God idé att förbättra inbrottsskydd genom att koppla Aqara dörr/fönstersensorer till siren?

Permalänk
Medlem

God idé att förbättra inbrottsskydd genom att koppla Aqara dörr/fönstersensorer till siren?

Vi har larm från Verisure med 2 kamerar och 2 dörrsensorer. Jag skyddar nog rätt bra, men för ett mer komplett skydd skulle vi behöva ytterligare cirka runt 10 dörr/fönstersensorer (förråd, garage, takfönster).

Jag funderar därför på att köpa sensorer från Aqara och koppla till en siren. Jag tänker att det borde vara ett effektivt inbrottskydd om sirenen låter högt.

Låter det här som en rimlig sak att göra eller helt uppåt väggarna?

Om det låter som en rimlig idé: vilken siren skulle ni rekommendera? Jag har i dagsläget en Conbee II gateway inkopplad i en RasPi, men jag inget emot att lägga till en Z-Wave gateway om det skulle behövas.

Permalänk

Hur mycket täcker kamerorna/rörelsedekare (kameran agerar ju det om larmet är på) kanske billigare att slänga upp en till kamera?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag kör Aqara door/window och Aqara motion sensors med Aeotec siren och är supernöjd.
Jag använder dock smartthings hub.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-