Permalänk
Medlem

Projektor Benq w2000

Överväger att köpa en projektor Benq w2000. Rummet jag vill placera projektorn är 3 m från vägg till vägg. Någon som har erfarenhet? Det står att 2,5 m mellan lins och duk ska räcka för att få minst 90".. Stämmer det?

Permalänk
Bildexpert 📺

@chiguru: Varje tillverkare värda sitt namn har en guide och kalkylator på sin hemsida. Så kolla med den då den också kan svara på sådant som hur projektorns måste placeras på höjden i förhållande till bilden.

Permalänk
Medlem
Permalänk

@chiguru:
Du bör få 75" till 98" enligt den här calculatorn vid 2.5m (beroende på zoom):

https://www.projectorcentral.com/BenQ-W2000-projection-calculator-pro.htm#top

Benq borde även ha en egen calculator

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av chiguru:

Överväger att köpa en projektor Benq w2000. Rummet jag vill placera projektorn är 3 m från vägg till vägg. Någon som har erfarenhet? Det står att 2,5 m mellan lins och duk ska räcka för att få minst 90".. Stämmer det?

De uppgifterna lär stå att läsa i manualen, har inte sett nån projektor som säljs med optik där det inte står uppgifter om sånt så ladda hem manualen och läs den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@kdk_warhead:
Jag var för långsam igen. Ni är duktiga på att ge snabba svar på SWEC

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Har samma. kör 120". Använde kalkylatorn vid uppsättning. Skulle gissa att den är 3 meter ifrån väggen.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Kalkylatorn är riktigt bra. Min W2000 sitter på ca 2,80M och ger en 108" bild.

Ska du montera projektorn i taket så lägg lite extra pengar på ett bra takfäste. Det är ett h*lvete att försöka justera in bilden rätt med billiga takfästen som glappar och rör sig efter att man dragit fast dom.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Har en W2000 sedan 2016 och jag kan varmt rekommendera den.

Positivt:
helt ok bild vid dagsljus.
Skarp bild jämfört med LCD prolle.
Färgåtergivningen är bra.
enkel att använda.
ingen som har tittat här har upplevt någon DLP regnbågseffekt(har sett det när jag tittat på flertalet Optoma prollar)

Negativt:
Låter en del från fläkten.
inte lika modern som de senaste prollarna.
Ej UHD endast HD.
Lampan är ganska dyr, Men jag har inte behövt Byta än iallafall.

Sammanfattning.
Jag är väldigt nöjd med den och bilden är väldigt bra kalibrerad från fabrik i Cinema läget.
för Film/tv serier och sport är denns bild väldigt bra.
för gaming vet jag ej då jag aldtig testat.

Bilden är bätter med en 200 cm grå IKEA tupplur grå rullgarding än vad den Lokala Bion har att erbjuda. (Fregatten Stenungsund)

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!