Få bild på två skärmar med ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Få bild på två skärmar med ett grafikkort.

Hejsan.

Jag har sökt runt som en idiot men finner inget svar som besvarar mina frågor...

Jag vill koppla två skärmar till mitt grafikkort.
Jag har en skärm med vga och den andra med dvi.

På grafikkortet har jag 1 dvi, 1 Hdmi och 1 DisplayPort(?).

Hur ska jag lösa detta på smidigaste sättet för att kunna få bild på båda skärmarna?

Tanken är att jag ska kunna lägga saker på andra skärmen t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheProof:

Hejsan.

Jag har sökt runt som en idiot men finner inget svar som besvarar mina frågor...

Jag vill koppla två skärmar till mitt grafikkort.
Jag har en skärm med vga och den andra med dvi.

På grafikkortet har jag 1 dvi, 1 Hdmi och 1 DisplayPort(?).

Hur ska jag lösa detta på smidigaste sättet för att kunna få bild på båda skärmarna?

Tanken är att jag ska kunna lägga saker på andra skärmen t.ex.

DU behöver hitta en adapter till din VGA vet att det finns adapter för dvi till vga men då blir du av med din dvi port.
Antar att den med VGA är en väldigt gammal skärm då den inte har dvi.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

DU behöver hitta en adapter till din VGA vet att det finns adapter för dvi till vga men då blir du av med din dvi port.
Antar att den med VGA är en väldigt gammal skärm då den inte har dvi.

Den skärmen med vga har några år på nacken ja.
Tanken var att behålla den skärmen med dvi och koppla den till dvi. Och försöka få skärmen med vga till hdmi. Går de?

Jag TROR det finns dvi på den gamla skärmen också. Skulle de såfall gå att koppla en dvi sladd till en adapter som har dvi till hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheProof:

Den skärmen med vga har några år på nacken ja.
Tanken var att behålla den skärmen med dvi och koppla den till dvi. Och försöka få skärmen med vga till hdmi. Går de?

Jag TROR det finns dvi på den gamla skärmen också. Skulle de såfall gå att koppla en dvi sladd till en adapter som har dvi till hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/produkt/8906469/deltaco-dvi-kabel-dvi-ha-...

där har du ett exempel på kabel
edit
https://www.inet.se/produkt/8906062/deltaco-adapter-dvi-ha-ti...

vga till dvi

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

DU behöver hitta en adapter till din VGA vet att det finns adapter för dvi till vga men då blir du av med din dvi port.
Antar att den med VGA är en väldigt gammal skärm då den inte har dvi.

Såg nu att den ”gamla” skärmen har 2 st dvi i bak. Så måste väl gå att köpa en dvi kabel och sedan ha en adapter som går från dvi till hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheProof:

Såg nu att den ”gamla” skärmen har 2 st dvi i bak. Så måste väl gå att köpa en dvi kabel och sedan ha en adapter som går från dvi till hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

Då kopplar du en DVI kabel till gammelskärmen och kör en HDMI ---> DVI till den nya skärmen om den inte har HDMI ingång.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Har du ett "nyare" grafikkort med DVI så är det i praktiken HDMI med en DVI kontakt. Då DVI har varit både analoga och digitala men då analoga bildsignaler är utdöda på konsumentmarknaden och även DVI-formatet är det i dag så blir det nog spännande att få så gamla skärmar att fungera om nu inte grafikkortet är av äldre modell också.

Hur ser DVI-porten på ditt grafikkort ut och hur ser kabeln du använder ut?

Har du de 4 små stiften till höger runt flatstiftet i DVI kontakten på ditt grafikkort så har du troligen analog signal på ditt grafikkort och med rätt kabel/omvandlare så borde gamla skärmen med VGA fungera, annars måste du ha aktiva omvandlare och de brukar vara dyrare för att lösa problemet.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Ska tillägga att jag har testat med att köra vga till en adapter som går från vga - dvi och sedan en till adapter som går från dvi - hdmi och detta funkade inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Gammelskärmen hade dock VGA och det kan bli problematiskt om inte grafikkortet är äldre och har analog signal i DVI-porten. Sedan är frågan om den "nyare" skärmen med bara DVI är analog eller digital och då måste även den ha en aktiv signalomvandlare för att fungera.

https://www.startech.com/se/AV/skarm-och-videoadaptrar/HDMI-D...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som såhär för att testa. Jag tog kabeln från den nya skärmen. Satte i den i den gamla och testa. Fick så bild utan problem 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Löste det. Jag köpte en sladd som var DVI i ena ändan och HDMI i andra. Satte denna på den "nya" skärmen och tog sedan den som var DVI i båda ändarna och satte i den "gamla" skärmen. Funkar jätte bra!

Tack alla för svaren och den hjälp jag fick!