Nya grafikkort fungerar inte men det gör det gamla

Permalänk

Nya grafikkort fungerar inte men det gör det gamla

Hejsan!
Beställde för ett tag sen ett rx 580 8gb men fick aldrig det att fungera, hade kontakt med olika supportrar och även några hemma pulade.
Tillslut bestämde jag mig att jag skickar tillbaka kortet och beställer ett annat, kortet presterade inte, gav extremt låg fps (inte spelbar) och låg på ca 20-30w under spelgången, när den ska ligga vid 150..
Nåväl så jag beställde ett GTX 1650 SUPER, samma här, presterar inte, samma dåliga fps och låga W, men mitt gamla GTX 1050 fungerar utmärkt..
Då är min fråga, kan det vara PSU:n som inte vill ge mer Watt pga dålig kabel? 1050 har inte PCI-E koppling men både 580 och 1650 SUPER har det.
Nätaggregatet är några år gammalt.
Tänkte om det är så att nätaggregatet är dåligt och på just dem kablarna inte ger ut den effekt som den bör? Eftersom kort som kör utan PCI-E verkar fungera som de ska?
Tack så mycket i för hand..

Rubrik ska beskriva vad tråden handlar om /Mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusReij:

Hejsan!
Beställde för ett tag sen ett rx 580 8gb men fick aldrig det att fungera, hade kontakt med olika supportrar och även några hemma pulade.
Tillslut bestämde jag mig att jag skickar tillbaka kortet och beställer ett annat, kortet presterade inte, gav extremt låg fps (inte spelbar) och låg på ca 20-30w under spelgången, när den ska ligga vid 150..
Nåväl så jag beställde ett GTX 1650 SUPER, samma här, presterar inte, samma dåliga fps och låga W, men mitt gamla GTX 1050 fungerar utmärkt..
Då är min fråga, kan det vara PSU:n som inte vill ge mer Watt pga dålig kabel? 1050 har inte PCI-E koppling men både 580 och 1650 SUPER har det.
Nätaggregatet är några år gammalt.
Tänkte om det är så att nätaggregatet är dåligt och på just dem kablarna inte ger ut den effekt som den bör? Eftersom kort som kör utan PCI-E verkar fungera som de ska?
Tack så mycket i för hand..

Har du avinstallerat alla drivrutiner när du bytte kort och installerat de nya?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Har du avinstallerat alla drivrutiner när du bytte kort och installerat de nya?

Japp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av employed:

Aa :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MarcusReij: Äldre moderkort brukar behöva en bios uppdatering för nyare gpu, är det gjort?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@MarcusReij: Äldre moderkort brukar behöva en bios uppdatering för nyare gpu, är det gjort?

Det är förvisso inte gjort :/ men moderkortet e bara 2 år gammalt förvisso, hur gör man det? 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusReij:

Det är förvisso inte gjort :/ men moderkortet e bara 2 år gammalt förvisso, hur gör man det? 😅

2 år i detta sammanhanget kan räknas som äldre.
Vilket moderkort har du?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

2 år i detta sammanhanget kan räknas som äldre.
Vilket moderkort har du?

B250 m PRO vd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusReij:

B250 m PRO vd

Gissar att det är ett MSI kort då och för Intel?
Isf har du bios här och sedan får du läsa manualen hur du flashar.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B250M-PRO-VD

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Gissar att det är ett MSI kort då och för Intel?
Isf har du bios här och sedan får du läsa manualen hur du flashar.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B250M-PRO-VD

Aa MSI med intel😊 yes ska kika de 👍🏻😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MarcusReij:

Aa MSI med intel😊 yes ska kika de 👍🏻😄

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdaterade biosen, ingen skillnad, tog därför lite tester med afterburner på de när jag spelar, ingen expert så jag förstår mig inte jättemycket på det men tänkte du kanske vet eller någon annan?
https://imgur.com/a/MQTSutg

Permalänk

vad har du för CPU? bvara tänker så om du sitter på något riktigt budgetbygge i grunden och din cpu inte orkar med 580 eller 1060

om kortet bara drar 30-40W så låter det som att något bromsar kortet från att jobba fullt ut och ligger runt 20-30% gpulast endast..

kolla CPU och GPU usage vid belastning.

om inte nätagget hade räckt hade det blåst överlastskyddet så att hela datorn tvärdör vid belastning.

sen är ju frågan i vad vi pratar om när det gäller presterar dåligt.

snackar vi MMO eller typ MOBA spel så är det oftast CPU som styr och gpu bara chillar i bakgrunden och rita bilden typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Prova kör programet GPU-Z samtidigt som du spelar och kolla vad det rapporterar för Bus Interface speed. Det ska stå PCI-E 3 X16 om allt står rätt till annars kanske du installerat kortet i fel slot eller så är det nån inställning som är fel i BIOS.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Prova kör programet GPU-Z samtidigt som du spelar och kolla vad det rapporterar för Bus Interface speed. Det ska stå PCI-E 3 X16 om allt står rätt till annars kanske du installerat kortet i fel slot eller så är det nån inställning som är fel i BIOS.

inget av korten han nämner är något kort som kommer använda mer än max bandbrädden i 8 pci-e banor 3.0 men visst värt att kolla upp men är ganska säker på att t.om. x4 skulle dra runt det med typ endast 10% förlust eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad har du för CPU? bvara tänker så om du sitter på något riktigt budgetbygge i grunden och din cpu inte orkar med 580 eller 1060

om kortet bara drar 30-40W så låter det som att något bromsar kortet från att jobba fullt ut och ligger runt 20-30% gpulast endast..

kolla CPU och GPU usage vid belastning.

om inte nätagget hade räckt hade det blåst överlastskyddet så att hela datorn tvärdör vid belastning.

sen är ju frågan i vad vi pratar om när det gäller presterar dåligt.

snackar vi MMO eller typ MOBA spel så är det oftast CPU som styr och gpu bara chillar i bakgrunden och rita bilden typ.

I3-7100f processor, den ska klara det egentligen då den fungerade när min polare hade samma och satte sin ihop med en 1070:/

Tänkte mer om nätaggregatet e typ ’kasst’ så den av någon anledning inte vill ge mer än 20-40 watt? För kort som inte behöver pci-e funkar som de ska?
Eller ska man pröva nollställa hela Windows för detta må tro?
Tycker att även om processorn skulle bottlenecka så e de väl när processorn inte kan samarbeta högre? Borde ändå kunna lira cs/lol på mer än 60fps kan man tycka? Eller jag vet inte?
Nätaggregatet är ett gammalt cx500, tror nästan den kan va från 2011-2012

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarcusReij:

I3-7100f processor, den ska klara det egentligen då den fungerade när min polare hade samma och satte sin ihop med en 1070:/

Tänkte mer om nätaggregatet e typ ’kasst’ så den av någon anledning inte vill ge mer än 20-40 watt? För kort som inte behöver pci-e funkar som de ska?
Eller ska man pröva nollställa hela Windows för detta må tro?
Tycker att även om processorn skulle bottlenecka så e de väl när processorn inte kan samarbeta högre? Borde ändå kunna lira cs/lol på mer än 60fps kan man tycka? Eller jag vet inte?
Nätaggregatet är ett gammalt cx500, tror nästan den kan va från 2011-2012

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte varför inget frågat dig, eller har jag missat det, vilket nätaggregat är det som du har nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte varför inget frågat dig, eller har jag missat det, vilket nätaggregat är det som du har nu?

Köpte nytt corsair 600W idag, fungerar fortfarande inte så nu håller datorn på att nollställas helt, så får se om det hjälper 🤷🏼‍♂️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

inget av korten han nämner är något kort som kommer använda mer än max bandbrädden i 8 pci-e banor 3.0 men visst värt att kolla upp men är ganska säker på att t.om. x4 skulle dra runt det med typ endast 10% förlust eller nått.

Du verkar ha rätt bra koll ändå känns det som, kan detta ha något med att göra varför det inte fungerar?

https://imgur.com/a/HzS26dF

Nollställt hela Windows och det hjälpte inte sen såg jag att de va funktion 0.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

min gissning är att din 7100 eventiellt kan vara lite bromskloss den är ju trots all en tvåkärnig cpu med 4 threads och CS:GO är mig veterligen väldigt cputungt.

en annan sak du använder någon av skärmportarna på ditt grafikkort så du inte kör på någon av portarna som använder den inbyggda Intel® HD Graphics 630 kretsen i din cpu via moderkortet?

men står fast att det låter mest som att du slår i taket på cpu långt innan din gpu för isf är din cpu flaskhalsen i systemet.
logga belastning på cpu och gpu medans du spelar och kolla om din cpu slår i taket.

ligger din cpu konstant runt 95-100% last och din gpu under 90-100% så bromsar din cpu grafikkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

min gissning är att din 7100 eventiellt kan vara lite bromskloss den är ju trots all en tvåkärnig cpu med 4 threads och CS:GO är mig veterligen väldigt cputungt.

en annan sak du använder någon av skärmportarna på ditt grafikkort så du inte kör på någon av portarna som använder den inbyggda Intel® HD Graphics 630 kretsen i din cpu via moderkortet?

men står fast att det låter mest som att du slår i taket på cpu långt innan din gpu för isf är din cpu flaskhalsen i systemet.
logga belastning på cpu och gpu medans du spelar och kolla om din cpu slår i taket.

ligger din cpu konstant runt 95-100% last och din gpu under 90-100% så bromsar din cpu grafikkortet.

Aa ska kolla det, grafikkortet låg runt 10% innan :/

Skickades från m.sweclockers.com