Permalänk

*Louge Ghost S1 9900k Ash*

Då var det dags för ett nytt projekt!

Har testat itx världen nu ett tag med ett 20liters Raijintek Ophion Evo och blev sugen på att testa nåpot ännu mindre.

Kommer testa Louqe Ghost chassit som är väldigt populärt inom SFF världen. Då jag redan hade en 9900k och vet att det är lite vågat i ett så pass litet chassi så tänkte jag ändå se vad man kan åstadkomma med ren luftkylning.

Komponenter

  • Louqe Ghost S1 Ash

  • MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC

  • Intel Core i9-9900K @ 4,7Ghz

  • 16GB Kingston DDR4 VLP OC @ 3200Mhz CL16 1,35v

  • Geforce RTX 2080Ti Founders Edition

  • Corsair SF750 Platinum

  • 960GB Corsair Force MP510

Kylning

  • Alpenföhn Black Ridge

  • Tophat Small

  • 1 x Noctua Chromax A12x15 (Intake)

  • 3 x Noctua Chromax A12x15 (Exhaust)

  • Thermal Grizzly Kryonaut

Resultat/Info

  • 3Dmark Firestrike 28745 P

  • Undervoltad 9900k @ 4,7Ghz vcore 1,120v

  • Undervoltad 2080ti FE vcore 875mv

Liten uppdatering 2020.01.28

Fick hem lite nya prylar idag. Tanken med dom svarta fläktarna är just att det blir lite mer stilrent, och jag har hört väldigt gott om just dessa fläktar så det ska bli spännande att se om det blir någon skillnad på temperaturen.

Gällande RGB leds i ett chassi utan fönster?... Ja det kan vara nice när det lyser där inne

Uppdatering 2020.01.31 :

Grafikkortet är på plats, samt de nya svarta fläktarna. Har kört lite tester med temps och lite spel. Väldigt spännade
Har också införskaffat mig en TopHat S för att få så optimal kylning som möjligt på samtliga komponenter. Hade helst kört helt utan Top, men för att hålla nere ljudnivån ytterligare och förhoppningsvis vinna några grader så testar jag. Den är fortfarande inom "mina" ramar som "liten" dator

Uppdatering 2020.02.05 :

Mitt 2080 super blev en kort historia och det blev snabbt en uppgradering till ett 2080ti istället. Efter några snabba beslut så bytte jag också ut samtliga fläktar till Noctuas Chromax serie som passade bättre till mitt tema.

Ultra sleek Vortex fläktarna var bra men inte lika bra på att dra ur luften från chassit som Noctua fläktarna.

Uppdatering 2020.02.21 :

Då var det klart! Allt flyter på och fungerar klockrent!

Efter flera timmars tester för att få bra temperaturer på GPU,CPU och en tyst fläktkurva så blev modifikationen följande på processorn & grafikkortet

Undervoltad 9900k @ 4,7Ghz med en vcore på 1,120v gick från 76c i 100% load ner till 68c

Undervoltad 2080ti FE vcore 875mv gick från 77c ner till 66c

Fler bilder finns i galleriet Här

Permalänk
Hjälpsam

Med en så varm processor skulle jag föreslå att köra med en Top Hat och en AIO vattenkylning på den. Det är inte mycket luftkylare man får plats med där, jag gillar inte att köra mer än 65W TDP i Ghost på luft.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Har själv provat det med det moderkortet, cpun och kylaren + ett 1660ti
Funkade helt ok men behövs en slimad 120 fläkt extra till cpu kylaren

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Med en så varm processor skulle jag föreslå att köra med en Top Hat och en AIO vattenkylning på den. Det är inte mycket luftkylare man får plats med där, jag gillar inte att köra mer än 65W TDP i Ghost på luft.

Skrivet av kalle@anka:

Har själv provat det med det moderkortet, cpun och kylaren + ett 1660ti
Funkade helt ok men behövs en slimad 120 fläkt extra till cpu kylaren

Bara för att se hur potentiell denna cpu-kylaren faktiskt är genom att köra 2st 120mm fläktar och efter en Aida64 cputest med 4,7ghz på samtliga kärnor så blev jag ganska överraskad av resultatet se bilden.

Permalänk
Skrivet av MrtechAnt:

Bara för att se hur potentiell denna cpu-kylaren faktiskt är genom att köra 2st 120mm fläktar och efter en Aida64 cputest med 4,7ghz på samtliga kärnor så blev jag ganska överraskad av resultatet se bilden.

Somsagt jag tyckte det funkade helt ok, min hade svårt med prime 95 dock, ca 95c

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

@kalle@anka:

Vad körde du på för clocks i Prime när du fick runt 95c?

Permalänk

4.9 tror jag, men min cpu behövde rätt mkt vcore

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Mycket spännande tråd. Jag kör ju med samma kylare fast med en mindre fläkt under.
Skulle va spännande att se lite olika temperaturer vid olika strömförbrukningar och om det är värt att byta ramminne och fläkt.

Nu är min 9900kf lundervoltad men den drar inte mer än ~92w i aida64 om jag enbart har stess cpu ikryssad. 9900k i Prime95 small ffs med avx drar över det dubbla.
Mina temps är då marginellt sämre än dina men min vcore ligger på 1.120.
Kan tänka mig att min lilla 90mm fläkt som snurrar i 2200rpm i det läget även låter betydligt mer än din.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk

@cchriss:

Ja det är väldigt spännande att se vad man kan åstadkomma :)!

I första testet jag gjorde så hade jag endast 92mm fläkten och körde den på Max rpm. I prime95 slog tempen i taket och cpun visade sig throttla så jag avbröt den. Körde då 5Ghz på alla cores.. så egentligen inte så konstigt.

Sen testade jag köra dubbla 120mm fläktar och testade prime95 med alla cores på 4,7Ghz och efter 10 minuters test har jag en temp på runt 80c. Har inte pillat något med min vcore men jag är ju lite nyfiken på hur låg temp det är möjligt att få utan att gå under 4,5Ghz.

Hade varit fett kul med att ett monster i litet format som faktiskt klarar extrema påfrestningar i spel tex under varma sommardagar eller på DH.

Permalänk
Medlem

Men var det med smallest ffs på p95 med AVX? För i så fall är det nästan osannolikt bra.
Jag tror inte du behöver oroa dig för temperatur i spel om du inte överklockar och krämar på med hög vcore. Min GPU blir från vad jag sett hittills varmare än min CPU i spel och kör ändå i 240hz/1080p på high eller lägre.

Jag vet inte om jag missförtår men jag tycker du tänker lite fel när du säger hur låg temp du kan få utan att gå under 4.5ghz.
Det beror ju helt på vilken last du kör.
Det är bara onödigt att klocka ner den. Det är bättre att sätta en begränsningar på temperatur / power och försöka få den att gå så fort och kallt som möjligt inom de begränsningarna så får den klocka ner sig själv om lasten kräver det.

Jag har satt 140w i power limit och 85 grader max temp på min.
Kör i 4.7
I p95 smallest ffs med avx klockar den ner sig till 4.25 och blir 84-85 grader
I blender klockar den ner sig till 4.6 och blir 85 grader.
I spel klockar den inte ner sig och jag har inte sett den gå över 70 grader ännu.
Undervoltar du lär dina siffror bli bättre än mina med tanke på att din kyllösning är bättre.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Skrivet av cchriss:

Men var det med small ffs på p95 med AVX? För i så fall är det nästan osannolikt bra.
Jag tror inte du behöver oroa dig för temperatur i spel om du inte överklockar och krämar på med hög vcore. Min GPU blir från vad jag sett hittills varmare än min CPU i spel och kör ändå i 240hz/1080p på high eller lägre.

Jag vet inte om jag missförtår men jag tycker du tänker lite fel när du säger hur låg temp du kan få utan att gå under 4.5ghz.
Det beror ju helt på vilken last du kör.
Det är bara onödigt att klocka ner den. Det är bättre att sätta en begränsningar på temperatur / power och försöka få den att gå så fort och kallt som möjligt inom de begränsningarna så får den klocka ner sig själv om lasten kräver det.

Jag har satt 140w i power limit och 85 grader max temp på min.
Kör i 4.7
I p95 small ffs med avx klockar den ner sig till 4.25 och blir 84-85 grader
I blender klockar den ner sig till 4.6 och blir 85 grader.
I spel klockar den inte ner sig och jag har inte sett den gå över 70 grader ännu.
Undervoltar du lär dina siffror bli bättre än mina med tanke på att din kyllösning är bättre.

Hehe, hård vecka.. knappt så jag själv förstod vad jag menade.. MEN. Det jag vill är ju att få en riktigt fin temp max 80c utan att behöva undervolta Cpun och jag tror faktiskt det kan vara möjligt med denna kylaren, dock inte på 5Ghz... Gällande Prime95 så märkte jag att under testet så klockar cpun ner sig från 4,7 till runt 4,2-4,3 och liksom hoppar upp och ner. Så jag antar att det har med att powerlimit inte är ändrad.

Permalänk
Medlem

@MrtechAnt:
Ja klockar den ner sig så låter det onekligen som om den power limit throttlar om den inte thermal throttlar. Jag skulle gissa att du kör blandade ffs i p95. Då klockar den ner sig när den slår i din power limit under small ffs med klockar upp på större då de inte kräver lika mycket effekt. 9900k drar över 200w när den kör små ffs i 4.7ghz.
Skulle gissa att power limit på dit moderkort stock ligger runt 150w. På mitt moderkort är stock olåst och det var helt ohållbart med en så här liten kylare och chassi.
Allt du behöver göra för att den aldrig ska gå över 80 grader är att ställa tjmax på 80 grader.

Jag förstår inte riktigt varför du inte vill undervolta? Du skulle få högre klockfrekvens med samma temperatur i vissa situationer och samma klockfrekvens vid lägre temperatur i andra situationer om du gör det.
Känns som win-win. Blir den ostabil har man undervoltat för mycket och får dra tillbakla lite på den.
Med tanke på att du överklockat dit ramminne verkar du ändå gilla att va i bios och pilla och experimentera.

Det jag är nyfiken på är hur många extra watt black ridgen klarar av att kyla med 2st 120mm kläktar istället för en 120mm och en 90mm.
Eller hur många grader kallare den blir vid samma last och hur det påverkar ljunivån.
Väldigt spännande att du fick upp ramminnet så pass mycket. Det man undrar då är om du haft tur med ett riktigt bra exemplar eller om de flesta av samma typ klarar samma.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk

@cchriss:

Ju mer jag läser desto mer känner jag att jag har att lära haha..:D

Ja alltså det lilla jag pillat på är ju att jag bara kör Enhanced turbo vilket gör att den just nu konstant ligger på 5.0Ghz, men tyckte att idle tempen var högre än vad jag önskade så därav så klockade jag ner alla cores till 4.7 istället då tempen på idle hamnar runt 29-33.

Det låter helt klart intressant om jag kan testa lite undervolts på samma clocks och se vart tempsen rör sig.

Gällande ramminnet så satt jag länge och läste på ett annat forum https://smallformfactor.net/ där man testat olika VLP minnen och då var det några som lyckades få Kingston 2666Mhz minnen upp till 3600Mhz med 18-20-20-38 timings, men mitt minne klarade som mest 3200Mhz med 16-18-18-36 timings. Körde G.skill 3200mhz cl14 minnen innan och ville komma så nära prestandan av dem :), vilket hittils gått bra!

Ljudnivån är helt perfekt! och jag älskar ju när det är så tyst som möjligt. Drar jag på full fräs på båda fläktarna så låter ju en 90mm fläkten högre än 2st 120mm. Nämnvärt att dessa fläktarna har ett lägre varvtal.

Permalänk
Medlem

@MrtechAnt: Här har du en bra video i ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=AxaIZgzTbMA
Jag tycker att det är jävla röra med 9900k och z390 moderkort.
Olika moderkort har olika power limits, volts i olika bios osv i "stock".
Och så har man silikonlotteriet på det.
Stock kan betyda att 9900k i vissa fall är ett litet kärnkraftverk och i andra fall att den är betyligt mer strömsnål än vad man kan tro.

Jag har ju 90mm noctuafläkten den är ju mycket bättre än den 90mm som följde med black ridgen men lär ju va betydligt sämre än en 120mm noctua.
Fast samtidigt köpa nytt ram och en fläkt till datorn när CPU:n går tystare och svalare än mitt grafikkort för det jag faktiskt använder min dator till egentligen dvs spel känns ju lite sådär. Men man vill ju ha det så optimalt i ghosten som möjligt haha.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Skrivet av cchriss:

@Anteer: Här har du en bra video i ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=AxaIZgzTbMA
Jag tycker att det är jävla röra med 9900k och z390 moderkort.
Olika moderkort har olika power limits, volts i olika bios osv i "stock".
Och så har man silikonlotteriet på det.
Stock kan betyda att 9900k i vissa fall är ett litet kärnkraftverk och i andra fall att den är betyligt mer strömsnål än vad man kan tro.

Jag har ju 90mm noctuafläkten den är ju mycket bättre än den 90mm som följde med black ridgen men lär ju va betydligt sämre än en 120mm noctua.
Fast samtidigt köpa nytt ram och en fläkt till datorn när CPU:n går tystare och svalare än mitt grafikkort för det jag faktiskt använder min dator till egentligen dvs spel känns ju lite sådär. Men man vill ju ha det så optimalt i ghosten som möjligt haha.

Riktigt bra video!

Jag har suttit hela söndagen för att få en stabil vcore på 4,7ghz och gränsen blev 1,128v. Idle ligger den på 34c med iprincip ljudlös RPM på fläktarna.

Anledningen till att clocksen droppade innan i cputest var pga VRM blev för varm men nu så kör jag endast en 120mm som drar in luft igenom kylflänsen vilket gav lite mer utrymme för att kyla ner VRM. Temperaturen blev konstigt nog oförändrad när jag tog bort den andra fläkten, dock en betydligt mer sval VRM.

Nu är nästa steg att hitta ett bra grafikkort och få sladdar etc lite snyggt innan jag lägger upp allt i Galleriet

Permalänk
Medlem

Har du alla "states" påslaget så är det ibland svårt att veta om den throttlar eller inte. Rekommenderar att slå av states när du testar för stabilitet. Ser att IO och SA har förhållandesvis hög volt. Rätt mycket att tjäna på att tuna ned dom på 9900k. Klarar under 1 volt på många 9900k. Vet inte vad du har satt på Load line calibration, men vid så låga klocks som 4.7 borde det inte behövas alls. Du får mer dropps i vcore, men du ger också mindre vcore till cpu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Har du alla "states" påslaget så är det ibland svårt att veta om den throttlar eller inte. Rekommenderar att slå av states när du testar för stabilitet. Ser att IO och SA har förhållandesvis hög volt. Rätt mycket att tjäna på att tuna ned dom på 9900k. Klarar under 1 volt på många 9900k. Vet inte vad du har satt på Load line calibration, men vid så låga klocks som 4.7 borde det inte behövas alls. Du får mer dropps i vcore, men du ger också mindre vcore till cpu.

Menar du typ C-state och EIST?

Jag testade att ändra lite med LLC men slutade med att lämna den som Auto i BIOS. Finns det något att vinna om jag rör LLC?. Gällande IO och SA får jag helt enkelt testa lite! tack för tipset

Permalänk

Vart köpte du minnena?
Har bara ett gamalt 8g minne som är köpt på wish, blev sugen på att uppgradera till iallafall 16g

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrtechAnt:

Menar du typ C-state och EIST?

Jag testade att ändra lite med LLC men slutade med att lämna den som Auto i BIOS. Finns det något att vinna om jag rör LLC?. Gällande IO och SA får jag helt enkelt testa lite! tack för tipset

Ja, prova ha bara Turbo påslaget, slå av alla "powerstates". Dom har olika namn berorende på moderkortstillverkare har jag märkt.

Dom flesta kort har upp till LLC 6, några kraftigare kort har upp till 7. Upp till 5ghz på 9900k, i alla fall de äldre 9900k som jag har, så måste jag ha minst LLC 6. Mindre drops, men mer vcore. 4.7 på en nyare 9900k borde inte vara några problem med lägre LLC. Kan vara värt att se på i alla fall. I och med att det är värmen som gör att den throttlar (det kan teoretiskt vara VRM som gör det också, se temps där) så är det mindre volt du får försöka tweaka. Räkna också med mer värme när du får in en GPU.

Detta chassie hade varit drömmen om man kunde klämma in en fläkt i front som var i mesh. Hade gjort all skillnad i världen tror jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

Vart köpte du minnena?
Har bara ett gamalt 8g minne som är köpt på wish, blev sugen på att uppgradera till iallafall 16g

Sök efter Kingston kvr26n19s8l/8 köpte mina på CDON. Väldigt klockvänliga minnen

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Ja, prova ha bara Turbo påslaget, slå av alla "powerstates". Dom har olika namn berorende på moderkortstillverkare har jag märkt.

Dom flesta kort har upp till LLC 6, några kraftigare kort har upp till 7. Upp till 5ghz på 9900k, i alla fall de äldre 9900k som jag har, så måste jag ha minst LLC 6. Mindre drops, men mer vcore. 4.7 på en nyare 9900k borde inte vara några problem med lägre LLC. Kan vara värt att se på i alla fall. I och med att det är värmen som gör att den throttlar (det kan teoretiskt vara VRM som gör det också, se temps där) så är det mindre volt du får försöka tweaka. Räkna också med mer värme när du får in en GPU.

Detta chassie hade varit drömmen om man kunde klämma in en fläkt i front som var i mesh. Hade gjort all skillnad i världen tror jag.

Grymt, ska testa detta!

Just nu kör jag fixed mode på 4,7ghz utan att c-state,turbo och EIST är enabled, sedan kör jag en offset mode -70mv vilket gör att i load volt ligger på 1.128v. I idle så är volten högre då jag nu förstått att det blir ett vdroop under load :).

Som du säger så kommer ju värmen öka med en GPU och därav vill jag nu innan få så låg temp som möjligt så jag slipper skaffa en tophat och mista hela poängen med att ha det så litet som möjligt!

Permalänk
Medlem

Kolla bara så att avslagen turbo inte sänker klocks. Det gör det på mitt kort. Måste ha det på, annars har jag 3.2 ghz eller nått. Önskar det kunde vara nån sorts standard på olika tillverkare på såna simpla saker.

Tror du har gjort det mesta rätt. Det är ju load temps som är hindret, inte idle.

Ska du ha en blower gpu eller är chassiet bra även med "traditionella" gpu's?
2060 super är väl bara 30w högre än 1660Ti tror jag. Har också en känsla av att superkorten går att undervolta mer också.

Rekommenderar dessa minnen om du vill klocka ram.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5041640

Finns nog inte bättre binnade B-die till det priset. Jag har köpta några kit nu innan priset går i taket.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av MrtechAnt:

Sök efter Kingston kvr26n19s8l/8 köpte mina på CDON. Väldigt klockvänliga minnen

Tackar, såg ut som den jag har så köper en till.

Skrivet av marcusOCZ:

Ska du ha en blower gpu eller är chassiet bra även med "traditionella" gpu's?
2060 super är väl bara 30w högre än 1660Ti tror jag. Har också en känsla av att superkorten går att undervolta mer också.

Rekommenderar dessa minnen om du vill klocka ram.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5041640

Finns nog inte bättre binnade B-die till det priset. Jag har köpta några kit nu innan priset går i taket.

Det är ett väl ventilerat chassi, mitt 1660ti oc ligger på 50 - 60c i red dead redemption 2

Dom minnena ser tyvärr ut att vara för höga

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Kolla bara så att avslagen turbo inte sänker klocks. Det gör det på mitt kort. Måste ha det på, annars har jag 3.2 ghz eller nått. Önskar det kunde vara nån sorts standard på olika tillverkare på såna simpla saker.

Tror du har gjort det mesta rätt. Det är ju load temps som är hindret, inte idle.

Ska du ha en blower gpu eller är chassiet bra även med "traditionella" gpu's?
2060 super är väl bara 30w högre än 1660Ti tror jag. Har också en känsla av att superkorten går att undervolta mer också.

Rekommenderar dessa minnen om du vill klocka ram.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5041640

Finns nog inte bättre binnade B-die till det priset. Jag har köpta några kit nu innan priset går i taket.

Jag sitter och testar just nu med LCC för att se om det gör någon skillnad.. och när jag kör samma settings på allt men ändrar lcc från auto till mode 6 så ökar vcore under load, men sänktes när jag körde auto? är jag trög nu eller vad hände precis...

Permalänk
Medlem

@MrtechAnt: Det är ungefär samma vcore som jag har under load. Mitt moderkort låg betydligt lägre före undervolten så kunde bara gå till -30mv före min cpu blev ostabil. Jag har faktiskt lämnat allt på auto förutom Power Limit, Tjmax, voltage offset och ramminnet då.
Låter konstigt att temperaturen blev den samma med bara en fläkt!?
Du får även plats med en 15x120mm under nätagget. Den skall dock vara som utblås annars slåss den mot gpu kylaren om du kör open air.
Jobbigt med vrm tempsen.
Får mig dock att känna mig lite bättre över att ha lagt några hundra extra på ett moderkort med lite saftigare vrm.

Vad ska du köra för grafikkort?
Själv satsade jag på ett 2070s founder edition så jag kunde va helt säker att den passade och att den var lite billigare och jäkligt snygg men om jag hade haft en dator hemma som bara väntade på mitt grafikkort hade jag nog inte orkat vänta i flera veckor på ett grafikkortet och köpt något från någon svensk webshop eller åkt till inet istället.
Rekommenderar att du dubbelkollar måtten när du bestämmer dig.
Finns risk att grafikkorten både är för höga, för långa och för tjocka.
Funderar på att undervolta mitt grafikkort med men det känns lite mer invecklat särskilt med nvidia.
Jag tror du får varmare och mer högljud gpu med blower men lite kallare cpu i ghosten.
Känns dock som gpun oftast jobbar betydligt hårdare än cpun när man spelar dock.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrtechAnt:

Jag sitter och testar just nu med LCC för att se om det gör någon skillnad.. och när jag kör samma settings på allt men ändrar lcc från auto till mode 6 så ökar vcore under load, men sänktes när jag körde auto? är jag trög nu eller vad hände precis...

Ja, det händer på en del kort att LLC över 5 är klart agressivare än Auto. Jag "råkade" testa 7 på mitt kort häromdagen. Blev varmt kan jag lova!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av cchriss:

@Anteer: Det är ungefär samma vcore som jag har under load. Mitt moderkort låg betydligt lägre före undervolten så kunde bara gå till -30mv före min cpu blev ostabil. Jag har faktiskt lämnat allt på auto förutom Power Limit, Tjmax, voltage offset och ramminnet då.
Låter konstigt att temperaturen blev den samma med bara en fläkt!?
Du får även plats med en 15x120mm under nätagget. Den skall dock vara som utblås annars slåss den mot gpu kylaren om du kör open air.
Jobbigt med vrm tempsen.
Får mig dock att känna mig lite bättre över att ha lagt några hundra extra på ett moderkort med lite saftigare vrm.

Vad ska du köra för grafikkort?
Själv satsade jag på ett 2070s founder edition så jag kunde va helt säker att den passade och att den var lite billigare och jäkligt snygg men om jag hade haft en dator hemma som bara väntade på mitt grafikkort hade jag nog inte orkat vänta i flera veckor på ett grafikkortet och köpt något från någon svensk webshop eller åkt till inet istället.
Rekommenderar att du dubbelkollar måtten när du bestämmer dig.
Finns risk att grafikkorten både är för höga, för långa och för tjocka.
Funderar på att undervolta mitt grafikkort med men det känns lite mer invecklat särskilt med nvidia.
Jag tror du får varmare och mer högljud gpu med blower men lite kallare cpu i ghosten.
Känns dock som gpun oftast jobbar betydligt hårdare än cpun när man spelar dock.

Ja alltså.. jag tyckte också det var mycket underligt. Nu efter att jag kört en stund så är faktiskt både idle och load-temp 2-3 grader svalare när jag tog bort en av fläktarna.. men jag har samma fläkt i 90mm som jag ska testa för att se om det gör någon skillnad. Det var väl det du hade testat? eller körde du endast en 90mm Noctua på din black ridge?

Jag kommer "vågat" att testa antingen ett 2080s FE eller ett 2080ti FE.. det kanske låter dumt, men jag såg en video där man lyckats undervolta ett 2080ti fe med ett reultat på 13c sänkning.. dock med lite lite bättre kylningsalternativ men fortfarande så gjorde det mig lite nyfiken haha..

Skrivet av marcusOCZ:

Ja, det händer på en del kort att LLC över 5 är klart agressivare än Auto. Jag "råkade" testa 7 på mitt kort häromdagen. Blev varmt kan jag lova!

Jag märkte också detta! så jag gick faktiskt tillbaka till mode 4 och fick då öka offset lite lite mer bara. Nu går den stabilt igen och värmen är inte ett lika stort bekymmer :).
Ska dock testa att köra en Nocuta A9x14 + Noctua A12x15 bara för att se om jag tjänar någon grad på detta.

Permalänk
Medlem

Jag märkte inte heller någon direkt skillnad mellan 1 och 2 fläktar på BR kylaren. Min bästa config var 1 slim ovanpå som blåser "nedåt" samt en 25mm under nätagget som utblås. Har också ett 2080 Ti Founders i och kan säga att det funkar bra. Min 3700X är ju dock inte lika varm som en en 9900k.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jag märkte inte heller någon direkt skillnad mellan 1 och 2 fläktar på BR kylaren. Min bästa config var 1 slim ovanpå som blåser "nedåt" samt en 25mm under nätagget som utblås. Har också ett 2080 Ti Founders i och kan säga att det funkar bra. Min 3700X är ju dock inte lika varm som en en 9900k.

Spännande!

Kör du din GPU i stock volt eller har du gjort någon tweak där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrtechAnt:

Spännande!

Kör du din GPU i stock volt eller har du gjort någon tweak där?

Drog ned den till runt 915 mV (kommer inte ihåg exakt kan ha behövt lägga på lite till) istället för de runt 1030 mV den ville ta innan, mest för att dra ned ljudnivån. Enda skillnaden är väl att den bara boostar till 1920 MHz nu då jag satte det som tak, jämfört med förut då den försökte gå 15 MHz högre men begränsades oftast av temperaturen. Så det funkade helt enkelt i stock men lät mycket mer.