ha fler SATA-anslutningar än 4.

Så med allt det sagt, om du vill satsa högt och ha hela 12 kärnor som just nu inte ger dig mer prestanda i spel än t.ex. 8 kärnor men som om några år kan hjälpa en hel del, när spel förhoppningsvis utnyttjar många kärnor och trådar på ett bättre sätt, då skulle jag rekommendera:

Om du inte vill lägga extra pengar på framtiden som, ärligt talat, ingen säkert kan säga verkligen kommer spela roll, satsa på det här som ändå ger dig 8 kärnor och så gott som samma prestanda i spel idag:

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheProof:

Hejsan.

Som rubriken lyder, så vill jag uppgradera min dator då den börjar bli lite gammal.

De jag söker är moderkort, processor och minne. Allt det andra i datorn är rätt nyss uppgraderat.
Min prisklass är 7-8000.

Jag vill ha en bra dator, som håller några år. Vill inte behöva köpa nytt nästa år igen.

Så skriv på vad ni kan plocka ihop för skoj. Ju billigare desto bättre

Tack på förhand för svar!

Eftersom att du inte är mer datorintresserad än att du inte ens vet vad för grafikkort du har tror jag inte du behöver en monsterprocessor. En Ryzen 3600 duger fint till dig.

Jag skulle säga att 3600Mhz minnen är en bra investering. Högre minneshastighet är något Ryzen tycker om, och det kostar inte mycket mer än 3200Mhz. Högre än 3600 är inte värt att gå.

Permalänk
Medlem

Fråga angående minnen. Om jag tar 3200 mhz minnen, måste jag inte pilla i biosen då? För att moderkortet ska använda hela kapaciteten av minnen?
Läste något om detta att personen var tvungen att hålla på fram och tillbaka i biosen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TheProof:

Jo du måste in i bios och aktivera minnesprofil Det bör heta XMP/A-XMP/D.O.C.P

Men det är lätt! Finns på första sidan i dom allra flesta bios

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb