Varför svalt intresse för skal och skärmskydd på sweclockers??

Permalänk
Medlem

Varför svalt intresse för skal och skärmskydd på sweclockers??

Hej.
Våra telefoner är några bräckliga stackare om dom landar fel vid fall. Skärmskydd och skal kan göra underverk.
Detta är något vi alla vet och många här har råkat ut för en förstörd skärm.
Ändå är intresset för skydd till våra telefoner väldigt svalt här.
Jag har några gånger försökt få svar om skydd till egna telefoner och allmänt men väldigt få engagerar sig.

1. Varför är det så?

2. Har du skydd på din telefon, vilket?

3. Har du ej skydd, varför inte?

4. Vad har ni för bra och dåliga erfarenheter av skärmskydd och skal?

Jag skaffade mig en s8+ och tänkte att den ska fan inte gå sönder så har dessa skydd.

OtterBox Strada. Nu är telefonen som en mindre stridsvagn

Ska även sätta på ett glas liknande detta som har kontaktlim på hela glaset och inte bara kanterna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Använder personligen inte skärmskydd eller fodral just för att jag gillar telefonerna så som de är. Sen har bl.a. Neil deGrasse Tyson en bra poäng om detta:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Huvudorsaken är nog att vi har olika mobiler. Jag orkar inte bry mig om vad det finns för skal till en mobil som jag inte kommer köpa.

Nå när jag köper en mobil så köper jag det bästa tänkbara skalet som jag kan hitta, tyvärr brukar jag ej hitta några bra skal då jag har köpt mindre populära prispressade men ändå bra mobiler.

OtterBox Strada skalet som du nämnde så ser den grym ut. Men jag kräver minst 2st kort för körkort plus bankkort. Jag är ej så modern så jag har gått ifrån dessa än och jag är ej så omodern så jag har en plånbok eller annat som korthållare vid sidan av. Angående körkort så har bl.a. norrmännen det i mobilen, om det gäller i sverige vet jag inte. Men det är lite mycket jobb att bli norsk medborgare enbart för detta.

Permalänk

Direkt när jag fick min iphone 11 så låg redan ett Zagg Elite skärmskydd och ett mjukt skal hemma och väntade på den. Har alltid haft skydd på mina telefoner. 🙂

Jag väljer alltid kvalitativa skal med bra passform och inte för tjocka. Jag gillar inte lock eller "plånboksvarianten". Den ska bara skydda baksidan och kanterna. 🙂

När det kommer till skärmskydd så är det alltid Zagg Elite judt för att jag upplever det som det bästa. Har det på både telefonen och klockan. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Vi som har ett teknikintresse respekterar kanske telefonerna mer? Jag har själv aldrig tappat en telefon men ser många ointresserade vänner med trasiga skärmar etc. Kan iof vara att det helt enkelt inte är motiverade nog att köpa en ny när den trasiga fortfarande duger...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Kör aldrig med skydd 😎

Har aldrig lyckats ha sönder en skärm eller slitit ut höljet på en telefon, annat än när en flög ur fickan i en karusell på tivoli i Köpenhamn xD

Vissa kan knappt röra en telefon utan att den går i tusen bitar, mina överlever jobbet på godsterminal 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Vi som har ett teknikintresse respekterar kanske telefonerna mer?

Tror det ligger något i det här.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tycker folk som inte använder fullständiga skal är... ...undviker att skriva det ordet.

Jag har fullt skydd. Jag klarar dock inte av såna som öppnar sig som en bok. Går inte att hålla mobilen bra då. Bara vertikalt flipcase funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alternativ tes är att telefonen oftast går sönder när användaren rör på sig. Vilket kanske inte är största problemet här alltid. Mina har bara gått sönder när jag varit lite för aktiv i typ mjukisbyxor med lösa fickor utan att tänka mig för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telefonen blir för tjock, skärmskydd försämrar ofta bilden. Jag är försiktig med mina telefoner, har lyckats förstöra en skärm sedan min första smartphone och då hade jag både skal och skärmskydd.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Aldrig kört med skydd, som många redan nämner samt det Neil säger i YT videon så tappar jag aldrig min telefon.

Alla mina telefoner jag har haft är fortfarande i nyskick, detta gäller istortsett alla grejer jag har. Mobil, nycklar, plånbok, halsband, ringar, rockar, jackor, skinnhandskar etc jag tappar aldrig något eller glömmer något. Jag är rädd om mina grejer och håller koll på allt.

Medans kompisar går runt med spräckta iPhones, trasiga iPads, glömt jackan på baren. Förlagt sina handskar på Donken, lagt klockan inne på Donken toan, tappat sina hörlurar, airpods etc... (true stories)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag använder skal men inte skärmskydd, tycker tunna mobiler blir lite mer greppvänliga då. Kör inte med skärmskydd av den anledningen att jag inte tycker det ska finnas incitament för tillverkarna att snåla in på skärmens tålighet om "alla ändå kör med skärmskydd".

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat skal och skärmskydd så har aldrig kört med dem. Har provat många gånger men alltid är det något jag irriterar mig på.

- Skärmskydd kan få bubblor under sig
- Skärmskydd lägger till en äcklig vass kant vilket man märker när man sveper över sidorna (vilket är vanligt nuförtiden med gesture navigation)
- Skalen lägger till extra bulk, telefonerna är redan nog stora
- Fastnar ludd i skalen runt kanterna

Jag har någon gång provat köra med skins från dbrand, och de har jag inte jätte mycket emot, men även dem är lite pilliga att applicera.

Jag jobbar i industri och har väldigt varierande ställningar men aldrig ändå tappat telefonen på jobbet. Brukar jag tappa den så är det när man är hemma och har mjukisbyxor på så glider den ut, men då är det ju oftast inte så högt upp den tappas och hemma har iaf vi ganska mjukt golv så det har gått bra hittills.
Även om den skulle spricka så betalar jag hellre för en ny skärm eller telefon istället för att ha skal och skit på den.

Jag är allmänt ganska "anti-extra-tillbehör". Har inget skal eller skydd till någon annan enhet heller. Jag vill bara ha allt så standard som möjligt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Skärmskydd behövs inte om man har ett riktigt skal (och inte ett som bara skyddar baksidan).

I mitt fall slipper jag också den rakbladsvassa och obekväma sidokanten som puckona på Samsungs designavdelning satt dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag föredrar telefonen utan skal och skärmskydd. Numera är det också så att jobbet står för min mobil och skulle jag krossa den i golvet en gång så får jag en ny. Det har dock aldrig hänt så länge jag haft smartphone, någon gång har den ramlat ner på golvet men dom har alltid klarat sig.
Tittar man på olika droptest så klarar ofta telefonerna att bli tappade från en meter eller så rakt ner i asfalt. Oftast tappar jag telefonen hemma och då blir det på trägolv eller matta vilket är mjukare än asfalt.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Telefonen blir för tjock, skärmskydd försämrar ofta bilden. Jag är försiktig med mina telefoner, har lyckats förstöra en skärm sedan min första smartphone och då hade jag både skal och skärmskydd.

För att inte tala om hur skärmskydd förändrar känslan på touchen, till det sämre.

Permalänk
Medlem

Är egentligen emot skal och skärmskydd då de förstör känslan och ofta utseendet på telefonen. Men har min telefon både privat och på jobbet (Byggbranschen) och kör jag utan skydd är de nästan garanterat att man råkar slå emot fickan man har telefonen o då spricker glaset.

Kör just nu en Note10+ med Samsungs egna Clear View Cover (NFC) så behöver ej öppna skalet för att svara i telefon/titta notifikationer, o sen ett skärmskydd i glas, tycker de funkar helt ok, och skalet är inte speciellt tjockt så man stör sig inte på de.

Hade jag fått välja hade jag kört helt utan skal/skärmskydd, då de faktiskt är så telefonen är tänkt att användas

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

Jag kollade efter ett nytt fodral och skärmskyddsplast till min S5 Neo när jag var på Netonnet idag, men det fanns inte till äldre än typ S8. Därför är jag inte intresserad. Min telefon är i och för sig antagligen värd mindre än vad ett fodral och skärmskydd kostar, men funkar bra fortfarande.

Permalänk
Medlem

Är klantig av mig och tappar både det ena och det andra. Nåt med motoriken som aldrig riktigt funkat, är väl medfött. Så ja, jag har skydd. Däremot har jag aldrig någonsin brytt mig om hur min telefon ser ut, inte mer än jag bryr mig om hur min hammare, eller tandborste, eller något annat vardagsverktyg ser ut.

Jag vill att verktyget ska göra det jag behöver, sen spelar det ingen roll för mig hur den ser ut. Jag är nog dessutom fullständigt okänslig för hur touchskärmar känns eller fungerar, har aldrig märkt någon skillnad med vs. utan skärmskydd.

Men telefonen är som en hammare för mig, ett verktyg som ska göra ett simpelt jobb. Ringa, messa, använda banken, lyssna på musik. Annat har jag inget behov av. Det är en fördel om verktyget inte går sönder så det känns rätt självklart att ha skydd, utifrån mina förutsättningar.

Andra har givetvis andra preferenser och förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Kör med skal mest för att mobilen är för hal utan skal. Lite korkat med glas på baksidan (men snyggt) för telefonen glider runt överallt, i handen eller om den ligger på sängen osv.

Annars föredrar jag hur slimmad mobilen blir utan skal. Men skalet i sig är ju sällan så hightech, bara lite gummi runt telefonen som dämpar den värsta stöten om jag skulle tappa den. Dock är telefonen så pass gammal att jag inte är så försiktigt.

Permalänk
Medlem

1. Varför är det så?
Folk tycker att det förfular och gör telefonen större och tyngre, det är väl främsta orsaken.
Sen kan det även vara så att folk inte bryr sig om att telefonerna går sönder, då har de en orsak att köpa ny ofta.
Sen att folk inte engagerar sig kring skydd för andra telefonmodeller är ju för att det kanske inte är så roliga produkter.

Förstår däremot inte folk som använder mobilplånböcker el vad de kallas, dessa bygger ju på väldigt mycket i alla riktningar och gör telefonen rejält klumpig även om det skyddar ännu bättre. Skulle mobilen tappas el bli stulen så följer ju oftast även korten med, man vill ju helst inte bli av med båda om det skulle ske.

2. Har du skydd på din telefon, vilket?
Har alltid skydd, åtminstone runt så att skyddet tar upp det mesta av smällen när telefonen väl faller (för det gör den förr eller senare).
En hörnträff är nog det som oftast spräcker skärmar, med skydd eliminerar man i princip helt risken för det.
Även för att telefonerna oftast är rätt hala och med rätt skydd är risken mindre att tappa dem.

På nuvarande P30 Pro använder jag något Krusell med hårdplast bak och mer greppvänligt runt. Måste säga att detta är det bästa jag någonsin haft, dessutom transparent så att man ser mobilens färger. Tidigare använt mest billiga no-name Kina-skydd som går sönder rätt snabbt.
Som skärmskydd föredrar jag glas som både är lite tåligare och ger bättre känsla, har dock inget sådant nu då det inte blivit av att skaffa ett.

Saknar funktionen att fästa ett snöre i mobilen, det minskade också risken lite för att tappa den.

3. Har du ej skydd, varför inte?
De gånger jag tar av skyddet är för att ladda trådlöst, med många skydd/laddare går det inte att ladda så med skydd på.
Men kör mest magnetladdare istället, vilket är klart smidigare än att trycka i kabeln.

4. Vad har ni för bra och dåliga erfarenheter av skärmskydd och skal?
Billiga "Kina-skydd" spricker relativt snabbt, även varit med om många sådana som börjat smälta/lösas upp efter en tid. Gick åt ett par st sådana per år, men var ju billiga då så man köpte flera i olika färger och förnyade sig när de väl behövde bytas (klart bättre än att behöva byta ut en i övrigt fungerande dyr mobil).

Att montera ett skärmskydd är ett riktigt precisionsjobb som måste göras väldigt noga, tidigare köpte jag skydden (då billiga i plast) i 3-pack då minst ett oftast misslyckades på ett eller annat sätt.
Ett tips där är att använda tejp för att få bort de sista dammkornen och sen montera skyddet med bra tryck, finns instruktionsvideon på Yt.

En bekant berättade nyligen om att han monterat ett dyrt glasskydd som gjorde att det klickades runt hejvilt, otålig som han var så ryckte han bort det. Oftast går ju inte skydden att återanvända utan att det blir bubblor osv av dammet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inga skydd på mina telefoner. Tycker det är onödigt och fult. 12 år med smartphones utan skydd än så länge. Noll trasiga telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Härdat glas och plånboksfodral har jag. Blir dock lite svårare att få kontakt via trådlös laddning.
Xiaomi M9

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har sånt här på min S8. Väldigt, väldigt bra! Gör telefonen greppvänlig och ger fullständigt skydd om mobilen tappas eller om nåt hamnar på den. Som bonus kan man också knipa åt med ringfinger/lillfinger runt flärpen för att hålla den väldigt säkert!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Mycket möjligt som vissa säger att mer teknikintresserade respekterar sina dyrare prylar. Faktiskt sjukt att folk som köper saker och ting för tiotals lax(!) hanterar dem som engångsprylar i vissa fall. Hur många börjar skapa bromsspår med sina nya sprillans däck bara för att de kan? Applicera samma tankesätt till mobiler så slipper ni onödigt dyra skal!

Kör själv enbart läderskal för att öka friktionen så det blir svårare att råka tappa den på fyllan vilket jag gjorde med tidigare telefon utan skal då den slank ur fickorna på toan och sedan stals. Tur att jag bara köper billiga smartphones (3,5 lax/styck max).

Har hittills bara behövt köpta 3 smartphones på 30 år(!). Kör inget skärmskydd för det är inte så jag håller i mobilen då läderskalet som sagt var är för att öka friktionen så den ligger bättre i fickan. Nu efter några år har den börjat slitats upp en hel del så skalet lär väl bli oanvändbart om något år eller så.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Bryr mig varken i mobiltelefoner eller skal men har aldrig haft sönder en mobiltelefon. Finns lite här i världen som jag struntar så mycket i som mobiltelefoner. Har noll intresse för dessa.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Kör med både skal och skydd på glaset. Skal dels för att skydda telefonen, men minst lika mycket för att det är enda sättet att få någon typ av grepp på dem. Bak- och framsida i glas plus kalla händer är ingen vidare kombination. Och så skyddsglas för att utan alltför mycket ångest kunna slänga ner telefonen i fickan även om där finns metallspån, grus etc.

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte lyckats med konststycket att ta sönder en telefon (än)
Har alltid någon form av skydd. Mjukt skal minst. Dels för att skydda och dels för att telefonerna är ju hala som våta tvålar.
Det är många som nämner hur telefonen ser ut, det är något jag personligen skiter i.
Jag skulle gärna haft en "ful" telefon där en greppvänlig bumper ( skal enbart för kanterna) var inbyggd i telefonen.

Jag är teknikintresserad och respekterar mina prylar, därför tar jag väl hand om dem.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är teknikintresserad och respekterar mina prylar, därför tar jag väl hand om dem.

Det verkar som att en del tolkar detta med teknikintresse som likställt med att man aldrig tappar saker. Man skulle ju lika gärna kunna tolka det som att man skyddar sin egendom med alla till buds stående medel.

Om man tappar saker eller ej handlar väl mer om hur pass klantig man är av sig. Det är väl ingen som avsiktligen slänger en telefon i marken, om man nu inte råkar ha aggressionsproblem.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Whitestone dome glass, har detta på min Note 9 och är mer än nöjd med det.
Jag kör med ett liknande Otterbox skal som fungerar med trådlösladdning