Star Wars: The Rise of Skywalker – diskussioner om filmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Usch vilken jobbig människa att lyssna på. En del saker hade han rätt om men vem fan står ut att lyssna mer än två minuter på en sån gaphals? 🤮

Det är ju Angry Joes grej att vara just "angry". Det är intressant att denna man hatar rottentomatoes och alla recensent som finns där när han själv är en recensent.

Permalänk
Relik 📜

Tog ett tag, men har nu sett filmen.

Jag vet inte. Hade väl inga förväntningar direkt, och lämnade inte salongen vare sig nöjd eller missnöjd. De knöt ihop allt, och det var kanske också problemet. Så många aha-lösningar och allmän deus ex machina-känsla för att hålla ihop ramverket.

3/5-film för mig. Skönt det är slut, ser nu fram emot fler filmer i universumet utan Skywalkers i förarsätet. Gillade både Rogue One och Solo.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad säger ni, kan man se filmen utan att ha sett någon star wars film tidigare?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Vad säger ni, kan man se filmen utan att ha sett någon star wars film tidigare?

Alla Star Wars rullar kan du se utan att ha sett tidigare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Det är ju Angry Joes grej att vara just "angry". Det är intressant att denna man hatar rottentomatoes och alla recensent som finns där när han själv är en recensent.

Det finns tydligen en koppling mellan ägaren av Rotten Tomatoes och Disney också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Varför så långsamma lightsaber battles?, som jag fattat det så väger svärden nästan ingenting.

Ser ju ut som dom försöker svinga släggor.

Slutstriden i Star Wars: Episode III , visar verkligen vad Jedis är kapabla till när det gäller lightsaber battles.

Gillar svärdstrider men högt tempo.

Den starka energin skapar ett motstånd i luften. Som att slå med en pinne i vatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av XripperX:

Varför så långsamma lightsaber battles?, som jag fattat det så väger svärden nästan ingenting.

Ser ju ut som dom försöker svinga släggor.

Slutstriden i Star Wars: Episode III , visar verkligen vad Jedis är kapabla till när det gäller lightsaber battles.

Gillar svärdstrider men högt tempo.

Skrivet av talonmas:

Den starka energin skapar ett motstånd i luften. Som att slå med en pinne i vatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Also, tänk på att samtliga lightsaber battles i prequel-trilogin utfördes av Jedis som var utbildade under höjden av deras inflytande och allmänna "prowess". Bens utbildning avbröts tidigt (för fulla detaljer, se TLJ) och Ren har också utbildats av Luke, men på väldigt kort tid. It makes sense att de två inte är världsbäst på att hantera lightsabers, speciellt inte som Legends (vill jag minnas) säger att det krävs bra kontroll på Kraften för att kunna göra det optimalt. Båda är kraftfulla, ja, men kontrollen sitter kanske inte där riktigt.

Men det är ju bara för att förklara det hela in-universe. Den riktiga anledningen är förmodligen för att trender inom scenografin drar åt mer "realistiska" strider, med mer vikt bakom slagen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Såg den dagarna efter premiären och jag tycker den är bra. Däremot så blir det för mycket action / handling intryckt på väldigt liten tid. Ville dom ha med allt detta så hade det nog förtjänat antingen en riktig långfilm eller en film till. Tittaren ska ha en chans att reflektera och ta till sig det som händer, och inte bombarderas med information så man tappar hälften.

Men filmen i sig är bra.

7/10.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kan se en spinnoff på denna filmen som heter "Star Wars - Horses in space".

Permalänk
Medlem

Snäppet sämre än Phantom Menace - och det är en prestation. Visuellt mycket kompetent men manusförfattarna hade käkat svamp och tagit andra droger. Men det är klart, måste ha varit oerhört jobbigt att plocka upp bitarna efter The Last Jedi. Man får hoppas på en Special Edition om 20 år med nya karaktärer instoppade som styr upp handligen och logiken. En stark 3:a av 10 möjliga.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men det är ju bara för att förklara det hela in-universe. Den riktiga anledningen är förmodligen för att trender inom scenografin drar åt mer "realistiska" strider, med mer vikt bakom slagen.

Realistiskt kan ju diskuteras. Hur många använder ett reverse grip på ett svärd?? Typ bara nackdelar med det. Men verkar vara en Hollywood trend att hålla svärdet upponer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av talonmas:

Realistiskt kan ju diskuteras. Hur många använder ett reverse grip på ett svärd?? Typ bara nackdelar med det. Men verkar vara en Hollywood trend att hålla svärdet upponer.

Skickades från m.sweclockers.com

Well, jag tänkte primärt på TFA, men visst var det nån som körde reverse även i prequel-trilogin?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag undrar om någon som sett hela filmen kan förbarma sig över mig då pga naturliga kallelser missade ett okänt antal minuter i slutet. Vad händer efter att...

Kylo och Leia ”försvinner upp i kraften”

Dold text

Hur många minuter missade vi ungf? Känns spontant som det typ inte borde hänt så mycket men man vet ju aldrig

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

@kronvall:
Well...

Rey begår urkundsförfalskning och hävdar att hon heter Skywalker, samt bygger en ny gul lightsaber.

Dold text

Men det viktigaste som hände var nog att

Chewie till sist får sin medalj

Dold text
Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18232774" userid="293086" name="kirayatail"]

tack

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Ja, jag gick in utan förväntningar och känsla av likgiltighet, tänkte väl egentligen att jag inte skulle direkt bry mig i hur vida den var bra eller dålig... Men tro fan att jag blev irriterad ändå, efter de första 30min satt jag som ett fån med huvudvärk och undra vafan jag gett mig in på? Inget fick andas, det var klipp på klipp på klipp, scen på scen på scen, action sekvens på action sekvens. Värre tempo än vad ens upplevt i någon Michael bay film. Dock började den andas ut lite mer allt eftersom och då började jag ändå komma in i filmen. Hade det inte vart för att den egentligen ska vara en del av en triologi så hade det nog känts ok, men nu satt jag bara å klia mig i huvet och undra hur dom i huvud taget kunde börjat filma episod 7 utan att dom uppenbarligen hade någon som helst vision för resterande två filmer.

När Luke viftar bort hela förra filmen med repliken ”i was wrong” utan någon som helst fördjupning så var det spiken i kistan för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag vill se något i stil med Michael Bay så är det bara att hala upp en gammal rulle med Bruce Willis eller Steven Seagal och stänga av logikdelen av hjärnan.

I de senare filmerna så saknar jag både scener med reflektion och scener där man kan få perspektiv. Allt bara händer, men man vet inte varför, action verkar vara viktigare än att bygga upp spänning och avsluta ibland på oväntade sätt.

Jämför detta med "Once upon a time in the west" där det kan ägnas 10 minuter åt att ha en scen med minimal dialog och inget händer bara för att presentera situationen innan något händer och när det väl händer så går det fort.

"Original Cantina Scene - A New Hope" (kolla YouTube) är litet av detta, först sätter man upp scenen där man ser ett antal medverkande och sedan byggs spänningen upp för att sedan avslutas kort och snabbt. Givetvis med den evighetslånga diskussionen om Han eller Greedo sköt först.

Bara den delen ger oss mycket mer - vad som de olika karaktärerna har för mål i livet och vilken miljön är. Nu är det inte viktigt med en bra dialog utan bara att något händer, men inte varför.

Permalänk
Avstängd

Om man har 2h över

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

"Original Cantina Scene - A New Hope" (kolla YouTube) är litet av detta, först sätter man upp scenen där man ser ett antal medverkande och sedan byggs spänningen upp för att sedan avslutas kort och snabbt. Givetvis med den evighetslånga diskussionen om Han eller Greedo sköt först.

Bara den delen ger oss mycket mer - vad som de olika karaktärerna har för mål i livet och vilken miljön är. Nu är det inte viktigt med en bra dialog utan bara att något händer, men inte varför.

Vet inte om det är någon diskussion om vem som sköt först, Greedo ska inte skjuta alls, punkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sett den till slut, var inte riktigt så dålig som jag var rädd för och delar av slutet tyckte jag ändå lyfte den.
Ska de göra mer nu hoppas jag de håller sig till spinoffs istället för att försöka toppa samma story en gång till. Gillade Rogue One, A Solo Story var ändå helt ok och Mandalorian är bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Lego Master

@Json_81:
Jag tror att det är uttalat från Disney att Skywalker-sagan är till ända nu.
Det som är på gång är en ny samling media (filmer, spel, serier, böcker...) från "The High Republic", några hundra år före Skywalker-sagan.
Nääästan som "The Old Republic"-eran, fast senare. Och jag tror man har valt den såpass nära de publicerade filmerna för att man ska kunna plantera lite igenkänningsfaktor i vissa namn, platser och händelser.

Yoda tex, är ju en hel drös hundra år gammal i originaltrilogin, så det är inte omöjligt att han dyker upp som en cameo vid ett eller annat tillfälle. Han har ju varit involverad i Jediorden under rätt lång tid.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Json_81:
Jag tror att det är uttalat från Disney att Skywalker-sagan är till ända nu.
Det som är på gång är en ny samling media (filmer, spel, serier, böcker...) från "The High Republic", några hundra år före Skywalker-sagan.
Nääästan som "The Old Republic"-eran, fast senare. Och jag tror man har valt den såpass nära de publicerade filmerna för att man ska kunna plantera lite igenkänningsfaktor i vissa namn, platser och händelser.

Yoda tex, är ju en hel drös hundra år gammal i originaltrilogin, så det är inte omöjligt att han dyker upp som en cameo vid ett eller annat tillfälle. Han har ju varit involverad i Jediorden under rätt lång tid.

Ja, jag har också läst det någonstans men skulle inte bli förvånad om de får för sig att göra det ändå efter ett gäng år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en remake av hela Skywalkerstoryn för att göra det rättvisa efter hur de vanhedrade den med sequeltrilogin.
Fast då behövs sjukdomsinsikt först. Skulle den göras idag skulle det bli en fulltständig katastrof.
Men en välgjord, genomtänkt remake gjord av gamla fans till originaltrilogin och kunniga inom Star Wars lore skulle kunna blir riktigt bra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.