EVGA släpper rekordbilligt Geforce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om du kör 480p och din skärm inte klarar så många Hz som 5700XT kan leverera så kan du lika bra byta ner dig till 2060 ... är det fortfarande för snabbt för din skärm så kan du bara slå på raytracing också.

2060 är mycket svagare än ett 5700 XT.

Drick ditt morgonkaffe

måste våga tänka stort. så mycket bättre är väl inte 5700xt? Eller har jag fått koffeinfritt kaffe igen?

Permalänk
Medlem

500 hundralapp är rekordbilligt? Trodde runt 1000 lappen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Nvidias namnscheman är så dumma.
Det här är alltså INTE ett Rtx 2060 Super, utan ett Rtx 2060?

Om riktpriser och moms tas in i beräkningen är det inte jätteimponerande. Ja, det blir billigare, men Rtx 2060 har både funnits ute ett tag och fått en uppföljare. Priserna på existerande produkter är ganska pressade redan. CDON (t ex) har idag (9 jan) ett par modeller som ligger under 3900kr.

Jättebra att det görs sådana här initiativ, men det är en plats i produktens livscykel där sådana här produkter släpps.
Men. Insteget till Rtx blir billigare, trots allt. Och det är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

måste våga tänka stort. så mycket bättre är väl inte 5700xt? Eller har jag fått koffeinfritt kaffe igen?

Typ 24-26% enligt sweclockers prestandaindex. Du kanske tänker på 5700 som bara är ca 10% snabbare? Ganska säker på att det rör sig om 2060, inte 2060 Super.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

GTX 2060 Kossa

Permalänk
Medlem

Detta borde väl betyda att EVGA kan tillverka ALLA sina grafikkort billigare, eller vad skulle vara specifikt just för RTX 2060?

Permalänk
Medlem

Var det inte så att RTX 2060 skulle slutas och existera för RTX 2060 Super tog över?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

@mOOpiTh: Det är klart att det vore trevligt med en växelkurs på 1 till 10 för dollarn när det gäller varor men vem tycker du ska svälja kostnaden för den Svenska momsen, kemikalieskatten och dylikt? Tillverkaren, grossisten eller butiken? Det i min mening enda rimlga är att det läggs på kunden eftersom det är kostnader som går till staten för att finansiera vårt (det vill säga oss kunders) välfärdssystem.

300 dollar blir ungefär 2850 kronor i rak växling, på det 25% moms ger cirka 3550 kronor, lägg på 50 kronor i kemikalieskatt och en minimikostnad på 3600kr. Vem ska täcka de sista 600 kronorna för att du ska få ditt grafikkort för 3000 kr?

Skrivet av pv2b:

Tänkte skriva exakt detta, men nu hann du före

Bara en detalj, kemikalieskatt gäller inte komponenter.

Skrivet av Söderbäck:

300 dollar är ju innan momspåslag även i USA.
De har olika moms i olika delstater så produktpriser visas alltid innan momspåslaget.

Så 300 dollar räcker inte i US heller riktigt ;).

I Sverige får man också lägga på moms. Så 2900 spänn + moms på 25%. Det blir ca 3600 spänn. Att räkna lägre än det är kanske lite blåögt.

Jag förstår exakt hur det funkar, tycker bara det är irriterande att man alltid läser 300usd och tänker att oj ja men de kan ju bli intressant men sen kommer man ju på att det blir 400usd i princip innan det är klart.. om man ska upp i 3600+ för det kortet så kan man ju lika gärna köpa ett 5700/xt och få betydligt mer prestanda. Hade det däremot hamnat i 3000kr hade det varit ett väldigt prisvärt kort i mellansegmentet?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Jag minns när ett x60 kort från nVidia kostade runt 1500:-. Som mina gtx 460. Och mitt gtx 960. Det va tider det.

Mina Evga gtx 970 ssc gick på 2995:- styck på netonnet.

Det va en grym sli setup för 6000:-

Har hänt en del sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mOOpiTh:

Jag förstår exakt hur det funkar, tycker bara det är irriterande att man alltid läser 300usd och tänker att oj ja men de kan ju bli intressant men sen kommer man ju på att det blir 400usd i princip innan det är klart.. om man ska upp i 3600+ för det kortet så kan man ju lika gärna köpa ett 5700/xt och få betydligt mer prestanda. Hade det däremot hamnat i 3000kr hade det varit ett väldigt prisvärt kort i mellansegmentet?

Hade det kostat 300 kr hade det varit ännu mer prisvärt! Ännu enklare att tänka 1 usd = 1 sek.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

"Det ska ha gjorts möjligt genom att dra ned på många onödigt höga kostnader, utan att det ska påverka prestandan på ett negativt sätt."
- Är inte detta något som borde vara "standard" för budget/mellanklassen?

Totalkostnaden för komponenter utöver gpu och ram lär ligga under 50 dollar hur som helst så det är nog inte snack om besparingar som gjort att man sänkt priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ååh vad nice!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Var det inte så att RTX 2060 skulle slutas och existera för RTX 2060 Super tog över?

Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Vangen:

Var det inte så att RTX 2060 skulle slutas och existera för RTX 2060 Super tog över?

Till skillnad från RTX 2070 Super och RTX 2080 Super som ersatte respektive kort utan Super-suffixet så gick RTX 2060 Super in och samexisterade med RTX 2060. Geforce RTX 2060 har ett MSRP på 349 USD medan Geforce RTX 2060 Super ligger på 399 USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... Priserna på elektronik är jag uppvuxen med att de går ner för varje generation, inte upp så det har varir kaos i skallen senaste åren när grafikkort blivit dyrare och dyrare per generation.

Samma här. Jag brukar försöka byta när jag får ungefär dubblerad prestanda till samma kostnad som vad det befintliga kortet kostade. Har tidigare inneburit byte med 3-4 års intervall.
Senaste fyra åren har prestandaökningen bara varit 33%, från GTX 1060 till GTX 1660 Super.

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

VRM- och minneskylning = extra kostnad...

Jag såg en video på nätet där dom sa att ju fler VRM ett kort har ju mindre kylning behöver det eftersom värmen sprids mer. Ligger det kanske något i det. Det låter ju vettigt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av sesese:

Om de kan få kunder att köpa den gamla serien så kommer de inte släppa några billiga kort i senaste serien. SÅ GE FAAAAANNNNNNN i att köpa kort i gamla serien. Låt dessa kort ruttna bort på butikshyllorna och vänta på 3000 seriens billiga kort.
Det enda de förstår är när kunderna inte köper deras produkter det är först då de sänker priserna eller släpper nya produkter. Se på Intel kunde mjölka på samma CPU i +6år då de trodde att AMD var döende.

Kan inte heller fatta att att 20-serien lever fortfarande. 5600XT försvann ju nästan direkt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Om du kör 480p och din skärm inte klarar så många Hz som 5700XT kan leverera så kan du lika bra byta ner dig till 2060 ... är det fortfarande för snabbt för din skärm så kan du bara slå på raytracing också.

2060 är mycket svagare än ett 5700 XT.

Drick ditt morgonkaffe

Tror det är extremt vanligt att många helt glömmer skärmen. Dom sitter på kanske en 75 eller 100hz skärm och ett 3070.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är bra det. Priserna på elektronik är jag uppvuxen med att de går ner för varje generation, inte upp så det har varir kaos i skallen senaste åren när grafikkort blivit dyrare och dyrare per generation. Det är skumrask och fulknep är vad det är, så då är det ju bra att det då finns ärliga tillverkare som i alla fall såsmåningom vill jobba för att priserna ska gå ner så det är ju bra. Känns bra att någon börjat nu och hoppas fler följer efter.

Det har väl alltid ökat…? Iallafall inom datorvärlden och speciellt GPU sidan.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det har väl alltid ökat…? Iallafall inom datorvärlden och speciellt GPU sidan.

Har de? Jag minns när 64 Megabyte RAM kostade 1500Kr. Vad kostar 64 megabyte RAM idag?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Har de? Jag minns när 64 Megabyte RAM kostade 1500Kr. Vad kostar 64 megabyte RAM idag?

Så kan man ju oxå se det. Jag betalade typ 2200 för 12gb DDR3, vad kostar det idag…?

Delarna går ju igenom 3 steg

När dom är nya
När dom är gamla
När dom är retro

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Om de hade bytt ut shroud'en mot en genomskinlig frostig variant med full RGB belysning så hade det blivit stor success detta kort men nej nu är det lite väl trist så bidde det bara en tumme

Hade varit lite ironiskt med tanke på att kortet skurit ner på "onödiga kostnader"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

Om de kan få kunder att köpa den gamla serien så kommer de inte släppa några billiga kort i senaste serien. SÅ GE FAAAAANNNNNNN i att köpa kort i gamla serien. Låt dessa kort ruttna bort på butikshyllorna och vänta på 3000 seriens billiga kort.
Det enda de förstår är när kunderna inte köper deras produkter det är först då de sänker priserna eller släpper nya produkter. Se på Intel kunde mjölka på samma CPU i +6år då de trodde att AMD var döende.

Du vet att du svarar på en 1,5 år gammal tråd, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du vet att du svarar på en 1,5 år gammal tråd, va?

Fick upp den på förstasidan därav mitt svar. Missade att det var en gammal tråd.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090