Ny SSD - 1mb/s read speed

Permalänk
Medlem

Ny SSD - 1mb/s read speed

Hej

Har precis installerat en ny Kingston A400 960GB i datorn - problemet bara är att den är så djääävulskt seg. Write speed ligger runt 300mb/s + och det är jag såklart nöjd med men read spead cappar ut på 3mb/s.

Har ni några ideer? Hur kan jag fixa detta?

OBS. Jag vet att SSDn jag köpt är skräp men så här skräp är den väl ändå inte?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv

Prova ett program som testar prestandan och återkom med resultat.
AS SSD Benchmark:
https://www.google.com/amp/s/www.techspot.com/amp/downloads/6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Prova ett program som testar prestandan och återkom med resultat.
AS SSD Benchmark:
https://www.google.com/amp/s/www.techspot.com/amp/downloads/6...

Enligt det programmet låg både read och write över 490mb/s men problemen återstod, men verkar som att det går i perioder. Program laddar inte och krashar för att disken var för seg - kanske var nått mjukvarurelaterat eftersom det kom och gick.

Jag har hur som helst installerat om windows nu på en m2-disk istället så får jag ha den krånglande ssdn som slaskdisk.

Men tack för hjälpen iallafall!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är petig, men man skriver inte ett lite 'm' om man avser 'M' för Mega - det finns anledning till konventioner i hur man skriver storheter och enheter och det är bl.a för att man inte skall misstolka och i något läge kan ge katastrof i konsekvens. Även om de flesta underförstått av kontexten vet vad som menas så skall man fortfarande inte skriva fel, för görs det för ofta så kan nya läsare med mindre kunskapsbagage, som ser det ofta - börja tro att det är ett OK sätt att skriva det på det sättet.

Det är inte ofta jag skriver om det men det är precis som om rent eller smutsigt teknikrum där många olika företag jobbar - är det rent och snyggt när man kommer dit så ser man till att det är rent och snyggt när man går därifrån - men börja någon slarva och det är skräp kvar, så blir det snart mer skräp då folk inte längre tycker att man behöver städa efter sig 'då det redan är skitigt och jag vill inte städa efter andra' och anser att det är någon annans problem - och förfallet ökar exponentiellt.

Detta gäller också skriven text i tex. forum och om ingen reagerar på att man skriver 'mb' när man menar 'MB' och andra som läser och skriver ser det ofta, tycker snart att det är ok och börja snart skriva likadant och så har vi snart den ord-enhetsmässiga nedsmutsningen igång precis som ett teknikrum håller på att sunka ned sig, för att man inte längre tycker sig att man har ett eget ansvar att det man lämna efter sig ser propert ut - oavsett om det är ordningen i en teknikrum efter ett arbete eller en skriven text i en forum.

Andra ord som sticker ut på storhetssidan är man använde formulering som att 'ändra Volten' (fel) i stället för att skriva 'Ändra spänningen' (rätt) i tex. diskusionen om spänning mot GPU/CPU etc.

Och ärligt - de flesta av er vet hur det egentligen skall skrivas - eller vart fall sett hur andra (de flesta i alla fall) skriver i tidigare texter - så ta den sekunden som behövs för att skriva _rätt_ och inte bara låta slarvskrivningen av storheter och enheter bara glida...

---

Observera - det syns väldigt tydligt skillnad mellan någon försöker mycket men inte lyckas så bra (tex. dyslexi eller språkbarriär) och de som slarvar och kan bättre om de bara bemödade att läsa sin text en gång och rätta innan trycka på 'skicka' - att man feltavar ord ibland är inte lika viktiga som att få till storheter och enheter rätt - så det sistnämnda är det man skall lägga krutet på att få rätt vid en genomläsning innan 'skicka'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nu kanske jag är petig, men man skriver inte ett lite 'm' om man avser 'M' för Mega - det finns anledning till konventioner i hur man skriver storheter och enheter och det är bl.a för att man inte skall misstolka och i något läge kan ge katastrof i konsekvens. Även om de flesta underförstått av kontexten vet vad som menas så skall man fortfarande inte skriva fel, för görs det för ofta så kan nya läsare som ser det ofta - börja tro att det är ett OK sätt att skriva det på det sättet.

Det är inte ofta jag skriver om det men det är precis som om rent eller smutsigt teknikrum där många olika företag jobbar - är det rent och snyggt när man kommer dit så ser man till att det är rent och snyggt när man går därifrån - men börja någon slarva och det är skräp kvar, så blir det snart mer skräp då folk inte längre tycker att man behöver städa efter sig 'då det redan är skitigt och jag vill inte städa efter andra' och anser att det är någon annans problem - och förfallet ökar exponentiellt.

Detta gäller också skriven text i tex. forum och om ingen reagerar på att man skriver 'mb' när man menar 'MB' och andra som läser och skriver ser det ofta, tycker snart att det är ok och börja snart skriva likadant och så har vi snart den ord-enhetsmässiga nedsmutsningen igång precis som ett teknikrum håller på att sunka ned sig, för att man inte längre tycker sig att man har ett eget ansvar att det man lämna efter sig ser propert ut - oavsett om det är ordningen i en teknikrum efter ett arbete eller en skriven text i en forum.

Andra ord som sticker ut på storhetssidan är man använde formulering som att 'ändra Volten' (fel) i stället för att skriva 'Ändra spänningen' (rätt) i tex. diskusionen om spänning mot GPU/CPU etc.

Och ärligt - de flesta av er vet hur det egentligen skall skrivas - eller vart fall sett hur andra (de flesta i alla fall) skriver i tidigare texter - så ta den sekunden som behövs för att skriva _rätt_ och inte bara låta slarvskrivningen av storheter och enheter bara glida...

---

Observera - det syns väldigt tydligt skillnad mellan någon försöker mycket men inte lyckas så bra (tex. dyslexi eller språkbarriär) och de som slarvar och kan bättre om de bara bemödade att läsa sin text en gång och rätta innan trycka på 'skicka' - att man feltavar ord ibland är inte lika viktiga som att få till storheter och enheter rätt - så det sistnämnda är det man skall lägga krutet på att få rätt vid en genomläsning innan 'skicka'.

Wtf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nu kanske jag är petig, men man skriver inte ett lite 'm' om man avser 'M' för Mega - det finns anledning till konventioner i hur man skriver storheter och enheter och det är bl.a för att man inte skall misstolka och i något läge kan ge katastrof i konsekvens. Även om de flesta underförstått av kontexten vet vad som menas så skall man fortfarande inte skriva fel, för görs det för ofta så kan nya läsare med mindre kunskapsbagage, som ser det ofta - börja tro att det är ett OK sätt att skriva det på det sättet.

Det är inte ofta jag skriver om det men det är precis som om rent eller smutsigt teknikrum där många olika företag jobbar - är det rent och snyggt när man kommer dit så ser man till att det är rent och snyggt när man går därifrån - men börja någon slarva och det är skräp kvar, så blir det snart mer skräp då folk inte längre tycker att man behöver städa efter sig 'då det redan är skitigt och jag vill inte städa efter andra' och anser att det är någon annans problem - och förfallet ökar exponentiellt.

Detta gäller också skriven text i tex. forum och om ingen reagerar på att man skriver 'mb' när man menar 'MB' och andra som läser och skriver ser det ofta, tycker snart att det är ok och börja snart skriva likadant och så har vi snart den ord-enhetsmässiga nedsmutsningen igång precis som ett teknikrum håller på att sunka ned sig, för att man inte längre tycker sig att man har ett eget ansvar att det man lämna efter sig ser propert ut - oavsett om det är ordningen i en teknikrum efter ett arbete eller en skriven text i en forum.

Andra ord som sticker ut på storhetssidan är man använde formulering som att 'ändra Volten' (fel) i stället för att skriva 'Ändra spänningen' (rätt) i tex. diskusionen om spänning mot GPU/CPU etc.

Och ärligt - de flesta av er vet hur det egentligen skall skrivas - eller vart fall sett hur andra (de flesta i alla fall) skriver i tidigare texter - så ta den sekunden som behövs för att skriva _rätt_ och inte bara låta slarvskrivningen av storheter och enheter bara glida...

---

Observera - det syns väldigt tydligt skillnad mellan någon försöker mycket men inte lyckas så bra (tex. dyslexi eller språkbarriär) och de som slarvar och kan bättre om de bara bemödade att läsa sin text en gång och rätta innan trycka på 'skicka' - att man feltavar ord ibland är inte lika viktiga som att få till storheter och enheter rätt - så det sistnämnda är det man skall lägga krutet på att få rätt vid en genomläsning innan 'skicka'.

Ja, även om jag anser detta aningen överdrivet så har du ju rätt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Grumie:
Du har 2 SATA-kontrollers på det moderkortet.
Intel® Z97 Serial ATA 6 Gb/s connectors (7-pin SATA6G_1-6 [red])
ASMedia® Serial ATA 6 Gb/s connectors (7-pin SATA6G_E1/2 [red])

Kopplat den nya disken på den andra kontrollern utan att ha rätt drivrutiner installerade eller rätt inställningar i bios??

Enligt manualen för "MB: ASUS ROG MAXIMUS VII HERO", är de 3 övre port-paren (1-6) Intel-kontrollern och den 4:e (7-8) ASMedia-kontrollern, detta är räknat från ATX-kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, även om jag anser detta aningen överdrivet så har du ju rätt.

Det handlar om att skaffa sig en vana att göra saker rätt - så att man inte gör fel när det är viktigt och ger dyra konsekvenser.

Om du beställer en fiber med 100 mb/s och leveratören faktiskt levererar exakt detta (dvs. 100 mb/s = 0.1 bit i sekunden) så är du inte speciellt nöjd om du egentligen menade 100 Mbit/s i hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nu kanske jag är petig, men man skriver inte ett lite 'm' om man avser 'M' för Mega - det finns anledning till konventioner i hur man skriver storheter och enheter och det är bl.a för att man inte skall misstolka och i något läge kan ge katastrof i konsekvens. Även om de flesta underförstått av kontexten vet vad som menas så skall man fortfarande inte skriva fel, för görs det för ofta så kan nya läsare med mindre kunskapsbagage, som ser det ofta - börja tro att det är ett OK sätt att skriva det på det sättet.

Det är inte ofta jag skriver om det men det är precis som om rent eller smutsigt teknikrum där många olika företag jobbar - är det rent och snyggt när man kommer dit så ser man till att det är rent och snyggt när man går därifrån - men börja någon slarva och det är skräp kvar, så blir det snart mer skräp då folk inte längre tycker att man behöver städa efter sig 'då det redan är skitigt och jag vill inte städa efter andra' och anser att det är någon annans problem - och förfallet ökar exponentiellt.

Detta gäller också skriven text i tex. forum och om ingen reagerar på att man skriver 'mb' när man menar 'MB' och andra som läser och skriver ser det ofta, tycker snart att det är ok och börja snart skriva likadant och så har vi snart den ord-enhetsmässiga nedsmutsningen igång precis som ett teknikrum håller på att sunka ned sig, för att man inte längre tycker sig att man har ett eget ansvar att det man lämna efter sig ser propert ut - oavsett om det är ordningen i en teknikrum efter ett arbete eller en skriven text i en forum.

Andra ord som sticker ut på storhetssidan är man använde formulering som att 'ändra Volten' (fel) i stället för att skriva 'Ändra spänningen' (rätt) i tex. diskusionen om spänning mot GPU/CPU etc.

Och ärligt - de flesta av er vet hur det egentligen skall skrivas - eller vart fall sett hur andra (de flesta i alla fall) skriver i tidigare texter - så ta den sekunden som behövs för att skriva _rätt_ och inte bara låta slarvskrivningen av storheter och enheter bara glida...

---

Observera - det syns väldigt tydligt skillnad mellan någon försöker mycket men inte lyckas så bra (tex. dyslexi eller språkbarriär) och de som slarvar och kan bättre om de bara bemödade att läsa sin text en gång och rätta innan trycka på 'skicka' - att man feltavar ord ibland är inte lika viktiga som att få till storheter och enheter rätt - så det sistnämnda är det man skall lägga krutet på att få rätt vid en genomläsning innan 'skicka'.

Håller med dig om mycket du skriver, stör mig mycket själv på "data" när man menar "dator".

Dock med spänningen tror jag du kanske är lite petig, spänning räknas i volt, så det är ju inte särskilt konstigt att folk säger det.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

@Grumie: Provat att byta satakabel?

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

@AReal_Human:

kanske börja bli väl off topic nu, men...

storhet: Spänning, enhet: Volt
storhet: Ström, enhet: Ampere
etc.

sådant fick man lära med näst intill med fingrar slagna med linjal vid fel när man gick i teknisk gymnasium - det var skitnoga rent ut sagt, och i ingenjörsjobb kan slintande av prefix, storheter och enheter vara skillnaden mellan en postpaket och en trailer med släp och lika många nollor i skillnaden på fakturan sedan...

Har ett minne av en pall som åkte runt flera år och dito fakturor som skickades fram och tillbaka som ingen ville ha med att göra och det hela blev nästan rituellt (det var inga stora pengar men för formen skull...) för att den som tog emot beställningen mycket väl visste vad som menades men bara på pin kiv och bara för att det gick - gjorde exakt det som stod i beställningen - dvs 20-tal typ dryga 1 meter lång plåt och halv meter brett med 3 mm stora hål i hörnen - det som beställdes var en lite täcklucka för en 3HE-hög rack men blev 1-metersdito just för att man missade på prefixer... och rent juridiskt fanns det inget att säga då det levererades det som beställdes...

---

Det som förbryllar och gör att folk förväxlar just 'Volt, Voltage' i inlägg är om man läser mycket engelsk litteratur är att i engelskan är storeheten 'Voltage' och enheten 'Volt' väldigt lika i ord och så en dos svengelska ovanpå detta så har vi den röran vi har idag i olika forumtexter som här ;-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

@Grumie: Provat att byta satakabel?

Tack för tipsen. Testade det och inga förbättringar.

Har googlat runt massor och det verkar som att ganska många har problem som liknar mina. Som systemdisk verkar den inte fungera särskilt bra - men jag har inte samma problem nu när jag windows på m.2 istället.

Skrivet av Viita:

@Grumie:
Du har 2 SATA-kontrollers på det moderkortet.
Intel® Z97 Serial ATA 6 Gb/s connectors (7-pin SATA6G_1-6 [red])
ASMedia® Serial ATA 6 Gb/s connectors (7-pin SATA6G_E1/2 [red])

Kopplat den nya disken på den andra kontrollern utan att ha rätt drivrutiner installerade eller rätt inställningar i bios??

Enligt manualen för "MB: ASUS ROG MAXIMUS VII HERO", är de 3 övre port-paren (1-6) Intel-kontrollern och den 4:e (7-8) ASMedia-kontrollern, detta är räknat från ATX-kontakten.

Hej, har testat runt lite i olika portar utan framgång. Också testat att endast köra denna disk och kopplat loss de andra.

Till er båda: Sedan jag bytte systemdisk så har den nya disken fungerat bra. Så jag kommer att avsluta detta nu eftersom jag inte kan felsöka längre. Vill bara ha en fungerande datorn och det känner jag att jag har uppnått nu. Men tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

En ny signatur