Permalänk
Medlem

Böjda pins på LGA1151

Jag bytte nyss fläkt o ominstallera cpu:n dock så råka jag böja bara 3 st pins lite på moderkort socketen. Datorn funkar dock just nu och allt verkar gå som precis innan, jag undrar dock om de har en större påverkan eller om något kanske kan gå sönder senare?

Visa signatur

Asus Z390-F gaming, Rtx 2080 GPU, intel i7-8700, be quiet dark rock 4, H510

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem. Har en polare som kört sitt moderkort i flera år utan problem. Går att söka på google om hur pin layout ser ut. Sök på 1151 pin layout

Permalänk
Medlem

Vid böjda pins brukar datorn antingen fungera eller ej, om det fungerar som det ska hade jag inte brytt mig om att försöka leka hjärnkirurg och eventuellt göra saken ännu värre.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

@Hestkulan: Leka doktor skulle ajg aldrig våga, men tack för svaren! Kommer antagligen bara köra på som vanligt

Visa signatur

Asus Z390-F gaming, Rtx 2080 GPU, intel i7-8700, be quiet dark rock 4, H510

Permalänk
Medlem

Vad gäller böjda pinnar, så beror det på hur de är böjda samt vilken funktion de böjda pinnarna har.
der8auer har en intresant video, där han tejpar över kontaktytor på cpu:n, specifikt kontaktytor relaterad till strömförsörjning, utan att han märker någon direkt skillnad.
https://youtu.be/cMY-EEFkGVk?t=733

Permalänk
Medlem

Jag råkade böja några pins en gång på ett 1150, men förstoringsglas så gick det att böja till så att de var ungefär rätt, men det var svårt. Men systemet funkade faktiskt sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.