Samsung avtäcker extern SSD-lagring med fingeravtrycksläsare

Permalänk
Melding Plague

Samsung avtäcker extern SSD-lagring med fingeravtrycksläsare

Med de externa lagringsenheterna i Portable SSD T7-serien kombinerar Samsung snabba överföringshastigheter med fingeravtrycksläsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Käkar man tillräckligt med chips innan så kanske man får en inbyggd dekryptering 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra den klassiska csi: miami metoden av att kopiera fingeravtrycken och lägga på läsaren så det går igenom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så många samsung T1, T3 och T5or som jag har köpt och de fungerat skitbra.
Jag skulle köpa en sådan här också om inte usb 4 snart kommer. Fast då behöver jag även byta laptop .m..

Permalänk
Medlem

Fingeravtrycksläsare precis vad vi behöver...
Ge oss mer GB/$ istället.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Fingeravtrycksläsare precis vad vi behöver...
Ge oss mer GB/$ istället.

De har utökat utbudet och ökad datasäkerhet är något som efterfrågas av vissa. Så det finns nu usb ssd för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De har utökat utbudet och ökad datasäkerhet är något som efterfrågas av vissa. Så det finns nu usb ssd för alla.

Precis. En produkt som vänder sig till ett visst klientel. Ser helt klart fördelar för dessa med denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan är hur dom lagrar fingeravtrycket. Finns ju bra och dåliga lösningar där HTCs lösning i sina telefoner sannolikt stod för vad som kan kallas dåligt.

Permalänk

Minns att i mobiltelefoner från dem gick det kringå med en tejpbit.

Men aldrig en Samsung igen, 3st externa har redan tagit semester lite för tidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med både en Samsung T3 500 Gb och en T5 1Tb. Gillar formatet, vikten och kapaciteten. Bekvämare och bättre än USB-minnen. Fingeravtrycksläsare är dock en funktion jag inte efterfrågat. När och om jag gör nästa inköp av T7 kommer jag ha en funktion som jag avaktiverar. Men ofrivilligt betalar för.

Den medföljande krypteringen som följde med produkten T3, T5 och troligen även T7, stoppar åtminstone den primitive hotelltjuven och gaturånaren från datainnehållet. Det finns andra gratis krypteringsalternativ som ökar säkerheten.

Använder säkerhetsmedvetna personer fingeravtrycksläsare? Är det en fråga om bekvämlighet? Den potentiella köparen av en Samsung T7 kan ju vara vilken smartphoneanvändare som helst. Så där kanske Samsung prickar in en användare som ännu inte investerat i denna typ av produkt - och här kan fingeravtrycksläsare vara på sin plats.

Prio ett för mig är att ha säker och tillgänglig data så fingeravtrycksläsare känns som en funktion som ökar riskerna och begränsar användandet. Det intressanta med T7 är kapacitet och tillförlitlighet ställt mot tidigare diskar.

Språk och tillägg
Permalänk
Medlem

Det är för enkelt att få tag på personen med fingeravtrycket. Minst en 10-siffrig PIN-kod och förstöring(har denna Samsung det? iStorage har det redan på sina, där t.o.m. knappsatsen är inbyggd i enheten) av krypteringsnycklarna efter x antal felaktiga försök. Vill dom även ha fingeravtryck som ett komplement till PIN-kod så helt okej, men inte fingeravtryck ensamt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Har aldrig lyckats få en fingeravtrycksläsare att fungera konsekvent, så nää tack. Pinkod däremot...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Kan man inte köra den klassiska csi: miami metoden av att kopiera fingeravtrycken och lägga på läsaren så det går igenom?

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att säga, kanske, kanske inte.

Vad som behöver kommas ihåg är att fingeravtryck har användningsområden, även om det inte är bullet proof. Det är enkelt och snabbt att använda, så det passar väl i applikationer där användaren troligtvis inte haft någon säkerhet alls för att PIN är för jobbigt. Jag ser mig som ganska säkerhetsmedveten, men jag använder fingerläsaren på min mobil av den enkla anledningen att lösen/pin (av tillräcklig styrka) är för jobbigt och risken med min mobil är att någon plockar den ur en ficka, väska etc när tillfället ges. Ingen kommer lägga tid på att lyfta bra avtryck från mig innan de stjäl min mobil. Jag provade (starkt) lösen på en mobil, och det är en PITA. Jag hade unlock time på 5 minuter så jag slapp slå i det för varje meddelande. Fingeravtrycksmobilen låses så fort den går ner i fickan

Icke optimal krypto > plain text för många användare som bara vill skydda semesterbilder eller annan personlig (men inte extremt värdefull) information. Skall du lagra info angående företagshemligheter eller rikets säkerhet behöver du kanske titta på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det är för enkelt att få tag på personen med fingeravtrycket. Minst en 10-siffrig PIN-kod och förstöring(har denna Samsung det? iStorage har det redan på sina, där t.o.m. knappsatsen är inbyggd i enheten) av krypteringsnycklarna efter x antal felaktiga försök. Vill dom även ha fingeravtryck som ett komplement till PIN-kod så helt okej, men inte fingeravtryck ensamt.

Dessa säkerhetslösningarna är för att få tjuven att välja någon annan istället för dig. Om man vill ha innehållet på din SSD "på riktigt" så spelar din säkerhet ingen roll. En bild på din fru och ett basebollträ funkar 10ggr bättre.

Så produktens säkerhet fyller en funktion enligt mig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bra inlägg rörande fingeravtryck, men det känns ändå som att den delen som man ofta glömmer är hur tillverkarens lösning hanterar fingeravtryck.

För konsumenten är det ofta bara "den har fingeravtrycksläsare" men sanningen är ju att tekniken hur detta processas, hanteras och lagras skiljer sig stort.
Det är därför argument som "jaha, men tillverkare X har ju också fingeravtrycksläsare och kostar bara hälften så mkt" ofta hörs, många tror att det är samma lösning när det är långt ifrån sant.

Hade önskat att det fanns några enkla certifieringar/standarder (kanske finns) som gör det enkelt för konsumenten att välja rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Dessa säkerhetslösningarna är för att få tjuven att välja någon annan istället för dig. Om man vill ha innehållet på din SSD "på riktigt" så spelar din säkerhet ingen roll. En bild på din fru och ett basebollträ funkar 10ggr bättre.

Så produktens säkerhet fyller en funktion enligt mig.

Inte säker på att jag förstår vad du menar...

Tjuven bryr sig inte om innehållet. Och disken går att tömma, så de kan lätt ta den och tömma den och sedan sälja den igen. Så den avskräcker nog ingenting här.

Om innehållet är viktigt är faktiskt säkerhetslösningen bakom extremt viktig. Håller med dig att ovan är en stor säkerhetsbrist... ha inte fru o barn mao.

Skämt åsido, vill någon så illa ha tag i din data att de hotar med våld, är det få säkerhetsfunktioner som fungerar. Men om någon mindre kunnig försöker luska ut din info, så spelar verkligen säkerhetssystemet i denna produkt roll, och även hur bra den går att lura. Har du oändligt med försök på dig, är det game-over tex.