Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Fan vad coolt! Jag vill också jobba och bo i Tokyo!
Får nöja mig med att åka dit en gång om året ist 😅

OnT: Lokförare i Danmark. Ligger på cirka 26-27K DKK i månaden beroende på hur mycket OB jag har på mitt månadsschema osv...

Meh, tro mig, man tröttnar. Efter fyra år har jag nu siktet på Sydney istället inom några månader. Hoppas jag får behålla jobbet bara, för det är fortfarande väldigt bra. Snart dags att be chefen snällt.. Prova livet som egenanställd/konsult..

Tangentiellt till topic, hur pass mycket markerar ni (egenanställda) upp er tim/dags-lön? För att väga upp för osäkerheten mellan kontrakt, brist på betald semester och sjukdagar etc.. säg om er rättsliga lön var kring 40k om ni hade en vanlig anställning, hur fakturerar ni istället?

Edit: I Sverige har man visserligen sjukt många dolda avgifter som arbetsgivaren inte räknar in i lönen som citeras.. Gör ni korrigeringen jag nämnde ovan först och sen en ytterligare korrigering för att ha råd med alla dessa arbetsgivaravgifter och whatnot?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Meh, tro mig, man tröttnar. Efter fyra år har jag nu siktet på Sydney istället inom några månader. Hoppas jag får behålla jobbet bara, för det är fortfarande väldigt bra. Snart dags att be chefen snällt.. Prova livet som egenanställd/konsult..

Förlåt att jag fortsätter off-topic. Kan ta det i PM ifall någon mod tycker det är olämpligt.
Men hur kan man tröttna på japan? Var du en japan-fantast från början som älskar allt som har med deras kultur att göra? Anime/manga och hela den biten eller flytta du dit enbart för jobb? Var bor du? Jag ska dit igen i september. Ska vi ta en öl?

Permalänk

Jobbar som systemutvecklare inom staten och får ut 33000kr före skatt. Tog examen i somras och har jobbat sedan september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Förlåt att jag fortsätter off-topic. Kan ta det i PM ifall någon mod tycker det är olämpligt.
Men hur kan man tröttna på japan? Var du en japan-fantast från början som älskar allt som har med deras kultur att göra? Anime/manga och hela den biten eller flytta du dit enbart för jobb? Var bor du? Jag ska dit igen i september. Ska vi ta en öl?

Milt kultur-intresserad men aldrig full-fledged weeaboo. Ända anime etc jag ser är Ghibli.. Bor ett stenkasst från Akihabara så det hade väl varit perfekt om man hade mer sådana intressen. Anywho i September kommer jag bo i Sydney redan, men du får ha en bra resa!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Numera tagit steget och blivit egenkonsult. Fakturerar runt 150.000kr/månaden och kommer ta ut en lön på 48.000. I ren månadslön gick jag ner 15.000kr när jag kör eget men det vägs upp med råge med utdelning och möjligheten att köpa saker på bolaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Driver eget inom kött och chark. Ca 27.000 har dock fri tillgång på kött och chark vilket blir en del varje månad med fru och två barn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bussović:

27 644kr/mån före skatt efter drygt fyra år som bussförare.
Lönen går upp en liten bit varje år och lite extra vartannat pga kollektivavtalet. Efter åtta år på jobbet har man nått sitt tak och det är inte så mycket mer än vad grundlönen är när man är helt ny som nuförtiden runt 25K (23,5K när jag började).

Nu pluggar jag så går på CSN studiemedel och jobbar extra ungefär en gång i veckan och får ut några tusenlappar mindre.

Nästa jobb, som trafiklärare, kommer innebära mindre månadslön till en början då det sällan är kollektivanslutna trafikskolor och man får förhandla om lönen.

Finns dock andra fördelar jämfört med bussföraryrket såsom arbetstiderna men rikare blir jag nog inte
Fast nu saknas det många trafiklärare så vi som studerar till det nu kan nog sätta lite press på trafikskolorna angående lönen.
Jag tänker dock att jag vid provanställning kan ta lite lägre för att sedan gå upp till mer skälig lön vid fast anställning.
Ska bli spännande detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte hur det är för körskolelärare men sälj dig inte billigt då det i mitt yrke är svårt att höja sin lön när man väl är anställd utan då får man nöja sig med de standardiserade 700-1000kr/mån. Vill man höja något extra så är det alltid ett jädra knorrande.
Så mitt tips är att sikta på en normal eller lite extra i ingångslön och se till att skriva in i kontraktet att du ska ha ett lönesamtal extra vid fast anställning.

Jag jobbar som säljare så är inte alls i din bransch men så är det hos oss iallafall. Ända sättet att höja lönen ordentligt är att byta jobb.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tollen:

Driver eget inom kött och chark. Ca 27.000 har dock fri tillgång på kött och chark vilket blir en del varje månad med fru och två barn

Är inte helt fel med förmåner😀
Skicka gärna en gratis back med blandade godsaker när du har tid😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är inte helt fel med förmåner😀
Skicka gärna en gratis back med blandade godsaker när du har tid😂

Haha nej det blir mycket korv! Styckar, röker och tillverkar allt själva så kanske överkonsumerar kött Dock närproducerat och ekologiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Stefflo:

Kan tänka mig det så tack för tipset!

Vi ska snacka om just löner osv i skolan när vi har studierna under sommaren så får se vad vi kommer att ta upp där om det

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

26500sek, vaktmästare med säkerhets ansvar på ett stadsbibliotek med en 70 anställda. 37 år och jobbat på samma plats i 8 år. Känns ganska lågt då jag har ansvar för alla krisplaner brandutbildningar larm system kontakter med larmbolag och väktare plus vanliga vaktmästare saker fixa lampor trasiga hyllor etc.
Tror min anställnings titel håller min lön låg. Gått kurser i överflöd för att ha kompetensen för alla mina arbetsuppgifter.
Jaja trivs på jobbet och bestämmer själv mina arbetstider samt kan plocka ut kläder och lite andra förmåner.
Viktiga är att fru tjänar mer ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk

30700 före skatt i månaden plus individuell bonus varje månad och även gruppbonus var fjärde. Bonus kan ligga på 1000-7000. Jobbar som Bilplåtslagare på vw verkstad sen 10 år tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tollen:

Haha nej det blir mycket korv! Styckar, röker och tillverkar allt själva så kanske överkonsumerar kött Dock närproducerat och ekologiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Inte bra för miljön men skulle garanterat göra det också😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av L.T.G:

26500sek, vaktmästare med säkerhets ansvar på ett stadsbibliotek med en 70 anställda. 37 år och jobbat på samma plats i 8 år. Känns ganska lågt då jag har ansvar för alla krisplaner brandutbildningar larm system kontakter med larmbolag och väktare plus vanliga vaktmästare saker fixa lampor trasiga hyllor etc.
Tror min anställnings titel håller min lön låg. Gått kurser i överflöd för att ha kompetensen för alla mina arbetsuppgifter.
Jaja trivs på jobbet och bestämmer själv mina arbetstider samt kan plocka ut kläder och lite andra förmåner.
Viktiga är att fru tjänar mer ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tror din lön är låg, har du provat att söka andra liknande tjänster?

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Fast det med miljön håller jag inte med om

Permalänk
Bildexpert

Får in 24 000 kr/mån brutto. Ska ha lönerevision inom kort. Jobbar på filmarkiv med att scanna och restaurera analog film. Är helt självlärd, har inte ens pluggat filmvetenskap.

Rent ekonomiskt så badar man förstås inte i pengar men arbetet är väldigt stimulerande och förmånligt. Är ledig alla klämdagar samt helg- och mellandagar utan att lönen påverkas, kan flexa i princip hur mycket jag vill och jobbar självständigt till 99% av tiden i min egna studio. Om man då kan hålla utgifterna nere och undvika dyra impulsköp så går det runt utan några svårigheter. Sedan tror jag inte att man ska överskatta pengars värde heller. Jag har kul, men försöker hålla det på en rimlig nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Får in 24 000 kr/mån brutto. Ska ha lönerevision inom kort. Jobbar på filmarkiv med att scanna och restaurera analog film. Är helt självlärd, har inte ens pluggat filmvetenskap.

Rent ekonomiskt så badar man förstås inte i pengar men arbetet är väldigt stimulerande och förmånligt. Är ledig alla klämdagar samt helg- och mellandagar utan att lönen påverkas, kan flexa i princip hur mycket jag vill och jobbar självständigt till 99% av tiden i min egna studio. Om man då kan hålla utgifterna nere och undvika dyra impulsköp så går det runt utan några svårigheter. Sedan tror jag inte att man ska överskatta pengars värde heller. Jag har kul, men försöker hålla det på en rimlig nivå.

Hade en utbildning i filmvetenskap inneburit kunskap inom detta? Jag har alltid antagit att det är lite "filmskapar-utbildning" men då har jag kanske fel ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Verkar som att jag missuppfattade något, alternativt drog bossen på lite extra innan han flyttade till Amerikat nu och lämnade mig ensam här.. Bad om 10M men fick 12M JPY, eller ca 70k SEK netto per månad.

Skämdes nästan lite när jag tjänade 9M, men nu är det ju bara larvigt.

Vilken faktisk arbetstid har du? Har fått för mig att jobblinjen gäller i Japan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tollen:

@Stefflo: Fast det med miljön håller jag inte med om

Inte jag heller men enligt miljöfolket så får man inte äta kött alls.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Yrke: CNC-Operatör
Månadslön: 30k + ob (2-skift + helg)
Förmåner: Årlig bonus upp till 17% av årslönen, 4k i friskvård
Erfarenhet: 3 år
Ålder: 22 år
Utbildning: Gymnasieexamen Industriprogrammet

Inte fullt betald ännu då företaget tillämpar en 3 -årig ökning för att hamna på en medelnivå bland dom man jobbar med. Kul jobb, har nu fått löfte om utbildning i Beredning/Programmering med start nu i januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilken faktisk arbetstid har du? Har fått för mig att jobblinjen gäller i Japan

Vad är jobblinjen? Jobbar man på ett traditionellt Japanskt företag kan man ha det jobbigt, fast även där brukar de ge lite slack till "gaijins" ("outsiders").. i gengäld har vi ingen rörlighet uppåt, fast det är sant även ifall man jobbar arslet av sig, såatteh.. Fast jag, likt många andra som har möjligheten, har istället valt att arbeta för mindre företag med internationell ledning, och dessa finns det ganska gott om i Tokyo.

Jag jobbar när, var och hur jag vill, bara jag får jobbet gjort. Jag skulle kunna säga 8h om dagen, men vi alla vet att utvecklare inte utnyttjar 8h om dagen.. För det mesta sittar jag hemma, någon gång i veckan tar jag mig till kontoret för att vara lite social.. I December jobbade jag ifrån Sydney, i Februari jobbar jag från morsans soffa i Västerås. Där imellan tar jag några dagar för mig själv i Thailand, och ingen håller ens koll på semesterdagar. (lite sjukt..)

Något intressant jag märkt är att ju bättre betalt jag har och desto bättre förmåner jag får, desto hårdare väljer jag att arbeta. För något år sen fick jag "ok" lön och resonerade att mister jag detta gör det inget för det finns fler av dessa möjligheter. Numera kollar jag frivilligt om allt är ok eller om något behöver min uppmärksamhet under helgen eller sena kvällar. Var något bristfälligt tänkte jag meh, företagets problem inte mitt, men nu tar jag ansvar för att se till att allt går runt.. All respekt till de som har diciplin/arbetsmoral att gå "up and beyond" oavsett, men personligen verkar jag behöva en liten morot, annars finns det som sagt gott om andra ställen som gärna ger en medioker ersättning för en medioker insatts.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Dakkie:

Hade en utbildning i filmvetenskap inneburit kunskap inom detta? Jag har alltid antagit att det är lite "filmskapar-utbildning" men då har jag kanske fel ?

Kanske inte i första hand men vad jag har hört så är det förekommande (åtminstone i Sverige) att en del som jobbar praktiskt med film och produktion har kandidat eller master i filmvetenskap.

Idag finns det vad jag vet ingen utbildning i Sverige där man lär sig hantera fysisk filmbas så de flesta som håller på med det jag gör på annat håll är i regel runt 50-60 år eller äldre. Det skapar goda förutsättningar för mig då jag inte ens är 30 än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Kanske inte i första hand men vad jag har hört så är det förekommande (åtminstone i Sverige) att en del som jobbar praktiskt med film och produktion har kandidat eller master i filmvetenskap.

Idag finns det vad jag vet ingen utbildning i Sverige där man lär sig hantera fysisk filmbas så de flesta som håller på med det jag gör på annat håll är i regel runt 50-60 år eller äldre. Det skapar goda förutsättningar för mig då jag inte ens är 30 än.

Det låter ju dunder! Inför nästa löneförhandling får du vässa hornen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Numera tagit steget och blivit egenkonsult. Fakturerar runt 150.000kr/månaden och kommer ta ut en lön på 48.000. I ren månadslön gick jag ner 15.000kr när jag kör eget men det vägs upp med råge med utdelning och möjligheten att köpa saker på bolaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket tar du ut i utdelning då om man får fråga?

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Hur mycket tar du ut i utdelning då om man får fråga?

Borde bli 230kkr/år netto med den lönen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Inte jag heller men enligt miljöfolket så får man inte äta kött alls.

Sant. Dock tycker jag det är skillnad på ekologiskt närproducerat på enbart gräs kontra import som tagit 2 flyg och 4 lastbilar 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Borde bli 230kkr/år netto med den lönen.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer bra. 288k brutto

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Hur mycket tar du ut i utdelning då om man får fråga?

Man kan ta ut 50% av den totala lönesumman för året.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jobbar som Lösningsarkitekt på Capgemini AS (Norge) primärt innanför Microsoft produktportfölj (Azure/Dynamics).
Jag bor i Strömstad och dagpendlar till kontoret i Norge (ca 45 min med bil).
Har 730000 NOK i årslön + Bonus (ca 40000 NOK) och förmåner (Pension, betalt bredband, firmatelefon etc).
Trivs väldig bra då jag får sköta mig själv precis hur jag vill, brukar jobba hemma 2-3 dagar i veckan.
Har en bachelorutbildning i Datavetenskap från Karlstad universitet och har jobbat jobbat på samma jobb sen examen 2014.

Lönerna är generellt sett ganska mycket bättre i Norge och om man tar sig in mot Oslo är dom ganska mycket högre än rikssnittet. Men då blir det svårt att bo i Sverige och dagpendla så jag blir nog kvar en stund till