Vet in om mitt nyköpta moderkort stödjer Ryzen 3600

Permalänk
Medlem

Vet in om mitt nyköpta moderkort stödjer Ryzen 3600

Hej!

Jag har precis köpt komponenter för att bygga en speldator. Bland annat köpte jag dessa:

ASUS Rog Strix B450-F Gaming
https://www.dustinhome.se/product/5011089300/rog-strix-b450-f...

AMD Ryzen 3600
https://cdon.se/hemelektronik/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-med-6-...

Vet att moderkortet behöver en uppdaterad BIOS för att stödja Ryzen 3000-serien. Först tänkte jag köpa det hos Komplett och supporten där sa att deras moderkort var uppdaterade. Ändrade mig senare och köpte moderkortet hos Dustin istället. Glömde såklart fråga dem om deras moderkort också var uppdaterade. Så nu sitter jag med ett moderkort som jag inte vågar packa upp. Jag kan såklart vänta till måndag och kolla med Dustin om det är uppdaterat. Bara surt att sitta hela helgen med nya datorkomponenter men inte kunna bygga ihop dem.

Tänkte höra med er vilka alternativ jag har.

1. Kan jag på något sätt se på lådan vilken BIOS version moderkortet har?

2. Kan jag på ett enkelt sätt (utan att bygga ihop hela datorn och montera processorkylare) testa om moderkortet är uppdaterad?

3. Kan man gå till någon affär för att få det uppdaterat?

Permalänk
Medlem

Du kan lugnt plocka upp det ur lådan och prova det, skulle det mot all förmodan inte fungera så har du öppet köp på det. Ångerrätt eller vad det nu kallas.

Sålänge det är inom en viss tidsram tål att tilläggas.
30 dagar eller liknande.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Inaktiv

@gaffel85

Brukar väl vara ett klistermärke eller dylikt på kartongen där det står Ryzen 3000 ready.
Ser du något sådant?

https://i.redd.it/xgo4jbj9z8f31.jpg

Permalänk
Medlem

@anon298854: Hittar tyvärr inget sådant märke, så gissar att det troligtvis inte är uppdaterat

@ImTheMeaN: Vet du om det är det riskfritt att bara montera CPU (utan kylare), minnen och koppla in nätagget (utan att montera allt i lådan) bara för att se om det startar? Ska jag skicka tillbaka moderkortet vill jag inte montera saker i onödan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gaffel85:

@Ister: Hittar tyvärr inget sådant märke, så gissar att det troligtvis inte är uppdaterat

@donniedarko: Vet du om det är det riskfritt att bara montera CPU (utan kylare), minnen och koppla in nätagget (utan att montera allt i lådan) bara för att se om det startar? Ska jag skicka tillbaka moderkortet vill jag inte montera saker i onödan.

Ja du kan montera allt utanför men va försiktig bara och sätt dit CPU kylaren så CPU inte överhettar 🙂

Du måste även ha grafikkortet i så du får bild.

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att det moderkortet kan uppdatera bios utan cpu. Kika i manualen eller online. Borde finnas en usb port som man kan köra in en minnepinne i där man har nya bios versionen å sen ska det bara vara att följa manualen om hur det skall göras

Bios flashback/ez flash eller något liknande tror jag att du ska leta efter

Skickades från m.sweclockers.com

La till info
Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Titta på bilderna på sidan du köpte moderkortet från. Det finns en bild som säger att ryzen 3000 bios är preloaded. Så det är säker bara att köra.

Ditt moderkort har dock inte bios flashback, så det behöver du inte leta efter. Men det ska ju inte heller behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

Rätt säker på att det moderkortet kan uppdatera bios utan cpu.

Tyvärr, det moderkortet har inte BIOS flashback, det finns bara på Asus dyrare moderkort.

Skrivet av zorrzoor:

Bios flashback/ez flash eller något liknande tror jag att du ska leta efter

EZ Flash är vad Asus kallar det när man kan uppdatera via internet direkt från BIOS, men det kräver en fungerande processor så att man faktiskt kommer in i BIOS först.

Permalänk
Medlem

jag har 3600 och b450 f moderkortet och fungerade utmärkt. Enda jag behövde göra var att uppdatera bios för att grafikdrivrutinerna skulle kunna laddas ner. Det kanske inte hade så mycket med detta att göra men det var det enda som det var trubbel med när jag startade upp min dator

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W