AMD Radeon RX 5600 XT lanseras 21 januari

Permalänk
Medlem

Är det inte väldigt ointressant produkt att redovisa på ces?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Då RX5700 legat runt 3499 SEK ofta så kommer 5600XT för nära om den lägger sig på 3300 SEK om 12XUsd som varit standard senaste tiden.

Dessutom ska detta kort jämföras mot 1660 Super men känns som ett medvetet val.
Känns som 1650-1660 Super är mer prisvärda och är inget fel på AMD korten enbart priserna som borde justeras ner enligt mig.

Eftersom RX 5700, som du konstaterar, i Sverige ofta hittas under AMDs riktpris kanske vi kan förvänta oss något liknande för RX 5600XT? Ska vi gissa på priser runt 2800kr och uppåt, med tanke på att riktpriset för RX 5700 är 350 USD och GF 1660 Super kostar så mycket?

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte varför, men en del verkar missförstå hur marknaden ser ut idag. De här priserna på grafikkort är här för att stanna. De borde alla lärt sig vid de här laget. NVIDIA satte ribban med RTX 20 serien och folket runt om på planeten accepterade de. De var alldeles för få människor som sa "Nej, de här är för dyrt".
AMD följer ju egentligen bara efter tåget. Dom prissätter sina kort efter hur NVIDIAs kort är prissatta. AMD kommer inte kunna påverka priserna förens dom sätter sig på kartan med de bästa och snabbaste grafikkortet på marknaden.
Sen har vi folks önsketänkande på att AMD skall slänga ut ett grafikkort som slår RTX 2080 Ti. AMD har inte sin teknik där ännu. Nu har dom grafikkort som kan konkurrera i mellansegmentet och i lägre prestandsklasssen. Där säljs de flest grafikkort, och de är där AMD kan bygga upp sin teknik.
Jag vill trycka igen på att de är vi konsumenter som har tillåtit eskaleringen av priserna.

Angående RX 5600 XT så tycker jag de är efterlängtat. Jag vill ha fler val i den delen av mellansegmentet än att bara ha NVIDIA att välja från. Att RX 5600 XT går mot GTX 1660 Ti tycker jag också är bra. För då finns utrymmet för att kunna få fram en lite billigare variant som högst troligt då får namnet RX 5600 som kan slås mot GTX 1660 och GTX 1660 Super.

Skrivet av Jonas79:

Då RX5700 legat runt 3499 SEK ofta så kommer 5600XT för nära om den lägger sig på 3300 SEK om 12XUsd som varit standard senaste tiden.

Dessutom ska detta kort jämföras mot 1660 Super men känns som ett medvetet val.

Känns som 1650-1660 Super är mer prisvärda och är inget fel på AMD korten enbart priserna som borde justeras ner enligt mig.

Av vilken anledning skall kortet jämföras mot just GTX 1660 Super? Om RX 5600 XT kan ställas mot GTX 1660 Ti och om AMD har rätt att den också i vissa fall skall vara vassare än GTX 1660 Ti så är de ju helt rätt att den skall ställas mot just GTX 1660 Ti.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Av vilken anledning skall kortet jämföras mot just GTX 1660 Super? Om RX 5600 XT kan ställas mot GTX 1660 Ti...

1660 Super presterar i princip som 1660Ti, men kostar betydligt mindre. I praktiken är därför 1660 Super en ersättare till 1660Ti. (Ungefär som 1080Ti jämfört med Titan X.)
RX 5600XT hamnar (av allt att döma) prestandamässigt och troligen med ett pris i paritet med eller strax över 1660 Super. Alltså är det den man ska jämföra med. GTX 1660Ti är passé...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

1660 Super presterar i princip som 1660Ti, men kostar betydligt mindre. I praktiken är därför 1660 Super en ersättare till 1660Ti. (Ungefär som 1080Ti jämfört med Titan X.)
RX 5600XT hamnar (av allt att döma) prestandamässigt och troligen med ett pris i paritet med eller strax över 1660 Super. Alltså är det den man ska jämföra med. GTX 1660Ti är passé...

Och? NVIDIA har inte ersatt GTX 1660 Ti med GTX 1660 Super. Och GTX 1660 Ti är bättre (om än lite). Så i praktiken är inte GTX 1660 Ti ersatt över huvudtaget. Varför? Därför att de är inte vi konsumenter som ersätter en produkt. De är tillverkaren! Nu vart jag nitisk, men vi måste se hur de faktiskt ser ut. NVIDIA både tillverkar, marknadsför och säljer GTX 1660 Ti som de vassaste kortet i GTX 16 serien. De är bara å gilla läget helt enkelt.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Ryktas ju om att de släpper 5800 och 5900 XT. Det ser jag framemot
Hoppas de lyckas rå på Nvidias toppkort.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Inaktiv

40% dyrare än RX480. Som då för ca. 3 år sedan motsvarade dagens 5700XT sett mot konkurrensen.

Därtill hade det 3 år gamla kortet 8gb ram vs detta kortet som bara får 6gb.

Också kronan därpå som är körd i sänk. Löjligt.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Varför spelar man i 1080p över huvud taget? Är det för att få 3 - 6 fps till?

Vem spelar ens i 1080p längre? På ett sätt kan jag förstå det när det kommer till retrospel (90/00-tals spel) då deras låga upplösning ser bättre ut på en 1080p än en 1440/2160p men för nyare spel och annat så är 1440p och över överlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Ryktas ju om att de släpper 5800 och 5900 XT. Det ser jag framemot
Hoppas de lyckas rå på Nvidias toppkort.

med tanke på att 30xx serien är ute vid det laget, knappast.
De lär väl prestera som 30xx seriens mellansegment. Om de ens lyckas klå 2080ti.

Permalänk
Medlem

@Nekrol: Får hoppas att det mesta här stämmer. https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-5900-xt.c3481
Då presterar den som ett 2080ti isch.

2080 ti: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-2080-ti.c33...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Och? NVIDIA har inte ersatt GTX 1660 Ti med GTX 1660 Super. Och GTX 1660 Ti är bättre (om än lite). Så i praktiken är inte GTX 1660 Ti ersatt över huvudtaget. ...

GTX 1660 Super kan man få för runt 2800kr, GTX 1660Ti kostar från 3200kr vilket är 14% mer.

Kunderna i den här prisnivån är mycket priskänsliga och de 400kr som skiljer kan ofta bättre användas till någon annan komponent, som till exempel en CPU som klarar att leverera indata till grafikkortet eller mer/snabbare RAM. Så jag hävdar att ur ett kundperspektiv så är GTX 1660Ti inte längre ett vettigt alternativ (om man inte hittar det med tillräcklig prissänkning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Återstår att se helt enkelt. Jag kommer sälja mitt 2080ti för att införskaffa ett 3080ti i vilket fall.
Om det är ett bra kort vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem spelar ens i 1080p längre? På ett sätt kan jag förstå det när det kommer till retrospel (90/00-tals spel) då deras låga upplösning ser bättre ut på en 1080p än en 1440/2160p men för nyare spel och annat så är 1440p och över överlägset.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

Typ 70% på Steam använder 1920x1080, ca 7% använder 2560x1440. Ett fåtal procent har högre upplösning. Vi behöver verkligen gå på djupet med varför det lanseras så många kort för den största målgruppen av upplösningar, jag kan inte förstå det heller. Det är helt enkelt obegripligt, AMD och Nvidia verkar ha förlorat det lilla förstånd de haft.

Permalänk
Medlem

Precis som 5500 är riktpriset på detta minst 50$ för högt. Totalt ointressant.

1660 Super börjar från 220€, kvalificerad uppskattning är att 5600XT kommer att börja från ~290-300€.
Vem fan betalar 70-80€ mer för ~10% bättre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

Typ 70% på Steam använder 1920x1080, ca 7% använder 2560x1440. Ett fåtal procent har högre upplösning. Vi behöver verkligen gå på djupet med varför det lanseras så många kort för den största målgruppen av upplösningar, jag kan inte förstå det heller. Det är helt enkelt obegripligt, AMD och Nvidia verkar ha förlorat det lilla förstånd de haft.

Får nog kasta ut min 4k skärm och börja köra med min 15" 720p skärm istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag vet inte varför, men en del verkar missförstå hur marknaden ser ut idag. De här priserna på grafikkort är här för att stanna. De borde alla lärt sig vid de här laget. NVIDIA satte ribban med RTX 20 serien och folket runt om på planeten accepterade de. De var alldeles för få människor som sa "Nej, de här är för dyrt".
AMD följer ju egentligen bara efter tåget. Dom prissätter sina kort efter hur NVIDIAs kort är prissatta. AMD kommer inte kunna påverka priserna förens dom sätter sig på kartan med de bästa och snabbaste grafikkortet på marknaden.
Sen har vi folks önsketänkande på att AMD skall slänga ut ett grafikkort som slår RTX 2080 Ti. AMD har inte sin teknik där ännu. Nu har dom grafikkort som kan konkurrera i mellansegmentet och i lägre prestandsklasssen. Där säljs de flest grafikkort, och de är där AMD kan bygga upp sin teknik.
Jag vill trycka igen på att de är vi konsumenter som har tillåtit eskaleringen av priserna.

Angående RX 5600 XT så tycker jag de är efterlängtat. Jag vill ha fler val i den delen av mellansegmentet än att bara ha NVIDIA att välja från. Att RX 5600 XT går mot GTX 1660 Ti tycker jag också är bra. För då finns utrymmet för att kunna få fram en lite billigare variant som högst troligt då får namnet RX 5600 som kan slås mot GTX 1660 och GTX 1660 Super.

Av vilken anledning skall kortet jämföras mot just GTX 1660 Super? Om RX 5600 XT kan ställas mot GTX 1660 Ti och om AMD har rätt att den också i vissa fall skall vara vassare än GTX 1660 Ti så är de ju helt rätt att den skall ställas mot just GTX 1660 Ti.

Jag vet inte hur man ska säga ifrån att ett pris är fel på en produkt mer än att anpassa köpet efter plånboken.

Har köpt grafikkort de senaste 10 åren runt 3000 kr varje gång och gör det fortfarande.

För 10 år sedan var väl 3000 kr typ high-end. Idag är det mellanklassen. Om nu mellanklassen är där man gör mest pengar, betyder inte det då att generellt folk sagt ifrån i det tysta genom att köpa mellankorten istället för high-end?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Vem spelar ens i 1080p längre? På ett sätt kan jag förstå det när det kommer till retrospel (90/00-tals spel) då deras låga upplösning ser bättre ut på en 1080p än en 1440/2160p men för nyare spel och annat så är 1440p och över överlägset.

I dina singleplayer spel kanske, det finns ju folk som spelar på 1080p low settings och hade gjort/gör det även med 2080ti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Jag vet inte hur man ska säga ifrån att ett pris är fel på en produkt mer än att anpassa köpet efter plånboken.

Har köpt grafikkort de senaste 10 åren runt 3000 kr varje gång och gör det fortfarande.

För 10 år sedan var väl 3000 kr typ high-end. Idag är det mellanklassen. Om nu mellanklassen är där man gör mest pengar, betyder inte det då att generellt folk sagt ifrån i det tysta genom att köpa mellankorten istället för high-end?

Skickades från m.sweclockers.com

På din första punkt så har du ju rätt. Att låta bli att köpa är ju att säga ifrån. Kruxet är ju att gamers runt om i världen fann sig i att priserna drog iväg med ljusets hastighet till upp mot 15K och beställde som aldrig förr. Dessutom så har ju mängden med entusiaster också ökat vilket gör att fler betalar för dessa dyra kort. De är ju helt galet hur många som ändå är beredda på att betala vad som helst för den prestandan. Jämfört med när NVIDIA gjorde såhär första gången så var de ju i princip ingen som märkte nånting. Men i gengäld så smög man med de då genom att bara sänka varje GPU-variant ett steg ner men rörde inte priserna. Hur man än vrider på de så är vi inte uppe i smärtgränsen för vad folk är villiga att betala för prestandadelar. Dock så har man gått in i den väggen när de kommer till mobiler. De är bara å se på Apple som faktiskt sänkte priset på sina mobiler vid senaste släppet.
Jag köpte själv i flera år i prisklassen mellan 2500 kr och 3500 kr. Jag har oftast haft råd med kort i 70-80 serierna. Men jag har fått se mig själv helt enkelt hosta upp mer för att få den prestanda jag som minst vill ha. Jag är ganska glad över att AMD just nu kan ge lite mer FPS per krona jämfört mot NVIDIA. Och idag är ett 70 kort helt enkelt utanför min budget. iaf vad jag vill betala för ett kort.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

Trist med bara 6GB VRAM. Även i Arkham Knight i 1440p med allt på max förutom ingen AA så är vi uppe i 7444MB VRAM totalt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Vem fan betalar 70-80€ mer för ~10% bättre prestanda?

I de övre segmenten är prisskillnaden högre än så...
... men i det här specifika fallet tror jag att skillnaden i både pris och prestanda blir mycket mindre, i alla fall om man bara tittar på den svenska marknaden.
Skillnaden i prestanda när man använder olika grafikkort påverkas av vad övrigt som finns i datorn. Räkna med att RX 5600XT (och GTX 1660 Super) normalt används med en R3 3600 eller billigare CPU tillsammans med billigare RAM (typ 3200MHz CL17). Då krymper skillnaden i förhållande till de recensioner som görs med snabbare CPU och RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

GTX 1070 prestanda för samma pris som då de begav sig 2016 . Snacka om att de suger häst.....

Ska vi dra det argumentet längre och mena att Nvidia också suger häst? För vissa av deras kort har ju GTX 1070 prestanda eller lägre.

Skrivet av Nivity:

Toppkort = högst presterande kort, vet inte hur annat man kan förklara detta för dig men ok
1080ti är inte Nvidias högst presterande kort.

Faktum är att AMD inte har något kort att tävla mot Nvidia i toppsegmentet, hur mycket du än försöker övertala dig själv om detta med ditt 1080ti kort ifrån 2017

Ironi med tanke på att han använder ditt egna argument mot dig men då väljer du att flytta målstolpar istället..

Skrivet av Nekrol:

Tror du underskattar efterfrågan på high end rätt så brutalt.
2080ti sålde väldigt bra overall.
Efterfrågan var ju så pass hög på AIB kort att tillverkarna inte kunde pressa ut tillräckligt många.
Väntade i ungefär 3-4 månader på mitt 2080ti.

Medan du verkar överskatta det. Kolla bara t.ex. på Steams statistik över GPU:er. De som sitter på 2080 Ti är fina 0,56%.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Att du väntade 3-4 månader på 2080 Ti betyder egentligen ingenting mer än att just du ville ha ett 2080 Ti.

Skrivet av Daemon85:

Är det inte väldigt ointressant produkt att redovisa på ces?...

Nej? CES är en teknikmässa och där visas allt möjligt. Allt handlar om inte om entusiaster.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Och det är är ju fler än vad som sitter på t.ex. ett 5700 XT kort.
Vilket är en hel jävla del grafikkort med tanke på att steam har ungefär 90 miljoner aktiva i snitt per månad.
Jag väntade så länge på ett kort jag redan hade köpt för att precis alla 2080 ti's var helt utsålda. Och för att tillverkares kapacitet inte räckte för att förse globen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

@Xinpei: Och det är är ju fler än vad som sitter på t.ex. ett 5700 XT kort.
Vilket är en hel jävla del grafikkort med tanke på att steam har ungefär 90 miljoner aktiva i snitt per månad.
Jag väntade så länge på ett kort jag redan hade köpt för att precis alla 2080 ti's var helt utsålda. Och för att tillverkares kapacitet inte räckte för att förse globen.

För det har ju absolut inte och göra med att det står AMD på korten.

Däremot jämför man med kort (från Nvidia) som inte tillhör den absoluta toppen så ser man fort att RTX 2080Ti inte på något sätt är i närheten av toppen. Vilket styrker min poäng.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För det har ju absolut inte och göra med att det står AMD på korten.

Däremot jämför man med kort (från Nvidia) som inte tillhör den absoluta toppen så ser man fort att RTX 2080Ti inte på något sätt är i närheten av toppen. Vilket styrker min poäng.

Fast det styrker ju inte din poäng över huvud taget. Det är väl klart att ett high end entusiastkort inte kommer vara det mest använda på steam där majoriteten av användare antingen är under 20 eller arbetslösa NEETs.
Du kan inte titta på statistik över hårdvara på steam, som bara visar procent och inte siffror på hur många som var med i deras survey. För att sedan basera ditt påstående om att en produkt har sålt dåligt på denna information.

Faktum är att 2080ti nästan är ikapp 1080ti procentuellt, och har bara funnits i cirkus 15 månader.
Eller ska du påstå att 1080ti sålde som skit också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Fast det styrker ju inte din poäng över huvud taget. Det är väl klart att ett high end entusiastkort inte kommer vara det mest använda på steam där majoriteten av användare antingen är under 20 eller arbetslösa NEETs.
Du kan inte titta på statistik över hårdvara på steam, som bara visar procent och inte siffror på hur många som var med i deras survey. För att sedan basera ditt påstående om att en produkt har sålt dåligt på denna information.

Faktum är att 2080ti nästan är ikapp 1080ti procentuellt, och har bara funnits i cirkus 15 månader.
Eller ska du påstå att 1080ti sålde som skit också?

Okej? Och dessa är alltså inte en marknad utan man ska cherrypicka genom att bara fokusera på de som har råd med 2080 Ti?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Okej? Och dessa är alltså inte en marknad utan man ska cherrypicka genom att bara fokusera på de som har råd med 2080 Ti?

Alltså har du lässvårigheter eller trollar du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Alltså har du lässvårigheter eller trollar du nu?

Det är inte jag som verkar trolla. Du verkar fullständigt ignorera att de kort som är överlägset största på Steam just nu är 1060 (25%.. alltså långt över 10 ggr fler än de som äger ett 2080Ti/1080Ti). Dels gör du detta för att du skapat något dåligt argument att dessa siffror inte spelar roll för att de som spelar på Steam ändå är under 20 år (hur det nu är relevant) eller liknande. Dessutom drar du en felaktig slutsats att antal 2080 Ti kontra 1080 Ti i sagda statistik skulle tala emot ens poäng..

Nej. Det är inte lässvårigheter från min sida som är problemet här utan det är ditt argument. Och för att inte gå allt för mycket off topic. Steams statistik visar att det är i områdena kring RX 5600 och RX 5700 som de flesta verkar sitta på. Iallafall om man tittar på diskreta kort. Därför lanserar AMD 5600 XT.. även om man kan ha synpunkter om det är för sent eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är inte jag som verkar trolla. Du verkar fullständigt ignorera att de kort som är överlägset största på Steam just nu är 1060 (25%.. alltså långt över 10 ggr fler än de som äger ett 2080Ti/1080Ti). Dels gör du detta för att du skapat något dåligt argument att dessa siffror inte spelar roll för att de som spelar på Steam ändå är under 20 år (hur det nu är relevant) eller liknande. Dessutom drar du en felaktig slutsats att antal 2080 Ti kontra 1080 Ti i sagda statistik skulle tala emot ens poäng..

Nej. Det är inte lässvårigheter från min sida som är problemet här utan det är ditt argument. Och för att inte gå allt för mycket off topic. Steams statistik visar att det är i områdena kring RX 5600 och RX 5700 som de flesta verkar sitta på. Iallafall om man tittar på diskreta kort. Därför lanserar AMD 5600 XT.. även om man kan ha synpunkter om det är för sent eller inte.

Mitt argument? Att 2080ti inte sålde så dåligt som du verkar påstå?
Jag skrev aldrig att statistiken är obetydlig på grund av användarnas ålder, jag skrev att det är ganska självklart att ett high end entusiastkort inte är det mest använda grafikkortet.

Som sagt, har du lässvårigheter eller läser du fel med flit? Jag har aldrig påstått eller sagt att majoriteten inte använder low-medium end kort.
Och jag frågade dig om du tyckte att 1080ti skulle anses som ett dålig säljande kort, när det endast skiljde 0.3% mellan dessa kort i november.
Du verkar ju basera 2080ti's säljsiffror på den här statistiken, så varför skulle du då inte göra det med 1080ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Mitt argument? Att 2080ti inte sålde så dåligt som du verkar påstå?
Jag skrev aldrig att statistiken är obetydlig på grund av användarnas ålder, jag skrev att det är ganska självklart att ett high end entusiastkort inte är det mest använda grafikkortet.

Som sagt, har du lässvårigheter eller läser du fel med flit? Jag har aldrig påstått eller sagt att majoriteten inte använder low-medium end kort.
Och jag frågade dig om du tyckte att 1080ti skulle anses som ett dålig säljande kort, när det endast skiljde 0.3% mellan dessa kort i november.
Du verkar ju basera 2080ti's säljsiffror på den här statistiken, så varför skulle du då inte göra det med 1080ti?

Sa aldrig att 2080 Ti sålde dåligt.

Mitt exakta argument var att du överskattade marknaden för RTX 2080 Ti. Att jag däremot skulle påstå att kortet sålde dåligt är bara något du själv fått för dig. För det var inte vad jag menade eller ens skrev.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |