LG OLED-TV för 2020 – samtliga får stöd för AMD Freesync och Nvidia G-Sync

Permalänk
Melding Plague

LG OLED-TV för 2020 – samtliga får stöd för AMD Freesync och Nvidia G-Sync

LG fortsätter sin satsning på OLED-TV under årets CES-mässa och presenterar flertalet nya modeller med stöd för Nvidia G-Sync, AMD Freesync samt HDMI 2.1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur jag inte köpte en nu till mellandagarna när för första gången oled kostade under 10k. B modellen som jag tänkte köpa saknade G-Sync, men nu får alla det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Nya xboxen och en 48CX till spelhörnan!! Nice

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Tur jag inte köpte en nu till mellandagarna när för första gången oled kostade under 10k. B modellen som jag tänkte köpa saknade G-Sync, men nu får alla det.

Vilken modell var det som saknade G-Sync? Samtliga B9, C9 och E9 från LG ska vara G-Sync Compatible (se t.ex. NVIDIA), och troligtvis en del andra modeller också.

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Tur jag inte köpte en nu till mellandagarna när för första gången oled kostade under 10k. B modellen som jag tänkte köpa saknade G-Sync, men nu får alla det.

B9 stödjer G-sync, se listan från Nvidia själva.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

Tur jag inte köpte en nu till mellandagarna när för första gången oled kostade under 10k. B modellen som jag tänkte köpa saknade G-Sync, men nu får alla det.

Härligt, jag lyckdes ochså att inte trycka på köpknappen i mellandagarna.
Ska bli kul att köpa en med lite mer finesser.

Permalänk

Det är väl skillnad på riktig g-sync och g-sync compatible?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det är väl skillnad på riktig g-sync och g-sync compatible?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Jag blir meeeeega sugen på att köpa ny TV!

Permalänk

Jag slog till på en B9 55" och uppgraderade från min B7:a. Jag har kört B7:an som datorskärm i två år och älskat varje minut av det. Nu gäller det att slå till på nästa generations grafikkort som har HDMI 2.1 (om inte AMD/Nvidia kan släppa en mjukvaruuppdatering som enablar HDMI 2.1 på mitt nuvarande 1080ti alternativt Vega64 som är i den andra burken). Tills dess går det fint att köra 2560x1440p i 120Hz 4:4:4 vid FPS spelande.

Känns sjukt dumt att köpa BFG Displayer för 30k+ när man kan få bättre bild, samma storlek och likvärdiga responstider (om inte bättre?) endast för att man får Displayport och kan köra på 4K 120Hz från dag ett.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Borde inte freesync kunna komma till de äldre modellerna med en uppdatering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen förbättrad BFI? 2019 skulle ha haft det men det blev inget
av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Går de att köra i 1440p?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

8K... det intressanta är hur bra TVn skalar ned till 1080P så man kan spela i mer än 2FPS..

Permalänk
Medlem

Har du klarat dig från inbränningar? Funderar på att köpa nya CX48 som huvudmonitor i vår.

Skrivet av Helionart:

Jag slog till på en B9 55" och uppgraderade från min B7:a. Jag har kört B7:an som datorskärm i två år och älskat varje minut av det. Nu gäller det att slå till på nästa generations grafikkort som har HDMI 2.1 (om inte AMD/Nvidia kan släppa en mjukvaruuppdatering som enablar HDMI 2.1 på mitt nuvarande 1080ti alternativt Vega64 som är i den andra burken). Tills dess går det fint att köra 2560x1440p i 120Hz 4:4:4 vid FPS spelande.

Känns sjukt dumt att köpa BFG Displayer för 30k+ när man kan få bättre bild, samma storlek och likvärdiga responstider (om inte bättre?) endast för att man får Displayport och kan köra på 4K 120Hz från dag ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När de är GSYNC kompatibla och har HDMI 2.1, betyder det alltså att dessa även ska gå köra ULMB i 120Hz @ 4K bara kommande grafikkort stöder HDMI 2.1? Det vore verkligen gött för spelande. Även om jag inte är sån som gillar överdrivet stor display för spelande så är tanken på detta (OLED, 48", 4K, 120Hz, ULMB) ganska intressant dock måste jag säga.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

@Överklockad_gasklocka: yes. 2560x1440p i 120hz nativestöd på min B9.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk

@RPGWiZaRD: Svar ja!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

8K... det intressanta är hur bra TVn skalar ned till 1080P så man kan spela i mer än 2FPS..

Du menar "skala upp från 1080p"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Najs! Speciellt ULMB kommer ju ta hand om den enda grejjen som kanske varit en sak som åtminstone inte LG har försökt åtgärda hittills iaf, att det är inte speciellt bra "flyt" trots bra responstid.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ångrar starkt att jag inte satsade på en LG C9 65tum på black friday. Hade haft så mycket tid att njuta den här jul-ledigheten. Verkar som att CX inte har något för mig som inte C9 hade haft. Det enda jag kan hoppas på är något lägre kostnad då till nästa BF för då smäller det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu kliade det till lite ändå. Sitter på en 42" full HD plasma och en xbox360, lagom till jul 2020 kanske man skulle byta till en CX och en ny Xbox...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grym prestanda ju! Och förmodligen kommer de vara mycket prisvärda. Men som en tidigare sade, inbränning? Hur är det på denna generationen? B6an fick riktigt ful inbränning bara genom att köra text-tv någon minut på kvällen i ett halvår. Som tur var täcktes det av garantin men har ju varit livrädd för statiska bilder sen dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av unzane:

Har du klarat dig från inbränningar? Funderar på att köpa nya CX48 som huvudmonitor i vår.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjo! B7:an fick inga inbränningar som jag kunde se, tills att jag slog på en helt röd bakgrund och kunde se en liten inbränning i form av Overwatch Ultimate baren. En Pixel refresh senare och saken var löst (Pixel refresh är inbyggt i skärmarna och kan köras via tv:ns vanliga meny). Vill poängtera att jag spelade overwatch i 5+ timmar i sträck så gott som varje dag under en månad. Inte friskt

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk

Mellan vilket frekvensspann stödjer den nya CX modellen variabel bilduppdateringsfrekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Najs! Speciellt ULMB kommer ju ta hand om den enda grejjen som kanske varit en sak som åtminstone inte LG har försökt åtgärda hittills iaf, att det är inte speciellt bra "flyt" trots bra responstid.

Mjae, beror på vad du menar:
ULMB hjälper till att ge skärpa till objekt i rörelse, så man inte får något motion blur...
Men är det vad du menar, eller är du mer inne på att vissa tex tycker LG upplevs lite extra "hackiga" på tex 24P?
Isåfall lär inte ULMB i sig hjälpa mot det alls.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har årets modeller (C9 / B9 / E9) stöd för Freesync?
Nästintill omöjligt att googla på frågan när enda som nämns är nyheten om Gsync-stöd.

Permalänk
Medlem

@rajantob: Hittar inte heller svar på det, däremot hittar jag artiklar om att LG skulle släppa firmware update för G-sync / Freesync till C9 / B9 / E9 modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

det är inte speciellt bra "flyt" trots bra responstid.

Finns heller ingen direkt relation mellan "flyt" och responstid. Snarare att det finns skäl att misstänka att bra responstid leder till något sämre upplevt "flyt".

Inte heller mellan ulmb och "flyt". Syftet med ulmb är snarare att förbättra upplevd rörelseskärpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

8K... det intressanta är hur bra TVn skalar ned till 1080P så man kan spela i mer än 2FPS..

Med den relativt färska funktionen integer scaling bör det bli rätt bra, om det nu fungerar i sådana upplösningar.