Hjälp, mitt grafikkort sitter fast

Permalänk

Hjälp, mitt grafikkort sitter fast

Grafikkortet (radeon 5700 xt) sitter fast i moderkortet (msi b450 pro) och jag kan inte ta ut det. Vet inte vad jag ska göra.

Glömde säga vilket grafikkort
Permalänk
Avstängd

@TomasMatty: knepp bak plast spännet låsningen på pci porten

Permalänk
Medlem

@TomasMatty: Hej! På mitt grafikkort är det en liten "hake" man måste peta bort för att kunna dra lös kortet.

Permalänk

@nikitalord: när jag försökte med handen så fungerade det inte så jag gick och hämtade en tång tror jag det heter (pliers på engelska) och den där haken gick sönder. Kan jag lägga grafikkortet i samma slot nu?

Permalänk

@bjorn941: jag gick och hämtade en tång då det var för svårt att peta bort den med handen. Men tången lyckade bryta sönder haken och nu vet jag inte om jag borde lägga tillbaka grafikkortet på samma ställe, är det säkert?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av TomasMatty:

Haken gick sönder. Kan jag lägga grafikkortet i samma slot nu?

Beror på moderkortet och hur låsmekanismen är utformad.
Antingen kommer vad än du sätter där vara ännu mer fast nu när haken är borta, eller så kommer det inte gå att låsa fast, vilket är ganska så okej eftersom man ändå skruvar fast grafikkortet i chassit.
Vad har du för moderkort?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@TomasMatty: Min hake är också trasig, ingenting som stör mig då jag aldrig flyttar datorn. Tror det är att föredra att ha kortet i platsen närmast processorn alltså slot nr1

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: jag har msi b450 pro

Permalänk

@bjorn941: har du samma moderkort som jag alltså msi b450 pro och det är just den anledningen att slot 1 är bättre som jag vill lägga tillbaka men är ändå osäker

Permalänk
Medlem

@TomasMatty: Tror det gäller alla moderkort, men jag är ingen expert med det är vad jag har fått lära mig iallafall

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av TomasMatty:

@bjorn941: har du samma moderkort som jag alltså msi b450 pro och det är just den anledningen att slot 1 är bättre som jag vill lägga tillbaka men är ändå osäker

Enligt manualen till ditt moderkort är endast den övre PCIe platsen x16, så det är där du vill ha grafikkortet.
Tror att en sådann trasig låsmekanism som det moderkortet har bara borde betyda att kortet inte kan låsas fast utan får hållas fast av skruvarna, men det är ingenting som jag är säker på, alla mina moderkort har andra låsanordningar där man trycker åt ett annat håll.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Sötast

Den som uppfann haken borde hängas.

GPU är alltid det fetaste kortet. Och det har en hake, som är mindre än kortet, i mitten av kortet.... där ingen kommer mellan.

Genius move!

Permalänk

när mitt grafikkort fastnade drog jag ut det och fick haken med mig. skit i haken det är lugnt

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk

@Allexz: aa asså helt ärligt det är så jobbigt att bara ens nå den

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: ok tack för hjälpen. Undrar bara en sak nu, jag lade in grafikkortet och kopplade upp allt men på min skärm står det ingen signal. Kan jag tagit sönder något och ifall vad tror du det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomasMatty:

@Eric Hjalmarsson: ok tack för hjälpen. Undrar bara en sak nu, jag lade in grafikkortet och kopplade upp allt men på min skärm står det ingen signal. Kan jag tagit sönder något och ifall vad tror du det är?

Har du kopplat in strömkablarna till grafikkortet och kontrollerat att det sitter i ordentligt.

Kolla också att du kopplat in skärmen i grafikkortets uttag och inte uttaget på moderkortet.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

@ponanmsi: grafikkortets strömkablar sitter ordentligt då märket 5700 xt lyser och kabeln till skärmen är insatt ordentlig testade byta vilken port som kabeln gick in i gpu men ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Så länge kortet sitter i riktigt och ger bild är det lugnt.
Jag tycker haken är bra. Den berättar att kortet sitter i riktigt.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

@Juus1: kortet sitter i bra men den visar ingen bild. Borde jag ändra så jag lägger gpu på andra pci e?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av TomasMatty:

@Juus1: kortet sitter i bra men den visar ingen bild. Borde jag ändra så jag lägger gpu på andra pci e?

Om du kan ta ut kortet så borde du testa det i den andra PCIe platsen.
Kan tyvärr vara så att du gjort sönder den första platsen när du använde tången.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: ok gör det nu

Uppdatering lyckades med att lägga den på pci e 2 men är fast i en bios loop och mina hårddisk och ssd är inkopplade

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt nytt moderkort.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

@Juus1: jobbig budget just nu