EXTREMT Krånglig Telefon Situation

Permalänk
Medlem

EXTREMT Krånglig Telefon Situation

Hej!

TL;DR: Kommer inte in i telefonen på något sätt, Samsung Galaxy S9.

För att dra en lång historia någorlunda kort:

Detta kan låta som att telefonen är stulen men så är INTE fallet. Men det är en väldigt krånglig situation.
En släkting som har gått in i väggen för ett tag sedan, därmed är lösenord m.fl grejer bortglömt.
Och nu kommer vi inte alls in i telefonen som inte är använd på flera månader.

För att komma in i telefonen behöver man koden till telefonen (EJ sim-kortets kod)!
Man ska också kunna välja att logga in med gmail konto, men personen i fråga har haft
flera olika gmails, och här har vi testat flera konton men inget verkar stämma?
(verkar inte vara senaste använda kontot iaf). Fingeravtryck är ej registrerat.
Koden till telefonen har vi testat en massa olika utan att lyckas. Vid google-login
skärmen så ska man ha telefonnummer eller gmail-konto. Ingen gmail verkar fungera
och telefonnumret som telefonen köptes med har vi, men det verkar inte räcka?

Jag har joxat och googlat i timmar för att försöka fixa detta utan resultat. Ville helst
göra detta utan att ta bort allt från telefon (factory reset) då det finns många bilder och så vidare.
Men till slut gav vi upp på det och försöker nu bara göra så att telefon går att använda igen.
Så har gjort både "Wipe data/factory reset" och "wipe cache partition" i telefonens "Bios",
trodde att detta skulle återställa telefonen helt? Det verkar som att den har blivit återställd för
den tar lång tid att starta upp och det kommer upp nåt med "installing bla bla", men sedan
måste man ÄNDÅ skriva in "nuvarande pinkod" eller "gmail login".

Är telefonen som en tegelsten nu som bara att går att slå av och på eller finns de lösningar för
extrema situationer som denna?? Väldigt tacksam för hjälp ifall någon vet hur man ska gå till väga!

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Kan visa ett kort exempel hur jag försökt gå till väga:

1. Startar upp telefonen. Man får välja "svenska" och "wi-fi" osv.
Så kommer man hit:

2. Vi har har testat massa olika pin-koder, vet inte heller om det bara är 4 siffror eller fler.
Så då har vi valt "Använd Google kontot istället". Då kommer man hit:

3. Vi har lyckas återställa några gmail konton och återfått lösenorden till dom
men inget av dom kontona verkar fungera till detta, när man lyckas att logga in med dom
så kommer man åter till denna skärm och får detta lilla meddelande nere på skärmen:

4. Kan ha varit något gmail-konto vi har missat men vi har testat 4-5 olika konton. Och klickar man
"Glömt adressen" så får man bara skriva in "återställningsadress" eller "telefonnummer" igen.
Vi har kvar telefonnumret som telefonen kom med. Då telefonen köptes på 24månader avbetalning med abonnemang.

När man skriver in telefonnumret som kom med telefon så skickar den ut en Google-kod till det numret.
Sen efter de får man välja mellan 2 google konton som kommer upp (se bild nedan), vi har lyckas återställa dessa
konton och vi kommer "vidare" med båda kontona, men det leder ingen vart, bara tillbaka till ruta 1, som på bilden ovanför.

Permalänk
Medlem

Är det en företagstelefon eller har din släkting köpt den privat?
Personen kan ju testa att logga in på en dator med diverse gmail konton för att se vilket konto som telefonen är registrerad på.
Även om man har haft flera konton så brukar man ju ha koll på vad man döpt dom till.
DU kan ju även logga in med ditt telefonnummer (vad jag vet) på ditt gmail konto, kan personen ha bytt telefonnummer sedan telefonen registrerades?

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr inte att det finns något annat att göra än att komma fram till vilket google-konto som använts och logga in på det. Jag vet inte hur den skulle bete sig som man rent av flashar in en ny rom iofs.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tror det enda som går att göra är att flasha in stock firmware via odin. Osäker om detta går om man har krypterat telefonen.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Är det en företagstelefon eller har din släkting köpt den privat?
Personen kan ju testa att logga in på en dator med diverse gmail konton för att se vilket konto som telefonen är registrerad på.
Även om man har haft flera konton så brukar man ju ha koll på vad man döpt dom till.
DU kan ju även logga in med ditt telefonnummer (vad jag vet) på ditt gmail konto, kan personen ha bytt telefonnummer sedan telefonen registrerades?

Det är en privat-köpt telefon. Vi har testat flera konton, inget fungerar.
Och nej, i detta fall är det inte full koll på alla konton och lösenord.

Vi har testat dom andra telefonnumrena också, dom fungerar INTE.
Det enda telefonnummer den vill ta emot är det som kom när telefonen köptes.
Och det fungerar ändå inte, mer än att den skickar ut Google-koder till det.

Skrivet av macmann1:

Jag tror tyvärr inte att det finns något annat att göra än att komma fram till vilket google-konto som använts och logga in på det. Jag vet inte hur den skulle bete sig som man rent av flashar in en ny rom iofs.

Om de nu finns nåt mer gmail-konto så är det inget som vi vet.
Har testat alla konton vi vet om och lyckats att ta reda på.
Vad innebär flashar och ny rom?

Skrivet av henkrik92:

Tror det enda som går att göra är att flasha in stock firmware via odin. Osäker om detta går om man har krypterat telefonen.

Vad är detta och hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Undrar varför koden behövs när fingeravtryck finns eller valde hen bort det.Finns för övrigt på Google hur man resetar en låst Android.

Permalänk
Medlem

Inte läst hela tråden men på bilderna så verkar ni ha fastnat på "Factory reset protection".
Ni måste logga in med det google konto som var anslutet innan ni återställde telefonen.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

För att kunna flasha via odin måste usb-debug vara på i utvecklarinställningarna. Detta måste göras i telefonen så jag tror tyvärr inte det är ett alternativ när jag tänker efter.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

För att kunna flasha via odin måste usb-debug vara på i utvecklarinställningarna. Detta måste göras i telefonen så jag tror tyvärr inte det är ett alternativ när jag tänker efter.

För att flasha original mjukvaran via Odin så behövs inte USB-debugging, Allt som behövs är att du sätter den i Download läge.
Detta kommer dock inte hjälpa TS

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Har ni kvitto på telefonen och nära till en Samsung-butik så gå dit så kan dom säkert hjälpa dig låsa upp den. Vi gör det på jobbet då och då när användare som slutat återställt sin telefon innan dom tagit bort Gmail-kontot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Om du via odin kan skriva över frp-partitionen så kan du komma in. Gjort detta på en redmi-telefon med frp-lock. Du behöver dock veta vilka sektorer denna partition ligger på etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Undrar varför koden behövs när fingeravtryck finns eller valde hen bort det.Finns för övrigt på Google hur man resetar en låst Android.

Läs TS förta inlägg igen angående fingeravtryck.
Istället för att hänvisa till Google, berätta hur man gör. Jag har samma problem med en Huawei, har försökt länge men ingen har lyckats komma in i den.

Permalänk
Medlem

@stelex: Hänvisade till Google för jag kikade bara lite snabbt men det krävs nog att man kan lösen till Google kontot trots allt.Handlar ju om att förhindra att stulna mobiler blir återställda.

Permalänk
Hedersmedlem

På ens googlekonto kan man se vilka enheter som är anslutna till kontot:
https://myaccount.google.com/security

Har du ett gäng olika gmailkonton och är osäker på vilket konto som är kopplat till mobilen så kan du gå in där på varje konto och se vilket konto som använts till den luren.

Är för övrigt en sida som fler bör slänga ett öga på ibland. Jag har själv inte varit inne där på ett tag och hos mig dök det upp en helt okänd mobil (LG nexus 5 från 2013) som verified device - inte så bra...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med en mobil jag köpte, hittade nått msmtool men blev bara fail, slutade med att jag hoppade in på nån chat och dom sa till mig att låta den förra ägaren logga in på telefonen. För att sen slå på developer mode och skriva över bootloadern och in med lineage os

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Undrar varför koden behövs när fingeravtryck finns eller valde hen bort det.

När du startar en telefon måste du ange koden för skärmlåset innan du kan använda biometriska inloggningsalternativ. Är iaf så på Samsung, Sony och OnePlus. Antar att det är så på övriga Android-enheter också som en extra nivå av säkerhet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@[SH]: Stämmer,fel av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Inte läst hela tråden men på bilderna så verkar ni ha fastnat på "Factory reset protection".
Ni måste logga in med det google konto som var anslutet innan ni återställde telefonen.

Ja det är vad jag också uppfattade det som, men var inte helt säker.
Så den är alltså inte fabriksåterställd i nuläget?

Skrivet av henkrik92:

För att kunna flasha via odin måste usb-debug vara på i utvecklarinställningarna. Detta måste göras i telefonen så jag tror tyvärr inte det är ett alternativ när jag tänker efter.

Okej, vet ej vad det innebär men fungerar de inte så är det ju ändå inget alternativ.

Skrivet av Mr Steed:

Har ni kvitto på telefonen och nära till en Samsung-butik så gå dit så kan dom säkert hjälpa dig låsa upp den. Vi gör det på jobbet då och då när användare som slutat återställt sin telefon innan dom tagit bort Gmail-kontot.

Okej. Nu finns det ingen Samsung butik i min stad. Tror du detta går att göras på
Media Markt? Den är köpt där och har kvar garanti/kvitto. Det är 24 månaders avbetalning/abonnemang,
och det är fortfarande några månader kvar på det.

Skrivet av LemurenSwe:

Om du via odin kan skriva över frp-partitionen så kan du komma in. Gjort detta på en redmi-telefon med frp-lock. Du behöver dock veta vilka sektorer denna partition ligger på etc.

Det lät väldigt avancerat. Och ingen aning om sektorer och partitioner på telefonen :/

Permalänk
Medlem

Lösning

Lösning så här ganska sent i efterhand:

Vi lämnade in den på Media Markt (Där vi hade köpt den).
Där dom kollade på den och konstaterade att de inte går på något (inte "lagligt" iaf)
sätt att låsa upp telefonen. Så vi frågade om vi kunde skicka in den på nå rep eller liknande.
Dom sa att de skickas från dom till Samsungs verkstad i Stockholm. De enda jag tyckte var konstigt
var att dom kunde inte LOVA att Samsung skulle kunna fixa det. Men om inte dom kan de, så är det ju
helt omöjligt på lagligt sätt att fixa det tänkte jag?

I alla fall så sa dom att grundavgiften för att skicka dit den och be dom kolla osv var typ 650kr.
Sen var dom osäker på hur mycket mer de skulle kosta, men max tusenlappen sa dom.
Men då vi hade typ 1 vecka kvar på garantin, så behövde vi bara betala service/grund-avgiften där.
Sen tog de väl ca en vecka, så var telefonen fabriksåterställd och vi kunde hämta ut den på Media Markt.

Jag testade även med något program som skulle kunna låsa upp telefoner men de gick inte denna gång iaf.
Så för att slippa ännu mer timmars slit med dessa, så tyckte jag 650kr var helt reko för att få den 9000krs telefon fixad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Lösning så här ganska sent i efterhand:

Vi lämnade in den på Media Markt (Där vi hade köpt den).
Där dom kollade på den och konstaterade att de inte går på något (inte "lagligt" iaf)
sätt att låsa upp telefonen. Så vi frågade om vi kunde skicka in den på nå rep eller liknande.
Dom sa att de skickas från dom till Samsungs verkstad i Stockholm. De enda jag tyckte var konstigt
var att dom kunde inte LOVA att Samsung skulle kunna fixa det. Men om inte dom kan de, så är det ju
helt omöjligt på lagligt sätt att fixa det tänkte jag?

I alla fall så sa dom att grundavgiften för att skicka dit den och be dom kolla osv var typ 650kr.
Sen var dom osäker på hur mycket mer de skulle kosta, men max tusenlappen sa dom.
Men då vi hade typ 1 vecka kvar på garantin, så behövde vi bara betala service/grund-avgiften där.
Sen tog de väl ca en vecka, så var telefonen fabriksåterställd och vi kunde hämta ut den på Media Markt.

Jag testade även med något program som skulle kunna låsa upp telefoner men de gick inte denna gång iaf.
Så för att slippa ännu mer timmars slit med dessa, så tyckte jag 650kr var helt reko för att få den 9000krs telefon fixad.

Jag var i liknande situation med min fars telefon. Det var en S9+ och jag prövade höger och vänster, allt med att flasha om den och läste till och med på olika forum men kom ingen vart.

Slutade med att jag lämnade in telefonen hos Samsung där jag var tvungen att visa kvittot. Så om du har det så går det, annars är det rätt kört.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag var i liknande situation med min fars telefon. Det var en S9+ och jag prövade höger och vänster, allt med att flasha om den och läste till och med på olika forum men kom ingen vart.

Slutade med att jag lämnade in telefonen hos Samsung där jag var tvungen att visa kvittot. Så om du har det så går det, annars är det rätt kört.

Kanske inte var jätte tydlig i min förra post. Men de löste sig till slut alltså, vi lämnade in den på Media Markt och betalade 650kr.
Sen kunde vi hämta ut den efter en vecka, då var dock allt bort som sagt, fabrikåterställt. Men vi kunde använda telefonen iaf.