Permalänk
Medlem

Byggt ny dator ingen bild?

Tjena, byggt min första dator och följt allt till punkt och prickar. Både enligt manual och genom olika youtube videos. Men nu till problemet.
Jag får ingen bild på skärmen har prövat 2 olika skärmar där den ena har hdmi och den andra har den sladden som nästan ser ut som hdmi. Ingen led lampa lyser som visar på att nåt är fel. Vad kan det vara? Fläktarna snurrar och allt är inkopplat? Alla förslag tas emot!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Tjena, byggt min första dator och följt allt till punkt och prickar. Både enligt manual och genom olika youtube videos. Men nu till problemet.
Jag får ingen bild på skärmen har prövat 2 olika skärmar där den ena har hdmi och den andra har den sladden som nästan ser ut som hdmi. Ingen led lampa lyser som visar på att nåt är fel. Vad kan det vara? Fläktarna snurrar och allt är inkopplat? Alla
förslag tas emot!

Kan jag ha kopplat in kablarna fel i nätagget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem

Visa bilder inifrån dator så man ser hur hårdvaran är kopplad. Har du strömkablar inkopplade till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Ta gärna en bild på hela insidan så kan jag vara mer till hjälp

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

@xDexterz:

Vad är det för komponenter?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

https://share.icloud.com/photos/01_k_TNq7xbIY-7oYNkyEetfg

Vet inte om denna länken funkar då den är tagen från mobilen och vet inte hur man skickar bilder på denna sidan tyvärr:/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@xDexterz:

Vad är det för komponenter?

Har sweclockers vinterdator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Visa bilder inifrån dator så man ser hur hårdvaran är kopplad. Har du strömkablar inkopplade till grafikkortet?

Ja jag har strömkablar till kortet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Har sweclockers vinterdator

Skickades från m.sweclockers.com

Börjar väl med den klassiska frågan om du har du satt skärmkabeln i grafikkortet och inte moderkortet?

Är det någon felkodslampa på moderkortet som lyser upp? (CPU/DRAM/VGA/BOOT)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Börjar väl med den klassiska frågan om du har du satt skärmkabeln i grafikkortet och inte moderkortet?

Är det någon felkodslampa på moderkortet som lyser upp? (CPU/DRAM/VGA/BOOT)

Satt i skärmen i moderkort och nej ingen felkodslampa :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Satt i skärmen i moderkort och nej ingen felkodslampa :/

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, flytta den till grafikkortet.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Alltså du har satt i bildskärmskabeln i grafikkortets utgång och inte den som finns i moderkortet?

Hur ser strömmen ut mellan psu och grafikkort? Sitter den som den ska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Satt i skärmen i moderkort och nej ingen felkodslampa :/

Skickades från m.sweclockers.com

ska vara i grafikkortet.. kopplat

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Tjena, byggt min första dator och följt allt till punkt och prickar. Både enligt manual och genom olika youtube videos. Men nu till problemet.
Jag får ingen bild på skärmen har prövat 2 olika skärmar där den ena har hdmi och den andra har den sladden som nästan ser ut som hdmi. Ingen led lampa lyser som visar på att nåt är fel. Vad kan det vara? Fläktarna snurrar och allt är inkopplat? Alla förslag tas emot!

jag hade samma problem när jag byggde min dator, det jag gjorde var att ta ut grafikkortet o sen satte in det igen. o det funka. hoppas du fixar problemet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xDexterz:

Satt i skärmen i moderkort och nej ingen felkodslampa :/

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom det ser ut som att du har ett grafikkort på bilden så bör du koppla skärmen till det och inte till moderkortet.
Har du kopplat till moderkortet är det inte konstigt att du inte får bild eftersom processorn i SweClockers Vinterdator inte har grafik.

Kan du lista alla komponenter du byggt med?
Har du köpt allt nytt, eller är något återanvänt från tidigare dator?

Sedan får du nog vara beredd på att kolla upp hur du får med bilder i din post så att vi kan se hur det ser ut. Den du postat hittills visar ju inte mycket och dessutom måste man klicka på den för att få upp den, vilket är tråkigt om det är flera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Har sweclockers vinterdator

Sitter det ett "AMD RYZEN 3000 DESKTOP READY"-klistermärke på moderkortslådan?

Tillägg: Såg att du kopplat skärmen till moderkortet, så fixa det först innan du börjar kolla efter klistermärken.

Permalänk
Medlem

@xDexterz: som många säger så har du nog kopplat in sladden i fel uttag baktill på datorn. Uttagen för grafikkortet sitter normalt sett lite längre ner och har oftast skyddsplats för utgångarna som du först måste ta bort.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@xDexterz: som många säger så har du nog kopplat in sladden i fel uttag baktill på datorn. Uttagen för grafikkortet sitter normalt sett lite längre ner och har oftast skyddsplats för utgångarna som du först måste ta bort.

Ska kolla upp detta när jag kommer hem, har nog inte tagit bort det skyddet. Antar att jag måste ta ut grafikkortet för att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Ska kolla upp detta när jag kommer hem, har nog inte tagit bort det skyddet. Antar att jag måste ta ut grafikkortet för att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du flyttar bara bildskärmskabeln på baksidan till ett av uttagen på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@xDexterz:

Nej brukar bara vara en gummi/plast plugg du tar ut från uttaget, du behöver inte ta ur grafikkortet för det

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@xDexterz: nej de sitter baktill som "svarta" ploppar i uttaget(inte alltid men oftast gör de det) det är bara att dra ut dem där du vill använda uttaget

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@xDexterz: nej de sitter baktill som "svarta" ploppar i uttaget(inte alltid men oftast gör de det) det är bara att dra ut dem där du vill använda uttaget

Ska kolla det sen! Hjälper det inte så har jag inte en aning om vad det kan va

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Skrivet av xDexterz:

Ska kolla det sen! Hjälper det inte så har jag inte en aning om vad det kan va

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska fungera om du kopplar in HDMI eller DP kabeln till grafikkortet. Jag hade också samma problem när jag byggde min dator det var svart på skärmen och stod No signal men efter att testat olika kablar så fungerade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Ska kolla det sen! Hjälper det inte så har jag inte en aning om vad det kan va

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, nu har jag fått igång skärmen och kommit in i uefi, men nu står det att mina minnen bara går i 2133 mhz istället för 3200 som det står att minnena är kapabla till? Nån som vet vad man gör då? Har asus uefi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Tack för hjälpen, nu har jag fått igång skärmen och kommit in i uefi, men nu står det att mina minnen bara går i 2133 mhz istället för 3200 som det står att minnena är kapabla till? Nån som vet vad man gör då? Har asus uefi

Skickades från m.sweclockers.com

Slå på XMP