Ny Nintendo Switch till sommaren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Fast problemet är att även den konsolen du byter in kommer dumpas på en soptipp i ett fattigt land någonstans för någon annan att eventuellt ta hand om, även om den byts in.

Jag förstår att folk vill ha snabbare och bättre men när det släpps så blir den konsolen du hade igår helt plötsligt mindre värd och fokus flyttas till den nya hårdvaran.

Grejjen med konsoler har ju varit att man slipper hela uppgraderingsracet som man ofta har med t.ex. PC.

Sen är jag ju för att saker utvecklas som t.ex. PS4 slim osv, men ändra inte hårdvaruspeccen och grundkonceptet får att prångla ut mer maskiner för att tjäna mer flis.

De kan alltid sälja de vidare, alla tre ska ha någon form av försäljning av begagnade system.

Även om man kan uppgradera ett par gånger under generationen så kan det bli billigare än att uppgradera sin konsoll. Nu är jag dock av åsikten att stationära konsoller för mig inte tillför mer än något att samla damm på, portabelt är ett fint och svårslaget komplement till PC. XSX och PS5 kommer bli intressanta men inte aktuellt att betala fullpris för. Allt som kommer till XSX kommer till PC, det lilla till PS5 klarar jag mig nog utan, speciellt om det mest är remasters och portar.

Det som dock varit dåligt är att lanseringsmodellerna av både PS4 och Xbox One också åldrats dåligt, jag följer Digital Foundry och sedan både PS4 Pro och XOX har prestandan på de lägre modellerna blivit riktigt dåliga. Man behöver göra bättre ifrån sig här för annars är vi i PC världens uppgraderings faser, eller i händerna på Stadia och liknande tjänster. Alla vill eller behöver inte ha en (spel)dator, en mobil räcker för de flesta i datorväg idag trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Innan man spelat BotW i sängen inser man inte hur viktigt mobiliteten är.
Eller Mario Kart i baksätet på en bil. Eller DQ11s uppkrupen i favoritfåtöljen med en mugg romspetsad varm choklad. Eller ....

Att vara fast framför TVn tillhör förra årtusendet.

Jag säger inte att det är fel med mobiliteten, det verkar hur bra som helst för tex en person som dig

Personligen skulle jag inte kunna sitta i baksätet eftersom det är jag som kör och jag skulle inte vilja titta på en liten skärm framför en stor TV så uppenbarligen finner jag inte mobiliteten vara en fördel för mig

Så om det nu finns en Only Mobile & Hybrid så borde det logiska vara att det kommer en Only Docked.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@Swedman18: Switchen är relativt ny fortfarande, och den säljer väl fortfarande otroligt bra, så ingen idé att ge sig på en ny konsol än.

För övrigt, väldigt "timely" när TX (Team eXecuter) ska släppa ett modchipp

Även om den är relativt ny har den sämre prestanda än en mobil visst kostar den senare typ 9000kr men switchen har fortfarande Wii U prestanda och där skulle jag ge definitivt krage till att dom kan göra en ny konsol

Permalänk
Medlem

Gör Nintendo en ny version lät den inte bli billigare. Nintendo är spelvärldens svar på Apple dvs de vet hur man tar betalt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag säger inte att det är fel med mobiliteten, det verkar hur bra som helst för tex en person som dig

Personligen skulle jag inte kunna sitta i baksätet eftersom det är jag som kör och jag skulle inte vilja titta på en liten skärm framför en stor TV så uppenbarligen finner jag inte mobiliteten vara en fördel för mig

Så om det nu finns en Only Mobile & Hybrid så borde det logiska vara att det kommer en Only Docked.

Jag tror ändå det är intressant för många att få en alltmer kraftfull bärbar hybridvariant. Speciellt eftersom det är tekniskt fullt möjligt. Första Switchen kör ju ändå Tegra X1 som var lite till åren redan när konsolen lanserades. Nvidia har två nyare tegramodeller och en tredje i pipelinen och de skulle alla kunna passa i en bärbar enhet.

Att bygga något biffigare med hög TDP för enbart stationärt hade nog bara försvårat uniform spelupplevelse mellan konsolerna ytterligare. Fast det kommer redan bli ett problem, gissar jag.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Att det kommer en Switch XL med extra mycket allt är en självklarhet. Vi lär se en större och bättre display, möjligtvis OLED, samt bättre prestanda och ett större batteri. Den lär även få de nya och vikbara Joycon-kontrollerna som har dykt upp i form av patentansökan. Förhoppningsvis åtgärdas även problemet med drifting.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@Swedman18: Switchen är relativt ny fortfarande, och den säljer väl fortfarande otroligt bra, så ingen idé att ge sig på en ny konsol än.

För övrigt, väldigt "timely" när TX (Team eXecuter) ska släppa ett modchipp

Kanske, men om det här är en stor förändring måste det varit planerat länge, det är nog snarare slump att TX börjat tala om modchip nu.

Att alla miljoner Switch som såldes innan sommaren 2018, ungefär, går att modda utan ingrepp tycks inte ha försämrat försäljningen av Switch därefter. Ett hårdvaruhack, som får garantin att ryka, blir väl knappast mer populärt än den trots allt enkla lösning som finns idag?

Möjligen kan man tänka sig hårdvarulösningar som blir mer "set and forget" än idag, men likväl måste någon in och pilla i konsollen.

Så det kan väl knappast vara huvudskälet till om det kommer en ny konsoll med andra prestanda. Snarare kan jag tänka mig en rev till av nuvarande modell,annan formfaktor, krympt, etc, för det är nog ohållbart att sälja en modell som av skrupellösa firmor kan moddas direkt vid försäljning. Om TX lösning nu är välfungerande, det återstår nog att se.

Jag är hur som bekymrad över att piraträdsla kommer att få Nintendo att tajta till sin säkerhet så det går ut över även betalande användare. Typ, göra det enklare/vanligare att spel kräver ständig inloggning online etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Hoppas på ytterligare fokus på portabelt läge. Lättare, mer robust, bättre energianvändning etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag säger inte att det är fel med mobiliteten, det verkar hur bra som helst för tex en person som dig

Personligen skulle jag inte kunna sitta i baksätet eftersom det är jag som kör och jag skulle inte vilja titta på en liten skärm framför en stor TV så uppenbarligen finner jag inte mobiliteten vara en fördel för mig

Så om det nu finns en Only Mobile & Hybrid så borde det logiska vara att det kommer en Only Docked.

Det är helt i sin ordning att ha soffpreferenser!
Min poäng var att när man väl har möjlighet att spela var man vill kan man upptäcka att det faktiskt är trevligt, trevligare än vad man föreställde sig innan man kunde välja fritt mellan mobilt och TV-spelande.

Naturligtvis för att det är min egen resa. ”Men-...det här är ju supernice!”

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en normal version i form av en liten låda att bara koppla in i TV:n med en enkel gamepad. Utan en massa lull-lull med dockstation och surfplatta. Då kanske jag äntligen pallar köpa en.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

spännande. Är väldigt köpsugen, men det som håller mig tillbaka är att Wii U pro kontrollerna inte funkar fast de ser likadana ut. Och de kostar 700kr+ styck. Och man måste ju köpa 4st (inte så att man sitter och spelar switch själv, är ju en hemmafest grej). Kanske även remotes osv till mario party. Då kostar kontrollerna mer än konsolen.. finns ju inte heller någon lockande titel heller som Wii U inte redan har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

spännande. Är väldigt köpsugen, men det som håller mig tillbaka är att Wii U pro kontrollerna inte funkar fast de ser likadana ut. Och de kostar 700kr+ styck. Och man måste ju köpa 4st (inte så att man sitter och spelar switch själv, är ju en hemmafest grej). Kanske även remotes osv till mario party. Då kostar kontrollerna mer än konsolen.. finns ju inte heller någon lockande titel heller som Wii U inte redan har.

Skickades från m.sweclockers.com

Per kontroll är det inte så dyrt, en kontroll kostar 700kr men kan delas
Jag köpte en extra och har nu 4 kontroller
Inga problem mate

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Per kontroll är det inte så dyrt, en kontroll kostar 700kr men kan delas
Jag köpte en extra och har nu 4 kontroller
Inga problem mate

Jag pratar om pro kontroller, går ju inte spela utan dem. Där är det 2800-3000kr och de går inte att dela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts, men ska de släppa en bättre switch ska den ha stöd för blåtandslurar. Annars blir det ingen uppgradering från min sida, oavsett hur kraftfull de gör den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Att det kommer en Switch XL med extra mycket allt är en självklarhet. Vi lär se en större och bättre display, möjligtvis OLED, samt bättre prestanda och ett större batteri. Den lär även få de nya och vikbara Joycon-kontrollerna som har dykt upp i form av patentansökan. Förhoppningsvis åtgärdas även problemet med drifting.

https://images.tweaktown.com/news/6/7/67494_6_nintendo-patents-foldable-joycon-switch-controllers.jpg

Oh, en större OLED-skärm vore väldigt trevligt! Starkare hårdvara också! Blir perfekt till Breath of the Wild 2!
Vikbara kontroller ser jag dock inte vinsten i?

Förövrigt är det ju lite intressant att Alienware nu gör en egen variant på Switch! https://youtu.be/1N-xzU7DBlI

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Oh, en större OLED-skärm vore väldigt trevligt! Starkare hårdvara också! Blir perfekt till Breath of the Wild 2!
Vikbara kontroller ser jag dock inte vinsten i?

Förövrigt är det ju lite intressant att Alienware nu gör en egen variant på Switch! https://youtu.be/1N-xzU7DBlI

Nej jag vet faktiskt inte jag heller vad poängen med kontrollerna är. Bättre ergonomi kanske?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Nej jag vet faktiskt inte jag heller vad poängen med kontrollerna är. Bättre ergonomi kanske?

Ser mest oskönt ut att behöva böja ned tummarna ytterligare. Men ska bli intressanta att se vad Nintendo utlyser.

Permalänk
Medlem

Nintendo kommer gräva sin egen grav snart.
De får inte bli för naiva. De tar 990:- för att möjliggöra dockning av en surfplatta med samma prestanda som en Lenovo från Mediamarkts gångkorgar. De tar bort dockningsfunktionen från Lite.

Nintendo switch för priset skulle ha haft full hd sen början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ouff! 😍 Supernöjd med min Lite.

Skickades från m.sweclockers.com