Permalänk
Medlem

Sy litet sår?

Tjena stod och choppade lite sallad till middag här måste ha stått i helt andra tankar för jag hade lillfingret lite för nära kniven då jag nu sitter här med ett litet jack längst fram i lillfingret. Jag har haft plåster på i kanske 2 timmar men det blöder fortfarande när jag bytte plåster nu. Så två timmar har gått och det blöder fortfarande hur länge ska man vänta innan man åker in om det inte slutar att blöda?

Postar bilden här också sår

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Hur litet jack, hur mycket blöder det? Jag skulle ringa 1177 och höra efter. Dom tyckte jag skulle åka in när jag skar upp fingret en aning. Inga stygn, men lim.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hur litet jack, hur mycket blöder det? Jag skulle ringa 1177 och höra efter. Dom tyckte jag skulle åka in när jag skar upp fingret en aning. Inga stygn, men lim.

Alltså jag ser jacket det blöder inte lika mycket som det gjorde i början nu droppar det bara men man får va snabb med att byta plåster.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tejpa ihop det så såret håller ihop ordentligt, då har blodet en chans att stanna upp och koagulera.

I min värld ska det mycket till innan man ska sy ett sår i fingret... Som jämförelse har jag både hyvlat av mig fingertoppen och klantat till det med motorsågen utan att sy, har läkt rätt bra med att bara tejpa.

Permalänk
Medlem

Som någon innan, hur stort är jacket? Hur djupt är det?
Håll tryck på det tills det slutar blöda. Är du orolig bör du ta kontakt med 1177.

En bild skulle vara bra, mvh en sjuksköterskestudent.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Har du provat att starta om? Är skärmen kopplad till grafikkortet eller moderkortet?

Permalänk
Avstängd

Har man ungar har man alltid kirurgtejp hemma, bättre än att sy och enklare när något händer på obekväma tider. https://www.apotea.se/vitri-kirurgtejp-med-hallare

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tjena stod och choppade lite sallad till middag här måste ha stått i helt andra tankar för jag hade lillfingret lite för nära kniven då jag nu sitter här med ett litet jack längst fram i lillfingret. Jag har haft plåster på i kanske 2 timmar men det blöder fortfarande när jag bytte plåster nu. Så två timmar har gått och det blöder fortfarande hur länge ska man vänta innan man åker in om det inte slutar att blöda?

Lider du inte av någon blödarsjuka eller äter Varan så brukar det räcka med att tejpa ihop och bita ihop.

Permalänk
Medlem

De har både lim och väldigt bra tejp för att hålla ihop sådana sår, hade jag varit dig hade jag gjort ett besök till sjukvården för att få det fixat, om inte för att kanske få ett snyggare ärr.

Permalänk
Medlem

Har skurit bort så många fingertoppar som kock, som nämnts innan så går det bra att tejpa det. Tvätta ordentligt och kläm ihop såret med plåster och tejpa över. Djupt sår... Bränn i stekpannan 🥴

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Låt det sitta över natten och bråka inte med det. Skär mig ofta i händerna och skulle nog säga att man behöver nog bara sy om såret är längre än 2cm och in till benet. Min åsikt iallafall.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör definitivt kontakta sjukvården för du kan tex ha skadat en sena och få problem av det efteråt och så kan det ju behöva rengöras, har man ett så pass stort sår att det inte slutar blöda på flera timmar så ska du ta hjälp med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Har du provat att starta om? Är skärmen kopplad till grafikkortet eller moderkortet?

hahaha, Good one. +1

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hur litet jack, hur mycket blöder det? Jag skulle ringa 1177 och höra efter. Dom tyckte jag skulle åka in när jag skar upp fingret en aning. Inga stygn, men lim.

Skrivet av rinosaur:

Som någon innan, hur stort är jacket? Hur djupt är det?
Håll tryck på det tills det slutar blöda. Är du orolig bör du ta kontakt med 1177.

En bild skulle vara bra, mvh en sjuksköterskestudent.

Vet inte om detta funkar nu försöker med en bild

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Ser ju fint ut. Börjar nog bara blöda då du använder fingret. Lägg dig och vila en timme utan plåster med handen på nåt som suger upp blodet och skippa plåster så helar det nog? Och använd det inte alls, titta TV eller nåt.

Permalänk
Medlem

Det finns många ytliga blodkärl i fingrarna så det blöder gärna ett bra tag innan alla kärl har täckts av koaguleringen.
Du kan också hålla handen upp ovanför huvudet så att hjärtat har svårare att pumpa upp blod så kan blödningen minska.

Som andra sagt så är tejp för ett sår som detta ett bra sätt att komma rätt snabbt.

Om inte köttbit/hudbit ordentligt sitter löst och flappar runt bör det räcka med tejp/plåster.
Känns det konstigt på något sätt, förutom att det gör ont där du skurit dig kan det vara värt att ringa 1177 och rådfråga om sen/nervskador.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag hade åkt till VC. Sytt sen anmält till ditt försäkringsbolag. Jag fick 4000kr av mitt ärr på fingret jag fick när jag diskade ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Vet inte om detta funkar nu försöker med en bild

Det ser inte så stort ut så det borde inte vara någon fara. Det finns hur mycket små blodkärl i fingertopparna som helst, därför tar det ett tag innan sår där slutar att blöda. Dessutom kan du mycket väl ha rivit upp det igen när du drog bort det första plåstret. Sätt dit ett nytt plåster, så stort som möjligt, eller tejpa dit en bit kompress och låt det sitta över natten. Håll det rent och håll utkik efter tecken på att det har blivit infekterat; att det svullnar, blir mer ömt eller blir ilsket rött eller gult runt såret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vet inte om detta funkar nu försöker med en bild

Det var ett litet och fint snitt! Man blöder ofta mycket från sår på fingertopparna, många små blodkärl. Inget att vara orolig för. Spola rent med ljummet vatten, torka torrt och tejpa med "kirurgtejp" enligt tips ovan. Försök håll fingret torrt och rent, låt tejpen sitta så länge som möjligt, byt sedan tejp alternativt sätt på plåster.
Jobbar i kök och små skärsår händer lätt 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Desinfektera och sätt ett tajt plåster omkring.. Borde läka

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vet inte om detta funkar nu försöker med en bild

Av bilden att döma ser det inte ut att vara nån fara. Försök som sagt hålla tryck på det tills det slutar att blöda, t.ex. genom hårt satta plåster om du inte har annat hemma.

Desto mer du rör på fingret, desto mer kommer såret att gå upp då den ligger lite knepigt till. Men tveka aldrig på att kontakta sjukvården ifall det känns 'fel' eller om du undrar något.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Av bilden att döma ser det inte ut att vara nån fara. Försök som sagt hålla tryck på det tills det slutar att blöda, t.ex. genom hårt satta plåster om du inte har annat hemma.

Desto mer du rör på fingret, desto mer kommer såret att gå upp då den ligger lite knepigt till. Men tveka aldrig på att kontakta sjukvården ifall det känns 'fel' eller om du undrar något.

Tack ville verkligen inte åka in

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det där ser inte så farligt ut.
Jag skar mer eller mindre av min tummspets, inklusive en bit av nageln som satt kvar på den lösa biten. Man kunde lyfta på toppen som ett litet lock med ett gångjärn bestående av den biten som satt ihop fortfarande. Den skadan resulterade i ett enda stygn för att hålla locket på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu såg bilden inte så farlig ut, så länge det inte är för djupt och att det slutar blöda snart så kanske det är lungt, som sagt ring 1177.

Dock kan det vara värt att veta att det kan va värt att åka in för:
1: infektionsrisken
2: Möjligen mindre ärrvävnad om dom bestämmer sig för att sy
3: Ev försäkringsbolagen kan vara kinkiga om du inte åkte in och fick sjukvård

Upp till dig att avgöra hur allvarligt det verkar eller inte, annars finns ju alltid sådan där doktor.se också

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Skall man till sjukvård för att sys, tejpas eller limmas så bör det göras rätt raskt efter skadan (inom några få timmar) och inte vänta då väntar man för länge så har läkningsprocessen redan påbörjats i skärytorna och en limning eller att man syr ger inte längre önskad resultat och risk för mer synlig ärrbildning.

Limmar/tejpar man en skärsår rätt kvickt efter en skada så blir det för det mesta helt ärr-löst och efter ett par år kan man inte ens hitta var man gjorde skadan. Syr man så kan spåren av det synas betydligt längre än själva skadan i sig, så det bör man undvika om det går.

och som redan sagt - om du är osäker på om det måste åtgärdas professionellt eller det räcker med plåster/tejp, rådfråga sjukvården hellre en gång för mycket än att dröja med det, då man har bara några få timmar på sig för åtgärd för bästa möjliga läknings-resultat.

Permalänk
Medlem

som en del andra skriver så ser det ofarligt ut.
skölj rent såret med lite vatten på med plåster.
skulle såret vilja öppna upp sig så klipp lite små bitar av kirurgtejp och dra ihop såret.
Har du ingen sådan tejp kan du använda ett plåster och klippa klibbiga bitar av.

tips: åk in till VC om du ser på morgonen att du är väldigt röd och öm runt såret.
Eller ring 1177.

MVH
"Bonde" som haft och sett många sår

Permalänk
Medlem

Det där är ju bara att "tejpa " ihop.
När jag gick restaurang och livsmedel på gymnasiet så råkade jag skära bort en bit av toppen på tummen.
Fick ett plåster och fick sitta med tummen högt upp under rasten så var det bara att ta på sig gummi handskar och jobba vidare

Permalänk
Medlem

Behöver inte sys, tejpa ordentligt utanför plåstret om det blöder igenom med "tryck" utan att det gör ont.

Enda anledningen till att sy är stora sår där hud saknas.

Permalänk
Medlem

Högläge 30min sen blöder det inte mer om du är försiktig.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850