Pimax introducerar VR-headseten 5K Super och Artisan

Permalänk
Melding Plague

Pimax introducerar VR-headseten 5K Super och Artisan

Entusiastfavoriten Pimax introducerar två nya VR-headset under CES 2020 – ett med skyhög uppdateringsfrekvens på 180 Hz och en modell med fokus på pressad prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska man spela minecraft i dessa eller? (Tänker 8K är väldig tung prestanda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ska man spela minecraft i dessa eller? (Tänker 8K är väldig tung prestanda)

Går bra att rendera i lägre upplösning och skala upp det. Den höga upplösningen hjälper mycket för screen-door-effekten, för att kunna läsa texter i spelen samt att kunna se saker på långa avstånd. Finns säkert fler fördelar vid uppskalning!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ska man spela minecraft i dessa eller? (Tänker 8K är väldig tung prestanda)

Det är ju dock inte 8K, det är dubbelt 4K (i bredd, men inte i höjd) som dom kallar för 8K. Dock är ju fortfarande 2x4K rätt tungt att driva.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Ser fram emot foveated rendering med ögonspårning i nästa generation, innan dess är det hyfsat meningslöst för de flesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaloW:

Det är ju dock inte 8K, det är dubbelt 4K (i bredd, men inte i höjd) som dom kallar för 8K. Dock är ju fortfarande 2x4K rätt tungt att driva.

Ja, de är ju rätt fula i sin marknadsföring. 8K vore ju dubbelt både i bredd OCH höjd! Precis som 4K är fyra gånger Full HD!
Men det låter ju bra med 8K och folk verkar gå på det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

har själv en pimax 5k men forfarnde bra headset it sig trosts lite fula maknads

Permalänk
Medlem

Läser Pimax (Svenskt uttal)

Sen hör man Pajmäx.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@GamerGertzy: Är väl dock standard med den formen av vilseledande marknadsförning. 49" brukar väl kallas 4K exempelvis.

Permalänk
Medlem

@Halldin: Jag med, för då kommer mina Tobii-aktier att dra utav helvitti. Jag köper inte VR utan eye tracking.

Permalänk
Medlem

Eyetracking behövs ju inte för prestanda om man har en bra dator. Möjligen blir det intressant för att simulera fokus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ResarXam:

har själv en pimax 5k men forfarnde bra headset it sig trosts lite fula maknads

Fungerar det bra med så hög fov? Jag tänker ifall vissa saker är anpassade mer runt 110 grader pga att Oculus och HTC är därikring.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

har själv en pimax 5k men forfarnde bra headset it sig trosts lite fula maknads

Hur många gånger per månad använder du dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: 3 gånger i veckan ungefär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaloW:

Det är ju dock inte 8K, det är dubbelt 4K (i bredd, men inte i höjd) som dom kallar för 8K. Dock är ju fortfarande 2x4K rätt tungt att driva.

4k betyder 4000 linjer i bredd så nog är det 8k. Eller nästan i alla fall. Dock i ultrabrett format så ja det är hälften så tungt som en 8k 16:9 skärm.

Men håller med om att det känns fel att kalla det 8k eftersom man aldrig ser mer än 4k med något öga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

@sAAb: 3 gånger i veckan ungefär

Jag är nyfiken på VR, men har bara Google cardboard... Vill inte att ett headset för nästan tio papp bara ska bli liggandes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: https://www.blocket.se/annons/stockholm/windows_vr_headset___...

60% av upplevelsen 20% av priset.
Med hur lätt det brukar vara att sälja VR headset så blir din kostnad troligtvis bara frakten om du sedan väljer att uppdatera.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Jag är nyfiken på VR, men har bara Google cardboard... Vill inte att ett headset för nästan tio papp bara ska bli liggandes.

Skickades från m.sweclockers.com

Tips, köp ett begagnat. Jag har själv ett Lenovo Explorer som jag köpte för 1500 kr begagnat för ett år sedan. Det fungerar väldigt bra för sitt pris faktiskt. Nackdelar är sämre färgåtergivning, sämre handkontroller och att inte alla spel stöder headsetet. Men de flesta spel går att köra. Har inside out tracking med så du behöver inte hålla på med några basstationer.

Edit: Ser nu att någon tipsat om detta precis.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sienar:

@GamerGertzy: Är väl dock standard med den formen av vilseledande marknadsförning. 49" brukar väl kallas 4K exempelvis.

Hur menar du nu? 4K är upplösningen inte panelstorlek? LG släpper ju sin första 48" 4K OLED snart, eller är det lögn enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag är nyfiken på VR, men har bara Google cardboard... Vill inte att ett headset för nästan tio papp bara ska bli liggandes.

Skickades från m.sweclockers.com

Tur du bor i Sverige med distansköpslagen då Bara köpa å leka runt bäst man vill i 14d utan att ha sönder produkten å sedan bara lämna tillbaka om man inte är nöjd. Matchar man det bra kan man beställa 2-3-4-5 olika för att testa under den tiden och behålla den bästa till och med

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag är nyfiken på VR, men har bara Google cardboard... Vill inte att ett headset för nästan tio papp bara ska bli liggandes.

Skickades från m.sweclockers.com

Skaffa en Quest (www.oculus.com) för ca 4700kr. Smidig att komma igång med och smidig att fortsätta använda då den inte måste kopplas till en dator (men det går om man vill). Jag använder min ungefär varannan dag och har gjort så sen i maj när den släpptes, delvis för att jag använder den för konditionsträning.

Google Cardboard är värdelöst skräp och är det den enda referensramen du har kommer du bli väldigt positivt överraskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Skaffa en Quest (www.oculus.com) för ca 4700kr. Smidig att komma igång med och smidig att fortsätta använda då den inte måste kopplas till en dator (men det går om man vill). Jag använder min ungefär varannan dag och har gjort så sen i maj när den släpptes, delvis för att jag använder den för konditionsträning.

Google Cardboard är värdelöst skräp och är det den enda referensramen du har kommer du bli väldigt positivt överraskad.

Quest är faktiskt förvånansvärt bra. Jag har dock aldrig kört den med linkkabeln och Steam VR. Funkar det bra?

Har WMR och har haft Rift och Vive.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@JBerger: Man kanske kan göra så, men är jag ensam om att tycka det är lite svineri att "utnyttja" lagen på så sätt?
Den väl för kundens eventuella inköpsångest om produkten upplevs som kass, inte ett "prova på gratis" program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

@JBerger: Man kanske kan göra så, men är jag ensam om att tycka det är lite svineri att "utnyttja" lagen på så sätt?
Den väl för kundens eventuella inköpsångest om produkten upplevs som kass, inte ett "prova på gratis" program.

Fast ett prova-på-gratis program är faktiskt vad det är. Om du köper över disk, dvs i butik, så har de flesta butiker möjligheten att låta dig se/klämma på din nya TV eller din nya HMD eller vad som. Men om du köper på nätet så har du ju inte den möjligheten, om du inte åker till någon butik först å tittar/klämmer på produkten, för att sedan beställa via nätet, förstås. Därför har vi distansköpslagen så att vi kan köpa en produkt, utan att först ha testat om den ens fungerar som vi vill eller vi blir nöjda med den, för att utan problem kunna lämna tillbaka den om vi inte är nöjda när vi testat färdigt.

Men visst ska man inte utnyttja den lagen. Den är så stark att du som kund kan köpa t.ex. en supermega tv för flera månadslöner, ta hem den i 14d, kasta kartongen, strömsladden, fjärrkontrollen, frigoliten, manualer och allting å bara komma tillbaka med tvn inkl eventuellt foten å återförsäljaren har egentligen (Enligt ARN) inte rätt att neka återköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Quest är faktiskt förvånansvärt bra. Jag har dock aldrig kört den med linkkabeln och Steam VR. Funkar det bra?

Har WMR och har haft Rift och Vive.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte ge något personligt uttalande än då jag förvisso har den officiella kabeln men väntar på att få hem en adapter. Men på Internet verkar konsensus vara att det funkar förvånansvärt bra, den kompression som kan märkas i vissa scener i vissa spel kommer troligen förbättras när Link går ur betafasen (se t ex https://mobile.twitter.com/id_aa_carmack/status/1198350474526...

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att en CES-nyhet relaterat till XR trillade igenom på sweclockers. Själv fick jag stilla min nyfikenhet i forumet och på andra sajter som bevakar CES utifrån andra intressen.

O.T. så är det väl typiskt asiatiska företag att agera experimentverkstad genom att producera väldigt många produkter till betydligt sämre kvalité. Hur många produkter har Pimax hunnit få fram på typ 2 år?

Permalänk
Medlem

@sAAb: har också 5k plus ,använder dagligen både spelande och film tittande , stort skillnad mot htc vive som jag har också ännu ,säljer sen när jag får ta index kontrollerna ,slut överallt nu ,mycket klarare bild ,och har inte blivit sjösjuk som ibland med htc vive .

Permalänk

@Hulle:
Funkar bra, men med aningens mer lagg samt sämre färgåtergivning än Oculus rift CV1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

@sAAb: har också 5k plus ,använder dagligen både spelande och film tittande , stort skillnad mot htc vive som jag har också ännu ,säljer sen när jag får ta index kontrollerna ,slut överallt nu ,mycket klarare bild ,och har inte blivit sjösjuk som ibland med htc vive .

Film? Vanliga 2D-filmer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|