Dator dör när katten hoppar upp på skrivbordet?!

Permalänk

Dator dör när katten hoppar upp på skrivbordet?!

Hej, detta är så sjukt. Varje gång en utav katterna hoppar upp på skrivbordet så dör min dator och startar om sig.

Detta har hänt 3 gånger och denna gången valde jag att testa det. Så jag pröva att lyfta upp katten på skrivbordet själv. Och båda gångerna dog datorn och starta om sig. Även min sambos hörlurar dör samtidigt och startar om sig. Hur är detta möjligt? Är katten så jävla statisk att allt dör?!

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med jordning på grejerna?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

@bluppblupp: Alla uttag är jordade. Samt att grendosan har överspänningskydd.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad är skrivbordet tillverkat i? Är katten fluffig och gullig? Ras tack Katten gör en urladdning som utsänder elektromagnetisk strålning som stör ut datorn och din sambos lurar. Såg i höstas här på forumet ett inlägg om en elektrisk tändare som störde en datorskärm när den gav en gnista.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det som är den största frågan är, händer detta pga vibrationer eller statisk elektricitet?

**Om du "dunkar till datorn" lite lätt, startar den om då också?
Undersök om det finns något i datorn som sitter löst.

**Om inte, så är det nog statisk elektricitet, och då låter det märkligt.
Som @bluppblupp poängterade, är sakerna kopplade till jordat uttag? Samtliga produkter kopplade till samma "jordade grenkontakt" som är anslutet till ojordat vägg-uttag?
Prova placera någon form av "gummerad" matta över datorn och se om det händer igen.

Permalänk

Ja, katten är ju dessvärre väldigt gullig och fluffig :D. Datorn står jämte skrivbordet och alltså in på det. Så datorn i sig bör ju inte rört sig alls när katten hoppat upp på skrivbordet.

Bordet är i trä och metall. Går metall runt hela bordet:
Bord

(Kan också förtydliga med att datorn där endast när katten hoppar upp på översta planet på bordet och inte själva bordskivan)

Dock så går det ju sladdar kring bordet som jag antar fört vidare den statiska elektriciteten?

Både vägguttag och grenkontakt har jord, lägenheten är nyrenoverad och alla uttag är nu jordade.
Inget händer vid vibration eller rörelse på datorn.

Bra tips med gummimatta, ska pröva det. Alternativt kanske jag bör byta bord då det är ändå något jag velat göra.

Boven:
Katten

Permalänk
Medlem

Kontrollera att det verkligen är jordat från vägguttaget, annars kan det behövas att en elektriker få se över det.

Permalänk
Medlem

Kolla så att alla kablar sitter i ordentligt så att det inte är något som ligger och glappar

Permalänk
Medlem

kontrollera alla kablar så de sitter i riktigt, är så fallet så testa en annan grendosa utan överspänningsskydd.

Sannolikheten för att detta skall hända är mycket låg men då du ändå upplever problem så skulle det kunna vara överspänningsskyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kolla så att alla kablar sitter i ordentligt så att det inte är något som ligger och glappar

Instämmer med Elektron. Kolla även kablar från datorns frontpanel som går till moderkortet.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Glapp i nätdels sladden. slå på datorn och skaka i sladdarna och se om den stannar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Är inte helt säker på hur jag ska testa om det är jordat korrekt? Mycket av arbetet som skedde vid renoveringen har haft brister, så det hade inte varit allt för chockerande om även jordningsarbetet gått dåligt.

Jag kan dubbelkolla att kablar sitter ordentligt men det låter lite långsökt. Min sambos dator som går i samma vägguttag men en egen grendosa av samma märke som mig dör inte. Men headsetet startar om sig istället.

Så vi har samma märke av grendosa med spänningsskydd. Jag har min grendosa översta uttaget i väggen och hon sin i nedersta.

Låter ju som att katten ger ifrån sig en redig stöt då det endast händer när katten är på topphyllan på bordet.

Provade att rycka i alla sladdar bak på datorn och i grendosorna så dom satt ordentligt. Inget konstigheter där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Kontrollera att det verkligen är jordat från vägguttaget, annars kan det behövas att en elektriker få se över det.

Vad dillar du om? Majoriteten av befolkningen har enbart jordade uttag i köket, om ens det, brukar ofta vara delvis jordat i köket & utrymmet man ställer kökbordet på är "en avskiljd matplats" & har heller inte jordade uttag. Har aldrig stött på en människa som haft sin dator inkopplat i ett jordat uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Vad dillar du om? Majoriteten av befolkningen har enbart jordade uttag i köket, om ens det, brukar ofta vara delvis jordat i köket & utrymmet man ställer kökbordet på är "en avskiljd matplats" & har heller inte jordade uttag. Har aldrig stött på en människa som haft sin dator inkopplat i ett jordat uttag.

TS skrev att datorn är kopplat i ett jordat uttag, jag bad ts om att kontrollera att uttaget är verkligen jordat. Har sett fusk på sådant tidigare där det finns pinnen för jord på själva uttaget synligt men elektrisk var den inte kopplad.

Din attityd är av den vidriga sorten, skärp dig. Din erfarenhet som du stoltserar på är bristfällig och du behöver inte vara nedvärderande med att trycka ner andra med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Vad dillar du om? Majoriteten av befolkningen har enbart jordade uttag i köket, om ens det, brukar ofta vara delvis jordat i köket & utrymmet man ställer kökbordet på är "en avskiljd matplats" & har heller inte jordade uttag. Har aldrig stött på en människa som haft sin dator inkopplat i ett jordat uttag.

Alla renoveringar / nybyggen kräver jordat i alla rum enligt lag. Tror det inträffade någon gång under 2000 - 2005. Jag fick lägenheten ombyggd och jordad överallt 2010.

@timmylilly: Märkligt fenomen. Har knappast med jordningen att göra gentemot katten. Däremot har jag har råkat ut för att i/o plåten på baksidan inte var ordentligt insatt vilket gjorde att datorn stängde av när man satte något i USB. Har också kommit åt med en hårddisks kretskort mot chassit som jag slarvigt kopplade in och där slog nätagget av när det hände. Kan vara något sådant.

Uppstår fenomenet om du själv sätter katten på platsen den hoppar till eller håller i katten och lägger handen på datorn eller sätter i en kabel? I så fall borde det var något med chassit, i/o-plåt eller moderkortet som inte stämmer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Vad dillar du om? Majoriteten av befolkningen har enbart jordade uttag i köket, om ens det, brukar ofta vara delvis jordat i köket & utrymmet man ställer kökbordet på är "en avskiljd matplats" & har heller inte jordade uttag. Har aldrig stött på en människa som haft sin dator inkopplat i ett jordat uttag.

Oj, troll mycket?

Har haft ett hus en gång med väldigt få jordade uttag, det var byggt 1851, renoverat i omgångar med "sista" renoveringen på ~60-70-talet... Drog givetvis om all elen i huset bland det första jag gjorde. Nästa villa var byggt 50, renoverat 70 och 80-tal. Alla uttag jordade. Bor i nytt hus nu klart 2018, alla uttag jordade... Men, tja, du fick igång med med trollande...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Deriveh: I vilket fall så har många ojordade uttag, själv ser jag knappt jordade förutom i kök/badrum.

Permalänk
Medlem

@timmylilly:
Har du annan elektrisk utrustning på datorbordet?
Lampa, trådlös mobil-laddare, etc?
Börja med att ta bort så mycket som möjligt, se om det händer igen.
Händer det inte, ställ tillbaka sak efter sak tills det händer.
Jag skulle utgå från att det är något annat som är den huvudsakliga orsaken, även om kablar kan inducera spänning i stommen.
Jag har själv råkat ut för detta, dock lyckades jag inte mäta denna, men jag kunde få en testmejsel att lysa.

En katt ska inte kunna generar så mycket statisk elektricitet att den startar om datorn när den hoppar upp på bordet, vore det så, så skulle du få en stöt av katten varje gång denne hoppade upp i ditt knä.

Permalänk

@OldComputer: Det uppstår när jag helt enkelt lägger katten på hyllan på skrivbordet. Inget datorelaterat vidrörs.

Permalänk

@Viita: Har endast min datorskräm tangentbord + mus. Sen har jag ett trådlöst tangentbord till min macbook också. Men det är avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Vad dillar du om? Majoriteten av befolkningen har enbart jordade uttag i köket, om ens det, brukar ofta vara delvis jordat i köket & utrymmet man ställer kökbordet på är "en avskiljd matplats" & har heller inte jordade uttag. Har aldrig stött på en människa som haft sin dator inkopplat i ett jordat uttag.

Sedan 1994 ska alla rum vara jordade i nybyggda hus. Många bor dock i äldre hus, men om de är majoritet eller minoritet låter jag vara osagt. Själv har jag låtit en elektriker jorda uttagen i mitt arbetsrum, i övrigt har vi ojordat i huset, förutom kök och våtrum förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@timmylilly: Rensa bordet på allt och se till att endast dator och skärm är inkopplad direkt i väggen, Uppstår fenomenet igen så är det fel på vägguttag eller datorn / skärmen.

Prova också datorn i ett annat rum.

En sak jag tänker på är om det uppstår något mellan skärmen och datorn på grund av bildkabeln, i så fall kan det vara grafikkortet som sitter löst alternativt ett fel i skärmen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmylilly:

Så vi har samma märke av grendosa med spänningsskydd. Jag har min grendosa översta uttaget i väggen och hon sin i nedersta.

Frågan är hur dessa spänningskydd är kopplade.
Om vi utgår från att du har "ett vanligt jordat vägguttag med ett uttag över ett annat", och att båda dessa grenkontakter har vinklad stickpropp, så vet vi att båda grenuttagens jordpunkter är sammanlänkade, men troligtivs är fas och nolla kopplade tvärt emot varandra.
Om detta är en bidragande faktor är svårt att säga, men en möjlig ordsak. Som @spacecow redan föreslagit, prova koppla in en grendosa utan spänningsskydd.
Datorns chassi består av metall, och är via flera punkter ansluten mot nätaggets jordkontakt.
Detta innebär, att om du skulle placera katten direkt på datorn, så borde det ha samma effekt som att lyfta upp katten på hyllan.

Du kan även prova att bara koppla ur sambons grenuttag från väggen, lyfta upp katten och se om det har någon effekt.
Det kan ju faktiskt vara så att "spänningsskyddsfunktionerna" i grenuttagen stör ut varandra.

Permalänk
Avstängd

Disciplinera katterna, problemet löst!

Permalänk
Medlem

Har varit med om liknande fast då var det en specifik stol från Jysk som orsakade omstarter av min dator. Denna stol var hos min vän och när jag var på hemma-LAN hos honom så började min dator starta om sig/skärmen blev svart nästan varje gång någon antingen satte sig eller ställde sig upp från stolen (oftast sistnämnda). Stolen i sig kunde stå en bit från datorn som vid videoinspelning står den nästan 1½-2 meter ifrån datorn när jag demonstrerar den magiska effekten av stolen.
Ja detta finns som videobevis men tyvärr har jag ingen lust att visa upp varken mitt eller mina vänners nyllen för hela världens befolkning.

Hur som, stolen i sig påminner om denna typ:

Chassit var ett Antec NSK2480 (Bild på lådan)
Hände aldrig med någon annan stol.
Var verkligen ett mysterium men hade något med USB/ljud-portarna fram att göra, en dag började de kortsluta rejält och kunde göra så att datorn startade om sig bara om jag nuddade en av USB-portarna så bestämde mig att koppla ur frontpanelen helt. Efter det försvann alla underliga problem med datorn.

Detta var dock med ojordade uttag.

Så mitt tips, prova koppla ur allt från frontpanelen förutom powerknappen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Har varit med om liknande fast då var det en specifik stol från Jysk som orsakade omstarter av min dator. Denna stol var hos min vän och när jag var på hemma-LAN hos honom så började min dator starta om sig/skärmen blev svart nästan varje gång någon antingen satte sig eller ställde sig upp från stolen (oftast sistnämnda). Stolen i sig kunde stå en bit från datorn som vid videoinspelning står den nästan 1½-2 meter ifrån datorn när jag demonstrerar den magiska effekten av stolen.
Ja detta finns som videobevis men tyvärr har jag ingen lust att visa upp varken mitt eller mina vänners nyllen för hela världens befolkning.

Hur som, stolen i sig påminner om denna typ:
https://cdn2.jysk.com/getimage/wd2.large/12450

Chassit var ett Antec NSK2480 (Bild på lådan)
Hände aldrig med någon annan stol.
Var verkligen ett mysterium men hade något med USB/ljud-portarna fram att göra, en dag började de kortsluta rejält och kunde göra så att datorn startade om sig bara om jag nuddade en av USB-portarna så bestämde mig att koppla ur frontpanelen helt. Efter det försvann alla underliga problem med datorn.

Detta var dock med ojordade uttag.

Så mitt tips, prova koppla ur allt från frontpanelen förutom powerknappen.

För video kanske denna funkar. Enbart skärmen och inte datorn men visar rätt bra i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

För video kanske denna funkar. Enbart skärmen och inte datorn men visar rätt bra i alla fall. https://www.youtube.com/watch?v=r-V_Z3bD_PA

Haha ja verkligen sådär var det för mig också! Dock startade datorn antingen om sig eller så blev skärmen helt svart. Men annars spot-on!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Frågan är hur dessa spänningskydd är kopplade.
Om vi utgår från att du har "ett vanligt jordat vägguttag med ett uttag över ett annat", och att båda dessa grenkontakter har vinklad stickpropp, så vet vi att båda grenuttagens jordpunkter är sammanlänkade, men troligtivs är fas och nolla kopplade tvärt emot varandra. (1)
Om detta är en bidragande faktor är svårt att säga, men en möjlig ordsak. Som @spacecow redan föreslagit, prova koppla in en grendosa utan spänningsskydd.
Datorns chassi består av metall, och är via flera punkter ansluten mot nätaggets jordkontakt.
Detta innebär, att om du skulle placera katten direkt på datorn, så borde det ha samma effekt som att lyfta upp katten på hyllan.

Du kan även prova att bara koppla ur sambons grenuttag från väggen, lyfta upp katten och se om det har någon effekt.
Det kan ju faktiskt vara så att "spänningsskyddsfunktionerna" i grenuttagen stör ut varandra. (2)

(1) Det där låter lite långsökt speciellt eftersom vi har växelström och fas / 0 hela tiden byter plats med varandra. I så fall borde proppskåpet smälla oftare.

(2) jag har en grendosa vid datorn och en vid TV. Båda med överspänningsskydd. Jag märker aldrig något sådan fenomen. Det enda jag märkt är som jag beskrev tidigare, men dom felen har också en direkt orsak - verkan och kan återskapas exakt lika dant varje gång. Så borde snarare vara en fel, inte en störning i så fall.

Jag har varit med om att proppen går både före och efter byte till fulljordat. Fenomenet inträffar när man tänder en lampa som kunnat stängas av normalt på kvällen och dan så följer proppen med eftersom lampan dör direkt när man tänder.

Eftersom det inte verkar gå någon propp så borde felet finnas någonstans mellan vägguttag och dator.

Jag brukar bygga om datorer från scratch när man inte hittar ett märkligt fel och jag tor det är en metod i detta fall, kanske först allt utanför och om inte det hjälper montera om hela datorn. (Så kan man rensa damm och katthår också).

Kanske testa byta mus / tangentbord till en annan port (även framsida) bara för att testa.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Var verkligen ett mysterium men hade något med USB/ljud-portarna fram att göra, en dag började de kortsluta rejält och kunde göra så att datorn startade om sig bara om jag nuddade en av USB-portarna så bestämde mig att koppla ur frontpanelen helt. Efter det försvann alla underliga problem med datorn.

Detta var dock med ojordade uttag.

Så mitt tips, prova koppla ur allt från frontpanelen förutom powerknappen.

Man behöver inte ens ha powerknappen inkopplad, min första dator startade jag genom att "kortsluta" power-knappen pinsen med en nyckel i 5 år.

Permalänk
Medlem

För många år sedan på ett arbete blev jag nästan portförbjuden att kliva in arbetskamrats rum innan denne hade sparat allt och efter det fick klartecken att kliva in då det innan hade varit multipla incidenter att hans dator blåskärmade så fort jag klev över tröskeln till hans rum och eftersom han var programmerare så var det lite... irriterande... Vid den tiden var det var det också vänskapligt tjabbel om windows och linux fördelar och stabilitet och denne förstås promotade windows - men problemet var att hans argument punkterades var gång jag klev över tröskeln...

Det tog nästan ett par år innan man hittade den verkliga orsaken till varför det betedde sig på det sättet. RAM-minnet satt inte ordentligt i sina hållare i sin arbetsdator!!

Detta var också typiskt att det var inte vilka vibrationer som helst som utlöste problemet utan en väldigt specifik rörelse som tydligen hade att göra med hur jag klev in i rummet och satte ned foten i golvet och hur byggnaden och dess golv sedan spred vibrationerna till bord och dator och det var rätt mekanisk resonans på minnes-korten...

---

Så rådet är att åter igen går igenom alla kort, ta ut och sätta tillbaka korten i sina socklar så att det blir fräscha kontaktytor, ta ut och sätta tillbaka RAM-minne, processorn etc. - kolla alla sladdar som ansluts till moderkortet (ljud, indikatorer, ON/OFF-knappen, USB-anslutningar etc.) och att de verka sitta som de skall och inga lösa ändar eller dåligt sittande krimpningar i kontakter.