Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Knacka på hos grannen å fråga om hjälp

Skrivet av Lagerlöf:

Kanske går med 55", jag hade inte klarat av att fixa med min 65" själv iaf ^^

Skrivet av Uzanar:

Nu gör du mig nervös som nybliven ägare till en LG OLED55B9. Jag var lika optimistisk som du inför att packa upp den själv men insåg ganska snart att jag inte har den risktoleransen. Jag rekommenderar starkt att du inte ens öppnar förpackningen innan du har en hjälpreda på plats!

Om du så måste muta någon förbipasserande med en hundring för att hjälpa till så är det värt det

Skrivet av Alling:

Rekommenderar å det varmaste att vara två till att packa upp och montera OLED55B9. Säger inte att det är omöjligt annars, men jag uppfattade det som en stor fördel att jag fick hjälp av en kompis (ja, till och med två) med att packa upp min.

Angående kartongen så fattade inte vi hur man skulle göra, så efter en stunds funderande bestämde vi oss för att flytta hela kartongen, lägga den på sängen och dra ut TV:n vågrätt. Döm om vår förvåning när vi lyfte kartongen och TV:n stod kvar.

Skrivet av martak:

Har en likadan TV. Svinnöjd

Skrivet av mahava:

Rekommederar varmt du har någon som hjälper dig, jag fick upp min LG OLED (B6V, den är några år) 55" ensam men det var verkligen på det berömda håret och inte stabilt nånstans (lekte typ gaffeltruck med armarna underifrån och lyfte ), (hade de gjort två urgröpningar med handtag nedtill bak hade det varit en smal sak, men kanske inte så snyggt iofs )

Kalibrera har jag inte gjort, men följt en guide hur man ska ställa in samt justerat efter lite så jag tycker de ser bra ut, B6V hade rent utsagt bedrövliga fabriksinställningar minns jag, men det kanske är bättre nu på de nyare

Inga problem med burn in ännu nu efter dryga 3 år, köpte den på svarta fredagen 2016.

Det står i inställningarna att den kör pixel refresh när man stänger av och det går köra själv från den menyn (minns ej var just nu), enligt vad som står där tar det 20 minuter

Skrivet av perost:

Kartongen sitter ihop med plastband runt när man får den, i alla fall var det så på min C9:a. Det spelar med andra ord ingen roll om du lyfter upp TVn från toppen eftersom du ändå måste ta bort banden då. Om du vill återanvända kartongen så är en lösning att bara skaffa några enkla spännband, typ såna här.
Det är som sagt bra att låta TVn ha ström även efter att man stängt av den så att den kan köra sitt pixel refresh-program, men skulle strömmen brytas så spelar det ingen större roll. Det är lite som att hoppa över att borsta tänderna en kväll, nån gång då och då är inget problem men gör man det hela tiden så får man räkna med problem.

Tack för råd och tips! Noterar dem alla. Har inga grannar att fråga och inga vänner, därav alla mina idiotfrågor här. Det närmaste "vänner" jag kommer. *gnetar på fiolen med en tår i ögat* Har farsgubben som stapplar med rullator och håller på att vicka omkull bara han lyfter en kaffekanna. Planerar att leka "gaffeltruck" också med armarna på tvn. Tänker köpa en lägre tvbänk på Ikea och ställa tvn framför den och "gaffeltruckslyfta" den så kort sträcka jag kan.

Spännband var en superb idé om behov uppstår att packa ner tvn igen!

Skrivet av Harddrive:

Förra årets LG OLED är bland det mest bang for the buck tv du kan köpa som är av toppkvalité. Så länge du inte behöver låg latens för spelande och är inte alltför kräsen så är B-serien mer än godkänd. Annars hade jag kollat på C9:an
.

Låter bra!

Skrivet av K-D][Aramis:

Vet inte om du fick svar på frågan om du ska stänga av strömmen till tvn.

Det ska du inte göra. LG kör en "skärmtvätt" när den är i standby och har använts ett visst antal timmar. "Motverkar" inbränning. Detta ska inte blandas ihop med den stora rensningen man kan göra genom att aktivera det i menyerna, men det ska man inte göra om man inte upplever problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Får låta bli reflexen att bryta strömmen till tvn hädanefter. Om det fyller ett syfte att den står i "beredskap" så får den göra det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Behöver smakråd oc tips. velar som en åsna mellan tre hötappar!

Vilken tvbänk bör jag gå efter i första hand?

1.

https://www.ikea.com/se/sv/p/mosjoe-tv-baenk-svartbrun-901447...

"MOSJÖ". 299kr. 90x40x38 cm.

Denna leder nog racet. Mycket på grund av hyllplanet under och priset. Men! Vet inte om den kanske är för liten för tvn!?

2.

https://www.ikea.com/se/sv/p/lack-tv-baenk-svartbrun-20105341...

"LACK". 499kr. 149x55x35 cm.

Vet inte varför jag inte "avskrivit" denna för. Den är för lång. Blir väldigt tight att komma förbi den men kan ändå inte "släppa" den.

3.

https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-tv-baenk-svartbrun-9029451...

"BEST". 499kr. 120x40x38 cm.

Har denna skvalpar runt i tanken med. Det som talar emot är att den inte har hyllplan men min tanke är att denna kanske är den som "passar" tvn bäst. (?)

Inte fått "igång" bilen än så jag har inte hämtat tvn än. Ska först försöka få hem en tvbänk. Tror jag kan få "igång" bilen till helgen så då drar jag och köper tvbänk på måndag, skruvar ihop den och sen hämtar tvn.

(Velar än över MM´s kalibrering eller ej men det är mitt dilemma!)

Har ni några råd över vad man ska stänga av på/i tvn som kan göra bilden "sämre" om jag nu kör den "ut-ur-kartongen"? Såg något om det när jag youtubade runt fölr någon vecka sen men hittar det f-n inte igen.

Edit:

Alltså. Vilken tvbänk "passar" tvn bäst tyngdmässigt sett och storleken på foten på tvn?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Alltså. Vilken tvbänk "passar" tvn bäst tyngdmässigt sett och storleken på foten på tvn?

Då ska vi se, tvn har måtten 122,8 x 74,4 x 24,6cm (Bredd x Höjd x Djup) lg.com/se/
Den väger 19,9kg med stativ.

1. MOSJÖ tv-bänk, det saknas 32,8cm på bredden. (Max. belastning: 45kg)

2. LACK tv-bänk, du har 26,2cm tillgodo. (Max. belastning: 30kg)

3. BESTÅ, det saknas 2,8cm på bredden. (Max. belastning: 50kg)

Om jag bara fick välja någon av dessa 3 hade jag tagit nr3 men lagt till ben och hyllplan. https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-tv-baenk-vit-s69061227/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för råd och tips! Noterar dem alla. Har inga grannar att fråga och inga vänner, därav alla mina idiotfrågor här. Det närmaste "vänner" jag kommer. *gnetar på fiolen med en tår i ögat* Har farsgubben som stapplar med rullator och håller på att vicka omkull bara han lyfter en kaffekanna. Planerar att leka "gaffeltruck" också med armarna på tvn. Tänker köpa en lägre tvbänk på Ikea och ställa tvn framför den och "gaffeltruckslyfta" den så kort sträcka jag kan.

Spännband var en superb idé om behov uppstår att packa ner tvn igen!

Låter bra!

Tack. Får låta bli reflexen att bryta strömmen till tvn hädanefter. Om det fyller ett syfte att den står i "beredskap" så får den göra det.

Packade upp min 65" själv och ställde upp den på tv-bänken, visst det var inte super enkelt men en 55" borde inte vara supersvårt. Ta det lugnt och metodiskt bara. Gör som det står på kartongen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Blir lite bekymrad då "bild" för mig är viktigt.

Handen på hjärtat, är det verkligen så viktigt? Med tanke på att du haft en elva år gammal skräp-TV.

Du kanske kan spara pengar och gå ned i prisklass? Annars kommer du bli helnöjd med denna TV, med eller utan kalibrering.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade en 55" B9 på mellandagsredan, hade funderat i flera veckor på en Samsung Q70 och skulle precis beställa, när jag såg att B9:an gick under 10K.

Är svinnöjd med köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etoo:

Då ska vi se, tvn har måtten 122,8 x 74,4 x 24,6cm (Bredd x Höjd x Djup) lg.com/se/
Den väger 19,9kg med stativ.

1. MOSJÖ tv-bänk, det saknas 32,8cm på bredden. (Max. belastning: 45kg)

2. LACK tv-bänk, du har 26,2cm tillgodo. (Max. belastning: 30kg)

3. BESTÅ, det saknas 2,8cm på bredden. (Max. belastning: 50kg)

Om jag bara fick välja någon av dessa 3 hade jag tagit nr3 men lagt till ben och hyllplan. https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-tv-baenk-vit-s69061227/

Eh, 122cm är själva TV'ns bredd. Foten/stativet på en 55B9 är inte 122cm bred. Den är tillräckligt liten för att få plats på en Mosjö

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eh, 122cm är själva TV'ns bredd. Foten/stativet på en 55B9 är inte 122cm bred. Den är tillräckligt liten för att få plats på en Mosjö

Givetvis, det hoppas jag att han förstått då han troligtvis har sett bild på tvn innan han beställde den.
Jag trodde frågan var om tv-bänkarnas bredd var tillräcklig utan att tvn sticker utanför. Men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etoo:

Givetvis, det hoppas jag att han förstått då han troligtvis har sett bild på tvn innan han beställde den.
Jag trodde frågan var om tv-bänkarnas bredd var tillräcklig utan att tvn sticker utanför. Men men.

Jag tolkar väl snarare "för liten" som att den inte pallar vikten ? Bara TS själv som vet

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av etoo:

Då ska vi se, tvn har måtten 122,8 x 74,4 x 24,6cm (Bredd x Höjd x Djup) lg.com/se/
Den väger 19,9kg med stativ.

1. MOSJÖ tv-bänk, det saknas 32,8cm på bredden. (Max. belastning: 45kg)

2. LACK tv-bänk, du har 26,2cm tillgodo. (Max. belastning: 30kg)

3. BESTÅ, det saknas 2,8cm på bredden. (Max. belastning: 50kg)

Om jag bara fick välja någon av dessa 3 hade jag tagit nr3 men lagt till ben och hyllplan. https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-tv-baenk-vit-s69061227/

Tack för att du hittade hur mycket vikt bänkarna tål! Din länk fungerar inte för mig! :/

Skrivet av Mithras:

Eh, 122cm är själva TV'ns bredd. Foten/stativet på en 55B9 är inte 122cm bred. Den är tillräckligt liten för att få plats på en Mosjö

Skrivet av etoo:

Givetvis, det hoppas jag att han förstått då han troligtvis har sett bild på tvn innan han beställde den.
Jag trodde frågan var om tv-bänkarnas bredd var tillräcklig utan att tvn sticker utanför. Men men.

Skrivet av Mithras:

Jag tolkar väl snarare "för liten" som att den inte pallar vikten ? Bara TS själv som vet

Quotar mig själv från posten om bänkar.
"Edit:

Alltså. Vilken tvbänk "passar" tvn bäst tyngdmässigt sett och storleken på foten på tvn?
Senast redigerat igår 13:06 "

Skrivet av Aeqvist:

Packade upp min 65" själv och ställde upp den på tv-bänken, visst det var inte super enkelt men en 55" borde inte vara supersvårt. Ta det lugnt och metodiskt bara. Gör som det står på kartongen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska ta det lugnt och metodiskt. Ska ta på mig handskar så jag inte svettas ner tvn. (Menad åt mig själv! Har tyvärr en tendens att få handsvett när jag blir nervös och det lär jag bli vid "lyftet")

Skrivet av Shakermaker:

Handen på hjärtat, är det verkligen så viktigt? Med tanke på att du haft en elva år gammal skräp-TV.

Du kanske kan spara pengar och gå ned i prisklass? Annars kommer du bli helnöjd med denna TV, med eller utan kalibrering.

Iofs har du rätt men jag är orolig över att jag kommer sitta och "nitpicka" om bilden då jag förväntar mig att se "Himmelriket". Mitt resonabla jag lutar åt att kör "ur kartong" medans den ologiska sidan är mer inne på att få den kalibererad då jag ändå är i stan. Tvn är redan inköpt och väntar bara på husse på lagret på Eg i Uppsala.

Skrivet av jabra:

Jag införskaffade en 55" B9 på mellandagsredan, hade funderat i flera veckor på en Samsung Q70 och skulle precis beställa, när jag såg att B9:an gick under 10K.

Är svinnöjd med köpet.

*tumme upp och tacksam för peppen*

Tackar igen för svaren!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Hur har det gått? Är nyfiken dels för att jag läst hela tråden men mest för att jag strax får hem en 65tums B9:a i veckan.

Permalänk
Inaktiv

Vilka modeller av LG oled stödjer uppdateringen som ger HDMI 2.1 och 120hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av incandenza icers:

Hur har det gått? Är nyfiken dels för att jag läst hela tråden men mest för att jag strax får hem en 65tums B9:a i veckan.

Ursäkta. Kommit åt nu först att kolla "datorn".

Skruvade ihop tvbänk under mycket svärande. Lyckades runddra sex av åtta skruvar.

Hämtade tvn i onsdags, äntligen fått bilen att rulla igen. Var ett mindre h-e att baxa in kartongen själv hemma. Köpte spännband på Biltema och tänkte att jag skulle vara smart och "häkta" fast på så sätt att jag kunde lägga bandet runt nacken och lyfta kartongen på så sätt. Efter en halvtimmes picklande, merparten för att få upp Biltema´s ****annade förpackning så gav jag upp och bar den i de vita spännbanden som kom från LG.

Riggat upp allt idag. Kollade på Youtube innan och tänkte att det var bra att "påsen" kom från fabriken krängd "uppifrån" och ner för då kan man ta bort den smidigt när tvn står på plats. Jo, tjena. Den var från andra hållet för mig så jag fick masa bort den försiktigt för att få dit foten på tvn. Lyckades tappa bort en skruv så jag fick ligga och krypa på alla fyra med ficklampa för att hitta den.

Upp med tvn på bänken och var millimetrar från att vicka omkull tvn bakåt. *svettig än över det*

Pillrade bort de två "rosa lapparna" i nederkant på tvn och tyckte det var konstigt att de satt där. Den ena gav en luftbubbla efter sig på skärmen. Fick smått panik och ringde LG. De ville ha bilder så jag skickade bilder till dem och de ringde upp. De hade inte sett det där förut och efter lite prat fram och tillbaks så visade det sig vara en skyddsfilm som satt kvar på skärmen som de "rosa lapparna" var till för men de släppte direkt från skyddsfilmen. *Jebus*, typ

Tog även bort skyddsfilmen från baksidan.

Knäppte igång sen och har allt igång nu. Telias box, appletvn och blurayen. Kollade bara snabbt så det var igång. Ändrade till "Expert, Light room" då jag har taklampa på på kvällarna. Men bilden var bortom något jag sett förr och det var med skyddsfilmen på innan jag pillrade bort den.

Gjorde allt själv. All min förplanering drog genom fönstret och fick improvisera mig genom allt.

Kommer bli ett h-e med gamla lcdn. Hade glömt av att den väger som ett kärnkraftverk. Var på vippen att jag fick bort den från gamla rangliga bänken. Att golvet och bänken har hållit ens....... Kommer få slag av att få in den i bilen för att dra till återvinningen, för att inte tala om när jag väl är där.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Tack för det utförliga svaret. Lycka till med den nya oleden och hoppas du inte har ihjäl dig när du fraktar bort den gamla besten. Lägg en annons på typ blocket på en hundring eller två så kommer säkert någon nappa på lcd:n. Brukar göra så med min mormors gamla grejer för övrigt. Skönt när någon kommer och hämtar bort gamla grejer mot typ självkostnadspris.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min 55 B9!:)
Köpte när Netonnet hade den för under 10k!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p