Köpa på Ebay. Moms medräknat?

Permalänk
Medlem

Köpa på Ebay. Moms medräknat?

Hej. Hoppas jag postar detta på rätt del. Tänkte köpa en sak på ebay (gjort det 1 gång förr). Om jag räknat rätt så är momsen inräknat som ''import charges '', dvs 25%. Är det så ebay funkar eller skulle import charges stå för något annat från som USA behöver ta ut sen kommer 25% moms i Sverige på det nuvarande totala priset

tack

https://i.gyazo.com/86f419e8f06937ec424e6b23270abef3.png

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hej. Hoppas jag postar detta på rätt del. Tänkte köpa en sak på ebay (gjort det 1 gång förr). Om jag räknat rätt så är momsen inräknat som ''import charges '', dvs 25%. Är det så ebay funkar eller skulle import charges stå för något annat från som USA behöver ta ut sen kommer 25% moms i Sverige på det nuvarande totala priset

tack

https://i.gyazo.com/86f419e8f06937ec424e6b23270abef3.png

Vore bättre om du länkade till själva produktsidan på eBay, men om den skickas med global shipping program så ingår moms/tull delen, annars inte om inte säljaren skriver det. Läs mer om Global shipping program här https://www.ebay.com/help/selling/shipping-items/setting-ship...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vore bättre om du länkade till själva produktsidan på eBay, men om den skickas med global shipping program så ingår moms/tull delen, annars inte om inte säljaren skriver det. Läs mer om Global shipping program här https://www.ebay.com/help/selling/shipping-items/setting-ship...

Tack! https://www.ebay.com/itm/Fit-06-09-Nissan-350Z-Z33-Fairlady-B...

Det står precis som du säger, global shipping program

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Jepp med global shipping program så behöver du inte behöva någon moms/tull när paketet kommer till Sverige.
För mig har paketet kommit till närmsta DHL ombud.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jepp med global shipping program så behöver du inte behöva någon moms/tull när paketet kommer till Sverige.
För mig har paketet kommit till närmsta DHL ombud.

Måste fråga igen. Om det inte inkluderar moms, utan bara Pris på produkten + frakt, är det 25% moms man ska betala på summan av enbart produkten eller blir det 25% på produkten +fraktsumman?
hittade produkten på en annan butik istället för ebay

tack

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Måste fråga igen. Om det inte inkluderar moms, utan bara Pris på produkten + frakt, är det 25% moms man ska betala på summan av enbart produkten eller blir det 25% på produkten +fraktsumman?

Det är 25% på den totala summan, d.v.s. inklusive frakten. Beroende på vad det är för produkt så kan det tillkomma tull också, du kan använda tullräknaren för att få en uppskattning på vad tull och moms landar på. Sen tillkommer även speditörens hanteringsavgift om de måste sköta importavgifterna, brukar vara runt en hundring men varierar mellan olika företag.

Permalänk
Medlem

eBays Global Shipping program från USA innebär att säljaren inte skickar till dig utan till ett tredjeparts lager i Kentucky USA (säljaren är bara ansvarig för den biten och inte transporten till dig). De öppnar paketet och kollar vad det är i sen brukar de paketera om varan i mindre och sämre paket ifall säljaren hade packat lite väl bra. De sköter även alla tullpapper och när varan når EU vanligtvis England där tas den över av en samarbetspartner till som betalar in moms plus eventuell tull till svenska skatteverket för att sedan skickas vidare som DPD paket eller DHL paket till Sverige. Det brukar vara ett långsamt fraktsätt, kan ta över en månad i värsta fall och spårningen är minst sagt bristfällig med flera spårnummer inblandade men det brukar vara möjligt att följa fram till gränsen på eBay's sida.

Personligen skulle jag aldrig handla nått känsligt eller samlarföremål via GSP programmet pga risken. Utan för sådana försändelser så har jag lagt till en alternativ adress i USA som går till en mail forwarder antingen Planet express eller Stackry som jag använder.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Måste fråga igen. Om det inte inkluderar moms, utan bara Pris på produkten + frakt, är det 25% moms man ska betala på summan av enbart produkten eller blir det 25% på produkten +fraktsumman?
hittade produkten på en annan butik istället för ebay

tack

Bör vara 25% på vad det står på paketet att värdet är + ev. tull + + hanteringsavgift (75 kr hos posten).

I övrigt så hämtade jag ut ett paket idag som skickades via eBay GSP. Det skickades 27 dec så tog lite drygt 2 veckor (från USA). Väl paketerat och behövde inte betala något extra.
Kunde spåra det hela vägen via eBay.
Mycket trevligt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

efter några timmars letande hittade jag produkten från ett företag i USA som har 1 års garanti även fast man bort i EU. känns bättre att lägga typ 1000kr extra på det istället för att chansa att ebays paket kommer fram helt och funkionellt

Tack för hjälpen

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP