Permalänk

Mopeder! [Köpråd]

Hej! Jag ska snart skaffa mig AM-körkort. Och jag undrar vad det är för något man ska köpa. Och varför är crossmoppar så himla dyra i jämförelse med scootrarna. Jag tycker att scootrarna är så fula och fjantiga. Så jag vill antingen ha en crossmoppe eller en ATV. Men jag undrar vart det är bäst att köpa en moped eller ATV. Är det någon som vet?

Mvh: Macluc123

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Inaktiv

Kör på en crossmoped då de är smidigare än atw, Scooter är billigare pga den simpla konstruktionen.

Permalänk

@anon298854: Tack! Då vet jag varför en crossmoppe är dyrare än en Scooter. Tack för ditt svar!

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Och varför är crossmoppar så himla dyra i jämförelse med scootrarna.

Undrar varför du ställer en fråga och sen ger svaret i meningen efter.

Citat:

Jag tycker att scootrarna är så fula och fjantiga.

Permalänk
Hedersmedlem

*Ohjälpsamma inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

När jag var ungdom var Yamaha DT-50 väldigt populära, en riktig drömmoppe. Men jag såg en klar minskning av den sortens moppe när EU moppen kom och krav på förarbevis samt att EU mopeder inte längre får köras på cykelvägar. Då blev det nog så att många som drömde om en crossmoppe istället satsade på 125cc lätt MC som man får köra från 16 års ålder, det är ju lika bra. Med sådana kan an ha ännu roligare. Med den utvecklingen så blev 50 kubikarna en riktig niche produkt och som sådan blir den påtagligt dyrare. En scooter moppe är ju mer praktisk i vardagen så är det ju. med bland crossmopparna så är det nog Aprilia SX50 som är bland de bästa, har snabbast acceleration i alla fall.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade köpt en elmoped om jag skulle skaffat en ny idag, framförallt för komforten för jag har haft olika bensindrivna både som tonåring och vuxen och blivit less på det oljud de har men elmopeder är tysta, luktfria och vibrerar mindre. otroligt mycket bekvämare att åka på än fosilmopeder och kostar ungefär lika mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa crossmoppe så se till att den inte varit trimmad och om den varit trimmad så att det har varit rätt gjort för det är många som trimmar dom på fel vis och det sliter ut motorn otroligt fort och blir väldigt dyrt att laga.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade köpt en elmoped om jag skulle skaffat en ny idag, framförallt för komforten för jag har haft olika bensindrivna både som tonåring och vuxen och blivit less på det oljud de har men elmopeder är tysta, luktfria och vibrerar mindre. otroligt mycket bekvämare att åka på än fosilmopeder och kostar ungefär lika mycket.

Problemet med elmoppe är den dåliga räckvidden och att de tar sån tid att ladda samt att det brukar vara dåligt med förvaring pga batteriet. De ger inte samma frihet som en vanlig bensinare om du ska på tur under sommaren...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Problemet med elmoppe är den dåliga räckvidden och att de tar sån tid att ladda samt att det brukar vara dåligt med förvaring pga batteriet. De ger inte samma frihet som en vanlig bensinare om du ska på tur under sommaren...

Man kommer över 10 mil redan med enkla modeller och att åka långa sträckor på en bensindriven är ju otroligt okomfortabelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en Scooter/Vespa eller vad man nu kallar det i folkmun.
När jag var 14 hade jag en Yamaha Neo's och helvete vilken leksak, prismässigt betydligt mycket bättre än en överprisad Aerox.
Köpte svarttonade blinkers och lyktor.
Plockade bort variatorbrickan på den och den gick från 52 kmh till 72 kmh(Mätt via hastighetsmätaren) så ta det minus ca. 4 km/h så har man nog rätta hastigheten.
Sen pluggade vi ur avgasröret, tog även bort "blindtarmen" på det och helt plötsligt gjorde den 90+ km/h.
De går ju jävligt gött och sen behöver man inte tänka på att växla heller
Extremt mycket billigare att trimma.

Sen finns det ju fler sätt såsom effektrör, variatorbrickor, 70cylindrar, luftfilter och hela konkarongen men... Det är inget som är ett måste.

Detta är ju dock 15 år sedan, så saker och ting kan ju ha hänt.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Inaktiv

Scooter är normalt billigare för deras enklare konstruktion, men troligtvis också för att de är just mindre "coola". Vill man ha något riktigt är det en riktig moped, och då får man betala därefter.

Permalänk
Medlem

Lustigt hur smaken ändras med åldern. När jag var liten tyckte jag precis som TS att cross var ascoolt o Scooter fjantiga. Idag när jag är vuxen o ser tillbaka så tycker jag att cross tillhör töntfaktor nummer ett.

Men det är tur att man utvecklas, oavsett åt vilket håll. Annars hade man nog fått långtråkigt här i livet!

Mitt tips är annars att köpa en bensinare av en välkänd modell. Då kan du lära dig meka hemma för det finns sjukt mycket instruktioner o reservdelar till "vanliga" modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Lustigt hur smaken ändras med åldern. När jag var liten tyckte jag precis som TS att cross var asciolt o Scooter fjantiga. Idag när jag är vuxen o ser tillbaka så tycker jag att cross tillhör töntfaktor nummer ett.

Men det är tur att man utvecklas, oavsett åt vilket håll. Annars hade man nog fått långtråkigt här i livet!

Mitt tips är annars att köpa en bensinare av en välkänd modell. Då kan du lära dig meka hemma för det finns sjukt mycket instruktioner o reservdelar till "vanliga" modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Men vad räknas som en vanlig modell då? För jag och min pappa har nämligen funderat på att köpa en ny Scooter. För min pappa är lite skeptisk att handla begagnat ifall man får något som är trasigt eller så.

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k