Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och just nu finns det dessutom 9.....8...anledningar att kolla mailboxen extra noga

Såg detta, så jävla trist men men

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Såg detta, så jävla trist men men

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade gärna köpt den men för att få ett av de 15ex'en så var man tvungad att mer eller mindre sitta redo.

Jag är egentligen bra nöjd med min nuvarande, för 9500 så hade jag kunnat tänka mig att prova byta. 11k... jag vet inte... jag "behöver" inte den och dessutom tror jag att den funkar sämre med xbox one än min nuvarande 21:9 skärm.

Nån som provat xbox one eller ps4 och kan berätta om valmöjligheterna? Kan man köra stretched eller kommer man bli knäpp (16:9 --> 21:9 har jag inga problem med men 32:9 är nåt annat)? Kan man köra black bars på båda sidor eller är det bättre att köra picture by picture?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Gissar att den lär komma igen på rea på fredag. Jag slog till på en CG7 istället, men får se om det går att tämja BRG nog bra vilket är den stora tveksamheten där. 4K formatet lite mer produktivitetsvänligt tycker jag, men vet av egen erfarenhet att CRG9 är en mkt trevlig skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne på att köra Linux och i3 för produktivitet. Lackat ur lite på grund av att det alltid är nåt som inte funkar. Igår hittade jag detta:

Microsoft har återupplivat "Powertoys" och där ingår "fancyzone", ser väl integrerat ut i windows.

https://github.com/microsoft/PowerToys/tree/master/src/module...

Video: https://www.youtube.com/watch?v=rTtGzZYAXgY

Edit: Jag har provat det nu med min 21:9 3440x1440 skärm, precis vad jag vill ha, enkelt och integrerat i windows. Håll in shift, drag och släpp. Och det funkar bra med olika layout på olika skärmar, har en 27 tum i portrait mode. Verkar dock lite buggigt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag har varit inne på att köra Linux och i3 för produktivitet. Lackat ur lite på grund av att det alltid är nåt som inte funkar. Igår hittade jag detta:

Microsoft har återupplivat "Powertoys" och där ingår "fancyzone", ser väl integrerat ut i windows.

https://github.com/microsoft/PowerToys/tree/master/src/module...

Video: https://www.youtube.com/watch?v=rTtGzZYAXgY

Edit: Jag har provat det nu med min 21:9 3440x1440 skärm, precis vad jag vill ha, enkelt och integrerat i windows. Håll in shift, drag och släpp. Och det funkar bra med olika layout på olika skärmar, har en 27 tum i portrait mode. Verkar dock lite buggigt.

Intressant, och förhoppningsvis fungerar denna lite bättre än andra Window managers till Windows (Display Fusion, Advanced Window Manager osv) som alla verkar ha lite svårt med vissa problem, som Spotify, Skype, Visual Studio. Detta är annars främst skälet till att jag valt bort denna skärm till förmån för 4K då den inbyggda fönsterhanteraren i Window funkar lite smidigare med en 16:9 skärm (windowstangent + piltangenterna).

Vore nog bra med en egen tråd om PowerToys på forumet ifall det inte redan finns, hade missat att det återuppväckts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag har varit inne på att köra Linux och i3 för produktivitet. Lackat ur lite på grund av att det alltid är nåt som inte funkar. Igår hittade jag detta:

Microsoft har återupplivat "Powertoys" och där ingår "fancyzone", ser väl integrerat ut i windows.

https://github.com/microsoft/PowerToys/tree/master/src/module...

Video: https://www.youtube.com/watch?v=rTtGzZYAXgY

Edit: Jag har provat det nu med min 21:9 3440x1440 skärm, precis vad jag vill ha, enkelt och integrerat i windows. Håll in shift, drag och släpp. Och det funkar bra med olika layout på olika skärmar, har en 27 tum i portrait mode. Verkar dock lite buggigt.

Testat den nu, så nice! Tack för tipset. Använde Samsungs (easy setting box) innan och den fungerade inte alls bra.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Fick hem skärmen igår och satan vad stor den är (gick från Acer Predator 27" IPS 165hz). Grym färg och svärtan är galet bra, DOCK upplever jag lite ghosting men är å andra sidan van vid IPS så skall testa mig fram då Komplett har 60 dagars öppet köp.

Permalänk
Medlem

Beställde en nu. Lite panik, men... Friskt vågat och så vidare!

Visa signatur

i7 7700K | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Strix Z270E Gaming | 2x8 GB Corsair Vengeance LPX | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce RTX 2070 8GB Advanced Edition | ASUS RT-N66U

Permalänk
Medlem

Har haft skärmen sedan i måndags. Älskar storleken och formfaktorn!

Men blir inte klok på detta med HDR. Att ha HDR på i Windows känns som en omöjlighet, även om man drar upp reglaget det pratades om tidigare här i tråden till max är bilden på tog för mjölkig och ljussvag. Är det meningen då att man ska slå på det varje gång man ska lira något HDR-material för att sedan slå av det när man är klar?

Även testat med "Jedi Fallen Order" och "Shadow of the Tomb raider" och även där tycker jag att det är för grått för att kännas kul att spela i. Visst "ser man mer" i mörker osv (typ liknande högre gamma-inställning) men man tappar så mycket "tryck" i bilden att jag inte tycker det känns kul. Kanske en vanesak att köra på en mer korrekt kalibrerad bild och inte bara krama ur alla ljusstyrka, behöver testa mer känner jag men första intrycket är inte att det är bättre med HDR.

Jämför man med HDR på min LG C7 så känns det ju där helt annorlunda och mycket bättre, kanske en taskig jämförelse dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@anarkizt: Tänk på att HDR, om jag minns rätt, inte fungerar i alla bildlägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@anarkizt: Tänk på att HDR, om jag minns rätt, inte fungerar i alla bildlägen.

Det ska jag tänka på.

Med 10bit, 100Hz, RGB så ser den här videon otroligt bra ut och det råder inget tvivel om att HDR-uppspelningen är att föredra.

https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ

Tycker inte de spel jag testat utnyttjar HDR på samma vis, inte alls lika självklart att HDR-bilden är bättre där tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som testat Stadia med C49RG90?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har denna skärm med ett Titan X kort Maxwell, Windows 7.

Jag lyckas inte få 120hz i 1440. Men när jag sänker till 1080 så får jag välja detta.

Jag lyckas heller inte aktivera freesync funktionen även fast det står där i menyn på skärmen.

"set up g-sync" finns inte att välja i menyn för NVIDIA controlpanel (högerklick på skrivbordet).

1080 upplösningen är markerad som (native) i inställningarna för NVIDIA control panel, men det är 1440 som är native upplösningen.

Är det någon som är haj på detta som kan guida mig? Vad gör jag fel?

Är det en speciell port jag måste använda eller kan jag använda valfri DP port?

Är det någon inställning jag bommar?

* jag lyckades nu lägga till en egen upplösning manuellt som var 1440*5120@120hz, men edå blir det 6bpc färger 16 bitars färgdjup. Och om jag aktiverar free sync på skärmen då så sänker den igen ned till 100hz. Jag får också ett märkligt flimrande till höger på skärmen när jag kör denna inställning.

Jag använder originalkabeln som följde med i kartongen, port 2 på skärmen.

Jag har uppdaterat till nyaste firmware på Titan X. Jag har uppgraderat till nyaste drivrutinerna för Titan X.

Jag fattar inte hur man skall göra detta rätt och slätt.

Det jag önskar är 120hz, 1440, free sync, 32bitars färg.

Är det något mer jag måste tänka på eller är det något trasigt? Får ni andra till detta?

//GF

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av goodfidelity:

Jag har denna skärm med ett Titan X kort Maxwell, Windows 7.

"set up g-sync" finns inte att välja i menyn för NVIDIA controlpanel (högerklick på skrivbordet).

Du behöver Pascal och Windows 10 för att aktivera VESA Adaptive Sync via Nvidiakort. Så ingen framgång där. Stäng av Freesync i skärmen. Oklart med varför du inte når full frekvens - kan vara så att du inte når full HBR3-bandbredd med nuvarande DP-kabel. Men Maxwell är också en sådan där mellangeneration där det inte går att få full HBR3-bandbredd ur alla kort.

Permalänk
Medlem

Lyckades få in firmwareuppdateringen efter mycket om och men. Gick från 1001.5 till 1004.

Permalänk
Medlem

4 skärmar har jag gått igenom nu, men nu fungerar allt som det ska.

Skärm 1 som jag köpte hade panelfel, såg ut som att nån dragit med fingret så det blivit en smutsfläck fast på insidan av panelen.
Skärm 2 hade damm innanför panelen.
Skärm 3 hade samma fel som skärm 1 fast mindre område.
Skärm 4 hade pixelfel.
Skärm 5 som jag har nu är felfri.

Ingen billig historia för Samsung, men dom ska ha en eloge för att ha löst det utan massa krångel

Ja jösses... men vad gör man inte när man verkligen hittat sin drömskärm

Ända jag har som nackdel kontra min x34a med ips är betraktarvinkeln. Men när huvudsyftet är att spela så är det bara en parentes.
Detta är den ultimata gamingskärmen i dagsläget, punkt

Permalänk

Tjena! Vet någon hur man delar upp skärmen i flera delar? Jag har googlat runt men har inte hittat någon bra guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuschek:

Tjena! Vet någon hur man delar upp skärmen i flera delar? Jag har googlat runt men har inte hittat någon bra guide

Prova https://github.com/microsoft/PowerToys/tree/master/src/module....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Nån som kan uttala sig om följande:

*Xbox One x, hur funkar det med skärmen? Spelar specifikt FIFA 20.
*2080 Asus Strix (ligger nära 2080 super pga fabriksöverklock), är det tillräckligt för att driva upplösningen?
*Spelstöd i 32:9? Jag har 21:9 idag och upplever bra stöd för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Varför är skärmen så dyr igenom Benify...

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått och kopplat in skärmen, nån som har tips på inställningar? Från början var brightness satt till 100 och tyckte det var för mycket. Klart mer ljus i bilden än min gamla men inte pillat på annat än just brightness.

Det fiinns nån inbyggd kalibreringsrapport men den förstår jag ingenting av.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Ni som har denna skärm, vad har ni för grafikkort, och orkar kortet med detta? Skulle man klara sig med ett 2080 super kort?

Permalänk
Medlem

Jag har haft skärmen ett par veckor nu och vill höra om ni andra som har skärmen upplever samma som jag?

Min dator är inte den senaste, men jag upplever att den är bra nog till de spel jag spelar.
Det är en Intel i7-4790K 4.0 GHz, 16 GB RAM, GTX1080.

Jag kör främst iRacing, men har även provat ett par andra spel (Wolfenstein 2, Soma).

Det jag upplever är enorm ghosting och stuttering. Det är så pass mycket så att jag är förvånad att skärmen kallas för en gaming-skärm. Jag har tidigare haft BenQ och Asus ROG 120Hz, 144Hz och 165Hz som har känts mycket bättre.

I spelen får jag upp mot 200 fps, så det är inte där problemet är. Om jag sätter en limit på 119 eller 120 fps, så känns stuttering mindre, men ändå påtagligt.

Kan det vara så att min hårdvara är för gammal för att hantera denna höga upplösning? Eller kan det rent av vara fel på den? Jag använder Displayport.

Ett sätt att enkelt se stuttering är med UFO Test:
https://www.testufo.com/stutter

Hur upplever ni andra era skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som har denna skärm, vad har ni för grafikkort, och orkar kortet med detta? Skulle man klara sig med ett 2080 super kort?

Kör ett 2080 "vanligt", upplever att det funkar mycket bra, trodde det skulle vara sämre. Men allt beror ju på vad man har för krav på framerate.

Skrivet av AJ79:

Jag har haft skärmen ett par veckor nu och vill höra om ni andra som har skärmen upplever samma som jag?

Min dator är inte den senaste, men jag upplever att den är bra nog till de spel jag spelar.
Det är en Intel i7-4790K 4.0 GHz, 16 GB RAM, GTX1080.

Jag kör främst iRacing, men har även provat ett par andra spel (Wolfenstein 2, Soma).

Det jag upplever är enorm ghosting och stuttering. Det är så pass mycket så att jag är förvånad att skärmen kallas för en gaming-skärm. Jag har tidigare haft BenQ och Asus ROG 120Hz, 144Hz och 165Hz som har känts mycket bättre.

I spelen får jag upp mot 200 fps, så det är inte där problemet är. Om jag sätter en limit på 119 eller 120 fps, så känns stuttering mindre, men ändå påtagligt.

Kan det vara så att min hårdvara är för gammal för att hantera denna höga upplösning? Eller kan det rent av vara fel på den? Jag använder Displayport.

Ett sätt att enkelt se stuttering är med UFO Test:
https://www.testufo.com/stutter

Hur upplever ni andra era skärmar?

Upplever inga problem direkt med min. Har både Asus ROG 144Hz och 165Hz hemma och visst är det bättre med GSync men inget jag stör mig på alls. Är väldigt nöjd. Inte märkt av någon ghosting, är kanske för trött i huvudet för det. Ufo test är smoooooth för mig, iaf på "Smooth (VSYNC ON)"... Är inte bekant med hur man testar det bäst så om du har mer detaljerade instruktioner är jag villig att testa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Lyckades få in firmwareuppdateringen efter mycket om och men. Gick från 1001.5 till 1004.

Hur gjorde du? Jag har försökt på alla möjliga sätt men inte lyckats få skärmen att ta USB-minnet. Har provat bara putta spaken mot mig i fem sek, trycka in och mot mig, mot mig och sedan trycka. Från mig på samma sätt men inget funkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Müssli:

Hur gjorde du? Jag har försökt på alla möjliga sätt men inte lyckats få skärmen att ta USB-minnet. Har provat bara putta spaken mot mig i fem sek, trycka in och mot mig, mot mig och sedan trycka. Från mig på samma sätt men inget funkar...

Fick pröva en mängd saker innan jag alls fick upp rutan för att uppdatera. Och sen när jag väl hade fått fram den så vägrade den ändå att hitta uppdateringen på USB-minnet. Men följer du nedanstående till punkt och pricka så bör det gå. Vissa saker kändes inte logiska men det gick inte utan att göra dem:

Formatera USB-minne till FAT32
Kör extract på exe-filen till USB-minnet (alla bockar kryssade i programmet)
Flytta exe-filen till USB-minnet
Dra ut alla kablar ur skärmen
Sätt i strömmen
Sätt i USB-minnet i USB-porten längst till vänster och utåt sett bakifrån
Starta skärmen, gå till OSD, markera Power Off och håll sedan knappen nedåt i fem sekunder (nedåt, ej tryck)

Permalänk
Medlem

Funkar det att köra skärmen med variabel refresh rate på xbox one x? Jag kan inte bocka i den. Endast i 1080p kan jag välja 120hz, annars är det 60hz som gäller. Tips? Eller är detta det bästa som funkar? Trodde det skulle gå att köra 1440p och 120hz.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Har någon testat köra denna skärm med en intel GPU, mest troligt då en laptop med sådan? Hade skärmen själv för några månader sedan (men det var ett måndagsex) och då var det en del strul ihop med Intel GPU, fungerade mkt bättre med NVidia GPU (intels drivrutiner och kontrollpanel är ju sända från helvetet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har någon testat köra denna skärm med en intel GPU, mest troligt då en laptop med sådan? Hade skärmen själv för några månader sedan (men det var ett måndagsex) och då var det en del strul ihop med Intel GPU, fungerade mkt bättre med NVidia GPU (intels drivrutiner och kontrollpanel är ju sända från helvetet).

Kör min på jobbet med laptop, dock via en WD19TB docka. Har en Dell 7490 med UHD Graphics 620.Fungerar i native upplösning med 60hz.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Kör min på jobbet med laptop, dock via en WD19TB docka. Har en Dell 7490 med UHD Graphics 620.Fungerar i native upplösning med 60hz.

Ah, extra intressant, hur tycker du den fungerar på jobbet (för produktivitet) och varför köpte du just denna skärm och inte någon 49" IPS skärm? Antar att du inte direkt spelar så mkt när du är på jobbet men kan så klart ha fel