Oneplus visar koncepttelefon med färgskiftande glas

Permalänk
Melding Plague

Oneplus visar koncepttelefon med färgskiftande glas

Med telefonkonceptet Concept One döljer Oneplus de bakre kameramodulerna med ett tonat glas när de inte används.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det bara jag som tycker mobiltelefoner aldrig har varit mindre intressantare? Och för att inte tala om mjukvaran och apparna, speciellt Android?

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja ha detta glas i mina fönster hemma, smidigt att mörka ner allt med ett knapptryck utan att använda gardiner.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Tills strömmen går vid fel tillfälle och rutan öppnas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

@Ister: Tills strömmen går vid fel tillfälle och rutan öppnas upp.

Får väl ha en liten kondensator med varning så man hinner förbereda sig, däremot lär ju dessa med tiden bli svagare då de har en tendens att påverkas av ljus över tid...

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/G_6DfedKqWU

Detta är ju en lösning. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tycker mobiltelefoner aldrig har varit mindre intressantare? Och för att inte tala om mjukvaran och apparna, speciellt Android?

Nej, du är verkligen inte ensam. Tillverkarna slåss om vem som kan göra den mest identiska telefonen och stora skillnaden mellan Androidversioner större än 5 är nästan bara antalet onödiga irritationsmoment de lyckas införa genom att begränsa vad appar får och inte får tillgång till.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kameraskyddsglas tillverkas normalt av safirkristall för att det inte ska repas, iaf på bättre telefoner. Är detta mjukare så är ju detta ett steg åt fel håll i min åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Den var snygg. Släpper de den mobilen finns det nog inte mycket som kan hålla mig borta ifrån den.

Permalänk
Inaktiv

@Dinkefing: Håller med. Mobiltelefon gick snabbt från en av de roligaste sakerna man kan köpa, till en av de tråkigaste.

Permalänk

Intressant koncept.

Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tycker mobiltelefoner aldrig har varit mindre intressantare? Och för att inte tala om mjukvaran och apparna, speciellt Android?

Försäljningen rasar – svenskar byter mobil allt mer sällan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/forsaljningen-rasar-svenska...

Förklaringen är att utvecklingen har stagnerat, samma sak gäller tvapparater och annat. För var det wow att ha en större fullhd tv, idag bryr man sig inte så mycket.

Nå jag tycker mycket nytt händer på mobilsidan. Kamerorna verkar vara årets fokus där de kommer förbättras rejält. Sedan har vi lösningar för större skärm, vilket dröjer länge innan det blir något prisvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant koncept.

Försäljningen rasar – svenskar byter mobil allt mer sällan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/forsaljningen-rasar-svenska...

Förklaringen är att utvecklingen har stagnerat, samma sak gäller tvapparater och annat. För var det wow att ha en större fullhd tv, idag bryr man sig inte så mycket.

Nå jag tycker mycket nytt händer på mobilsidan. Kamerorna verkar vara årets fokus där de kommer förbättras rejält. Sedan har vi lösningar för större skärm, vilket dröjer länge innan det blir något prisvänligt.

Jättepositivt att det har blivit så här för det bidrar till mindre konsumtion och bättre miljö.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Jättepositivt att det har blivit så här för det bidrar till mindre konsumtion och bättre miljö.

Det är positivt att mobilerna har blivit såpass bra att de håller längre är bra.
Att konsumtionen minskar är inte bra då det leder till lågkonjektur. Att folk köper och slänger produkter som går åt mycket resurser är dock ej bra.

Ser man till miljön så är det just teknikutvecklingen som har lett till att vi har kunnat skapat en sådan megastor folkpopulation.

Så jag anser det inte alls är bra att utvecklingen har stagnerat, det är dock bra att folk inte måste byta pryl stup i kvarten. Så även om det kommer betydligt bättre saker så klarar sig folk med de äldre. Det är lite som med bilar, en 10år gammal bil är så bra så det är ingen mening för många att byta.

*edit*
Samma miljöargument går för övrigt att använda på grafikkort. Där en stagnering av utvecklingen av dessa hade lett till att folk ej behöver byta grafikkort mer vart tionde år eller så.
Där motargument kan vara att man använder grafikkort till att lösa miljöproblem, även om nu bara några ppm (part per miljon) av sålda grafikkort går till detta.

Medans bättre mobiler leder till att folk använder mobilen till mer saker och minskar ner resursslöseri. Bättre större mobiler bidrar t.ex. till mindre fysisk papper, folk köper också mindre kringutrustning som kamera, mp3 spelare, surfplatta, fjärrkontroller, biljetter, mobil spelkonsol, ficklampa, diktafon och annat. Så bättre mobiler kan vara riktigt bra för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att konsumtionen minskar är inte bra då det leder till lågkonjektur.

Jag tycker att den meningen är en konjektur.
Vi pratar om mobiltelefoner här, och om prylen som sådan, inte om mobiltelefoni i större perspektiv, och verkligen inte om konsumtion av varor och tjänster totalt i samhället.

Att populäritet för saker skiftar, och skiftar mellan olika slags varor behöver inte nödvändigtvis vara negativt för ekologin eller ekonomin. Vi bör bara se till att det skiftar från sämre saker till bättre saker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tycker mobiltelefoner aldrig har varit mindre intressantare? Och för att inte tala om mjukvaran och apparna, speciellt Android?

Njää. Jag tycker nog perioden 2004-2007 var mer trist för mobilfronten. Alltså mer hände, men allt var så kass haha.
Under den perioden tappade jag helt intresset för telefoner några år.

Ja, det fanns mer variation på utformningen. Och det var ju fräckt och så med kamera i dem på den tiden. Och man kunde hämta appar även då. Men funktionerna var i stort så innerligt kass på dem att de inte var nå kul at använda iaf. Kolla tillbaka på mobilbilder från 2004 och förfasas ;).

Med det sagt så har smartphonehypen svalnat en del. Det upplevda behovet av att ha en fungerande smartphone är väl större än någonsin så det är inte svalt intresse för telefonerna.
Men det är väl inte lika drömskt med nylanseringar längre, och man behöver inte längre uppgradera till senaste modellen för sakens skull.

Själv tycker jag det är ganska skönt. Förra stadiet kändes nästan lite maniskt/tvångsmässigt ett tag ;). Nu är det inte längre press på att ha det senaste.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Jag funderar lite på vad det var som var så svårt för Oneplus gällande anpassning av kameran för ljuset på glaset:
"En annan utmaning har enligt företaget varit att få kameramjukvaran snabb nog för att hänga med glasets färgskiftning, vilket sker på 0,7 sekunder."

Jag tänker mig att kameran inte ska vara igång så länge det här mörkerglaset är ogenomskinligt. Det finns väl inte mycket vinst att ta foton genom ett svart glas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är positivt att mobilerna har blivit såpass bra att de håller längre är bra.
Att konsumtionen minskar är inte bra då det leder till lågkonjektur. Att folk köper och slänger produkter som går åt mycket resurser är dock ej bra.

Ser man till miljön så är det just teknikutvecklingen som har lett till att vi har kunnat skapat en sådan megastor folkpopulation.

Så jag anser det inte alls är bra att utvecklingen har stagnerat, det är dock bra att folk inte måste byta pryl stup i kvarten. Så även om det kommer betydligt bättre saker så klarar sig folk med de äldre. Det är lite som med bilar, en 10år gammal bil är så bra så det är ingen mening för många att byta.

*edit*
Samma miljöargument går för övrigt att använda på grafikkort. Där en stagnering av utvecklingen av dessa hade lett till att folk ej behöver byta grafikkort mer vart tionde år eller så.
Där motargument kan vara att man använder grafikkort till att lösa miljöproblem, även om nu bara några ppm (part per miljon) av sålda grafikkort går till detta.

Medans bättre mobiler leder till att folk använder mobilen till mer saker och minskar ner resursslöseri. Bättre större mobiler bidrar t.ex. till mindre fysisk papper, folk köper också mindre kringutrustning som kamera, mp3 spelare, surfplatta, fjärrkontroller, biljetter, mobil spelkonsol, ficklampa, diktafon och annat. Så bättre mobiler kan vara riktigt bra för miljön.

Låg konjunktur är dock bra för det bidrar till minskad konsumtion vilket i sig bidrar till en bättre miljö och minskad stress. Man borde satsa mer på att produkterna håller längre och skulle dessa gå sönder ja fixa verkstäder då som kan laga dessa. "Lågkonjunktur bidrar till mer arbetslöshet" bullshit säger jag då skapar man mer jobb, finns otaliga grejer som man kan tjäna pengar på. Utveckling har gått så långt att jorden inte hinner att ta igen det som vi tar ifrån den.

Det är dock inget positivt att vi skapat en sån stor folkpopulation snarare tvärtom.

Mobiler har i dagens läge blivit såpass bra att den redan kan ersätta allt mer eller mindre och detta är bra så klart men sluta släpp en ny modell varje år, lite så som du var inne på med bilar folk borde även göra så med mobiler åxå. Köp efter behov och inte bara föratt du tror att du behöver, hysteri om nåt.

Vi förlitar oss på teknik alldeles för mycket.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /