PC känner inte av ps4 kontroll, behöver hjälp

Permalänk
Medlem

PC känner inte av ps4 kontroll, behöver hjälp

Hejsan, så jag skulle använda min ps4 till datorn men fungerar tyvärr inte.
Jag kopplade den med en micro-usb kabel. testade 2 utag kontroller och kablar men inget gjorde skillnad.
Använde någoting som hette DS4 men den upptäcker fortfarande inte min kontroll.
Jag har vart och googlat över 1 timma men inte hittat något som hjälper mig,

Hjälp skulle vara mycket uppskattat!
Tack i förhand

EDIT: Jag vet inte om jag har satt denna tråd i fel kategori, isåfall ursäkta mig

Läs edit
Permalänk
Medlem

Har provat programmet Ds3-4 tidigare utan resultat. Installera instället ScpToolkit så ska det nog lösa sig, använt det själv i flera år och har använt ps3 samt ps4 kontrollers via kabel samt blåtand till datorn med det programmet.
Länk till ScpToolkit

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Har datorn blåtand?
I så fall så prova att holla inne share knappen för att sedan holla ner PS knappen.
Efter en kort stund ska kontrollen blicka snabt med vit färg. Kontrollen är nu i parning läge och ska gå och hitta om du låter datorn söka efter blåtand enheter.

Fungerar för mig och utan en massa andra program

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Har provat programmet Ds3-4 tidigare utan resultat. Installera instället ScpToolkit så ska det nog lösa sig, använt det själv i flera år och har använt ps3 samt ps4 kontrollers via kabel samt blåtand till datorn med det programmet.
Länk till ScpToolkit

This

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Och när du installerat ScpToolkit kan du öppna scptoolkit driver installer och installera dosan som bilden visar, men i ditt fall väljer du bara DS4 driver samt din dosa

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut när jag ska installera ScpToolkit driver
https://i.postimg.cc/3xFdRT8t/Scp-Toolkit-Driver-Installer-20...
Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

@Huwz: Vad händer om du trycker next? Prova få programmet installerat.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Kommer till någon windows service som jag ska installera, Installerade det.
Gick in i kontrollpanelen och kollade efter det. Inte gjort någon skillnad

Permalänk
Medlem

Prova tryck på start sedan sök efter "ScpToolkit driver installer" och se om du får upp programmet som ja tidigare skicka upp bild på.

Antar att du kör Windows 10 med senaste updateringen?

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Jag får upp det ja
https://i.postimg.cc/hGSWDFvb/SCP-Driver-Installer-2020-01-10...
Detta är inte driver installer men scptoolkit.exe

Permalänk
Medlem

Startat om datorn efter du installerat scp? Prova sedan gå direkt in i C:\Program Files\Nefarius Software Solutions\ScpToolkit och se om du finner ScpDriverInstaller.exe

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Startat om datorn efter du installerat scp? Prova sedan gå direkt in i C:\Program Files\Nefarius Software Solutions\ScpToolkit och se om du finner ScpDriverInstaller.exe

Det gör jag inte, Men om jag går till skrivbordet klickar på windows symbolen i högra hörnet och söker hittar jag det

Permalänk
Medlem

@Huwz: Vilken version utav windows har du? Kan söka på "winver" i start

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Huwz: Finns nyare version ute
Men har du administartiva rättigheter till datorn? Den verkar inte installerat ordentligt. Prova stänga av driver signature enforcement sedan installerar du om Scptoolkit och se till att köra installern med "run as admin" eller "kör som admin"

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Såhär ska ScpToolkit driver installer se ut,

och såhär ser din ut, kan jämföra loggen så ser du att det är olika versioner.

Sedan får jag upp allt detta i startmenyn.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

@Huwz: Finns nyare version ute
Men har du administartiva rättigheter till datorn? Den verkar inte installerat ordentligt. Prova stänga av driver signature enforcement sedan installerar du om Scptoolkit och se till att köra installern med "run as admin" eller "kör som admin"

Hej, när jag ska göra utan driver signature enforcement, finns det inget som heter startup settings eller liknande på felsök-advancerat

Tänkte också på detta, ska ps4 kontrollen lysa när man kopplar in den? eftersom det gör den inte

Permalänk
Medlem

Fick du till det? Jag har med problem att få in DS4-kontrollen i DS4WIN. Detta har fungerat innan men tror någon Windows Update spökar? Har googlat lite och skall hitta någon HID-compliant Game Controller i enhetshanteraren men hittar inget?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Har du också installerat drivrutinen som kommer med DS4?

Tror inte du behöver windows update, jag har det alltid blockerat och det funkar fint för mig med DS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deo:

Har du också installerat drivrutinen som kommer med DS4?

Tror inte du behöver windows update, jag har det alltid blockerat och det funkar fint för mig med DS4.

Yes, det har jag gjort, men den hittas ändå inte.

Det jag menar med Windows Update är att det säkert kommit någon uppgradering sedan sist jag använde DS4WIN. Så den uppgraderingen har säkert gjort att kontrollen nu inte kan hittas.

Visa signatur

Intel NUC :(