Permalänk

Speedfan

Har kollat på Jay2cents video ang. detta program så tycker jag har ganska koll. Vid start så går fläktarna 100% och efter 30 sek så startar Speedfan och fläktarna sjunker då till runt 700. Har ställt frontfläktar att gå i max vid 80c och cpu fullt vid 85 men trots det så går alla fläktarna fullt vid runt 72c. Spelar ingen roll hur jag ställer dom så går dom fullt. Ställde alla att gå max vid 100c utan någon skillnad. Finns det något skydd i Bios som inte Speedfan kan styra över? Spelar ju ingen roll vilken givare jag ställer dom mot heller, vid 72 går dom max.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ja, mycket bättre att försöka få till fläktprofiler i BIOS/UEFI än att använda t.ex. speedfan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har kollat på Jay2cents video ang. detta program så tycker jag har ganska koll. Vid start så går fläktarna 100% och efter 30 sek så startar Speedfan och fläktarna sjunker då till runt 700. Har ställt frontfläktar att gå i max vid 80c och cpu fullt vid 85 men trots det så går alla fläktarna fullt vid runt 72c. Spelar ingen roll hur jag ställer dom så går dom fullt. Ställde alla att gå max vid 100c utan någon skillnad. Finns det något skydd i Bios som inte Speedfan kan styra över?

Speedfan fungerar inte med att moderkorts beronde på vilken styrkrets som sitter på dem.
Det finns dock undermenyer som jag just nu inte har koll på där man får ändra hur fläkten skall reglera som kan vara det du behöver ändra.
Kolla även att de temperaturer du skall reglera emot stämmer i andra program som tex HW monitor eller dyligt.
Detta då även dessa kan vissa fel eller flera olika värden visas i Speedfan innan det är konfigurerat.
När det sedan väl är rätt så är Speedfan överlägset alla andra sådana mjukvaror, hårdvara jag testat.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ja, mycket bättre att försöka få till fläktprofiler i BIOS/UEFI än att använda t.ex. speedfan.

Kan inte ställa mina i UEFI. Kan bara ställa dom i fasta lägen. Max är 82.75%... MSI har ett mycket mer rörigt BIOS än Asus.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Pröva Argus Monitor. Speedfan är ganska utdaterat afaik.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Pröva Argus Monitor. Speedfan är ganska utdaterat afaik.

Har tagit ner MSIs egna så får jag se.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Funkade ännu sämre... det kunde inte sänka fläktarna till mer än 50% sen glömde den bort inställningarna vid varje start.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag kör också Argus Monitor efter ett misslyckat försök med SpeedFan, supernöjd verkligen. Kostar en slant dock för licens men efter att ha kört 30-dagars demot så tog jag med glädje fram plånboken!

Har t.ex. viss styrning där chassifläktarnas hastighet baseras på ett snitt på CPU + GPU's temperaturer senaste tiden.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Det går att testa fullversionen gratis i 30 dagar, sen kostar en årslicens €8.90 / tre år €18.90 med möjlighet att förnya för en lägre kostnad om man vill ha fortsatta uppdateringar efter att licensen löpt ut.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Jag kör också Argus Monitor efter ett misslyckat försök med SpeedFan, supernöjd verkligen. Kostar en slant dock för licens men efter att ha kört 30-dagars demot så tog jag med glädje fram plånboken!

Har t.ex. viss styrning där chassifläktarnas hastighet baseras på ett snitt på CPU + GPU's temperaturer senaste tiden.

Ja sådant är mycket trevligt och det är ett under att andra mjukvaror inte har detta.

Jag kör tex med Corsair commander pro enhet och en corsair H115i till cpu och ett EVGA 1080ti hybrid där jag kopplat gpu radiotorfläkten till commandern för att styra.
Fungerar okey. Men precis som du skriver saknar jag att kunna styra den och andra fläktar med fler än en temperatur vilket jag påpekat till Corsair jag vet inte hur många gånger.

Chassifläktar skulle tex vara trevligt att styra efter GPU, CPU och kanske chassi temp men ej så går det inte att göra. Jag får snällt välja en av dessa till varje fläkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja sådant är mycket trevligt och det är ett under att andra mjukvaror inte har detta.

Jag kör tex med Corsair commander pro enhet och en corsair H115i till cpu och ett EVGA 1080ti hybrid där jag kopplat gpu radiotorfläkten till commandern för att styra.
Fungerar okey. Men precis som du skriver saknar jag att kunna styra den och andra fläktar med fler än en temperatur vilket jag påpekat till Corsair jag vet inte hur många gånger.

Chassifläktar skulle tex vara trevligt att styra efter GPU, CPU och kanske chassi temp men ej så går det inte att göra. Jag får snällt välja en av dessa till varje fläkt...

Ja man kan ju tycka att Corsair borde ha lite bättre koll på behoven, de är ju inga ankungar...
Argus Monitor känns verkligen som ett verktyg som vuxit fram efter deras egna behov, lite av datorbyggare för datorbyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Ja man kan ju tycka att Corsair borde ha lite bättre koll på behoven, de är ju inga ankungar...
Argus Monitor känns verkligen som ett verktyg som vuxit fram efter deras egna behov, lite av datorbyggare för datorbyggare.

Ja, efter att ha mailat ett par gånger med personen/erna verkar det vara ett par programmerare eller dyl. som gör det på fritiden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Tack för tipset om Argus. Har sökt efter en mjukvara till Windows där jag kan observera temperaturer för allt (kopplat till moderkortet) inklusive vattentemperatur samt hastigheter på allt (kopplat till moderkortet) inklusive vattenpumpen. Argus klarar det, även om det inte är så snyggt.

Permalänk

Ska leta nytt moderkort istället. MSI blir det aldrig igen. Vill inte betala för något som bara kommer användas typ en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Tack för tipset om Argus. Har sökt efter en mjukvara till Windows där jag kan observera temperaturer för allt (kopplat till moderkortet) inklusive vattentemperatur samt hastigheter på allt (kopplat till moderkortet) inklusive vattenpumpen. Argus klarar det, även om det inte är så snyggt.

Bara dröm dig tillbaka till 2001 så är Argus det snyggaste du hittar

Ytterligare en röst på Argus, fungerar riktigt bra, även på mina MSI-kort...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Knotvillage:

Kan inte ställa mina i UEFI. Kan bara ställa dom i fasta lägen. Max är 82.75%... MSI har ett mycket mer rörigt BIOS än Asus.

Skumt, mitt MSI-moderkort styr mina PWM-fläktar automatiskt utan någon extra mjukvara. Har för mig att man kan välja om det ska styras utifrån CPU:ns temperatur, eller systemets.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tack för rekommendationen om Argus monitor! Jag ska prova detta ikväll.

Via Bios kan jag bara styra mina fläktar kopplat till CPU- eller Systemtemperatur vilket jag tycker är mycket begränsande. Låg CPU-temp är ingen garanti för att resten av systemet är svalt.
MSI-mjukvaran styr bara fläktarna när denna är igång. Och den kan vad jag vet inte startas automatiskt med Windows.

Jag saknar mitt Asus-moderkort där man kunde styra fläktarna med hjälp av olika medelvärden från tex CPU, Minne och Moderkort. Förhoppningsvis finns denna typ av funktion i Argus monitor.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

På Mitt MSI kort kan jag ställa fläktar Via PWM direkt i bios utan problem.
X99A Pro Carbon, så det är ju inte det nyaste direkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Tack för rekommendationen om Argus monitor! Jag ska prova detta ikväll.

Via Bios kan jag bara styra mina fläktar kopplat till CPU- eller Systemtemperatur vilket jag tycker är mycket begränsande. Låg CPU-temp är ingen garanti för att resten av systemet är svalt.
MSI-mjukvaran styr bara fläktarna när denna är igång. Och den kan vad jag vet inte startas automatiskt med Windows.

Jag saknar mitt Asus-moderkort där man kunde styra fläktarna med hjälp av olika medelvärden från tex CPU, Minne och Moderkort. Förhoppningsvis finns denna typ av funktion i Argus monitor.

Riktigt dåligt att det är så när du har ett så pass phett moderkort, sätt till priset iafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Ja man kan ju tycka att Corsair borde ha lite bättre koll på behoven, de är ju inga ankungar...
Argus Monitor känns verkligen som ett verktyg som vuxit fram efter deras egna behov, lite av datorbyggare för datorbyggare.

Ja speciellt när man betalat en slant bara för hubben.
Deras nya ICU programvara är dock mycket bättre än Corsairlink. Snyggt utseende och överskådligt.
Men ja att styra fläktarna är fortfarande långt ifrån perfekt trots att alla fläktar styrs av Corsair enheter.
Som det är nu kan jag inte styra någon fläkt alls efter chassi temp från moderkortet. Detta då programvaran inte kan läsa in dessa värden.
Nu styr jag allt efter CPU eller GPU.
Sedan finns det ytterligare en "mysig" funktion som inte alla vet om som jag framförallt med Corsairlink råkat ut för flera gånger. Som tur är bara en gång med ICU.
Programvaran kan tappa kommunikationen med Commander pro modulen. När detta händer uppdateras inte längre fläkthastigheterna och fläkten går kvar i sitt gamla läge utan att man får någon varning.
Hänt ett gäng gånger att det börjat lukta varmt från min dator och spel börjat lagga för att GPUn börjat throttla, bara för att GPU fläkten till radiatorn inte varvar upp när jag spelat spel. Man vill inte ta på radiatorn då kan jag säga. Jag skulle vilja koppla pumpen till GPU till denna men detta vågar jag inte då jag inte litar på den tillräckligt.
Lösningen från Corsair. Installera om programvaran...

Skrivet av frong:

Ja, efter att ha mailat ett par gånger med personen/erna verkar det vara ett par programmerare eller dyl. som gör det på fritiden.

Tråkigt för dessa killar som säkert sliter bara för att företaget inte vill satsa på något de säljer.
Själv har jag påpekat detta för Corsairs representant på forumet i några forumtrådar utan mycket till feedback.