Uppgradering av en i7 6700k till en AMD 3700x - är det värt det?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av en i7 6700k till en AMD 3700x - är det värt det?

Hej!
AMD 3700x känns som en bra ingång, energisnål som inte lär låta så mycket i lådan med rätt kylning.

4st extra kärnor är bra vid beräkningar = dubbla prestandan i vissa sammanhang, t ex kompression. CUDA-kärnor används annars flitigt vid grafiskt arbete, där gör CPU'n inte så stor skillnad eller nytta längre?

Ca 10% bättre spelprestanda med ett RTX 2080 (6700k vs 3700x)

I övrigt verkar inte vinsterna speciellt stora? Har ni erfarenhet att dela? Ska man vänta ytterligare?

Permalänk
Medlem

Skulle vänta in Zen3 som kommer senare i år när du liks sitter på en så pass duglig processor.

Permalänk
Medlem

Du har ju redan en helt bra processor så varför inte vänta lite till? Ryzen 4000-serien är ju så småningom på gång.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Rapidact:

Ett av två val.

1. Du byter för att det är kul och du får några vinster på det.

2. Du väntar tills du får vinster på alla vis eller måste byta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

6700K är bra nog, personligen bytte jag ut min 6700K (gav till bror) efter jag hoppat på en Threadripper 3960X skulle vänta till Ryzen 4000-serien

Permalänk
Medlem

Gamersnexus hade nyligen test på 6600K och 6700K och hur de står sig idag. 6600K var väldigt efter men 6700K gjorde rätt ok ifrån sig.

Jag skulle säga vänta till nästa generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade till en 3700x mest för diverse CAD programvaror jag jobbar med. I spel rullar min 6700k i ca 4.5ghz på riktigt bra än så för den biten är det inte värt att uppgradera än. Min andra arbetsdators moderkort pajade så nu får 6700k leva vidare i den sekundära burken.

Satsande på x570 även om de är sjukt dyra moderkort, men tror och har redan ett par stickor M2 ssd som tuggar på så bandbredden är bra att ha i framtiden. Men ingen idé i min mening att köra x570 såvida du inte köper en mer på påkostad modell och vill ha fördelen med pcie4 för överklockningen är knappt värt att pilla med Själv, köp bara snabba minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Jag uppgraderade till en 3700x mest för diverse CAD programvaror jag jobbar med. I spel rullar min 6700k i ca 4.5ghz på riktigt bra än så för den biten är det inte värt att uppgradera än. Min andra arbetsdators moderkort pajade så nu får 6700k leva vidare i den sekundära burken.

Satsande på x570 även om de är sjukt dyra moderkort, men tror och har redan ett par stickor M2 ssd som tuggar på så bandbredden är bra att ha i framtiden. Men ingen idé i min mening att köra x570 såvida du inte köper en mer på påkostad modell och vill ha fördelen med pcie4 för överklockningen är knappt värt att pilla med Själv, köp bara snabba minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur upplever du att din 3700x är snabbare? Var gör den skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Hur upplever du att din 3700x är snabbare? Var gör den skillnad?

Svarar på frågan utifrån min upplevelse. Gick från 7700k till 3700x, mest för att jag kände för att uppgradera. Märker nog ingen skillnad alls i spel men tycker att det är väldigt svårt att se skillnad när man ändå ligger 200fps+ i typ allt. Däremot går multitasking mycket bättre, kan köra VM samtidigt som jag har igång spel samt en väldans massa annan multitasking. Med min förra processor kunde det hela frysa ibland eller ge brutala fps-drops när man hade lite i bakgrunden. Ska dock påpekas att jag också dubblerade min mängd ram (från 16 till 32) men vad jag kan minnas tror jag aldrig att det varit ett problem.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Svarar på frågan utifrån min upplevelse. Gick från 7700k till 3700x, mest för att jag kände för att uppgradera. Märker nog ingen skillnad alls i spel men tycker att det är väldigt svårt att se skillnad när man ändå ligger 200fps+ i typ allt. Däremot går multitasking mycket bättre, kan köra VM samtidigt som jag har igång spel samt en väldans massa annan multitasking. Med min förra processor kunde det hela frysa ibland eller ge brutala fps-drops när man hade lite i bakgrunden. Ska dock påpekas att jag också dubblerade min mängd ram (från 16 till 32) men vad jag kan minnas tror jag aldrig att det varit ett problem.

VM samtidigt? Va mer konkret kör du då?

Permalänk
Medlem

I spel nej så länge du inte kör 2080ti eller liknande som jag gjorde där 6700 flaskade den. För programvaror får du kolla vilka du ska använda och vad de fungerar bäst med. T.ex Photoshop och Premier är Intel bättre i då de slår hårdare med högre klockfrekvenser i de programvarorna än antalet trådar osv, finns bra med benchmarks på Youtube som går igenom detta. Och är det top fps som man vill ha är fortfarande Intels 9900k bättre än alla AMD cpuer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

VM samtidigt? Va mer konkret kör du då?

Android (Bluestacks) för diverse meddelandetjänster (är väl mer än emulator men men...) sen en Linux dist för diverse experimenterande. Alltså inget jättekrävande men det räckte för att ställa till det tidigare.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Android (Bluestacks) för diverse meddelandetjänster (är väl mer än emulator men men...) sen en Linux dist för diverse experimenterande. Alltså inget jättekrävande men det räckte för att ställa till det tidigare.

Kanske lite offtopic. Hur installerar man det? Hur skiftar man mellan dem, gör man det mjukvarumässigt, typ som remote-desktop eller? Eller enkelt via knappkombination på tangetbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Kanske lite offtopic. Hur installerar man det? Hur skiftar man mellan dem, gör man det mjukvarumässigt, typ som remote-desktop eller? Eller enkelt via knappkombination på tangetbordet?

Installeras som vilket program som helst typ, bara att se till att man har virtualisering på i BIOS. När man ska köra ex. Linux så får man sätta upp sin VM först med allokering av minne osv samt installera ifrån ett installationsmedium. Den körs sen i sitt egna lilla fönster, kan alt+tabba in och ut. Kan ju även anpassa så att alt+tab tas upp av VM osv. Det är typ exakt samma sak som ifall du skulle ansluta till någon annans dator med TeamViewer ifall du är bekant med det. Använder Virtualbox för VM btw, finns lite olika varianter.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha gjort det, bytte själv nyss från en 6700K till 3950X. De som säger att det är värt att vänta på 4000-serien får ju också ta i beaktande att det ska dröja fram till (förmodligen senare halvan av) höst innan dessa släpps. Du får ju själv bestämma om det är värt att vänta, men om du då ställer samma fråga om det är värt att uppgradera till 4700X kommer folk säkert säga att du ska vänta ytterligare ett år på 5000-serien. Och om du är beredd att vänta såpass länge skulle jag i så fall vänta tills DDR5 kommer. Känns segt att vänta till sista generationen med DDR4.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Kortfattat: invänta Zen 3/Ryzen 4000-serien.

Jag uppgraderade från just 6700K till 3900X vid lanseringen och är mycket nöjd med mitt köp. Att ha massor av trådar och kärnor tillgängliga gillar jag som multitaskanvändare. Jag upplevde allmänt ett rappare system då min 6700K alltid hade känts slö. Då jag kör hög upplösning i spel är det aldrig CPU som begränsar systemet vid spelande så just på detta område har jag ingen större insikt. Dock störs min 3900X inte av annat som är igång i bakgrunden vilket min 6700K lätt gjorde.

Men ja, jag tycker det är fel tillfälle att köpa nu om inte gamla systemet gått sönder exempelvis. Nu vet vi ganska lite om Zen 3 men produkter baserade på arkitekturen ska släppas i år. Troligen i höst, känns ganska tight att lansera innan sommaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wizbro:

Jag skulle ha gjort det, bytte själv nyss från en 6700K till 3950X. De som säger att det är värt att vänta på 4000-serien får ju också ta i beaktande att det ska dröja fram till (förmodligen senare halvan av) höst innan dessa släpps. Du får ju själv bestämma om det är värt att vänta, men om du då ställer samma fråga om det är värt att uppgradera till 4700X kommer folk säkert säga att du ska vänta ytterligare ett år på 5000-serien. Och om du är beredd att vänta såpass länge skulle jag i så fall vänta tills DDR5 kommer. Känns segt att vänta till sista generationen med DDR4.

Jag håller med dig helt här. Jag är lite osäker personligen om jag vill hoppa på första generationen med DDR5 men gick samtidigt rätt bra trots barnsjukdomar med DDR3 och 4. Kan vara värt att ha i åtanke, vore även lite kul om 5000-serien också blir DDR5, AM5, 5nm och vad mer som kan kopplas ihop med nummer 5.

Skickades från m.sweclockers.com