Kraschar så fryser sig bilden och ett obeskrivligt läte uppstår ur aktiv ljudutgång

Permalänk
Medlem

Kraschar så fryser sig bilden och ett obeskrivligt läte uppstår ur aktiv ljudutgång

När jag belastar min dator med bland annat (se listan under) så kraschar den.

  • CS:GO Dedicated Server (Sällan)

  • Starcraft 2 (Vanligt)

  • Dota 2 (Ofta)

  • Rimworld (sällan)

  • Tom clancy's wildlands (Ofta)

  • Tom clancy's Division (vanligt)

  • World of Warcraft (Micro fryser ett par gånger sprakar lite men även ibland orsakar helkrash.)

När datorn kraschar så fryser sig bilden och ett obeskrivligt läte uppstår ur aktiv ljudutgång
Se video (Varning volym!): Dator-crash.mp4
Ibland kan de krascha flera gånger i rad givet at man återupptar spelandet i mellan gångerna. Och ibland kan jag spela en hel dag utan någon krasch, dock sällsynt. (Lord gaben?)
Ibland blir de bara svart i följd med en automatiskt reboot, och väldigt sällan kan en bluescreen uppstå.

Jag kan inte återskapa kraschen på någotvis manuellt, de tycks vara helt slumpmässigt, jag har gjort benchmark på CPU & GPU och gjort MemTest.

MemTest Resultat: MemTest.PDF

CPU och GPU tester i OCCT kommer tillbaka utan några indikationer på fel.
CPU:n når 98 grader under stresstester men fallerar inte och vid krasch uppmäts temperaturen bara till 48-58 grader. GPU temperature ligger stabilt under 60 grader.
Temperaturerna är oftast avläsbara vid krasch då bilden fryser sig och Open Hardware Monitor alltid syns även in-game.
Datorn är inte överklockad.
Jag har bytt grafikkort (problemet kvarstår)

  • Från Gtx960

  • Till Gtx1070

Jag har bytt Nätagg (problemet kvarstår)

  • Från: Corsair VX 550W 80+

  • Till: be quiet! Straight Power 11 650Watt 80 PLUS Gold

Operativsystem: Microsoft Windows NT 10.0.18362.0 64-Bit
Processor: Intel Core i5-6600 @ 3.30GHz
Processorkylare: Stock/original/medföljande
Moderkort: ASUS Z170-A
Minne: 2x Corsair / CMK16GX4M2A2133C13
Grafikkort: Nvidia GTX 1070
Hårddisk:

  • Hitachi HDT721010SLA360 (/hdd/0)

  • ST3000DM007-1WY10G (/hdd/1)|

  • Samsung SSD 840 PRO Series (/hdd/2)|

  • Generic Hard Disk (/hdd/3)

Nätaggregat:be quiet! Straight Power 11 650Watt 80 PLUS Gold
Mer/djupare info: OpenHardwareMonitorReport.txt

Permalänk
Medlem

@ledtcc: Skulle gissa på att det är e drivrutin som är orsaken, antingen grafik eller ljud, se om du kan uppdatera dessa.
Börja med grafikrutinen och rensa då även bort den gamla helt innan du kör in den nya, använd DDU för att rensa bort den gamla.
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag har lite på känn att de har med Nvidia ljud drivisar att göra, för den delen används inte alls när man stresstestar.
Men jag ska göra som du föreslog och åter koppla i tråden.

Permalänk
Medlem

Nu har jag rensat drivrutinerna och installerat in fräscha, samt prova dem genom att spela en stund och krasch uppstod med frysbild och högt oväsen.

Efter det så avinstallera jag Realtek ljud-drivrutinerna och kör med dem som Windows kommer med istället. Har lite skillnad säkert slump, men när jag spela så lagga de till och frös sig i 3-4 sekunder sen hoppa de igång igen. En stund senare frös de igen och kom inte igång dock inget oväsen, har hänt tidigare att den fryser utan oväsen men vanligaste är att den gör de.

Om de är till något nytta så kan jag inte stänga av på Capslock eller Numlock medans den är frusen.

Permalänk
Medlem

@ledtcc: När du installerar nvidias drivrutin, vad tar du med?

Själv väljer jag bara grafik rutinen och physX och utelämnar resten, speciellt Geforce Experience.

Permalänk
Medlem

Grymt bra felbeskrivning och felsökning.

Kika i c:\windows\livekerneldumps om du har några dumpar där som stämmer i tiden med dina hängningar. Om ja, zippa ihop den mappen och även c:\windows\minidumps mappen.
Lägg de två filerna någonstans och dela länken.

Lägg gärna med en textfil med 3 klockslag när felen inträffad så vet jag vilka som ska prioriteras.
Jag hinner förhoppningsvis debugga dumparna under dagen.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Prova dra ut skärmkabeln ur antingen datorn eller skärmen när datorn fryser, jag vet, långsökt, och se om du får någon respons.

Permalänk
Medlem

Ser att Du har provat OCCT inkl. dess GPU test.
Prova Furmark i burnin test i helskärmsläge.

Fungerar det felfritt då i 30 minuter, prova att slänga ut så många lagringsenheter som möjligt. Behåll bara den som innehåller operativsystemet.

Återkommer problemet, prova att göra en provisorisk installation utav operativsystem på en lagringsenhet som helst inte sitter i datorn just nu(någon på hyllan kanske? Eller direkt till ett snabbt USB minne).

Om inte det avslöjar någon skillnad, kör Intel Burn Test i 10 minuter(4-8 GB block).
Om där inte uppstår några problem i Intel Burn Test, kör Memtest86.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@ledtcc: När du installerar nvidias drivrutin, vad tar du med?

Själv väljer jag bara grafik rutinen och physX och utelämnar resten, speciellt Geforce Experience.

Ajemän, bara grafik och PhysX.

Skrivet av spawnstah:

Grymt bra felbeskrivning och felsökning.

Kika i c:\windows\livekerneldumps om du har några dumpar där som stämmer i tiden med dina hängningar. Om ja, zippa ihop den mappen och även c:\windows\minidumps mappen.
Lägg de två filerna någonstans och dela länken.

Lägg gärna med en textfil med 3 klockslag när felen inträffad så vet jag vilka som ska prioriteras.
Jag hinner förhoppningsvis debugga dumparna under dagen.

Jag har några filer, men tyvärr gör den bara dump filer när den kraschar kontrollerat vilket är sällsynt, dvs en BSOD eller liknade.
Det enda windows tycks veta är att det avslutade inkorrekt.

Live-Krenal

Skrivet av Viita:

Prova dra ut skärmkabeln ur antingen datorn eller skärmen när datorn fryser, jag vet, långsökt, och se om du får någon respons.

.... Långsökt men okej ska pröva ^^

Skrivet av Veni:

Ser att Du har provat OCCT inkl. dess GPU test.
Prova Furmark i burnin test i helskärmsläge.

Fungerar det felfritt då i 30 minuter, prova att slänga ut så många lagringsenheter som möjligt. Behåll bara den som innehåller operativsystemet.

Återkommer problemet, prova att göra en provisorisk installation utav operativsystem på en lagringsenhet som helst inte sitter i datorn just nu(någon på hyllan kanske? Eller direkt till ett snabbt USB minne).

Om inte det avslöjar någon skillnad, kör Intel Burn Test i 10 minuter(4-8 GB block).
Om där inte uppstår några problem i Intel Burn Test, kör Memtest86.

Har kört Intelburn i längre än 30min, och Memtest86 resultatet har du i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har kört Intelburn i längre än 30min, och Memtest86 resultatet har du i första inlägget.

Har Du provat att utesluta lagringen?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har Du provat att utesluta lagringen?

Jag har en lite äldre HDD i den men, jag har tagit ut den tidigare och problemet har kvarståt. Och HDD problem borde väl inte generera den här typen av problem mer en BSOD situationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ledtcc:

Jag har några filer, men tyvärr gör den bara dump filer när den kraschar kontrollerat vilket är sällsynt, dvs en BSOD eller liknade.
Det enda windows tycks veta är att det avslutade inkorrekt.

Tänkte att LiveKernelDumparna är en ny typ av dump som sker när en driver crashar utan att det blir en Bluescreen. T.ex vanligt att det hamnar GFX drivisar där, vilket inte sker i ditt fall. Jag tänkte att pga du har hängningar under en tid så lät det troligt att det var så att drivisen crashar/startar om.
Men alla de där LiveKernelDumparna är gamla och känns inte relevant.
Dock tyder det också på att du kanske inte installerat om burken på länge, kan det vara värt att göra för att säkerställa att du inte har något "skit" i systemet?

Du verkar ha bra kunskap själv, så det du skulle kunna göra är att köra "verifier.exe" och slå extra debuggning av grafik och audio drivers och se om det genererar vettigare dumpar. Det känns mest troligt att det är där felet är.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

@ledtcc: Har du senaste bios på moderkortet?

Gissar att problemet inte funnits alltid på datorn, du kan inte sätta problemets start ihop med något annat du gjort/installerat på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Tänkte att LiveKernelDumparna är en ny typ av dump som sker när en driver crashar utan att det blir en Bluescreen. T.ex vanligt att det hamnar GFX drivisar där, vilket inte sker i ditt fall. Jag tänkte att pga du har hängningar under en tid så lät det troligt att det var så att drivisen crashar/startar om.
Men alla de där LiveKernelDumparna är gamla och känns inte relevant.
Dock tyder det också på att du kanske inte installerat om burken på länge, kan det vara värt att göra för att säkerställa att du inte har något "skit" i systemet?

Du verkar ha bra kunskap själv, så det du skulle kunna göra är att köra "verifier.exe" och slå extra debuggning av grafik och audio drivers och se om det genererar vettigare dumpar. Det känns mest troligt att det är där felet är.

Verifier hittade inga fel. Alla drivrutiner tycks fungera optimalt.

Skrivet av MacAllan:

@ledtcc: Har du senaste bios på moderkortet?

Gissar att problemet inte funnits alltid på datorn, du kan inte sätta problemets start ihop med något annat du gjort/installerat på datorn?

Nej jag har inte gjort något, de har varit så här sen jag byggde original datorn. Sedan dess har jag bytt ut alla komponenter förutom chassit. Och de är samma mysterier, alla tester kommer tillbaka utan problem. Jag har till och med bytt skärm och gått över till DVI utan någon skillnad.

Det enda jag inte har testat de är koppla ifrån den främre USB-hubben de är den enda komponenten som varit med sen början förutom chassit. Hmm min mus har också varit med sen början, men kom igen den dagen en USB-mus orsaker de här då slickar jag på nätagget.

Permalänk
Medlem

Beställde precis chassi och cpu fläkt, och jah har en extra mus och tagentbord här hemma. Sista komponenterna, epic showdown.

5011076200 be quiet! Dark Rock 4
5010853774 Fractal Design Define S Svart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ledtcc:

Verifier hittade inga fel. Alla drivrutiner tycks fungera optimalt.

Mja, det är inte så Verifier.exe fungerar.

Du kan läsa mer här; https://support.microsoft.com/en-us/help/244617/using-driver-...

Starta Verifier
1. Create Standard Settings
2. Select Driver Names from a list
3. Välj relevanta drivers
Välj inte ALLA drivers, maskinen kommer gå som sirap
TA INTE ALLA Drivers!!!!
Ta verkligen inte alla drivers... du kommer ångra dig.
Ta inga drivers där det står Microsoft som provider
Markera drivisar som du kan relatera till Gfx, Nätverk, Storage och Audio
4. Clicka Finish
5. Starta om datorn
6. Använd som vanligt och vänta på nästa bluescreen

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk

Har du några program igång i bakgrunden ? Typ Afterburner, Asus PoopSUIT, något extra nätverksprogram ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

@ledtcc: BIOS, är den uppdaterad till senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@ledtcc: BIOS, är den uppdaterad till senaste?

Ursäkta missa skriva den i mitt förra svar. Ja de är dem senaste,. Dem har inte släppt något sen 2018 tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Har du några program igång i bakgrunden ? Typ Afterburner, Asus PoopSUIT, något extra nätverksprogram ?

Nej inget som varit där konsekvent med felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du provat äldre Nvidia-drivrutiner?
Provat flytta grafikkortet till den andra PCIe x16-sloten?

Permalänk
Medlem

@spawnstah: Jag får ju inte BSOD´s, ytterst sällan i alla fall.
Men jag gjorde som du sa, och spela fram en krasch men de säger mig väl inget ?

Permalänk
Medlem

Dela med dig av c:\windows\memory.dmp

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

@spawnstah: Där finns inga, det går inte att generera en dump fil vid en krasch av den här sorten. Jag har tyvärr inga gamla heller, de är dock lite lustig för nån gammal borde jag ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ledtcc:

@spawnstah: Där finns inga, det går inte att generera en dump fil vid en krasch av den här sorten. Jag har tyvärr inga gamla heller, de är dock lite lustig för nån gammal borde jag ha.

Åhhh, förlåt, nu är jag med. Några missförstånd och antaganden från min sida. Läste om ditt första inlägg nu och förstår bättre. Krash för dig är inte dvs som en BSOD utan, ja.. jag fattar!

Eftersom ingen blåskärm skapas, inte ens när du kör med verifier, då är inte en drivis orsaken till problemet. En sak helt uteslutet. Du kan köra verifier och välja delete så den tar bort alla debug settings. Jag tror heller inte att något i windows är problemet/orsaken.

Du har testat olika benchmarking och burnin verktyg som inte klarar att skapa en crash och tempen drar inte iväg. Så det tyder på att det inte är problem med kylning, grafik eller cpu. Samt du har testat minnen. Gött.

Det jag tänker är kvar, är ljudkort (onboard?) och nätverkskort (onboard?). Ingen av dem testas väl vid stresstest, men båda är inblandade när du spelar?
Några tankar där?

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Åhhh, förlåt, nu är jag med. Några missförstånd och antaganden från min sida. Läste om ditt första inlägg nu och förstår bättre. Krash för dig är inte dvs som en BSOD utan, ja.. jag fattar!

Eftersom ingen blåskärm skapas, inte ens när du kör med verifier, då är inte en drivis orsaken till problemet. En sak helt uteslutet. Du kan köra verifier och välja delete så den tar bort alla debug settings. Jag tror heller inte att något i windows är problemet/orsaken.

Du har testat olika benchmarking och burnin verktyg som inte klarar att skapa en crash och tempen drar inte iväg. Så det tyder på att det inte är problem med kylning, grafik eller cpu. Samt du har testat minnen. Gött.

Det jag tänker är kvar, är ljudkort (onboard?) och nätverkskort (onboard?). Ingen av dem testas väl vid stresstest, men båda är inblandade när du spelar?
Några tankar där?

Ljudkort.... mjaa neh jag har inaktiverat ludenheter jag inte använder och jag kör separat USB kort till hörlurarna.
Nätverkskortet är inte onboard.(ASUS PCE-AC88 802.11ac Network Adapter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ledtcc:

Verifier hittade inga fel. Alla drivrutiner tycks fungera optimalt.

Nej jag har inte gjort något, de har varit så här sen jag byggde original datorn. Sedan dess har jag bytt ut alla komponenter förutom chassit. Och de är samma mysterier, alla tester kommer tillbaka utan problem. Jag har till och med bytt skärm och gått över till DVI utan någon skillnad.

Det enda jag inte har testat de är koppla ifrån den främre USB-hubben de är den enda komponenten som varit med sen början förutom chassit. Hmm min mus har också varit med sen början, men kom igen den dagen en USB-mus orsaker de här då slickar jag på nätagget.

Skrivet av ledtcc:

Ljudkort.... mjaa neh jag har inaktiverat ludenheter jag inte använder och jag kör separat USB kort till hörlurarna.
Nätverkskortet är inte onboard.(ASUS PCE-AC88 802.11ac Network Adapter)

Man skall inte utesluta USB-möss. Man skall framförallt inte utesluta USB-enheter över huvud taget.
Det är inte helt ovanligt att USB enheter orsakar alla möjliga konstiga fel.
I USB-kabeln har du fyra kablar, +5V, Data-, Data+, GND.
Det är inte ovanligt att det blir avbrott på någon av ledarna i någon kabel, det händer även att det blir kortslutning mellan två av dessa ledare. Mest vanliga platserna detta sker på är vid ändarna av kabeln. Antingen vid USB-kontakten eller där kabeln ansluter till enheten.
Om det blir kortslutning mellan +5V och GND så kan jag mycket väl tänka mig att datorn bara startar om.

Jag har själv råkat ut för att en USB-förlängningskabel gått sönder trots att denna varit fast monterad. Mest märkligt är att det är avbrott någonstans i kabeln, inte vid kontakterna.

Det kan även bli glapp på sådant sätt i USB-kabeln att en enhet kopplas till och från hela tiden, då kan mycket intressanta fenomen uppstå.

Det kan även vara så att Windows helt enkelt anser att en av dina USB-enheter inte är tillräckligt aktiv utan bestämmer sig för att försätta denna i viloläge, ÄVEN om denna aktivt används.
Det kan vara en idé att prova stänga av strömsparläge för USB-enheter i enhetshanteraren.
https://apteryx.zendesk.com/hc/en-us/articles/360041367673-Di...

Vad är det för ljudkort? Nytt? Gammalt?

Jag tog och lyssnade lite närmare på ljudet på klippet i det första inlägget, det är ett i mitt tycket lite för kort klipp, men det låter som att ljudet inte repeterear på sådant sätt som sker vid "klassiska" frysningar.

Nästa gång det händer, prova koppla ur en USB-enhet i taget och se om detta gör någon skillnad. Skulle datorn börja svara så har du en mycket god utgångspunkt.

Prova även koppla bort frontpanelen. I ett mycket fåtal fall så har denna varit defekt på sådant sätt att den orsaka slumpvisa problem.

Det går för övrigt utmärkt att stänga av NVIDIAs ljuddrivrutin för grafikkortet i enhetshanteraren om du är misstänker denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Man skall inte utesluta USB-möss. Man skall framförallt inte utesluta USB-enheter över huvud taget.
Det är inte helt ovanligt att USB enheter orsakar alla möjliga konstiga fel.
I USB-kabeln har du fyra kablar, +5V, Data-, Data+, GND.
Det är inte ovanligt att det blir avbrott på någon av ledarna i någon kabel, det händer även att det blir kortslutning mellan två av dessa ledare. Mest vanliga platserna detta sker på är vid ändarna av kabeln. Antingen vid USB-kontakten eller där kabeln ansluter till enheten.
Om det blir kortslutning mellan +5V och GND så kan jag mycket väl tänka mig att datorn bara startar om.

Jag har själv råkat ut för att en USB-förlängningskabel gått sönder trots att denna varit fast monterad. Mest märkligt är att det är avbrott någonstans i kabeln, inte vid kontakterna.

Det kan även bli glapp på sådant sätt i USB-kabeln att en enhet kopplas till och från hela tiden, då kan mycket intressanta fenomen uppstå.

Det kan även vara så att Windows helt enkelt anser att en av dina USB-enheter inte är tillräckligt aktiv utan bestämmer sig för att försätta denna i viloläge, ÄVEN om denna aktivt används.
Det kan vara en idé att prova stänga av strömsparläge för USB-enheter i enhetshanteraren.
https://apteryx.zendesk.com/hc/en-us/articles/360041367673-Di...

Vad är det för ljudkort? Nytt? Gammalt?

Jag tog och lyssnade lite närmare på ljudet på klippet i det första inlägget, det är ett i mitt tycket lite för kort klipp, men det låter som att ljudet inte repeterear på sådant sätt som sker vid "klassiska" frysningar.

Nästa gång det händer, prova koppla ur en USB-enhet i taget och se om detta gör någon skillnad. Skulle datorn börja svara så har du en mycket god utgångspunkt.

Prova även koppla bort frontpanelen. I ett mycket fåtal fall så har denna varit defekt på sådant sätt att den orsaka slumpvisa problem.

Det går för övrigt utmärkt att stänga av NVIDIAs ljuddrivrutin för grafikkortet i enhetshanteraren om du är misstänker denna.

Alla USB enheter har byttas ut under tiden jag haft datorn och problemet har kvarstått. Dock nu när jag kör USB-ljudkort så slipper oväsendet när de kraschar. Jag har gått igenom och stängt av så datorn inte lägger någon USB enhet i viloläge. Samt så har jag bytt mus. Sist så bytte jag front panel när jag byte chassi.

Och vi kraschar fortfarande helt slumpmässigt

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar "OpenHardwareMonitorReport.txt" i första inlägget rätt, så sitter minnesmodulerna i port 2+4 räknat från CPU:n?
Det kan vara värt att prova flytta modulerna till port 1+3 räknat från CPU om inte detta redan är fallet, då det är dessa portar som rekommenderas om man har 2 minnesmoduler.
Det kan även vara värt efter montering att placera några fingrar under moderkortet och trycka med tummen på mitten av minnesmodulen för att försäkra sig om att den är monterad som den skall. Självklart i strömlöst läge.

En re-seat av CPU kan också hjälpa. Om du beslutar dig för en re-seat av CPU så rekommenderar jag en inspektion av CPU:ns kontaktytor efter eventuell oxidation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om jag tolkar "OpenHardwareMonitorReport.txt" i första inlägget rätt, så sitter minnesmodulerna i port 2+4 räknat från CPU:n?
Det kan vara värt att prova flytta modulerna till port 1+3 räknat från CPU om inte detta redan är fallet, då det är dessa portar som rekommenderas om man har 2 minnesmoduler.
Det kan även vara värt efter montering att placera några fingrar under moderkortet och trycka med tummen på mitten av minnesmodulen för att försäkra sig om att den är monterad som den skall. Självklart i strömlöst läge.

En re-seat av CPU kan också hjälpa. Om du beslutar dig för en re-seat av CPU så rekommenderar jag en inspektion av CPU:ns kontaktytor efter eventuell oxidation.

Om du notera sida 21 av z170-a manual så rekommenderar dem slot 2 och 4 för en två kortslösning.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-A/E10611_Z...

"En re-seat av CPU kan också hjälpa." Jag bytte CPU fläkt och då tog jag en titt på CPU:n och alltings såg bra ut.