Byta till Home assistant

Permalänk
Medlem

Byta till Home assistant

Jag använder en Raspberry Pi med en Razberry2 zwave-modul för att styra mina Zwave-enheter.
Idag använder jag mjukvaran Z-way men är sugen på att byta till Home assistant (ny installation på nytt minneskort) och använda samma Razberry-modul som redan är parad med mina zwave-enheter.

Måste alla enheter ändå paras om eller kan nuvarande enheter hittas av Home assistant? Dessa finns väl lagrade i Zwave-controllern om jag förstått saken rätt? Eller finns det något annat smidigt sätt att byta till Home assistant då jag har ca 20 zwave-enheter...

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem

Osäker på din fråga faktiskt men jag skulle starkt avråda från att köra Hassio på minneskort iaf.

Tredje gången gillt så gav jag upp. Hassio och docker loggar lite för mycket och skriver "sönder" korten och du får börja om.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem

@Haseman: Ja, jag har också tänkt på detta. Överväger att skaffa en SSD kopplad via USB att ha systemet på och endast boota med minneskortet.

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Skrivet av Marvin42:

Jag använder en Raspberry Pi med en Razberry2 zwave-modul för att styra mina Zwave-enheter.
Idag använder jag mjukvaran Z-way men är sugen på att byta till Home assistant (ny installation på nytt minneskort) och använda samma Razberry-modul som redan är parad med mina zwave-enheter.

Måste alla enheter ändå paras om eller kan nuvarande enheter hittas av Home assistant? Dessa finns väl lagrade i Zwave-controllern om jag förstått saken rätt?

Ledsen men dina enheter finns tyvärr inte lagrade i din Razberry2 zwave-modul.

Om du hade haft en Aeotec Z-Stick Gen5 modul istället hade det varit så.

Permalänk
Medlem

@Gamester17: Ok, har misstänkt att det kan vara så.
Enda sättet är alltså att para om alla enheter igen om de ska in i Home assistant
Skaffar nog en Aeotec Z-Stick Gen5 i så fall och lägger det på en dator med bättre disk än ett SD-kort om det ändå ska göras om...

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem

Jag har kört Hassio på en RPi3 i runt 2 år utan problem med minneskortet. Men det är viktigt att köra på minneskort av bättre kvalité och se till att strömförsörjningen är stabil.

EDIT: Den här custom componenten är rätt bra för att hålla koll på strömförsörjningen: https://github.com/custom-components/sensor.rpi_power

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Protectera AB

Tyvärr måste du para om alla enheter. Ett tips för att säkra minneskortet är att sätta en powerbank mellan rpi och el-kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Nu kör jag HA på en Nuc men körde tidigare på en rpi 3b+ och brände ut 1-2 sdkort innan jag tröttnade. Numera kan man väl koppla en SSD till rpi eller liknande för att komma runt problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvin42:

Jag använder en Raspberry Pi med en Razberry2 zwave-modul för att styra mina Zwave-enheter.
Idag använder jag mjukvaran Z-way men är sugen på att byta till Home assistant (ny installation på nytt minneskort) och använda samma Razberry-modul som redan är parad med mina zwave-enheter.

Måste alla enheter ändå paras om eller kan nuvarande enheter hittas av Home assistant? Dessa finns väl lagrade i Zwave-controllern om jag förstått saken rätt? Eller finns det något annat smidigt sätt att byta till Home assistant då jag har ca 20 zwave-enheter...

Det går flytta z-wave nät mellan olika enheter men kan vara struligt och vanligen behöver du en usb pinne med zwave för att föra det mellan olika kontrollers. (installerar du ha på din kontroller blir den en annan kontroller) MEN
du vill inte köra z-wave i Ha direkt om du vill ha en bra upplevelse ändå, Visst finns många som säger sig ha en bra upplevelse men antingen har dom inte mycket saker eller så inser dom inte att det är väldigt segt för dom inte testat andra lösningar.
när jag säger bra upplevelse ska du kunna tända släcka ett par gånger i sekunden, kör man en stor scen (100+ enheter) ska det ske direkt utan fördröjning och aldrig missa något.
min absolut favorit är en rätt konfigurerad Vera plus eller secure som styrs av HA, tyvärr kan inte många konfigurera dess eller z-wave korrekt och blir sura.

i ditt fall, köp en rpi till, köra ha på den och använd din befintliga rpi som z-wave hubb.
detta gör din installation både rappare och stabilare.
Det finns ett plugin i ha för att göra det.

Minnes kort, Du vill ha ett kort med minst A2 klass som klarar många skrivningar och är gjort för det, då håller det.
Sedan är psu och kabel viktigt som sjutton, många kör en mobilladdare eller en lång tunn kabel och får en väldigt instabil rpi särskilt när dom börjar plugga in USB saker i den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

...rätt konfigurerad Vera plus eller secure som styrs av HA, tyvärr kan inte många konfigurera dess eller z-wave korrekt och blir sura...

Hur ska Vera konfas för att vara "rätt"?

Håller själv på att planera flykten från Vera och började med att köpa en Homey Pro för bättre enehtsstöd. Dock var ju homeyn dum som en sten när det kom till automation och enhetsstödet var inte så bra som det lät. Dvs de stöder många enheter, men många enheter hade väldigt begränsad funktion.

Har nu skaffat en Aeotec sticka och försöker få Hassio att bete sig som jag vill...
Jag vet att HA kan styra Zwave direkt via Vera, men jag har alltid saknat "finesserna" som många Zwave enheter har i Vera, t.ex. Fibaros scenaktivering mm.

Ursäkta trådkapningen.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

Hur ska Vera konfas för att vara "rätt"?

Håller själv på att planera flykten från Vera och började med att köpa en Homey Pro för bättre enehtsstöd. Dock var ju homeyn dum som en sten när det kom till automation och enhetsstödet var inte så bra som det lät. Dvs de stöder många enheter, men många enheter hade väldigt begränsad funktion.

Har nu skaffat en Aeotec sticka och försöker få Hassio att bete sig som jag vill...
Jag vet att HA kan styra Zwave direkt via Vera, men jag har alltid saknat "finesserna" som många Zwave enheter har i Vera, t.ex. Fibaros scenaktivering mm.

Ursäkta trådkapningen.

Edit: du vill inte gå på en Aerotech pinne, tycker du vera är segt kommer du få krupp på usb till ha, dessutom suger open zwave under HA. (Min åsikt)

bättre enhets stöd än vera? det vette sjutton om du får på homey, beror dock på vad det är för enheter.
nja du får nog förklara bättre vad du menar med Fibaros Scenaktivering talar du om parameterar är det nogot man kan lägga till själv eller talar du om om tex Multi-channel association?

Jag förutsätter att du endast har zwave 5< enheter och har vera centralt placerad utan någon metall i närheten.
har du plåtdoser med modulerna i, montera antennen mellan täcklock och vägg annars blockas signalen.
Var beredd på att det är lite jobb att ställa in detta, se till att ta vera till enheten och inte tvärtom, är det secure enheter tex qubino mini dimmer se till och att väldigt nära under konfigurationen. nedan följer grundläggande inställningar för vera.

1: ställa alla enheter på YES under varje enhet att vera ska konfigurera enheten, detta kommer ta en stund och zwave modulen laddar om efter varje, kolla på lampan på vera, se till att inte stressa och slå på/av enheten efter varje förändring så du inte får några fel och måste konfigurera om, får du det trycker du som du ska inkludera på enheten och samtidigt trycker du på konfigurera nu på vera under själva enheten, Har det blivit ett fel vid tidigare inkludering är riskerna väldigt stora att du har så kallade spökenheter, då tror vera att dessa går mesha med, det bästa är då att exkludera enheten och köra bifogad scen, inkludera den igen genom att ta vera mycket nära och ställ in den.

2: ställ 0 på polling och tryck spara
3:gå till device settings och tryck skapa grupp, sätt en 1,(man kan behöva trycka bakåt och sedan fram igen för att se den nya gruppen) gå in i den nya gruppen, bläddra ner till zwave och _scenkontroller
markera dom, sätt en 0 på dessa tryck save, kolla så du får en eller flera siffror på båda raderna efter den konfigurerat, tex bör det stå 1,0,5,0 på översta och 5 på nedre, med detta kan även vara 1,0,4,0 (beroende på vad din scen kontroller har för nummer) man kan även behöva backa och gå fram för att vera enheterna ska synas,
4: passa även på här och lägg till saknade funktioner, tex har du inget val för att ändra energirapportering lägger du till det, detta görs genom att kolla i instruktionen vad den har för nummer och vilken bit och typ
tex 72 1byt dec och värdet du vill ha, sänk ner energi rapporterna om dom står högt, tex qubino har enheter som rapporterar varje liten förändring vilken sänker zwave nätet. jag kör mina uttag på 100% och 3600, lampor kör jag 50% och 3600
detta betyder, ökar lasten med 100% rapporterar det, eller så rapporterar den med tid varje timme, är det lampor så så ska det öka 50% eller gå en timme, tex nexa använder w i stället för % så där kan man skriva att ökar det med 10w så vill jag ha en rapport, vad fibaro använder kommer jag inte ihåg.
5: sätt färdiga enheter på NO under automatisk konfiguration (om du inte ska flytta dom vill säga då låter du dom står kvar på YES, när man sätter dom på NO "låser man" inställningarna annars kan vera tex få för sig att routa om enheter, detta gör den varje natt och har man lite otur kan den få för sig att enheter med riktigt dålig täckning blir ny routad väg.

6: gå till vera-inställningar-zwave, låt polling vara i bockat men ändra alla rutor till 36000. det betyder att den max får polla en enhet var 10 timme.

7: har du batteri enheter tex rörelse sensorer, stäng av wake upp,
8: brandvarnare och magnetkontakter, kör man vanligen på 86400 då vaknar dom 1 gång var 24H
och rapporterar batteri status, jag kör mina magneter på 0 då det rapporteras var gång dörren eller fönster används.
brandvarnare kör jag på 86400.

som regel ska du inte använda Update Neighbor Nodes, detta används bara om du har enheten på YES och du har problem med grannar, personligen föredrar jag att själv routa om genom att ange grannar på enheter som strular MEN detta är ett sista val och vanligen något som man gör sämre än vad controllern kan göra

har du inte testat att styra vera med HA så kommer du bli sjukt imponerad efter ställt in dina enheter.

//Lycka till

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

Hur ska Vera konfas för att vara "rätt"?

Håller själv på att planera flykten från Vera och började med att köpa en Homey Pro för bättre enehtsstöd. Dock var ju homeyn dum som en sten när det kom till automation och enhetsstödet var inte så bra som det lät. Dvs de stöder många enheter, men många enheter hade väldigt begränsad funktion.

Har nu skaffat en Aeotec sticka och försöker få Hassio att bete sig som jag vill...
Jag vet att HA kan styra Zwave direkt via Vera, men jag har alltid saknat "finesserna" som många Zwave enheter har i Vera, t.ex. Fibaros scenaktivering mm.

Ursäkta trådkapningen.

Jag glömde ge dig scenen, denna använder du var gång din vera blir seg, men kör den inte för ofta, jag kör den max en gång i månaden, då lägger jag dock till eller ändrar enheter ofta, den rensar bort onödiga filer och plocka bort "spökenheter"

välj skapa en ny scen, manuell- välj "Also, execute the following Luup code:" och klistra in detta.

os.execute("rm -r /overlay/etc/cmh-zwfw/z*")
os.execute("rm -rf /overlay/etc/cmh/ergy_cache_paired_devices.conf")
os.execute("rm -r /overlay/etc/mios_backup.info.old")
os.execute("rm -r /overlay/etc/cmh-firmware/mios*")
os.execute("rm -r /overlay/etc/cmh/ergy*")
os.execute("rm -r /overlay/etc/cmh/alerts.json")
os.execute("rm -r /overlay/dataMine")
os.execute("rm -r /tmp/tokens/*")
os.execute("reboot")

spara scenen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Edit: du vill inte gå på en Aerotech pinne, tycker du vera är segt kommer du få krupp på usb till ha, dessutom suger open zwave under HA. (Min åsikt)

bättre enhets stöd än vera? det vette sjutton om du får på homey, beror dock på vad det är för enheter.
nja du får nog förklara bättre vad du menar med Fibaros Scenaktivering talar du om parameterar är det nogot man kan lägga till själv eller talar du om om tex Multi-channel association?

Jag förutsätter att du endast har zwave 5< enheter och har vera centralt placerad utan någon metall i närheten.
har du plåtdoser med modulerna i, montera antennen mellan täcklock och vägg annars blockas signalen.
Var beredd på att det är lite jobb att ställa in detta, se till att ta vera till enheten och inte tvärtom, är det secure enheter tex qubino mini dimmer se till och att väldigt nära under konfigurationen. nedan följer grundläggande inställningar för vera.

1: ställa alla enheter på YES under varje enhet att vera ska konfigurera enheten, detta kommer ta en stund och zwave modulen laddar om efter varje, kolla på lampan på vera, se till att inte stressa och slå på/av enheten efter varje förändring så du inte får några fel och måste konfigurera om, får du det trycker du som du ska inkludera på enheten och samtidigt trycker du på konfigurera nu på vera under själva enheten, Har det blivit ett fel vid tidigare inkludering är riskerna väldigt stora att du har så kallade spökenheter, då tror vera att dessa går mesha med, det bästa är då att exkludera enheten och köra bifogad scen, inkludera den igen genom att ta vera mycket nära och ställ in den.

2: ställ 0 på polling och tryck spara
3:gå till device settings och tryck skapa grupp, sätt en 1,(man kan behöva trycka bakåt och sedan fram igen för att se den nya gruppen) gå in i den nya gruppen, bläddra ner till zwave och _scenkontroller
markera dom, sätt en 0 på dessa tryck save, kolla så du får en eller flera siffror på båda raderna efter den konfigurerat, tex bör det stå 1,0,5,0 på översta och 5 på nedre, med detta kan även vara 1,0,4,0 (beroende på vad din scen kontroller har för nummer) man kan även behöva backa och gå fram för att vera enheterna ska synas,
4: passa även på här och lägg till saknade funktioner, tex har du inget val för att ändra energirapportering lägger du till det, detta görs genom att kolla i instruktionen vad den har för nummer och vilken bit och typ
tex 72 1byt dec och värdet du vill ha, sänk ner energi rapporterna om dom står högt, tex qubino har enheter som rapporterar varje liten förändring vilken sänker zwave nätet. jag kör mina uttag på 100% och 3600, lampor kör jag 50% och 3600
detta betyder, ökar lasten med 100% rapporterar det, eller så rapporterar den med tid varje timme, är det lampor så så ska det öka 50% eller gå en timme, tex nexa använder w i stället för % så där kan man skriva att ökar det med 10w så vill jag ha en rapport, vad fibaro använder kommer jag inte ihåg.
5: sätt färdiga enheter på NO under automatisk konfiguration (om du inte ska flytta dom vill säga då låter du dom står kvar på YES, när man sätter dom på NO "låser man" inställningarna annars kan vera tex få för sig att routa om enheter, detta gör den varje natt och har man lite otur kan den få för sig att enheter med riktigt dålig täckning blir ny routad väg.

6: gå till vera-inställningar-zwave, låt polling vara i bockat men ändra alla rutor till 36000. det betyder att den max får polla en enhet var 10 timme.

7: har du batteri enheter tex rörelse sensorer, stäng av wake upp,
8: brandvarnare och magnetkontakter, kör man vanligen på 86400 då vaknar dom 1 gång var 24H
och rapporterar batteri status, jag kör mina magneter på 0 då det rapporteras var gång dörren eller fönster används.
brandvarnare kör jag på 86400.

som regel ska du inte använda Update Neighbor Nodes, detta används bara om du har enheten på YES och du har problem med grannar, personligen föredrar jag att själv routa om genom att ange grannar på enheter som strular MEN detta är ett sista val och vanligen något som man gör sämre än vad controllern kan göra

har du inte testat att styra vera med HA så kommer du bli sjukt imponerad efter ställt in dina enheter.

//Lycka till

Först och främst, TACK för tydliga tips och råd!

Det kan ju vara så att allt som irriterar med Vera inte är Veras fel.
En del av allt är nog att z-wave i verkligheten är ganska långt ifrån z-wave i teorin. Det som fick mig att hoppa på z-wave för en massa år sedan var ju just det att det är tydliga protokoll, allt ska funka med allt etc.
Sedan fick man lära sig att det inte alls är speciellt uppstyrt och kontrollerat. Mer som att olika tillverkare kan hitta på lite vad som bara de köper z-wave chips.
Enligt mig kan man bara våga hoppas att enkla enheter fungerar någorlunda bra mellan olika fabrikat och gateways. Såsom enkla av/på relä, enkla sensorer mm.
Bygger någon en produkt som är ovanligare/avancerad eller med lite extra features så blir det snabbt problem eller så kanske bara det fungerar lite grann. Tänk väderstationer, multisensorer, lås etc.
Det jag tänkte på ang. Fibaro så har ju en del av deras relän en extra ingång som kan aktivera "scenes" t.ex. som inte stöds alls av Vera. För fullt stöd så måste tydligen Vera själva skapa en drivrutin för denna specifika enhet för att få full funktion, vilket de inte gör, eller knappt någon annan tillverkare heller. (Just i detta specifika fallet imponerade Homey)

Association, antar att du menar "direktkoppling" mellan enheter utan att gå via gateway? Kändes meckigt i Vera, men det har jag bara i en situation, ett fibarorelä med knapp tänder även en qubino rgb dimmer och ett aeotec relä. Men aeotec fick jag aldrig igång via association, så fick komplettera med en regel/scen.

Men anledningen att jag förbereder min flykt från Vera (en Edge btw) är att mjukvaran är hemsk. Det har den förvisso alltid varit, men nu är den dessutom mer eller mindre övergiven. Nya Ezlo produkter är lååångt ifrån klara och dessutom verkar de nya ägarna inte utveckla åt det hållet jag önskar.
Men rigpapa som utvecklat Reactor pluginet till Vera ska göra det som ett fristående program inom kort, som kommer kunna integrera med HA, Vera m.fl.
Så därför håller jag på att få igång en HassioVM med stickor för zwave och zigbee. Så det kändes ju lite deppigt när du tycker att Vera är bättre zwavecontroller än Aeotec... Slutar säkert med att jag kör både och, så får varje enhet inkluderas till den kontroller som funkar bäst med respektive mojäng.

Skrivet av aragon:

Jag glömde ge dig scenen, denna använder du var gång din vera blir seg, men kör den inte för ofta, jag kör den max en gång i månaden, då lägger jag dock till eller ändrar enheter ofta, den rensar bort onödiga filer och plocka bort "spökenheter"

välj skapa en ny scen, manuell- välj "Also, execute the following Luup code:" och klistra in detta.

os.execute("rm -r /overlay/etc/cmh-zwfw/z*")
os.execute("rm -rf /overlay/etc/cmh/ergy_cache_paired_devices.conf")
os.execute("rm -r /overlay/etc/mios_backup.info.old")
os.execute("rm -r /overlay/etc/cmh-firmware/mios*")
os.execute("rm -r /overlay/etc/cmh/ergy*")
os.execute("rm -r /overlay/etc/cmh/alerts.json")
os.execute("rm -r /overlay/dataMine")
os.execute("rm -r /tmp/tokens/*")
os.execute("reboot")

spara scenen.

os.execute("rm -r /overlay/dataMine")
Är denna raden för det gamla datamine-pluginet?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

Först och främst, TACK för tydliga tips och råd!

Det kan ju vara så att allt som irriterar med Vera inte är Veras fel.
En del av allt är nog att z-wave i verkligheten är ganska långt ifrån z-wave i teorin. Det som fick mig att hoppa på z-wave för en massa år sedan var ju just det att det är tydliga protokoll, allt ska funka med allt etc.
Sedan fick man lära sig att det inte alls är speciellt uppstyrt och kontrollerat. Mer som att olika tillverkare kan hitta på lite vad som bara de köper z-wave chips.
Enligt mig kan man bara våga hoppas att enkla enheter fungerar någorlunda bra mellan olika fabrikat och gateways. Såsom enkla av/på relä, enkla sensorer mm.
Bygger någon en produkt som är ovanligare/avancerad eller med lite extra features så blir det snabbt problem eller så kanske bara det fungerar lite grann. Tänk väderstationer, multisensorer, lås etc.
Det jag tänkte på ang. Fibaro så har ju en del av deras relän en extra ingång som kan aktivera "scenes" t.ex. som inte stöds alls av Vera. För fullt stöd så måste tydligen Vera själva skapa en drivrutin för denna specifika enhet för att få full funktion, vilket de inte gör, eller knappt någon annan tillverkare heller. (Just i detta specifika fallet imponerade Homey)

Association, antar att du menar "direktkoppling" mellan enheter utan att gå via gateway? Kändes meckigt i Vera, men det har jag bara i en situation, ett fibarorelä med knapp tänder även en qubino rgb dimmer och ett aeotec relä. Men aeotec fick jag aldrig igång via association, så fick komplettera med en regel/scen.

Men anledningen att jag förbereder min flykt från Vera (en Edge btw) är att mjukvaran är hemsk. Det har den förvisso alltid varit, men nu är den dessutom mer eller mindre övergiven. Nya Ezlo produkter är lååångt ifrån klara och dessutom verkar de nya ägarna inte utveckla åt det hållet jag önskar.
Men rigpapa som utvecklat Reactor pluginet till Vera ska göra det som ett fristående program inom kort, som kommer kunna integrera med HA, Vera m.fl.
Så därför håller jag på att få igång en HassioVM med stickor för zwave och zigbee. Så det kändes ju lite deppigt när du tycker att Vera är bättre zwavecontroller än Aeotec... Slutar säkert med att jag kör både och, så får varje enhet inkluderas till den kontroller som funkar bäst med respektive mojäng.

os.execute("rm -r /overlay/dataMine")
Är denna raden för det gamla datamine-pluginet?

nja jag vet inte om jag håller med, fördelen med zwave är ju att även om enheter "inte stöds" så kan man ändå får in dom om man ställer in dom manuellt, men visst finns det bråkiga zwave enheter, har bråkat med Qubino termostat 2 till vera under dagen men in och funkar gör den trots saknad av stöd. det är nästan samma sak med zigbee (om dom har samma standard) till vera, tex KAN man köra ikea brytare/lampor på vera dock är just ikea förjäkla bråkiga, tar vi kina prylar funkar det mycket lättare som xiaomi rökdäckare eller visonic magnetsensorer bosch rörelse sensorer osv, nu har jag dock helt fasat ut zigbee då det är för instabilt för min smak. (nej beror inte på vera, jag har kört zigbee på flera kontrollers, tex smartthings,homey pro mm det är samma problem där)
sedan att vera sysslat med egna implementeringar som 60sec pulling eller att "laga" nätet varje natt när det numera är inbyggt i chippet är skumt, men visst det måste hållas bakåtkompatibelt.

Nä det är inte det jag menar, Multi-channel association är tex för din fibaro,
om du skapar grupp 1 och lägger in zwave och _scenkontroller kommer du kunna lägga till alla funktionerna för din fibaro.
tex gör man detta för att kunna använda fibaros implant för att få alla funktionerna.
det har andra fördelar med, bättre rapportering genom att sprida hur det rapporters, använder man bara bas funktionen tappar man väldigt mycket funktioner som dom flesta zwave enheter har.
nu kommer ju dock en ny mjukvara när som till plus och secure, den ska dels ha stöd för nya enheter och rensa bort mycket av det som hörde till gamla zwave standarder innan beaming och instant status kom, dvs man kommer slippa ändra så mycket manuellt.

Edgen är väldigt slö, skulle du välja en plus eller secure är det som dag och natt. men Ja veras interface är helt värdelöst och bör inte användas till mer än att lägga in och konfa enheter. därav HA till vera Jag gick precis till secure från plus men har kvar två plus som backupper om något skulle gå åt fanders.

Scriptet kommer från en tekniker på vera och är till för att rensa ut plugin som inte avinstallerats korrekt, ta bort spökenheter som kommit in fel och tömma skräp filer, vad varje del gör exakt kan jag inte säga utan kan bara repetera vad jag blev meddelad. det har fungerat väldigt bra för min del både på plus och secure.

Jag tycker du ska testa vera mot ha, men ha inga plugin på vera utan kör allt sådant via HA, använd gärna node red för scener och automatisering, (tar inte många minuter att komma igång med)

Med andra ord använd din vera som en bättre usb pinne helt enkelt, dock är edegen slö som attans så jag kan inte garantera att det funkar lika bra, men talar man med killarna på zwave.se så menar dom att edgen funkar lika bra mot HA. (har dock lite svårt att köpa det, dock körde jag aldrig edgen mot HA så kan inte uttala mig om det, men jag vill påstå att det är rätt bra skillnad mellan plus och secure så jag förmodar det bör vara än större mellan edge och plus.

Om du ska göra direkt association mot andra enheter behöver du ha dom på YES inte defolt under "ska vera konfigurera enheten" ska du ändra i avancerat och parametrar, tex ändra rutter eller ändra typen av enhet då behöver den stå på NO

Jag är med lite bekymrad hur dom tycks styra bort ezlo från ha och andra plattformar, det är ju en av huvudanledningarna till att jag förespråkar vera, deras stöd för ha är helt enkelt bäst av alla jag testat (testat väldigt många). kommer ezlo skrota stödet blir det inte kul i framtiden, vill verkligen inte köra usb pinne till ha igen, då får det nog bli zwave.me modul och mjukvara mot ha.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.