EVGA släpper rekordbilligt Geforce RTX 2060

Skrivet av kelthar:

Om du kör 480p och din skärm inte klarar så många Hz som 5700XT kan leverera så kan du lika bra byta ner dig till 2060 ... är det fortfarande för snabbt för din skärm så kan du bara slå på raytracing också.

2060 är mycket svagare än ett 5700 XT.

Drick ditt morgonkaffe

måste våga tänka stort. så mycket bättre är väl inte 5700xt? Eller har jag fått koffeinfritt kaffe igen?

500 hundralapp är rekordbilligt? Trodde runt 1000 lappen.

Nvidias namnscheman är så dumma.
Det här är alltså INTE ett Rtx 2060 Super, utan ett Rtx 2060?

Om riktpriser och moms tas in i beräkningen är det inte jätteimponerande. Ja, det blir billigare, men Rtx 2060 har både funnits ute ett tag och fått en uppföljare. Priserna på existerande produkter är ganska pressade redan. CDON (t ex) har idag (9 jan) ett par modeller som ligger under 3900kr.

Jättebra att det görs sådana här initiativ, men det är en plats i produktens livscykel där sådana här produkter släpps.
Men. Insteget till Rtx blir billigare, trots allt. Och det är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ts1337:

måste våga tänka stort. så mycket bättre är väl inte 5700xt? Eller har jag fått koffeinfritt kaffe igen?

Typ 24-26% enligt sweclockers prestandaindex. Du kanske tänker på 5700 som bara är ca 10% snabbare? Ganska säker på att det rör sig om 2060, inte 2060 Super.

GTX 2060 Kossa

Detta borde väl betyda att EVGA kan tillverka ALLA sina grafikkort billigare, eller vad skulle vara specifikt just för RTX 2060?

Var det inte så att RTX 2060 skulle slutas och existera för RTX 2060 Super tog över?

Skrivet av maddogmoffit:

@mOOpiTh: Det är klart att det vore trevligt med en växelkurs på 1 till 10 för dollarn när det gäller varor men vem tycker du ska svälja kostnaden för den Svenska momsen, kemikalieskatten och dylikt? Tillverkaren, grossisten eller butiken? Det i min mening enda rimlga är att det läggs på kunden eftersom det är kostnader som går till staten för att finansiera vårt (det vill säga oss kunders) välfärdssystem.

300 dollar blir ungefär 2850 kronor i rak växling, på det 25% moms ger cirka 3550 kronor, lägg på 50 kronor i kemikalieskatt och en minimikostnad på 3600kr. Vem ska täcka de sista 600 kronorna för att du ska få ditt grafikkort för 3000 kr?

Skrivet av pv2b:

Tänkte skriva exakt detta, men nu hann du före

Bara en detalj, kemikalieskatt gäller inte komponenter.

Skrivet av Söderbäck:

300 dollar är ju innan momspåslag även i USA.
De har olika moms i olika delstater så produktpriser visas alltid innan momspåslaget.

Så 300 dollar räcker inte i US heller riktigt ;).

I Sverige får man också lägga på moms. Så 2900 spänn + moms på 25%. Det blir ca 3600 spänn. Att räkna lägre än det är kanske lite blåögt.

Jag förstår exakt hur det funkar, tycker bara det är irriterande att man alltid läser 300usd och tänker att oj ja men de kan ju bli intressant men sen kommer man ju på att det blir 400usd i princip innan det är klart.. om man ska upp i 3600+ för det kortet så kan man ju lika gärna köpa ett 5700/xt och få betydligt mer prestanda. Hade det däremot hamnat i 3000kr hade det varit ett väldigt prisvärt kort i mellansegmentet?

Jag minns när ett x60 kort från nVidia kostade runt 1500:-. Som mina gtx 460. Och mitt gtx 960. Det va tider det.

Mina Evga gtx 970 ssc gick på 2995:- styck på netonnet.

Det va en grym sli setup för 6000:-

Har hänt en del sedan dess.

Skrivet av mOOpiTh:

Jag förstår exakt hur det funkar, tycker bara det är irriterande att man alltid läser 300usd och tänker att oj ja men de kan ju bli intressant men sen kommer man ju på att det blir 400usd i princip innan det är klart.. om man ska upp i 3600+ för det kortet så kan man ju lika gärna köpa ett 5700/xt och få betydligt mer prestanda. Hade det däremot hamnat i 3000kr hade det varit ett väldigt prisvärt kort i mellansegmentet?

Hade det kostat 300 kr hade det varit ännu mer prisvärt! Ännu enklare att tänka 1 usd = 1 sek.

Skrivet av Pamudas:

"Det ska ha gjorts möjligt genom att dra ned på många onödigt höga kostnader, utan att det ska påverka prestandan på ett negativt sätt."
- Är inte detta något som borde vara "standard" för budget/mellanklassen?

Totalkostnaden för komponenter utöver gpu och ram lär ligga under 50 dollar hur som helst så det är nog inte snack om besparingar som gjort att man sänkt priset.

Ååh vad nice!

Skrivet av Sebastian V:

Var det inte så att RTX 2060 skulle slutas och existera för RTX 2060 Super tog över?

Nej

Skrivet av Sebastian V:

Till skillnad från RTX 2070 Super och RTX 2080 Super som ersatte respektive kort utan Super-suffixet så gick RTX 2060 Super in och samexisterade med RTX 2060. Geforce RTX 2060 har ett MSRP på 349 USD medan Geforce RTX 2060 Super ligger på 399 USD.

Skrivet av Ozzed:

... Priserna på elektronik är jag uppvuxen med att de går ner för varje generation, inte upp så det har varir kaos i skallen senaste åren när grafikkort blivit dyrare och dyrare per generation.

Samma här. Jag brukar försöka byta när jag får ungefär dubblerad prestanda till samma kostnad som vad det befintliga kortet kostade. Har tidigare inneburit byte med 3-4 års intervall.
Senaste fyra åren har prestandaökningen bara varit 33%, från GTX 1060 till GTX 1660 Super.