Köpråd "core switch" för hem och kontor

Permalänk
Medlem

Köpråd "core switch" för hem och kontor

Har dragit UTP, satt in skåp, förberett uttag. Nu skall allt kopplas ihop.

Fibern flyttas till skåp, media/fiber konvertern (Inteno) flyttas in i samma skåp och det kopplas till en ny switch som fördelar ut nätverket till bostad/kontor.

Så börjar jag titta på 16-24 portars U1 switchar med GB, PoE, Administration minst 35GB genomströmning, och så vidare. Cisco, TP-Link, Netgear, Ubiquiti.

Man kan komma under 2000, men det kanske straffar sig i längden. Ubiquiti förespråkas ivrigt av övriga på IT avdelningen, men de har ingen switch, bara routers och AP. Unify skall vara gött som korv och mos. OK. Men en Edge switch kostar 4400. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2902449 - Finns en "lite". Utan PoE.

Cisco borde vara självklart alternativ men kostar nästa lika mycket. Behövs SFP portar?

Visa signatur
Permalänk
Protectera AB

Jag kör 24 port edge switch och är mycket nöjd. Men vill du köra unifi ska du använda switchar från den serien: https://store.ui.com/collections/routing-switching/products/u...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Hedersmedlem

Kika på MikroTik. Du får en grymt konfigurerbar switch som har bättre prestanda än Ubiquiti och bättre portstöd för ett mindre pris. Finns ingen mening att köpa en Ubiquiti-switch utan PoE så länge du inte vill ha en "grön låda" i UniFi-kontrollern - inte värt en tusing i min bok iaf.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är vilka AP skall du använda.
Om man har Unifi AP så är en Unifi Switch att föredra eftersom du använder samma gränssnitt till bägge för administration.
Den billigaste Unifi switchen är Ubiquiti Networks UniFi Switch 16-150W (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3748847).
Detta är en Gen1 finns också en Gen2 som kostar 800 kr mer.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kr^PacMan:

Kika på MikroTik. Du får en grymt konfigurerbar switch som har bättre prestanda än Ubiquiti och bättre portstöd för ett mindre pris. Finns ingen mening att köpa en Ubiquiti-switch utan PoE så länge du inte vill ha en "grön låda" i UniFi-kontrollern - inte värt en tusing i min bok iaf.

Jo... jag kan inte förstå hur man kan titta på en MitroTik? Jag går själv vilse i deras licensdjungel men det kanske är ganska lätt? Eller?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plunn:

Jo... jag kan inte förstå hur man kan titta på en MitroTik? Jag går själv vilse i deras licensdjungel men det kanske är ganska lätt? Eller?

Alla switchar levereras ju med en standardlicens. Om man inte behöver extremt specifika funktioner räcker den medföljande licensen utmärkt vad jag har sett.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hej gubbs, ber om ursäkt att jag inte svarat innan.

Har erfarenhet av Mikrotik sedan förr och även om de förmodligen är kompetenta så måste jag erkänna att jag kört vilse i deras funktionsdjungel förr. Har ingen Cisco cert och även om någon kanske tycker att säga så är overkill, är det så det känns för mig.

Som ett par redan skrivit ovan så ligger Ubiquiti väldigt bra till. Som jag nämnde så har jag bra vitsord från kolleger så jag drog till på en Edge 24 Lite Den är inte så dyr att jag grämer mig för att byta senare, men samtidigt har den stöd för allt jag kan tänkas behöva för närvarande. Nytt för mig är Cloud funktionerna och det blir kul att köra lite avancerad övervakning med vad det hör till. Kan alltid sätta dit en liten Unifi om det blir aktuellt med det. Har för närvarande inga andra Ubiquiti produkter och en relativt ny Asus Router så det får räcka för närvarande, WiFi funkar perfekt, måste få igång UTP nätverket.

Visa signatur