EVGA släpper rekordbilligt Geforce RTX 2060

EVGA släpper rekordbilligt Geforce RTX 2060

Trots att Nvidia inte har något nytt att visa upp på årets CES-mässa visar EVGA upp ett ordentligt prispressat Geforce RTX 2060.

Läs hela artikeln här

wow det var ganska billigt må jag säga. Men frågan är det värt att byta ut mot 5700xt?

Kan man förvänta sig en 2cm~ tjock thermal pad till VRM och minnen på detta kort också måntro?

Senast redigerat 2020-01-09 21:41

Så... vad är det som EVGA tummat på då?

EVGA Geforce RTX 2060 KO ??? Man får ju hoppas att kortet i sig fungerar då...

Står det för Knockout eller djuret med fyra magar?

Nu börjar vi komma ner till priser där även en vanlig dödlig a-kassekille kan ha råd med om man sparar lite. Trevligt!

oro er inte. när det väl har kommit till svenska marknaden så kommer priset var uppe bland alla andra modeller.

"Det ska ha gjorts möjligt genom att dra ned på många onödigt höga kostnader, utan att det ska påverka prestandan på ett negativt sätt."
- Är inte detta något som borde vara "standard" för budget/mellanklassen?

Skrivet av huttala:

Kan man förvänta sig en 2cm~ tjock thermal pad till VRM och minnen på detta kort också måntro?

https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2019/11/pcb1.jpg

VRM- och minneskylning = extra kostnad...

1660 Ti var rätt meningslös innan, och den blir ju ännu mer meningslös nu - det här är bara $20 mer än det kortet.

Skrivet av ts1337:

wow det var ganska billigt må jag säga. Men frågan är det värt att byta ut mot 5700xt?

om du vill ha mindre prestanda, kanske,.

Och det är inte super...?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Pamudas:

"Det ska ha gjorts möjligt genom att dra ned på många onödigt höga kostnader, utan att det ska påverka prestandan på ett negativt sätt."

Det beror nog på vad som klassas som onödiga höga kostnader skulle jag säga. Om kortet kommer ut och håller rätt prestanda men låter som en höfläkt så kommer vissa vara nöjda med det medans andra inte.

Som XFX gjorde mellan ATI 5*** serien och 290X, fast, omsläppta kort under samma modellnummer och namn då.

Kommer väl som vanligt inte kosta i närheten av 300 dollar strecket som jag anser borde vara runt 3000kr. Kommer säkert hamna runt 4000kr som allt annat så är det där helt meningslöst för oss svenskar iaf... Kan den dock hamna runt 3000kr så kan det ju bli intressant även för mig att börja uppgradera både grafiken och processorn iår.

Skrivet av heffaklumpmamma:

VRM- och minneskylning = extra kostnad...

Lika ofta är det väl time-to-market som är boven,
man vill ha ett dyrt kort på marknaden först när efterfrågan är stor och återanvänder en gammal kylare på ett nytt kretskort.

Ett billigare kort där man fixat funktionen och inte gjort något bling kan säkert vara bra,
de lär ju iaf inte vara frestade att ha en backplate i plast som stänger in värmen bara för att det ska se snyggt ut.

Sedan skulle det kanske ändå behövas någon slags metallbit på kylaren som kan tryckas mot VRM'erna, svårt att veta var de snålar.

I slutändan tror jag nog att kylarens storlek, heatpipes etc sätter än gräns för hur effektivt ett litet kort kan bli,
men väldigt många vill ha ett litet 2-slot kort för små byggen så det här kan säkert bli extremt populärt om detaljerna stämmer.
Bara att de har ett tyst läge gör ju att det här blir ett alternativ för alla som vill jobba 8-timmar och kanske spela lite på kvällen.

Om de hade bytt ut shroud'en mot en genomskinlig frostig variant med full RGB belysning så hade det blivit stor success detta kort men nej nu är det lite väl trist så bidde det bara en tumme

Skrivet av Nikodemous:

Det beror nog på vad som klassas som onödiga höga kostnader skulle jag säga. Om kortet kommer ut och håller rätt prestanda men låter som en höfläkt så kommer vissa vara nöjda med det medans andra inte.

Precis detta. De som är missnöjda får köpa ett kort med bättre kylare helt enkelt. Varför ska de som nöjer sig behöva betala mer för de som vill ha bättre inte är nöjda med budget-varianten?

Men samtidigt så skriver de detta...
"Lyckligtvis märks inte den prissänkningen av på kylaren, vilken även används i bolagets GTX 16-serie. Grafikkortet bestyckas även med semi-passiv fläktkurva och blir därmed ljudlös vid vila."

@mOOpiTh: Det är klart att det vore trevligt med en växelkurs på 1 till 10 för dollarn när det gäller varor men vem tycker du ska svälja kostnaden för den Svenska momsen, kemikalieskatten och dylikt? Tillverkaren, grossisten eller butiken? Det i min mening enda rimlga är att det läggs på kunden eftersom det är kostnader som går till staten för att finansiera vårt (det vill säga oss kunders) välfärdssystem.

300 dollar blir ungefär 2850 kronor i rak växling, på det 25% moms ger cirka 3550 kronor, lägg på 50 kronor i kemikalieskatt och en minimikostnad på 3600kr. Vem ska täcka de sista 600 kronorna för att du ska få ditt grafikkort för 3000 kr?

Skrivet av ts1337:

Om du kör 480p och din skärm inte klarar så många Hz som 5700XT kan leverera så kan du lika bra byta ner dig till 2060 ... är det fortfarande för snabbt för din skärm så kan du bara slå på raytracing också.

2060 är mycket svagare än ett 5700 XT.

Drick ditt morgonkaffe

Skrivet av maddogmoffit:

välfärdssystem.

gör inte detta till en politisk diskussion, plx

Senast redigerat 2020-01-09 11:14
Skrivet av maddogmoffit:

@mOOpiTh: Det är klart att det vore trevligt med en växelkurs på 1 till 10 för dollarn när det gäller varor men vem tycker du ska svälja kostnaden för den Svenska momsen, kemikalieskatten och dylikt? Tillverkaren, grossisten eller butiken? Det i min mening enda rimlga är att det läggs på kunden eftersom det är kostnader som går till staten för att finansiera vårt (det vill säga oss kunders) välfärdssystem.

300 dollar blir ungefär 2850 kronor i rak växling, på det 25% moms ger cirka 3550 kronor, lägg på 50 kronor i kemikalieskatt och en minimikostnad på 3600kr. Vem ska täcka de sista 600 kronorna för att du ska få ditt grafikkort för 3000 kr?

Tänkte skriva exakt detta, men nu hann du före

Bara en detalj, kemikalieskatt gäller inte komponenter.

Varför inte dra ner på kostnaderna på alla kort om nu inte prestandan påverkas?

Skrivet av trickeh2k:

Så... vad är det som EVGA tummat på då?

Skrivet av Pamudas:

Jag kan tänka mig att man kapat kostnaden för valda komponenter.
Nu har jag inte sett någon detaljerad analys av komponenterna på tidigare RTX 2060, och jag vet inte om EVGA (för tidigare kort) använder någon egen design. Utgående från vad jag sett av andra grafikkort känns det rimligt att anta att referensdesignen från Nvidia är lite overkill i förhållande till vad som faktiskt behövs. Inte helt onormalt för en ny design som man inte kunnat långtidstesta i större kvantitet. Bättre då att ta till i överkant än att få en massa reklamationer.
Nu, ett bra tag senare, vet man mer av vad som faktiskt krävs, och hur mycket man kan sänka marginalerna.
Typiska saker som borde kunna slimmas är VRM, med mindre effektmarginal för överklockning och något större rippel, samt en del andra kringkretsar för stabilisering och avstörning.

Jag förväntar mig att det nya kortet fungerar som det ska, men med obefintlig överklockningspotential och en teknisk livslängd mindre än tio år.

Skrivet av mOOpiTh:

Kommer väl som vanligt inte kosta i närheten av 300 dollar strecket som jag anser borde vara runt 3000kr. Kommer säkert hamna runt 4000kr som allt annat så är det där helt meningslöst för oss svenskar iaf... Kan den dock hamna runt 3000kr så kan det ju bli intressant även för mig att börja uppgradera både grafiken och processorn iår.

300 dollar är ju innan momspåslag även i USA.
De har olika moms i olika delstater så produktpriser visas alltid innan momspåslaget.

Så 300 dollar räcker inte i US heller riktigt ;).

I Sverige får man också lägga på moms. Så 2900 spänn + moms på 25%. Det blir ca 3600 spänn. Att räkna lägre än det är kanske lite blåögt.

Senast redigerat 2020-01-09 11:58

Spännande att se vilket pris kortet hamnar på i Sverige. Skulle väl gissa på runt +3500kr efter moms, samt att vi i norden kommer få vänta är också en självklarhet.

EVGA tycker jag gör rätt tråkiga kort på senare men detta blir intressant o följa o se hur bra det är.

Jag tycker det är bra det. Priserna på elektronik är jag uppvuxen med att de går ner för varje generation, inte upp så det har varir kaos i skallen senaste åren när grafikkort blivit dyrare och dyrare per generation. Det är skumrask och fulknep är vad det är, så då är det ju bra att det då finns ärliga tillverkare som i alla fall såsmåningom vill jobba för att priserna ska gå ner så det är ju bra. Känns bra att någon börjat nu och hoppas fler följer efter.

EVGA gör snygga kort i alla fall!