Permalänk
Medlem

Hörde nånstans att Tesla har lagt ut sina Cybertrucks till förhandsbokning. Bokningen ska enligt källa kosta 100 USD. Detta utan att ha en fabrik, eller infrastruktur för att bygga Cybertruck just idag.

Tanken är att samla in x tusentals förhandsbokningar (just nu är det 150.000 enligt Elon Musk) till en ytterst symbolisk summa och med detta underlag ansöka om lån för att finansiera byggnation av ny fabrik/ny tillverkningslinje.

Jag är bara rädd att Cybertruck kommer inte levereras till utsatt datum, precis som det har varit med bl.a. Roadster. Stora ambitioner, men Tesla tar lån för att bygga upp något som inte finns, och det är i sig okej, men de levererar icke i tid.
Alltså stor volatilet i aktien och risk för recession.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

just nu är det 150.000 enligt Elon Musk

Det var över 250 000 beställningar inom bara några dagar från reveal, så det lär vara betydligt fler nu.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det var över 250 000 beställningar inom bara några dagar från reveal, så det lär vara betydligt fler nu.

Och kommer man kunna leverera nån bil överhuvudtaget till 2021 som det var utlovad??
Om inte, spår jag en kurs crash för Tesla

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray Ingen aning. Ville bara korrigera dina siffror

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nu äger jag inte Tesla och har inte heller någon större insikt i bolaget. Men känslan är av det man hör är att det känns lite luftslott. Men som sagt har inte något som helst belägg för detta utan det är mer en känsla. Men den är.soönnande att följa. Uppgången är inte att leka med.

Permalänk
Medlem

Jag undviker bolag som är aktiva i USA.

Historien skrämmer. ASEA köpte ett litet bolag som senare visade sig orsakat skador med asbest. Hundratals miljoner dollar i skadestånd.
Idag fick IKEA betala 430 miljoner för en byrå som (kanske) orsakat ett barns död. I Sverige hade föräldrarna fått 30 000kr och begravningen betald. I Sverige är skadestånd för låga, men i USA är de galna. Så galna att föräldrar kanske mördar sina barn?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homie:

Nu äger jag inte Tesla och har inte heller någon större insikt i bolaget. Men känslan är av det man hör är att det känns lite luftslott. Men som sagt har inte något som helst belägg för detta utan det är mer en känsla. Men den är.soönnande att följa. Uppgången är inte att leka med.

Jag äger inte heller Tesla men riktigt intressant att se hur den utvecklas. På tok för dyr att hoppa in på nu. Dyker den neråt sub 200 dollar igen kan det bli riktigt lockande.

467 dollar när jag kollade precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Mitt senaste aktieköp var NILS. Men annars har jag mestadels i sedvanliga fonder. En del i Avanza Auto 6.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag tycker det är en fördel om kontot går att månadsspara till, många nischbanker har bara insättning via PG/BG och då går inte det.
Hittar ingen info om hur det är hos nordiska.

Kan du inte sätta upp en månatlig betalning från din internetbank bara?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag tycker det är en fördel om kontot går att månadsspara till, många nischbanker har bara insättning via PG/BG och då går inte det.
Hittar ingen info om hur det är hos nordiska.

Som @griid nämner här över kan du se över att sätta upp en betalning månadsvis, brukar kallas stående överföring. Se till att kolla upp villkoren hos din bank dock, vissa banker tar ut en avgift för detta om det sker till annan bank (brukar handla om runt 10kr per överföring).

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att göra något med låg avgift, brett sparande, gärna automatiserat - något som är väldigt tråkigt där du slutar att ändra på upplägget. Good luck

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Som @griid nämner här över kan du se över att sätta upp en betalning månadsvis, brukar kallas stående överföring. Se till att kolla upp villkoren hos din bank dock, vissa banker tar ut en avgift för detta om det sker till annan bank (brukar handla om runt 10kr per överföring).

Swedbank ger ingen möjlighet till stående betalning/överföring till PG/BG, har saknat det fler än en gång.

Permalänk
Medlem

@breakman: Swedbank erbjuder stående överföring till PG/BG, var kund tills för ett par månader sen. Är du nyckelkund (vilket jag antar att de flesta är) så är stående överföring kostnadsfritt även till annan bank. Är du inte nyckelkund kostar tjänsten 10kr per överföring.

Överföring till konto i annan bank: 10 kr (0 kr om du har Giro-/Internetbetalning i banken). Priset tas ut månaden efter överföringstillfället.

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betala/betalningar/st...

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

@zorken Håller inte med!
Det står ingenstans på din länk att stående överföring gäller till PG/BG däremot står det

"Du gör en ny överföring genom att gå in under menyn Betala/Överföra – Överföringar – Överföringar konton."

Väljer man en BG/PG så finns inget val för att upprepa

Dold text

Men väljer man ett bankkonto som mottagare så finns valet Upprepa överföringen.

Dold text
Permalänk
Medlem

@breakman: Är jag som virrar ihop det, ber om ursäkt

Var helt hundra på att jag haft stående överföring till BG via Swedbank, men kollade nu och det var till bankkonto. Mitt nuvarande sparkonto använder sig av bankgiro+OCR medans mitt gamla var bankkonto, därav förvirringen!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Har ni någon åsikt om savr.com/sv? Verkar som dom har väsentligt billigare fonder (även om dom har vissa avgifter).
https://www.morningstar.se/guide/article?Title=natmaklare-affarsmodell-pressas-savr

Folk jag känner verkar rädda för börskrasch 2020-2022, eller allafall en kraftig konjekturnedgång i år. Hur är känslan här?

Jag impulsinvesterade några tusen på Nokia när dom dök över 30%, vi får se hur det går. Grön hittills allafall.

Permalänk
Medlem

Har ca 15 olika aktier noterade på Oslo Børs och Ryssland-Fond.
Bor i Norge så det känns lite lättare att hålla koll på marknaden här.

Har ca 40% aktier, 10% fonder och 50% cash om dagen.
Känns som toppen är nära, känns bra att ha en krigskassa man kan köpa in sig med om det skulle börja bära av nedåt.
Träffade min första 100% upp denna veckan med Prosafe (PRS). Mest tur men men.. Kul med över 100% upp på en vecka och i tillägg galet hög omsättning.
Efter bottennapp som Northland och liknande genom åren så var detta trevligt som omväxling iallafall 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spel565:

Har ni någon åsikt om savr.com/sv? Verkar som dom har väsentligt billigare fonder (även om dom har vissa avgifter).
https://www.morningstar.se/guide/article?Title=natmaklare-affarsmodell-pressas-savr

Folk jag känner verkar rädda för börskrasch 2020-2022, eller allafall en kraftig konjekturnedgång i år. Hur är känslan här?

Jag impulsinvesterade några tusen på Nokia när dom dök över 30%, vi får se hur det går. Grön hittills allafall.

Om man tror på att aktiva fonder är värda att satsa på så är de billigare, kör man mest indexfonder är de dyrare, så för min del är de inte intressanta.

Efter årets tokuppgång tror jag det kommer en korrektion, hur det fortsätter efter det är skrivet i stjärnorna, eller kanske i trumpens twitterkonto.

Det låter inte som en vinnande strategi att köpa efter att och på grund av att en aktie ökat i pris, idealt ska man ju köpa när den är billig och för att man har någon anledning att tro på företagets möjligheter för framtiden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har, efter att ha under en läst om det i denna tråd, under en period försökt sätta mig in i "4-hinkar"-strategin såsom den beskrivs på Rikatillsammans. Först tyckte jag det lät lite onödigt krångligt och omständligt tänkt, men desto mer jag läser desto vettigare låter det för mig. Dessutom är det väl helt automatiskt för många att man har ett antal "hinkar" som man ändå investerat i efter deras tankar utan att ha den uttalade strategin.

Jag började med att skapa en excelmall över hela min ekonomi och koppla den till tänket med de fyra hinkarna samtidigt som jag gjorde en ordentlig årsbudget och månadsbudget. Det var en ögonöppnare av rang kan jag säga. Vad jag kommit fram till är väl att jag som 40-åring ska ta mindre risker (sluta leka med aktier, eller åtminstone inte med så stor del av min ekonomi), använda pengarna smartare, vara mer långsiktig och ta ett järngrepp om hela min ekonomi istället för att ha en "magskänsla" om att det "går väl helt okej".

Den stora förändringen jag gjort är att sälja av rena aktier och flytta till Lysa med olika viktning. Har styrt om så att månadssparande från och med nu enbart går in på sparkonto (buffert) samt Lysa - aktier kommer enbart handlas med de pengar som finns kvar i "lekhinken". Därefter har jag gått igenom alla mina pensionsfonder, privata, premie och tjänstepension för att balansera innehavet. Har exempelvis backat ur alla fastighetsfonder (som haft galet bra utfall, men jag tror det finns en risk för nedgångar snart).

Totalt sett kan jag konstatera att jag sänkt min riskbenägenhet rejält. Visst, jag kanske gå miste om några snabba uppgångar men säkrar förhoppningsvis långsiktigheten bättre. Jag törs inte fortsätta lita på min tur eller (haha) "skicklighet". Jag känner mig dessutom för gammal (40 år) för att lita på att jag ska kunna återhämta stora förluster.

En till ganska stor förändring jag gjort är att sälja min bil, hade en ganska fläskig och snabb bil som numer är pengar på banken istället. Detta är något jag funderat på en längre tid och som realiserades helt nyligen. Återstår att se om jag köper någon lite enklare bil eller kör kommunalt/cykel/promenad istället, vilket ju är bättre både för hälsan och bankkontot.

Sen har jag sett till att amortera ner bostadslånet så att det är under 50% vilket gör lånet amorteringsfritt. Behöver fundera på om jag ska fortsätta amortera på bostaden eller inte, räntan är ju så låg nu så det känns som jag avvaktar där för tillfället?

Jag har heller inga hävstänger eller belånade depåer, det kanske jag borde nyttja?

Läget just nu i mina hinkar.
Bufferthinken: 1% av pengarna (sparkonto utan ränta)
Mellanriskhinken: 24% av pengarna (Lysa 65/35, Lysa 20/80 samt mina 50% av bostaden)
Passiva hinken: 72% av pengarna (Lysa 90/10, aktieindexfonder samt pensioner)
Leklådan: 3% av pengarna (aktier)

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@Jumpcut: Flytta bufferhinken till ett konto där du får lite ränta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Jumpcut: Flytta bufferhinken till ett konto där du får lite ränta.

Bra tips, frågan är hur jag ska göra på bästa sätt?

Har i dagsläget Skandiabanken och Nordnet, förutom Lysa då. Frågan är vart jag ska ha pengarna, ska jag flytta "hinken" till nån nischbank? Eller ska jag kanske lägga 2/3 i räntefonder ala "Räntetrippeln" eller så? Eller hittar du nån bra produkt hos just Skandia eller Nordnet som är bra? Tanken med bufferhinken är väl ändå att det ska vara några transaktioner in och ut varje år så ett fasträntekonto hos Skandia blir ju inte så attraktivt då. Enligt mina beräkningar ska denna hink ligga runt 135 tkr för mig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

akiter evo stillfront thq nu embracer har gått hyggligt. Tyvär gick ur stillfront för tidigt. Evo har gått ruggigt bra i år

Har ägt aspire gick ur och tog hem vinsten köpte på 34 sålde på 47kr som tur var dock är jag sugen å köpa igen då jag gillar bolaget å det är väldigt lågt värderat med ett pe tal på 6-7 denna akiten kan lätt gå upp flera hundra procent vilket jag tror den kommer göra också. Men man bör nog avakta till nästa rapport å se först om man vill vara försiktig.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Bra tips, frågan är hur jag ska göra på bästa sätt?

Har i dagsläget Skandiabanken och Nordnet, förutom Lysa då. Frågan är vart jag ska ha pengarna, ska jag flytta "hinken" till nån nischbank? Eller ska jag kanske lägga 2/3 i räntefonder ala "Räntetrippeln" eller så? Eller hittar du nån bra produkt hos just Skandia eller Nordnet som är bra? Tanken med bufferhinken är väl ändå att det ska vara några transaktioner in och ut varje år så ett fasträntekonto hos Skandia blir ju inte så attraktivt då. Enligt mina beräkningar ska denna hink ligga runt 135 tkr för mig.

Antigen består din bufferthink av tex räntefonder hos tex avanza, eller så öppnar du ett sparkonto hos tex Nordax med 0,85% ränta https://www.nordax.se/spara

135tkr är 1% av hela innehavet? snyggt

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Antigen består din bufferthink av tex räntefonder hos tex avanza, eller så öppnar du ett sparkonto hos tex Nordax med 0,85% ränta https://www.nordax.se/spara

135tkr är 1% av hela innehavet? snyggt

Får nog bli räntefonder till 2/3 eller så, sen 1/3 del kvar på sparkonto som jag alltid når på 1 sekund via bankappen.

Ja, alltså, det låter ju bättre än det är Mycket är ju bundet i bostaden och sedan har jag en stor del i IPS, TJP och PPM som ju är helt låst tills 55+.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Om man tror på att aktiva fonder är värda att satsa på så är de billigare, kör man mest indexfonder är de dyrare, så för min del är de inte intressanta.

Efter årets tokuppgång tror jag det kommer en korrektion, hur det fortsätter efter det är skrivet i stjärnorna, eller kanske i trumpens twitterkonto.

Det låter inte som en vinnande strategi att köpa efter att och på grund av att en aktie ökat i pris, idealt ska man ju köpa när den är billig och för att man har någon anledning att tro på företagets möjligheter för framtiden.

Sanning med modifikation. https://www.plusfonder.se/ är indexfonder med avgift på 0,4%. På SAVR så kostar dem 0,27%. Det kommer fler och fler fonder på SAVR.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om detta är rätt ställe för investering i digital valut etc
Har funderingar att köpa bitcoin för ca 1000kr (från vinst i min spelaktie, utdelning).
Har hittat denna https://www.coinmama.com/ för köp av valuta sen exodus som wallet. Testade Coinbase men de vill inte godkänna mitt körkort ^^.

Någon som har testat att köpa/har denna wallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur tror ni Corona viruset påverkar börsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur tror ni Corona viruset påverkar börsen?

Tror inte det kommer spela in särskilt, om inte halva kina slår igen butiken. Men än så länge verkar det mest som att media blåser upp det för att ha nåt att skriva om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Hur tror ni Corona viruset påverkar börsen?

Det är nog inte så att börsen går all time high nu, men det är alltid köpläge om det rör sig lite. Om börsen sjunker så är det rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det är nog inte så att börsen går all time high nu, men det är alltid köpläge om det rör sig lite. Om börsen sjunker så är det rea.

Jag köpter bara fonder automatiskt så jag försöker inte timea marknaden. Bara intresserad av att höra lite teorier.