Permalänk

Hur byter man IP adress?

Har någon Bahnnof som internetleverantör och vet hur man ändrar IP-adress manuellt? Måste man kontakta Bahnhof eller kan man göra det på egen hand? Jag avskyr att ringa in till de för man måste hela tiden uppge en bra anledning varför, man kan liksom inte bara ändra spontant utan man måste komma på en bra ursäkt annars låter de inte dig göra något.

EDIT1: Mods får gärna flytta om tråden ifall den är felplacerad.

Permalänk
Medlem

Du kan inte byta IP själv. Din ISP tilldelar dig en IP.
Måste säga att jag ställer mig väldigt undrande till varför du vill byta. Låter verkligen som du gjort något moraliskt tveksamt eller direkt olagligt.

Permalänk
Sötast

Ip-ban! woho!

Det du kan göra är att inatt så drar du ut sladdarna ur routern, koppla in dem imorgon.
Du har med stor sannolikhet ny ip-adress imorgon (oftast redan efter 20 min) då de flesta har en dynamisk IP-adress som återvinns om man inte har en aktiv lease på den. Din router håller din lease aktiv sålänge den har en aktiv anslutning.

Skrivet av Svantesson666:

Du kan inte byta IP själv. Din ISP tilldelar dig en IP.
Måste säga att jag ställer mig väldigt undrande till varför du vill byta. Låter verkligen som du gjort något moralisk tveksamt eller direkt olagligt.

Alla IP-adresser har lika värde! Man bör få välja partn....ehh ip-adress själv utan att behöva förklara sig

Why the spanish inquisition? Påverkar det dig?

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att de vill ha en vettig anledning. Finns inga normala tillfällen då gemene man skulle ha nytta av en ny IP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Inte så konstigt att de vill ha en vettig anledning. Finns inga normala tillfällen då gemene man skulle ha nytta av en ny IP.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Finns det visst.

Har du några exempel? Alltså av ren nyfikenhet. Jag kan inte komma på en enda gång jag känt det behovet, trots en del serverdrift hemma. Så vad finns det för "normala" tillfällen där "gemene man" skulle ha behovet?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Har du några exempel? Alltså av ren nyfikenhet. Jag kan inte komma på en enda gång jag känt det behovet, trots en del serverdrift hemma. Så vad finns det för "normala" tillfällen där "gemene man" skulle ha behovet?

Tex om man vill registrera mer än ett konto på valfri sida som inte tillåter mer än en registrering per ip/specifik tid.

Men här inne har ju alla foliehatt och tror att alla andra har brunt mjöl i påsen så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Tex om man vill registrera mer än ett konto på valfri sida som inte tillåter mer än en registrering per ip/specifik tid.

Men här inne har ju alla foliehatt och tror att alla andra har brunt mjöl i påsen så.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast har du inte lite brunt mjöl i påsen om du vill byta IP för att kringgå en policy någon satt upp?

Nä men visst, det var en uppriktig fråga eftersom jag själv inte kunde komma på något, så då fick jag ju en anledning. Även om jag inte riktigt håller med om att det skulle vara något så vanligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Bara att använda en VPN så kommer du runt eventuella IP blockning om det nu är det du vill. Och försök att sköta dig på nätet..

Permalänk
Medlem

@macmann1: Ett annat scenario är att man kan bli utsatt för DDOS eller dylikt, är inte helt ovanligt i spel som använder sig utav P2P trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Fast har du inte lite brunt mjöl i påsen om du vill byta IP för att kringgå en policy någon satt upp?

Nä men visst, det var en uppriktig fråga eftersom jag själv inte kunde komma på något, så då fick jag ju en anledning. Även om jag inte riktigt håller med om att det skulle vara något så vanligt.

Nej, det har jag inte - men som sagt, detta forum ibland.
Du hävdade att det Inte fanns några normala tillfällen då gemene man skulle ha nytta av en ny IP. Jag har gett dig ett exempel, men det finns fler.

Det är nog inte vanligt förekommande, men din hävdan var att det inte fanns några normala tillfällen för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att byta IP är inget konstigt. Som exempel gör jag det själv rätt ofta eftersom en del idiotsidor och strömningstjänster i USA till exempel bara tillåter IP från USA. Så jag använder en VPN i USA för att kringå det, finns flera andra anledningar..

Det som däremot väcker frågor är när en "medeldatakunnig" ringer sin ISP och ber att få byta IP, det funkar inte riktigt så... så frågan blir lite "vad han denna person nu gjort?"

Det är lite som att man ringer sin bank och ber att få byta banknummer, banken svara liksom "Höh?"

Permalänk
Medlem

Om du bara behöver en ny IP för stunden så kan du ju dela från mobilen, sen om du behöver ytterligare så är det bara att slå på och av flygplansläge.

Permalänk
Medlem

För mig fungera det ibland att stänga av routern i typ en timme eller så.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenskpotatis:

Har någon Bahnnof som internetleverantör och vet hur man ändrar IP-adress manuellt?

Jisses! Lyssna inte på trollen i denna tråd!

Hos Bahnhof byter du själv IP-adress i kundportalen på adressen https://www.bahnhof.se/minasidor/services/broadband.
Du behöver ansluta dit utan att vara uppkopplad med VPN, så att Bahnhof ser din riktiga IP-adress när du är inloggad. Om det ändå inte funkar kan det bero på att du behöver få DNS:en med DHCP, så om du har satt denna statiskt i router eller dator behöver du köra DHCP under bytet. Att starta om router/dator och fiberkonverter kan påskynda bytet efter att du begärt byte i portalen.

En alternativ lösning är att byta mac-adress på den den dator/router som är kopplad mot Bahnhof, men förmodligen blir du då omdirigerad till Bahnhof och behöver logga in och bekräfta att det är din utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nej, det har jag inte - men som sagt, detta forum ibland.
Du hävdade att det Inte fanns några normala tillfällen då gemene man skulle ha nytta av en ny IP. Jag har gett dig ett exempel, men det finns fler.

Det är nog inte vanligt förekommande, men din hävdan var att det inte fanns några normala tillfällen för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hävdade inget sånt, bara att jag själv inte kom på något.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Sötast

Om man skär moralpaniken i denna tråd med kniv så kan man lätt bre flera mackor med det som pålägg...

Varför blir folk så upprörda över en IP-adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om man skär moralpaniken i denna tråd med kniv så kan man lätt bre flera mackor med det som pålägg...

Varför blir folk så upprörda över en IP-adress?

Nu har jag läst tråden både en och två gånger och jag har ännu inte sett någon som är upprörd.

Det finns mängder av partytrix hur man kan göra, med en riktig "lösning" via Bahnhofs egen kundportal. Så case closed?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Koppla ur prylarna över natten. Byt mac-adress på routerns WAN-port. Eller använd en VPN, får man inte en sådan gratis av Bahnhof?

Permalänk
Medlem

@Allexz: Upprörda är kanske fel ord, nyfikna/fundersamma passar nog bättre

Handlar det om att man vill registrera flera konton på en sida som någon gav exempel på så känns det ju lättare att hoppa på valfri VPN-tjänst / internetdela från mobilen.

Vill man byta den direkt från sin ISP så känns det som ett mer "permanent" behov, även om det ofta är DHCP-tilldelning.

Nu verkar det som att det fanns en lösning även hos ISP:n, men om så inte var fallet är det generellt svårt att ge rätt svar om man inte vet vad behovet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om man skär moralpaniken i denna tråd med kniv så kan man lätt bre flera mackor med det som pålägg...

Varför blir folk så upprörda över en IP-adress?

Vad jag kan se är det bara du som är upprörd. Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag hävdade inget sånt, bara att jag själv inte kom på något.

Du har rätt, jag som blandade ihop användarnamnen på dig och Nioreh83

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Inte så konstigt att de vill ha en vettig anledning. Finns inga normala tillfällen då gemene man skulle ha nytta av en ny IP.

Skickades från m.sweclockers.com

För något år sedan hamnade mitt ip-nummer av någon okänd anledning på Cloudflares blacklist, vilket gjorde att jag fick oändliga captchas på var och varannan sida. Cloudflare används av typ alla sidor nuförtiden så allt blev oanvändbart, eller väldigt opraktiskt. Bytte ip-nummer och problemet försvann. Har fortfarande ingen aning om varför det hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

@Allexz: Upprörda är kanske fel ord, nyfikna/fundersamma passar nog bättre

Handlar det om att man vill registrera flera konton på en sida som någon gav exempel på så känns det ju lättare att hoppa på valfri VPN-tjänst / internetdela från mobilen.

Vill man byta den direkt från sin ISP så känns det som ett mer "permanent" behov, även om det ofta är DHCP-tilldelning.

Nu verkar det som att det fanns en lösning även hos ISP:n, men om så inte var fallet är det generellt svårt att ge rätt svar om man inte vet vad behovet är.

När jag hade Com Hem nere i Malmö några år bytte jag nätverkskort i datorn, inte för att byta IP-adress, utan gick från ett 100MBit till ett gigabit-kort. Då fick jag ny adress omedelbums, så snart jag satt i den nya nätverkskortet så hade jag tilldelats en ny adress.
Detta var förstås på LAN och externa adressen var oförändrad vill jag minnas.
Anledningen jag är säker på det är att jag tog printscreens på min setup innan, och efter bytet. Vet inte om nätverkskort är externa idag. Jag kör på moderkortets inbyggda på mina datorer. Så en workaround är att byta MAC som sagt, om det går att göra i setup för router eller om det måste till ny HW låter jag vara osagt. Men Bahnhof verkar ha en service för det enl. uppgift tidigare i tråden. Jag tror DHCP lease är bundet på MAC.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Jag kommenterade mest ordvalet "upprörda", inte hur TS får en ny IP-adress (Den delen verkar ju redan vara löst). Men med det sagt finns det flera sätt att byta IP på, ex byta mac-adress som du mycket riktigt påpekar

Permalänk
Medlem

@Hucke: Yes, såsant, det var jag som spann vidare bara.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K