Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gör ni för att spara pengar?

Eftersom det var väldigt bra gensvar på tråden kring hur alla planerar sin ekonomi så fortsätter vi på det spåret. Ett av de bättre sätten att få bra ekonomi är att försöka hålla skillnaden mellan inkomster och utgifter så stor som möjligt. Mer pengar in och mindre pengar ut helt enkelt.

Hur gör ni för att få ut så mycket som möjligt ur varje använd krona? Allt är välkommet och ingen idé är dum, möjligen dumsnål

Späder ni ut mjölken så den ska räcka längre, storhandlar skafferiet fullt med pasta varje gång det är extrapris eller bryr er inte det minsta vad saker kostar och ser till att använda varje krona och lite till?

Själv kör jag ofta enligt principen "behöver jag verkligen det här nu?". Det brukar innebära att en del saker faktiskt inte behövs...

Tänker även att det är bättre att köpa något som har förutsättningar att hålla länge om jag tar bra hand om det. Köper hellre en dyr cirkelsåg och har den i 20-25 år än att jag byter ut Biltemas/Julas/Rustas billigaste efter varje byggprojekt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Relik 📜

Lite samma som dig, "behöver jag det här just nu?". Jag är en person som gillar prylar, men har "lärt" mig att inte impulsköpa. Efter någon dag eller två brukar den rationella delen av hjärnan kicka in, och då kan jag ta ett mer informerat beslut. Lite tråkigare, lite mer pengar över.

Jag är också väldigt bra på att sälja och köpa begagnat, speciellt till exempel telefoner. Saker jag inte använder hemma åker rätt snabbt ut för försäljning, jag ser ingen poäng med att ha "kapital" liggandes i lådor. Senaste driven var nu innan jul, då rök bland annat PS4:an.

Annars slog du huvudet på spiken med extrapris där, haha. Inte så att jag jagar kuponger direkt, men ser jag bra deal på till exempel torrvaror jag vet kommer gå åt så slår jag till.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

"I don't" är väl korta svaret. Något som jag nu ångrar när jag blivit lite äldre(27).

Efter att ha växt upp med nästintill inga pengar så har det enda sedan jag började jobba blivit så att om jag ser någon som jag känner att jag vill ha och jag har råd med det så köper jag det.

Har väl nu det senaste året/två åren börjat undvika detta lite. T.ex så skulle jag vilja ha Philips Hue men jag har liksom ingen användning för det så jag har hållit mig borta än så länge.

Har öppnat ett ISK konto på avanza men jag är alldeles för kass på att slänga över pengar dit.
Har noll koll på fonder/aktier också även om det skulle vara trevligt att kunna det så är jag för lat/bekväm för att försöka lära mig.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Samma som de bägge första, dock dålig på att sälja av grejer, något att jobba på kanske.
Det det allra bästa tipset tycker jag är att sätta över en summa som ska sparas direkt när lönen kommit in, helst på en annan bank så man inte ser pengarna så minskar risken att man är där och nallar, ju mindre man lämnar på vanliga kontot desto mindre gör man av med:)

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Hedersmedlem

Smålänning in i djupaste kärnan, det lättaste sättet att spara pengar är att aldrig spendera dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
  • Wifog Zero + begagnad mobil = ingen mobilräkning

  • Lidl och matlådor hjälper till att hålla matbudgeten under tusenlappen varje månad

  • Matpriskollen för att hitta extrapriser på mat

  • Köp inte något på rea du inte hade köpt annars om det inte är mer än typ 50% och enda anledningen till att du inte brukar köpa det är kostnaden

  • Avprenumerera från butikers mailutskick och sätt upp en ingen reklam skylt

  • Lämna betalkortet hemma om man inte vet att man behöver betala något

  • Handla begagnat

  • Tänka igenom köp flera gånger extra om det verkligen är något man behöver, flera veckor om det är nyköp

  • Låta bli att köpa saker man inte har råd med

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Håller fast matbudget varje månad. Full koll på samtliga fasta månadsutgifter i ett excelark. Lägger undan en slant varje månad till annan bank för eventuell semester eller tråkiga oförutsedda utgifter.
Med det sagt har jag knappt ett öre kvar varje månad (csn som inkomst hehe)
Har lite för mycket oanvänt som bara ligger för tillfället. Kanske dags att göra en annons på marknaden för att få in några slantar..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag och frugan har gemensamma konton för räkningar, mat+diverse och sparande. Det första vi gör varje månad är att sätta in tillräckligt på kontona för räkningar och mat, sedan behåller vi 2000 var på våra lönekonton för privata utgifter (no questions asked) och resten går till sparande i olika former.
Just siffran 2000 varierar med tiden, just nu kommer barn nr 2 vilken dag som helst så då blir det lite snålare när vi bara lever på en lön. När båda jobbar kan den bli lite högre.
På det här sättet upplever jag att vi anpassar livsstilen efter sparandet och inte tvärtom och det har funkat bra för oss hittills.

Permalänk
Medlem

Spela igenom backloggen av spel istället för att spendera pengar på nya grejjor.

Permalänk
Medlem

Har aldrig storkonsumerat, utan mer sett till att jag inte handlar slut på mina reserver. Inget tips, utan mer en nödvändighet...

Men ett tips, som jag mer och mer kommit till insikt om, är att inte impulsköpa dyrare saker, utan först noga undersöka. Läsa tester, recensioner och sen jämföra med liknande modeller för att göra en avvägning mellan funktion och pris. Ja, ni fattar. Det är ofta dyrt att köpa billigt, så det är inte dumt att köpa dyrt redan första gången. Sen får det inte slå över i att man alltid köper värstingmodellerna...

Nåt som hänger ihop med förra stycket är att göra en egen behovsinventering. När jag satte ihop mitt ursprungssystem för lite drygt ett år sen hade jag dittills haft en bärbar dator från 2012 som dator för allt. Innan det en Mac mini från 2009. Så jag hade liksom anpassat mitt datorbeteende (vilka spel och program jag körde, och vad jag gjorde på den mer generellt) efter den begränsade prestandan och skärmen. Därför var jag inte beredd på vad jag skulle komma att göra med en mycket kraftfullare dator, utan fokuserade på ett ganska litet bygge med klent grafikkort (1050 Ti) och en liten låda. Det dröjde mindre än en månad innan jag köpte ett 1070 på BF. Och efter två månader köpte jag en fullstor låda. Innan det hade gått tre månader skaffade jag ett 2080 Ti i stället (och sålde mitt 1070 med ca 1700 kr förlust). Jag skriver detta på tangentbord #3, eftersom jag gjorde fel val från början. Och musen intill är också #3. Mina felköpsförluster har nog hittills kostat nästan lika mycket som hela datorpaketet kostade från början, i slutet av oktober 2018! Så tänk noga, noga igenom allt innan!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Har öppnat ett ISK konto på avanza men jag är alldeles för kass på att slänga över pengar dit.
Har noll koll på fonder/aktier också även om det skulle vara trevligt att kunna det så är jag för lat/bekväm för att försöka lära mig.

Sätt upp ett autogiro med en summa som dras en dag efter lönen kommer in och handlar fonder för automatiskt, läs på lite eller kör på nån automatisk på avanza, tror det finns olika steg på dom beroende på risk.

Då växer det utan att du behöver tänka på det. Det där med att sätta över när man har över brukar vara en svår grej att följa om man inte har riktigt bra disciplin.

Själv sparar jag ofta mer än nödvändigt och unnar mig sällan, men brukar bli nån lite dyrare (ofta teknikpryl) varje år iaf. Men just nu försöker vi spara mycket till hus och det är morot nog att inte köpa så mycket strunt

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag spontanköper inte grejer. Ser jag något som är ballt som jag är sugen på så sätter jag upp en kalendernotis 14 dagar framåt.

När jag väl får notisen så får jag ta ställning till prylen då efter följande:
Inte tänkt alls på -> Köp inte
Tänkt en del på men är förvånad när notisen kommer -> Köp inte
Tänkt en del på och är beredd på notisen -> Lägg i "Köp om priset är rätt-listan med en faktiskt satt maximal prislapp"
Inte kunnat sluta tänka på prylen -> Köp, priset lär inte spela någon större roll.

Jämför reapriser mot ordinarie pris, är det bara någon hundralapp så köper jag inte "för att det är bra att ha" utan bara när jag specifikt ska använda grejen.

Köper mindre förpackningar, jag har inte behov av tre liter glykol även om priset bara är 20% över vad en liter glykol har, om jag bara ska använda en minimal mängd till att börja med.

Sparar alltid undan när pengarna väl kommer, när jag får extra inkomster så får pengarna gå på sparande utan att jag ser dessa. Då märker jag inte att jag helt plötsligt har mer pengar än vanligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Två saker egentligen.

Skilj på "behöver jag det här?" och "vill jag ha det här?"

samt lägg in pengar på sparkkontot direkt när lönen kommer istället för att tänka att man gör det precis innan nästa lön för det som finns kvar, för då är risken att det kanske inte finns så mycket kvar av diverse anledning många månader, och då får man inte till det där regelbundna sparandet som är så viktigt

Permalänk
Medlem

Man skaffade sig vissa vanor när man var student, som sedan sitter ...

Jag har dåliga erfarenheter av att köpa billiga alternativ. Jag strävar numera alltid efter att köpa grejer med kvalitet i första hand, som håller och har de egenskaper jag är ute efter. Jag läser alltid på ordentligt i förväg. Men å andra sidan kan jag få svårt att bestämma mig när jag tänker göra ett inköp och den perfekta varan inte finns på marknaden ... så det blir inte alltid av.

Och ja, jag passar ofta på att köpa mat på extrapris. Jag har koll på vad som finns i skåpen hemma och vilka basvaror som det snart blir brist på, eller vilka ingredienser jag har hemma jag skulle kunna kombinera med. Men det blir inga excesser.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Beror mycket på, behovet som många talar om spelar in. Det går ju såklart att diskutera vad begreppet behov innebär konkret. Generellt sett handlar det om användning, mycket användning innebär ofta ett större behov.

Vad gäller matkostnader, ja försöker köpa erbjudanden och försöker köpa mycket när det finns erbjudanden, inte mycket att säga om det. Dricker heller ytterst sällan alkohol och om det blir så blir det enstaka öl/liknande från bolaget, dvs inga krogkvällar/liknande. Röker och snusar heller inte.

Klipper mig själv ibland, gå till frisören kostar en del. Men visst blir det lite bättre såklart, är man flintskallig likt Emil går det ju väldigt smidigt att lösa den biten själv.

Försöker att behålla saker tills de inte fyller sin funktion längre, sedan försöker man sälja. Försöker överlag sälja saker med begränsad nytta.

När nya prylar ska köpas kan man med fördel köpa saker i samband med exempelvis BF, ofta lägre priser då. Om det nu inte är behov direkt, mer inte direkt akuta behov. Sällan man behöver köpa saker direkt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Eftersom det var väldigt bra gensvar på tråden kring hur alla planerar sin ekonomi så fortsätter vi på det spåret. Ett av de bättre sätten att få bra ekonomi är att försöka hålla skillnaden mellan inkomster och utgifter så stor som möjligt. Mer pengar in och mindre pengar ut helt enkelt.

Hur gör ni för att få ut så mycket som möjligt ur varje använd krona? Allt är välkommet och ingen idé är dum, möjligen dumsnål

Späder ni ut mjölken så den ska räcka längre, storhandlar skafferiet fullt med pasta varje gång det är extrapris eller bryr er inte det minsta vad saker kostar och ser till att använda varje krona och lite till?

Själv kör jag ofta enligt principen "behöver jag verkligen det här nu?". Det brukar innebära att en del saker faktiskt inte behövs...

Tänker även att det är bättre att köpa något som har förutsättningar att hålla länge om jag tar bra hand om det. Köper hellre en dyr cirkelsåg och har den i 20-25 år än att jag byter ut Biltemas/Julas/Rustas billigaste efter varje byggprojekt.

Skrivet av emilakered:

Lite samma som dig, "behöver jag det här just nu?". Jag är en person som gillar prylar, men har "lärt" mig att inte impulsköpa. Efter någon dag eller två brukar den rationella delen av hjärnan kicka in, och då kan jag ta ett mer informerat beslut. Lite tråkigare, lite mer pengar över.

Jag är också väldigt bra på att sälja och köpa begagnat, speciellt till exempel telefoner. Saker jag inte använder hemma åker rätt snabbt ut för försäljning, jag ser ingen poäng med att ha "kapital" liggandes i lådor. Senaste driven var nu innan jul, då rök bland annat PS4:an.

Annars slog du huvudet på spiken med extrapris där, haha. Inte så att jag jagar kuponger direkt, men ser jag bra deal på till exempel torrvaror jag vet kommer gå åt så slår jag till.

Inte för att göra reklam men jag kör en app där man får ett kort utöver det du har på banken här kan man föra över en valfri summa sen när det tar stopp så är det stopp, funkar som ett vanligt kreditkort bara att du sätter gränsen.

Använder kortet vid köp på nätet och krogen för att få lite bättre koll
https://getpfc.com/sv/

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Finns många nivåer men övergripande ser jag de som följande

Utgifter:

- Enadast köpa prylar man har råd med (t.ex. ej ta på avbetalning)
- Betalar hellre mer för bättre kvalite om det har en möjlighet att minska utgifterna i längden
- Undvika impulsköp

En sak är att minska utgifterna men jag anser också att det är minst lika viktigt om inte viktigare att öka inkomsterna. Då man har ett tak på hur mycket man kan spara så finns de inte samma tak på inkomster, så länge du är villig att spendera tid.

Kan t.ex vara:

- Lära sig förhandla bättre
- Se till att generera värde för andra genom ens arbete
- Lära sig nya saker hela tiden

Jag upplever de som att det ofta är ett stort fokus på pengar men något som är minst lika viktigt resurs som måste hanteras är tid och det finns situationer som kräver att man investerar tid för att tjäna/spara pengar och likadant åt andra hållet att man måste investera pengar för att spara tid.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem

Säljer det som inte behövs; Tradera och Blocket är ens vän.

Undviker så långt det går löpande utgifter, har ”bara” samfällighetens baspaket med kanaler på TV, Netflix och Spotify familjeabbonemang, har ingen privat telefon och har sanerat allt löpande som går. Betalar hellre en klumpsumma upfront om jag kan. Har försäkringar o.s.v. på betalningsintervall som inte orsakar extra kostnad. (försäkringsbolag t.ex. tar mer betalt per år om man betalar per månad jämfört med att betala årsvis)

Från inkommande kontot är det stående överföringar till:
1. Fondsparande, medelhög risk (långsiktigt sparande med syfte att kunna ge barnen en startpeng när de ska flytta hemifrån. Vi sparar inget låst specifikt till barnen)
2. Resefondskonto, lågrisk (sparar 12 månader, spenderar sen på resa+allt som hör till resa)
3. Bolånen, ingen risk (som betalas kvartalsvis), för över större summa än ränta+amortering, det som blir över utgör buffer för vitvaror, renoveringar, möbelinköp o.s.v., blir det för mycket över så amorteras det extra.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Zippeer: Kolla in en fondrobot tex lysa. Där sköter investeringarna sig självt.

Permalänk
Avstängd

Jag betalar alla räkningar och min fru sparar pengar! Fungerar väldigt bra. När det blir något över efter räkningarna för min del så spenderas de oftast på kul prylar. Men hittar jag inget kul så sparas de också.

Men att snåla är inte så roligt, tur att man har jobb och hyfsad inkomst i alla fall!

Permalänk
Medlem

Har alltid kommit mer eller mindre naturligt. Har alltid sparat pengar i någon utsträckning. Det är nog verkligen det viktigaste, att man präntat in det i huvudet att pengarna som trillar in inte får ta slut. Om man någon gång börjar fundera på om pengarna kommer räcka så har man för dyra vanor. Allteftersom man bygger en buffert kan man börja fundera på vad man har för ekonomiska målsättningar och vad man värdesätter. Allteftersom man försöker spara både mer och mindre så hittar man sin sweetspot där man känner att man inte behöver göra alltför stora avkall i sin konsumtion.

Permalänk
Medlem

Tinar mushen i kylen under natt och dag. Kyla frys->kyl.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Föredetting

Håller mig borta från Dagens Fynd-tråden. Det går inte bra.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Sparar per automatik då jag är billig i drift och tjänar relativt bra. Bor litet och billigt för att vara Stockholm, ensamstående. Bor bredvid jobbet, så inga pendlarkostnader. Har levt så senaste 8 åren, så det har blivit en del med tiden.

Fram till drygt ett år sedan låg pengarna bara och degade på lönekontot, men nu har jag flyttat nästan allt till ISK på Avanza. Har ca 4 månadslöner kvar på bankkontot. Jag kommer förmodligen flytta över det till Avanza också under 2020 och inte ha mer än nödvändigt på kontot.

Ska pallra mig ner till banken och förhandla om räntan. Något jag dumt nog inte gjort på länge, så man betalar ju onödigt mycket där.

Gått ur kyrkan har jag gjort för några år sedan. Där sparar man en rejäl kosing.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tinar mushen i kylen under natt och dag. Kyla frys->kyl.

Vad betyder det där?

Mush?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köper nytt först när gammalt går sönder/blir trasigt. Gäller i princip allt: kläder, elektronik mm.
Däremot är jag gift med en underbar tjej som har en helt annan inställning till ekonomin och går bananas med köp knappen på sin mobil. Kläder, naglar, ögonfransar, smycken, väskor, skor.

Svårt det där ==)

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

För egen del handlar det om prioriteringar. Jag har haft 'turen' nog att 2019 blev ett väldigt knapert år ekonomiskt, och var alltså tvungen att lägga om tankesättet kring prylar jag behöver kontra prylar jag vill ha. Det finns lite mer ingående beskrivning här.

  • Lite som @emilakered och @OSkar000 tänker jag verkligen efter innan ett köp.

  • Jag äter väldigt sällan ute, och aldrig ensam. Dels kostar det, dels har jag spenderat nog med tid att lära mig laga dugliga maträtter som både smakar gott och har duglig sammansättning för makronutrienter. YouTube är en fantastisk guldgruva för att lära sig grundläggande tekniker och tankesätt där. Mat är för övrigt den kostnad jag vägrar skära ned till nudelveckornas minimumnivå, då lite flexibilitet gör gott för humöret och livskvaliteten.

  • Ett tag var det mycket läsk och energidryck som konsumerades. Som av en slump råkade jag ut för kraftig dyspepsi (magkatarr) och IBS, som påtvingade en uteslutning av kolsyrade drycker, dock ej direkt relaterat till konsumptionen. Följden blev att vad som kostnadsmässigt representerade ett tobaksberoende helt plötsligt försvann. Tyvärr blev det lite kringkostnader för att behandla besvären, men det täcktes mer än väl av den frisatta ekonomin. Nu har jag istället inget behov att återgå till det, utan kör på lite FUN Light och liknande drycker som har en uppsjö goda smaker. (Uteslutandet av koffein har för övrigt visat sig väldigt bra för kognitiva förmågan.)

  • Dragit ned på tjänster jag sällan använder, eller krävt att folk som använder dem regelbundet betalar för sig. Jag sköter ofta tekniska frågor och abonnemang kring streaming åt kärnfamiljen, så jag bad dem betala kostnaden för det i gengäld. Givetvis handlar det som mest om en hundralapp i månaden.

  • Kläder handlas antingen på rea eller via billigare aktörer. H&M i Sverige har trots allt en riktigt stabil modekollektion, och kostnaden är låg i jämförelse med många andra. Sen görs dessa inköp vid behov och nästan aldrig på impuls.

  • Det enda jag inte sparar in på är sportgrejer, då jag är ultralöpare och 'går igenom' skor med en viss regelbundenhet.

  • Undviker numer substanser av både laglig och olaglig variant som kan inducera ett beroende, fysiskt eller psykiskt. Det debatteras väl om beroende-typer finns, men om så är fallet pekar jag på mig själv och räcker upp en hand.

  • Jag är tacksam att 2019 var som det var, då man verkligen fick lära sig behandla sin budget med respekt och agera pragmatiskt, istället för att låta lille hjärn-Smaug samla gyllene skräp att ligga på.

Permalänk
Avstängd

Jag och min sambo skriver matlista varje vecka och håller den till 85% iallafall. Det gör att man bara köper hem det man behöver. Handlar en gång i veckan och det räcker bra.

Sparande åker direkt in på kontot när lönen kommit och det som sen är kvar av lönen när månaden är slut åker också in.

Planerar inköp av dyrare saker och köper då gärna kvalitet istället för skräp bara för att det är billigt. Att köpa en bra sticksåg gör jobbet roligare och i längden både snabbare och bättre än att köpa en billig som håller ett projekt och under det så svär man hela tiden.

Vi använder oss också av vår bank (Nordea) som har något som kallas ”spargrisen”. Varje gång jag drar mitt kort så går 20kr in på ett annat konto. Detta konto används sen till restaurangbesök eller liknande trevliga saker. Summan går att välja mellan 10-50kr/gång eller närmaste hundralapp tror jag det är. Kolla med din bank så finns säkert något liknande.

Sätta in pengar på fonder är alltid bra, blir oftast högre avkastning och pengar känns lite mer låsta då man måste sälja fonder när man behöver extra kapital. Kom ihåg att inte binda upp alla pengar i fonder eller aktier bara.

Några tips, lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har en fast sparsumma som jag lägger över till sparkonto samma natt jag får lön (vid tolvslaget), jag gör detta manuellt för gillar känslan och har blivit något som hör till min "löning". Majoriteten av denna summa dras sedan automatiskt till mitt ISK-konto på Avanza, där jag historiskt har ganska dålig avkastning (för klåfingrig), men då är jag relativt ny till investeringar (det totala värdet har dock stigit). Resten av det sparade beloppet går till resbudget alternativt påfyllnad av buffert om jag norpat av den. Det som blir över på kontot åker till ISK eller ligger kvar på betalkonto/lönekonto om jag planerar ett större inköp kommande månad (senaste exemplet ny dator under Black Friday), försöker in i det längsta att aldrig förflytta pengar till betalkontot vilket jag tror är en framgångsrik princip.

I övrigt så undviker jag höga löpande kostnader bortsett från bostad (som kostar en del om man ska bo i en relativt stor stad). Inga pendlarkostnader dock och äger dessutom ingen bil.

Köper hellre kvalitet än "skräp", bollar pris mot kvalitet genom research och försöker pricka in en bra prispunkt där man får mycket för pengarna. Ja, det blir inte många impulsköp gjorda för min del.

Bestämmer sällan vad jag ska äta innan jag handlar, köper oftast nedsatta varor och improviserar något att käka baserat på det. Roligare och billigare men aningen oflexibelt, så ibland handlar jag för fullpris.

Försöker att handla elektronik vid reor eller begagnat, det är väldigt sällan som jag har sådant ha-begär att jag köper det för fullpris direkt.

Är dålig på att sälja saker som inte längre används, något jag borde bli bättre på men samtidigt tycker jag det är ganska ovärt att kränga en sak för en hundralapp om det tar en timme att ordna med allt. Även om jag gör mycket ovettigt med min tid så värdesätter jag den något högre än så.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad betyder det där?

Mush?

I de flesta kretsar betyder det förmodligen Mustasch (med weird stavning), men har inte allt för ofta (läs: inte alls) hört att man stoppar den i kylen.