EVGA släpper rekordbilligt Geforce RTX 2060

Permalänk
Melding Plague

EVGA släpper rekordbilligt Geforce RTX 2060

Trots att Nvidia inte har något nytt att visa upp på årets CES-mässa visar EVGA upp ett ordentligt prispressat Geforce RTX 2060.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

wow det var ganska billigt må jag säga. Men frågan är det värt att byta ut mot 5700xt?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kan man förvänta sig en 2cm~ tjock thermal pad till VRM och minnen på detta kort också måntro?

Permalänk
Medlem

Så... vad är det som EVGA tummat på då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

EVGA Geforce RTX 2060 KO ??? Man får ju hoppas att kortet i sig fungerar då...

Permalänk
Medlem

Står det för Knockout eller djuret med fyra magar?

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi komma ner till priser där även en vanlig dödlig a-kassekille kan ha råd med om man sparar lite. Trevligt!

Permalänk
Medlem

oro er inte. när det väl har kommit till svenska marknaden så kommer priset var uppe bland alla andra modeller.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

"Det ska ha gjorts möjligt genom att dra ned på många onödigt höga kostnader, utan att det ska påverka prestandan på ett negativt sätt."
- Är inte detta något som borde vara "standard" för budget/mellanklassen?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av huttala:

Kan man förvänta sig en 2cm~ tjock thermal pad till VRM och minnen på detta kort också måntro?

https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2019/11/pcb1.jpg

VRM- och minneskylning = extra kostnad...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

1660 Ti var rätt meningslös innan, och den blir ju ännu mer meningslös nu - det här är bara $20 mer än det kortet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ts1337:

wow det var ganska billigt må jag säga. Men frågan är det värt att byta ut mot 5700xt?

om du vill ha mindre prestanda, kanske,.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Och det är inte super...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

"Det ska ha gjorts möjligt genom att dra ned på många onödigt höga kostnader, utan att det ska påverka prestandan på ett negativt sätt."
- Är inte detta något som borde vara "standard" för budget/mellanklassen?

Det beror nog på vad som klassas som onödiga höga kostnader skulle jag säga. Om kortet kommer ut och håller rätt prestanda men låter som en höfläkt så kommer vissa vara nöjda med det medans andra inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Som XFX gjorde mellan ATI 5*** serien och 290X, fast, omsläppta kort under samma modellnummer och namn då.

Permalänk
Medlem

Kommer väl som vanligt inte kosta i närheten av 300 dollar strecket som jag anser borde vara runt 3000kr. Kommer säkert hamna runt 4000kr som allt annat så är det där helt meningslöst för oss svenskar iaf... Kan den dock hamna runt 3000kr så kan det ju bli intressant även för mig att börja uppgradera både grafiken och processorn iår.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

VRM- och minneskylning = extra kostnad...

Lika ofta är det väl time-to-market som är boven,
man vill ha ett dyrt kort på marknaden först när efterfrågan är stor och återanvänder en gammal kylare på ett nytt kretskort.

Ett billigare kort där man fixat funktionen och inte gjort något bling kan säkert vara bra,
de lär ju iaf inte vara frestade att ha en backplate i plast som stänger in värmen bara för att det ska se snyggt ut.

Sedan skulle det kanske ändå behövas någon slags metallbit på kylaren som kan tryckas mot VRM'erna, svårt att veta var de snålar.

I slutändan tror jag nog att kylarens storlek, heatpipes etc sätter än gräns för hur effektivt ett litet kort kan bli,
men väldigt många vill ha ett litet 2-slot kort för små byggen så det här kan säkert bli extremt populärt om detaljerna stämmer.
Bara att de har ett tyst läge gör ju att det här blir ett alternativ för alla som vill jobba 8-timmar och kanske spela lite på kvällen.

Permalänk
Medlem

Om de hade bytt ut shroud'en mot en genomskinlig frostig variant med full RGB belysning så hade det blivit stor success detta kort men nej nu är det lite väl trist så bidde det bara en tumme

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det beror nog på vad som klassas som onödiga höga kostnader skulle jag säga. Om kortet kommer ut och håller rätt prestanda men låter som en höfläkt så kommer vissa vara nöjda med det medans andra inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis detta. De som är missnöjda får köpa ett kort med bättre kylare helt enkelt. Varför ska de som nöjer sig behöva betala mer för de som vill ha bättre inte är nöjda med budget-varianten?

Men samtidigt så skriver de detta...
"Lyckligtvis märks inte den prissänkningen av på kylaren, vilken även används i bolagets GTX 16-serie. Grafikkortet bestyckas även med semi-passiv fläktkurva och blir därmed ljudlös vid vila."

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@mOOpiTh: Det är klart att det vore trevligt med en växelkurs på 1 till 10 för dollarn när det gäller varor men vem tycker du ska svälja kostnaden för den Svenska momsen, kemikalieskatten och dylikt? Tillverkaren, grossisten eller butiken? Det i min mening enda rimlga är att det läggs på kunden eftersom det är kostnader som går till staten för att finansiera vårt (det vill säga oss kunders) välfärdssystem.

300 dollar blir ungefär 2850 kronor i rak växling, på det 25% moms ger cirka 3550 kronor, lägg på 50 kronor i kemikalieskatt och en minimikostnad på 3600kr. Vem ska täcka de sista 600 kronorna för att du ska få ditt grafikkort för 3000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

wow det var ganska billigt må jag säga. Men frågan är det värt att byta ut mot 5700xt?

Om du kör 480p och din skärm inte klarar så många Hz som 5700XT kan leverera så kan du lika bra byta ner dig till 2060 ... är det fortfarande för snabbt för din skärm så kan du bara slå på raytracing också.

2060 är mycket svagare än ett 5700 XT.

Drick ditt morgonkaffe

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

välfärdssystem.

gör inte detta till en politisk diskussion, plx

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maddogmoffit:

@mOOpiTh: Det är klart att det vore trevligt med en växelkurs på 1 till 10 för dollarn när det gäller varor men vem tycker du ska svälja kostnaden för den Svenska momsen, kemikalieskatten och dylikt? Tillverkaren, grossisten eller butiken? Det i min mening enda rimlga är att det läggs på kunden eftersom det är kostnader som går till staten för att finansiera vårt (det vill säga oss kunders) välfärdssystem.

300 dollar blir ungefär 2850 kronor i rak växling, på det 25% moms ger cirka 3550 kronor, lägg på 50 kronor i kemikalieskatt och en minimikostnad på 3600kr. Vem ska täcka de sista 600 kronorna för att du ska få ditt grafikkort för 3000 kr?

Tänkte skriva exakt detta, men nu hann du före

Bara en detalj, kemikalieskatt gäller inte komponenter.

Permalänk
Medlem

Varför inte dra ner på kostnaderna på alla kort om nu inte prestandan påverkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Så... vad är det som EVGA tummat på då?

Skrivet av Pamudas:

"Det ska ha gjorts möjligt genom att dra ned på många onödigt höga kostnader, utan att det ska påverka prestandan på ett negativt sätt."
- Är inte detta något som borde vara "standard" för budget/mellanklassen?

Jag kan tänka mig att man kapat kostnaden för valda komponenter.
Nu har jag inte sett någon detaljerad analys av komponenterna på tidigare RTX 2060, och jag vet inte om EVGA (för tidigare kort) använder någon egen design. Utgående från vad jag sett av andra grafikkort känns det rimligt att anta att referensdesignen från Nvidia är lite overkill i förhållande till vad som faktiskt behövs. Inte helt onormalt för en ny design som man inte kunnat långtidstesta i större kvantitet. Bättre då att ta till i överkant än att få en massa reklamationer.
Nu, ett bra tag senare, vet man mer av vad som faktiskt krävs, och hur mycket man kan sänka marginalerna.
Typiska saker som borde kunna slimmas är VRM, med mindre effektmarginal för överklockning och något större rippel, samt en del andra kringkretsar för stabilisering och avstörning.

Jag förväntar mig att det nya kortet fungerar som det ska, men med obefintlig överklockningspotential och en teknisk livslängd mindre än tio år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mOOpiTh:

Kommer väl som vanligt inte kosta i närheten av 300 dollar strecket som jag anser borde vara runt 3000kr. Kommer säkert hamna runt 4000kr som allt annat så är det där helt meningslöst för oss svenskar iaf... Kan den dock hamna runt 3000kr så kan det ju bli intressant även för mig att börja uppgradera både grafiken och processorn iår.

300 dollar är ju innan momspåslag även i USA.
De har olika moms i olika delstater så produktpriser visas alltid innan momspåslaget.

Så 300 dollar räcker inte i US heller riktigt ;).

I Sverige får man också lägga på moms. Så 2900 spänn + moms på 25%. Det blir ca 3600 spänn. Att räkna lägre än det är kanske lite blåögt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Spännande att se vilket pris kortet hamnar på i Sverige. Skulle väl gissa på runt +3500kr efter moms, samt att vi i norden kommer få vänta är också en självklarhet.

Permalänk
Medlem

EVGA tycker jag gör rätt tråkiga kort på senare men detta blir intressant o följa o se hur bra det är.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra det. Priserna på elektronik är jag uppvuxen med att de går ner för varje generation, inte upp så det har varir kaos i skallen senaste åren när grafikkort blivit dyrare och dyrare per generation. Det är skumrask och fulknep är vad det är, så då är det ju bra att det då finns ärliga tillverkare som i alla fall såsmåningom vill jobba för att priserna ska gå ner så det är ju bra. Känns bra att någon börjat nu och hoppas fler följer efter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

EVGA gör snygga kort i alla fall!