Intel DG1 på renderade bilder – metallhölje och blått ljus

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@tellus82: Varför då hojta om att prestandan är så dålig?
När vi inte har en aning om hur den kommer att vara.

Eller vad den är planerad att jämnförs emot.

Det vi "vet" är att det Intel planerar att lägga sig på medel-nivå, så att skrika "SÅ JÄVLA DÅLIGT" osv är bara löjligt.

Vi bör vänta och se tills de släppt kort imho.

Visst får du tycka det men samtidigt är det lite svårt att bortse från att 45fps i 1080p low är rätt långt ifrån bra i destiny2 i non combat miljö, en Ryzen 3 3200G APU med långsamt minne & låga inställningar landar runt ~45fps vid samma miljö, en intern gpu med DDR4 minne presterar med andra ord bättre och det är en processor med på köpet för strax en tusing, förstår du då att det är hiskeligt dålig prestanda vi ser från en dedikerad GPU? så dålig att Intel rent praktiskt skulle ha skitit i att visa det alls?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@tellus82: Varför då hojta om att prestandan är så dålig?
När vi inte har en aning om hur den kommer att vara.

Eller vad den är planerad att jämnförs emot.

Det vi "vet" är att det Intel planerar att lägga sig på medel-nivå, så att skrika "SÅ JÄVLA DÅLIGT" osv är bara löjligt.

Vi bör vänta och se tills de släppt kort imho.

Den är väl planerad att jämföras med Intels interna gpu...

Och det finns ju en marknad för något sånt här, bygger man kontorsdatorer med Ryzen cpu:er så saknar de flesta av dessa intern gpu, så de är kanske är sådana system som Intel riktar sig mot med DG-1.

Jag skulle utan tvekan köpa detta kortet om det visar sig att det är strömsnålt som en intern gpu och billigt. Behöver två grafikkort men vill undvika att ha två dedikerade grafikkort. Bryr mig inte om det är hur dåligt som helst för att spela spel med.

Permalänk
Medlem

För lite referens just hur lågt man måste gå för att hitta matchande prestanda så lyckas ett GTX 750ti med lätt oc prestera bättre i combat miljö än det demade DG1 kortet i non combat miljö, åter igen när det kommer till prestanda så är det på tok för tidigt att slå fast i sten att DG1 kommer vid lansering att prestera på ett visst vis, detta är mer en referens på vad det är för prestanda vi ser.

Edit: Som kuriosa, GTX750ti lanserades tidigt 2014 för MSRP på 149$

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hur kan då prestandan vara så dålig, om de rör sig om ett icke släppt kort som kommer att ändras flertalet gånger innan släpp?
Hur kan du då med bestämdhet säga att det är så dåligt att det inte ens är mellanklass?

Det kan du inte, för du vet inte.

För att den jämföras med dagens redan lanserade kort? Vad folk yttrar sig om är hur prestandan ser ut i dagsläget. Kort och gott. Intel måste mer än dubbla sin prestanda i dessa kort på två år för att de ens ska vara i närheten av relevanta här. Nu ryktas det självfallet om att DG1 kommer få en storebror i form av DG2 men om DG1 skulle prestera i närheten av detta så har Intel inte mycket att komma med.

Skrivet av THB:

@tellus82: Varför då hojta om att prestandan är så dålig?
När vi inte har en aning om hur den kommer att vara.

Eller vad den är planerad att jämnförs emot.

Det vi "vet" är att det Intel planerar att lägga sig på medel-nivå, så att skrika "SÅ JÄVLA DÅLIGT" osv är bara löjligt.

Vi bör vänta och se tills de släppt kort imho.

Kort svar. För det är den.
Längre svar. DG1 är mer eller mindre bara en integrerad GPU som de slungat en kylfläns och en fläkt på. https://www.theverge.com/2020/1/9/21058422/intel-dg1-discrete... Så Intel måste skapa något mycket kraftigare för att ens ha en susning på marknaden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

jämförelserna kommer att bli pris/prestanda. mao, om dom tar överpris så kommer det jämföras med kort i samma prisklass, etc. Så om det ska bli en produkt på riktigt så kommer det bli ett kort som drar jämnt ,, ung, med samma prisklass. (något annat vore galet.)
Så vi får se vilken prisklass det kommer att landa i helt enkelt.

För min del så kommer det främst hänga på drivare och lulllull om det blir ett köp. Jag vill ha min hårdvarukodning av video och free sync och jox, och finns det inget sånt så blir det gröda laget . . igen. Kort funkar lika bra på att rita grafik idag, diverse funktioner finns hos båda lagen i varierande namn. Kanske inte så spännande att titta på integer scaling, men det är just sådana funktioner som Intel kommer att behöva få med i drivarna.

Permalänk
Medlem

Vad säger att det är metallhölje?
Har svårt att tänka mig att det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

jämförelserna kommer att bli pris/prestanda. mao, om dom tar överpris så kommer det jämföras med kort i samma prisklass, etc. Så om det ska bli en produkt på riktigt så kommer det bli ett kort som drar jämnt ,, ung, med samma prisklass. (något annat vore galet.)
Så vi får se vilken prisklass det kommer att landa i helt enkelt.

För min del så kommer det främst hänga på drivare och lulllull om det blir ett köp. Jag vill ha min hårdvarukodning av video och free sync och jox, och finns det inget sånt så blir det gröda laget . . igen. Kort funkar lika bra på att rita grafik idag, diverse funktioner finns hos båda lagen i varierande namn. Kanske inte så spännande att titta på integer scaling, men det är just sådana funktioner som Intel kommer att behöva få med i drivarna.

prestanda/pris i all ära men det bör iaf åtminstone prestera bättre än ett 1050ti för att ens vara intressant överhuvudtaget i mitt tyckte.

Det jag menar är att för min del spelar det ingen roll om kortet har bättre fps/kr än ett 1030 och presterar som ett 1030 eftersom att då prestandan är för låg för att vara intressant.

Så alltså måste kortet först nå upp till en miniminivå för att kortet överhuvud taget skall vara relevant för att det ens skall vara lönt att börja mäta prestanda/pris.

Sen är det klart, det finns ju andra som bara behöver ett bildskärmskort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

För lite referens just hur lågt man måste gå för att hitta matchande prestanda så lyckas ett GTX 750ti med lätt oc prestera bättre i combat miljö än det demade DG1 kortet i non combat miljö, åter igen när det kommer till prestanda så är det på tok för tidigt att slå fast i sten att DG1 kommer vid lansering att prestera på ett visst vis, detta är mer en referens på vad det är för prestanda vi ser.

https://youtu.be/4tiMSXza5uM

Edit: Som kuriosa, GTX750ti lanserades tidigt 2014 för MSRP på 149$

Jag ser fram emot alla PR-utskick från Intel som ska förklara i vilka sammanhang detta kort ska testas för att visa att den slår dagens snabbaste kort, RTX 2080Ti i såväl syntetiska tester såväl som i spel. Undrar om allt folk som sålde ut sig för att jobba med PR för Intel inte börjat ångra sitt val vid det här laget. Jag tänker framförallt på HardOCP och Kyle Bennet som jag själv läste recensioner och även en hel del nyheter av innan han lämnade. Han var en riktigt bra kritisk röst då, känns som han hade behövts dessa dagar.

Intressant att se vart utvecklingen leder dock. Men intrycket är som alltid mycket snack och ingen verkstad.

Permalänk
Medlem

@kelthar:

grönt nVidia
rött amd
blått intel?

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

@kelthar:

grönt nVidia
rött amd
blått intel?

Det är väl rätt uppenbart att de kommer köra någon nyans av blå? vill de särskilja färgen lite från processorerna så kör
de sannolikt en mörkblå nästan lila nyans.

Permalänk
Medlem

Yessss!
Detta är faktiskt vad jag väntat på och hoppades på att Intel skulle kunna bidra med.
Kort som passar i servrar och inte sticker ut fem billängder bakom själva PCI-E portens kontaktdon.
-Kort sagt något liknande gamla R9 Nano formfaktorn.
Nu hoppas jag bara att man satsar på GPGPU för kort som dessa, att de prestarar bra samt har reko drivrutiner, gärna öppna sådana!
Go Intel Graphics!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

@kelthar:

grönt nVidia
rött amd
blått intel?

Vet inte om AMD är helt förknippat med just "rött" dock.
Grönt, svart och vitt är vanligt förekommande färger där.
-Fast i just grafikkortssammanhang är det troligtvis rött som gäller p.g.a. ATi/Radeon arvet.

AMD's logga = Grön (Mörkgrön, men även vanligt med svart i vissa lägen)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Datavetare

Har inte hängt med speciellt mycket i informationen om Xe, så var tvungen att läsa på en del. Något jag nu undrar om de som är så upprörda här i tråden ens försökt göra...

Känslan att Xe primärt riktar sig mot GPGPU och datacenter förstärktes när man läser saker som detta

"The company is promoting the Xe GPUs as purpose-built for data centre artificial intelligence and high performance computing (HPC) workloads, rather than gaming."

Men samtidigt säger man ju att tids nog är planen att vara relevant inom alla GPU-segment, vilket då borde inkludera även gaming

Nu till rant-delen... Innehållet i videon från Gamers Nexus som länkas här får en att undrar: fattade Steve överhuvudtaget vad DG1 faktiskt är? Det verkar inte riktigt så...

Xe kommer lanseras i tre distinkta kategorier

  1. XeHPC - superdatorer, datacenter & servers. I praktiken rena beräkningskort.

  2. XeHP - servers, arbetsstationer och higher-end gaming PC. Här kommer eventuella konkurrenter till Nvidias RTX och AMDs Radeon serier för spel-PC dyka upp.

  3. XeLP - bärbara, low-end gaming och eventuellt HEDT/servers där man bara "behöver en GPU, vilken som helst"

dessa kategorier kommer självklart delvis överlappa, något som ges en vink av här

Diskret GPU kan betyda mer än en sak

DG1 verkar i praktiken vara GPUn från Tiger Lake plattformen på en separat krets med GDDR RAM och uppskruvad TDP. Vad jag kunnat läsa mig till så hävdas att TDP för XeLP är 20-50 W. Vi vet med 100 % säkerhet att DG1 kortet som visades inte drog mer än 75 W då det saknade extra strömmatning.

När "meh" faktiskt är "yeah"...

Att integrera GPU med CPU har fördelar inom vissa GPGPU fall, kommer antagligen blir klart fler sådana fall om oneAPI blir någorlunda framgångsrik.

För spel finns faktiskt enbart nackdelar med att lägga GPU och CPU på samma krets, det borde bli rätt uppenbart när man ser prestanda hos MX150/250 ställd mot primärt Vega 10 som på pappret är >50 % kraftigare men i praktiken är MX150/250 mer än 50 % snabbare i t.ex. Fortnite 1920x1080 "high".

Kort och gott, DG1-kortet som visas upp är en utvecklingsplattform för något som antagligen kommer bli en direkt konkurrent till produkter som just Nvidia MX250: en separat GPU-krets lämplig att stoppa in i ultratunna datorer där separat CPU och GPU ger betydligt bättre möjlighet till att faktiskt utnyttja den kraft som finns i GPU utan att kraftigt begränsas av RAM-bandbredd och TDP (är långt enklare att kyla två kretsar på 15-30 W var än en krets på 40-50 W).

Ser man det ur den aspekten så går det man visade upp från "prestanda suger" till "det ser faktiskt redan nu ut att vara helt i nivå med vad det är tänkt att konkurrera med". Det framförallt när man betänker att den demo sin visade upp på Intels (rätt trista CES presentation) såg ut att prestera i närheten av DG1. Om jag förstått den demon rätt så körde man den på en bärbar dator (det är 100 % säker då det visades) som använde Ice Lake (också 100 % säkert) samt en separat Xe-krets (tror inte Intel officiellt sagt detta, men mycket pekar på att så var fallet).

Drivers

Att få ut kretsar med Xe till speltillverkare är väldigt viktigt då man kan göra drivers som följer varenda specifikation till 100 % och innehåller noll buggar (där "buggar" definieras som "fungerar inte enligt specifikation"), men ändå få massor med problem i spel.

Orsaken är att spel, framförallt de stora komplicerade spelen, garanterat innehåller en rad buggar. Om spelen är vältestade kommer inte dessa buggar påverka upplevelsen negativt, men det gäller ju eventuellt bara för de GPU-kretsar man faktiskt testat med!

Har ett rätt målande exempel på detta efter att kört en del OpenCL kod på Intel GPUer. Detta är OpenCL kod som i vissa fall enbart testas på AMD-GPUer. I många fall fungerade det direkt även på Intel GPUer, men fanns helt klart fall som fallerade. I 100 % av de fallen jag hittat så här långt låg buggen inte i Intels drivare.

Buggarna låg i OpenCL programmen i form av att koden, som uppenbarligen fungerade på AMD GPUer, inte var giltig enligt OpenCL specifikationen! För slutanvändaren kvittar detta rätt mycket, resultatet är ändå att något som fungerar på andra fall (som explicit testas) inte fungerar på ett annat (som inte explicit testas och fallerar trots att drivers är helt korrekta). I alla fall jag sett så här långt var det bara att fixa så koden följde OpenCL-specen och då fungerade det även på Intel.

Misstänker att en del av det strul vi ser med rDNA har samma grundorsak. Nvidia är dominanten för PC-gaming, spel som strular där kommer direkt få ett dåligt rykte då det drabbar allt för många. GCN klarar sig bra, trots mindre marknadsandel, tack vare konsolerna. En av nyheterna i rDNA är en ny ISA (instruktionsuppsättning), vilket betyder att något som fungerar på Nvidia/GCN inte nödvändigtvis fungerar på rDNA även om rDNA drivarna så vore 100 % korrekta!

Intel har garanterat buggar i sina drivers, men är övertygad om att kvalitén är långt närmare AMD/Nvidia än man får intryck av. Det då i princip inget spel lär vara testat på Intel, så eventuella buggar som enbart syns på Intels HW hittas inte vid testning. Därför kritiskt för Intel att så tidigt som möjligt få ut GPUer med Xe till speltillverkare. Hur det presterar är i det här läget totalt sekundärt, enda man nu ska säkerställa är att även Xe testas så saker fungerar korrekt.

Eventuellt gaming-kort baserat på Xe för stationära lär komma ur XeHP serien, inte XeLP DG1 använder.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har inte hängt med speciellt mycket i informationen om Xe, så var tvungen att läsa på en del. Något jag nu undrar om de som är så upprörda här i tråden ens försökt göra...

Känslan att Xe primärt riktar sig mot GPGPU och datacenter förstärktes när man läser saker som detta

"The company is promoting the Xe GPUs as purpose-built for data centre artificial intelligence and high performance computing (HPC) workloads, rather than gaming."

Men samtidigt säger man ju att tids nog är planen att vara relevant inom alla GPU-segment, vilket då borde inkludera även gaming
https://youtu.be/rode25j9ISo

Nu till rant-delen... Innehållet i videon från Gamers Nexus som länkas här får en att undrar: fattade Steve överhuvudtaget vad DG1 faktiskt är? Det verkar faktiskt inte så.

Xe kommer lanseras i tre distinkta kategorier

  1. XeHPC - superdatorer, datacenter & servers. I praktiken rena beräkningskort.

  2. XeHP - servers, arbetsstationer och higher-end gaming PC. Här kommer eventuella konkurrenter till Nvidias RTX och AMDs Radeon serier för spel-PC dyka upp.

  3. XeLP - bärbara, low-end gaming och eventuellt HEDT/servers där man bara "behöver en GPU, vilken som helst"

dessa kategorier kommer självklart delvis överlappa, något som ges en vink av här

Diskret GPU kan betyda mer än en sak

DG1 verkar i praktiken vara GPUn från Tiger Lake plattformen på en separat krets med GDDR RAM och uppskruvad TDP. Vad jag kunnat läsa mig till så hävdas att TDP för XeLP är 20-50 W. Vi vet med 100 % säkerhet att DG1 kortet som visades inte drog mer än 75 W då det saknade extra strömmatning.

När "meh" faktiskt är "yeah"...

Att integrera GPU med CPU har fördelar inom vissa GPGPU fall, kommer antagligen blir klart fler sådana fall om oneAPI blir någorlunda framgångsrik.

För spel finns faktiskt enbart nackdelar med att lägga GPU och CPU på samma krets, det borde bli rätt uppenbart när man ser prestanda hos MX150/250 ställd mot primärt Vega 10 som på pappret är >50 % kraftigare men i praktiken är MX150/250 mer än 50 % snabbare i t.ex. Fortnite 1920x1080 "high".

Kort och gott, DG1-kortet som visas upp är en utvecklingsplattform för något som antagligen kommer bli en direkt konkurrent till produkter som just Nvidia MX250: en separat GPU-krets lämplig att stoppa in i ultratunna datorer där separat CPU och GPU ger betydligt bättre möjlighet till att faktiskt utnyttja den kraft som finns i GPU utan att kraftigt begränsas av RAM-bandbredd och TDP (är långt enklare att kyla två kretsar på 15-25 W var än en krets på 40-50 W).

Ser man det ur den aspekten så går det man visade upp från "prestanda suger" till "det ser faktiskt redan nu ut att vara helt i nivå med vad det är tänkt att konkurrera med". Det framförallt när man betänker att den demo sin visade upp på Intels (rätt trista CES presentation) såg ut att prestera i närheten av DG1. Om jag förstått den demon rätt så körde man den på en bärbar dator (det är 100 % säker då det visades) som använde Ice Lake (också 100 % säkert) samt en separat Xe-krets (tror inte Intel officiellt sagt detta, men mycket pekar på att så var fallet).

Drivers

Att få ut kretsar med Xe till speltillverkare är väldigt viktigt då man kan göra drivers som följer varenda specifikation till 100 % och innehåller noll buggar (där "buggar" definieras som "fungerar inte enligt specifikation"), men ändå få massor med problem i spel.

Orsaken är att spel, framförallt de stora komplicerade spelen, garanterat innehåller en rad buggar. Om spelen är vältestade kommer inte dessa buggar påverka upplevelsen negativt, men det gäller ju eventuellt bara för de GPU-kretsar man faktiskt testat med!

Har ett rätt målande exempel på detta efter att kört en del OpenCL kod på Intel GPUer. Detta är OpenCL kod som i vissa fall enbart testas på AMD-GPUer. I många fall fungerade det direkt även på Intel GPUer, men fanns helt klart fall som fallerade. I 100 % av de fallen jag hittat så här långt låg buggen inte i Intels drivare.

Buggarna låg i OpenCL programmen i form av att koden, som uppenbarligen fungerade på AMD GPUer, inte var giltig enligt OpenCL specifikationen! För slutanvändaren kvittar detta rätt mycket, resultatet är ändå att något som fungerar på andra fall (som explicit testas) inte fungerar på ett annat (som inte explicit testas och fallerar trots att drivers är helt korrekta). I alla fall jag sett så här långt var det bara att fixa så koden följde OpenCL-specen och då fungerade det även på Intel.

Misstänker att en del av det strul vi ser med rDNA har samma grundorsak. Nvidia är dominanten för PC-gaming, spel som strular där kommer direkt få ett dåligt rykte då det drabbar allt för många. GCN klarar sig bra, trots mindre marknadsandel, tack vare konsolerna. En av nyheterna i rDNA är en ny ISA (instruktionsuppsättning), vilket betyder att något som fungerar på Nvidia/GCN inte nödvändigtvis fungerar på rDNA även om rDNA drivarna så vore 100 % korrekta!

Intel har garanterat buggar i sina drivers, men är övertygad om att kvalitén är långt närmare AMD/Nvidia än man får intryck av. Det då i princip inget spel lär vara testat på Intel, så eventuella buggar som enbart syns på Intels HW hittas inte vid testning. Därför kritiskt för Intel att så tidigt som möjligt få ut GPUer med Xe till speltillverkare. Hur det presterar är i det här läget totalt sekundärt, enda man nu ska säkerställa är att även Xe testas så saker fungerar korrekt.

Eventuellt gaming-kort baserat på Xe för stationära lär komma ur XeHP serien, inte XeLP DG1 använder.

Tror du lär läsa om de flesta inläggen då du missat poängen med ett par mil, vi kan inte annat än reflektera över prestanda som visas och det som visas är inte ett gott tecken ens om man är spektakulärt snäll, betyder det att kommande kort blir skit, nej, det betyder bara att prestanda som visades är synnerligen dålig, så dålig att ett 6 år gammalt instegskort kan köra ifrån det. Sen var det Intel själva som visade DG1 med just spel så huruvida det är dess huvuduppgift eller inte blir rätt irrelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Tror du lär läsa om de flesta inläggen då du missat poängen med ett par mil, vi kan inte annat än reflektera över prestanda som visas och det som visas är inte ett gott tecken ens om man är spektakulärt snäll, betyder det att kommande kort blir skit, nej, det betyder bara att prestanda som visades är synnerligen dålig, så dålig att ett 6 år gammalt instegskort kan köra ifrån det. Sen var det Intel själva som visade DG1 med just spel så huruvida det är dess huvuduppgift eller inte blir rätt irrelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Om förutsättningen och även tänkt användningsområde matchar Nvidia MX250, är det inte då just det man borde jämföra med?

Framförallt då GPUer, till skillnad från CPUer, tenderar skala nära nog linjärt med "GPU-kärnor" (förutsatt att det matchas med lämplig mängd RAM-bandbredd).

Ställd mot MX250 (som för övrigt presterar något under 750 Ti som du nämnde ovan) verkar då DG1 faktiskt ligga rätt bra till redan nu. Skiter man helt i de förutsättningarna kan man ju ställa Intel DG1 och AMD 5700XT mot RTX 2080TI och säga: Intel/AMD suger då Nvidia presterar långt bättre...

Lite känsla för tänkt teknikområde och begränsningar givet saker som t.ex. TDP kan man väl ändå förvänta sig på ett teknikforum som SweC? Kängan mot GN var mest då jag aldrig fick känslan att de fattade att det faktiskt handlar om en mobilplattform som sitter på ett instickskort för att kunna ge utvecklare tillgång till det redan nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kyro vibbar

Nu har jag inte satt mig in i vad Xe innebär, men hur menar du att det ger Kyro-vibbar?
Positiva, men lite dimmiga minnen av mitt Kyro64...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pandemon:

Nu har jag inte satt mig in i vad Xe innebär, men hur menar du att det ger Kyro-vibbar?
Positiva, men lite dimmiga minnen av mitt Kyro64...

Skickades från m.sweclockers.com

Mer typ att det är lite annorlunda design (eller kanske minns jag fel), att prestandan inte direkt är duglig men även ett 3e alternativ.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Tech-Jesus var neutral och saklig is sin video om Intel's GPU.

Min högst personliga magkänsla efter ha sett Intels presentation av Xe och andra videos med info och folk från Intel ger inte det bästa intrycket om man säfer som så.

Om intel kommer satsa på Spel GPU (vilket vi ej vet hur det kommer bli) så kommer det nog ta X antal Generationer innan de kommer kunna konkurrera med AMD/Nvidia.

Hoppet till konkurrens till Nvidia kommer nog vara RDNA 2.0 och nästa AMD generation.

Intel ger just nu en känsla av en viss yrvakenhet iallafall inom mainstream GPU/CPU presentation/marketing.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Vet inte om AMD är helt förknippat med just "rött" dock.
Grönt, svart och vitt är vanligt förekommande färger där.
-Fast i just grafikkortssammanhang är det troligtvis rött som gäller p.g.a. ATi/Radeon arvet.

AMD's logga = Grön (Mörkgrön, men även vanligt med svart i vissa lägen)

Helt rätt , tänkte mig ATi där. oldsk00l.

Visa signatur

korWWW