Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Beställde själv en Lite Grey. Lite kluven om det är ett bra köp men har stor del av "kul" budgeten kvar och typ allt med Lite tilltalar mig som 99% handhållet spelande med min lanseringsswitch. Kan hända att jag avbokar imorrn efter att ha sovit på saken. Dyr dag detta.

Hade helst velat ha en snabbare modell men när det väl är dags blir det nog en ny uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Gott! Tror du kommer bli väldigt nöjd!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Gott! Tror du kommer bli väldigt nöjd!

Inte avbokat ännu, blir nog en keeper.
Har två original Switch, den sekundära borde jag verkligen få tummen ur och sälja nu bara. Den primära blir fin att köra dockad, köpt på lanseringsdagen och nästan tre år senare känns batteriet allt annat än fräscht. Hade 2019-modellen varit betydligt billigare hade det nog ändå kunnat bli den, riktigt bra batteritid i den. Men Lite har fortfarande bättre batteritid och nyare SoC, den så kallade Mariko.

@Tiamat Riktigt härligt att Stardew Valley 1.4 släpps nu. Fastnade en del med den på PC nyligen så tacksamt att Switch når samma version med nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Assassins Creed Rebel Collection (Black Flag + Rogue) har fått ett hyffsat omdömme av Digital Foundry. Ungefär samma problem som med AC3-porten så får se vad som kan fixas med patchar.

Sjukt sugen på Black Flag portabelt så blir att plocka upp för mig vid något tillfälle.

Permalänk
Inaktiv

Fick hem min Switch Lite idag. Precis börjat ladda den och uppdatera mjukvara och importera mitt konto. Intrycket av Lite i handen är riktigt bra för min del, formatet känns lagomt, att inte ha "lösa" kontroller ger en riktigt härlig känsla och stabilitet som jag faktiskt inser att jag saknat med vanliga Switch. Synd dock på avsaknad av möjlighet att docka men det är något min gamla kommer användas för. Om jag inte säljer den också i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fick hem min Switch Lite idag. Precis börjat ladda den och uppdatera mjukvara och importera mitt konto. Intrycket av Lite i handen är riktigt bra för min del, formatet känns lagomt, att inte ha "lösa" kontroller ger en riktigt härlig känsla och stabilitet som jag faktiskt inser att jag saknat med vanliga Switch. Synd dock på avsaknad av möjlighet att docka men det är något min gamla kommer användas för. Om jag inte säljer den också i slutändan.

"Känner" man av skillnaden i skärmstorlek?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tuffodum:

"Känner" man av skillnaden i skärmstorlek?

Jag tycker det var märkbart, som van Switch användare och ändå inte hade min gamla sida vid sida. Inte för smått, jag upplevde en marginellt bättre bild men det är nog mest högre DPI.

Inte spelat något, slött internet där jag bor så första kvällen blev att ha den på laddning sant ladda ner uppdateringar och spel från mitt konto. Men har klämt en del på den och hoppat runt i menyer och liknande. Behöver plocka över mina sparfiler dessutom. Just hur den känns i handen, stabiliteten men också hur framförallt styrkorset och hur de andra knapparna känns mot för min lanseringsmodell kändes riktigt bra.

För att vara en nedgradering på papperet så måste jag nog hålla med de som ser den som en uppgradering. Känns som det är så här Switch 2019 skulle ha utformats med, men med HD Rumble och dockning och vad mer Lite saknar men med kontroller och skärm i samma skal.
Blir lite mer intryck ikväll eller i helgen om det är intressant för någon.

Skulle nästan föreslå att klämma på en i butik med om möjligt. Risken är väl att man kan bli någon tusenlapp fattigare bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Finns det någon chans att det finns bra pris på konsolen under mellandags rean? Varit sugen på konsolen ett tag men känner priset är lite väl hög för dem få nya exklusiva titlarna jag varit sugen för. speciellt när man själv hade WiiUn.
Men å andra sidan är Switch snart 3 år gammal så om jag inte köper snart så närmar man ju sig till Nintendos nästa konsol. Riktig kluven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brända Kalorier:

Finns det någon chans att det finns bra pris på konsolen under mellandags rean? Varit sugen på konsolen ett tag men känner priset är lite väl hög för dem få nya exklusiva titlarna jag varit sugen för. speciellt när man själv hade WiiUn.
Men å andra sidan är Switch snart 3 år gammal så om jag inte köper snart så närmar man ju sig till Nintendos nästa konsol. Riktig kluven.

Här har du ett mycket bra reapris på den nyss lanserade Switch Lite, som jag själv tycker bättre om än mina vanliga Switch:

https://www.komplett.se/product/1134861/gaming/nintendo/ninte...

Bara att slå till!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tuffodum:

"Känner" man av skillnaden i skärmstorlek?

Efter att ha haft min i ungefär en vecka så kommer en liten uppdatering. Jag märker av skillnaden trots att det är väldigt liten skillnad på dom. Men stabiliteten i Switch Lite konstruktion gör detta till ett litet problem.

Styrkorset gillar jag men inte helt bekväm att använda. Tror det är mina händer som är lite för stora (inga skogshuggarnävar men fortfarande 34 årig man på 1,9 meter (nej, inte därför jag har det användarnamn jag har om någon skulle undra )). Kan vara en ren vanesak, mest spelat Touryst och där används inte styrkorset alls.
Jag upplever att styrspakarna är lite hala, hade velat ha bättre grepp. Någon form av mönster för att öka greppet hade varit fint, inte upplevt det som ett problem med vanlig Switch. Eller så har de blivit bättre med tiden bara.

Att inte bara docka Lite för laddning är något jag reagerat på. Jag kör mina Switchar till 99% handhållet och smidigheten att bara lägga ner Switchen för laddning saknas. Har den dock stående vid min stationära dator och har en kabel där för laddning av USB-C prylar som används. Fungerar hyffsat men just lösningen ursprungliga 3DS hade skulle jag vilja se som alternativ. I-landsproblem men jag föredrar generellt trådlös laddning för portabla produkter.

Åter till skärmen! Jag upplever skärmen som bra. Lite mindre, lite skarpare tack vare högre DPI. Hade gärna sett OLED för en eventuell dyrare performance modell dock.

Ljudet? Har spelat med ganska låg volym så har inte lagt märke till detta. Som vanlig Switch är mitt antagande.

Batteritid? Bättre än min ganska trötta lanseringsswitch. Hade föredragit batteritid som 2019 Switchen. Men samtidigt är det en enklare och billigare produkt.

I övrigt är det mesta rätt likt. Trivs bra med den, lite osäker på hur smart det är att köpa en för min del då jag sparar rätt hårt för insats till husköp. Men jag ville unna mig något nu i jul helt enkelt. För de flesta andra, speciellt om man vill använda TV eller är osäker på om man behöver TV möjlighet är jag av åsikten att Switch icke-Lite är bättre köp för 9/10 såvida man inte har väldigt tight budget. Men samtidigt kommer skillnaden i pris försvinna fort när man börjar samla spel till den.
Vill man känna av stabiliteten i konstruktionen eller få en än mer lätttransporterad Switch är Lite inget dumt val. Men det är ganska nischade kriterier troligen. En vanlig Switch är större än tidigare handhållna konsoller men den är fortfarande lätt att få ner.

Touryst är för övrigt ett riktigt trevligt spel. Strax över 200kr, jag plockade 100% på mellan 5-10 timmar troligen, så ett ganska kort spel. Men en trevlig upplevelse.

Ninja-edit: "Liten uppdatering" blev mycket längre än planerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Att inte bara docka Lite för laddning är något jag reagerat på. Jag kör mina Switchar till 99% handhållet och smidigheten att bara lägga ner Switchen för laddning saknas. Har den dock stående vid min stationära dator och har en kabel där för laddning av USB-C prylar som används. Fungerar hyffsat men just lösningen ursprungliga 3DS hade skulle jag vilja se som alternativ. I-landsproblem men jag föredrar generellt trådlös laddning för portabla produkter.

Ett tips är att skaffa en Nintendo Switch Adjustable Charging Stand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Ett tips är att skaffa en Nintendo Switch Adjustable Charging Stand.
https://i.imgur.com/9cKMbDP.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Passar den även Switch Lite?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Passar den även Switch Lite?

Japp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Japp

Skickades från m.sweclockers.com

Nice, blir kanske att överväga.
Hålls stationen på plats när man drar ur Switchen, likt vanliga dockan, eller måste man hålla i den?

Jo.. jag är rätt petig.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Nice, blir kanske att överväga.
Hålls stationen på plats när man drar ur Switchen, likt vanliga dockan, eller måste man hålla i den?

Jo.. jag är rätt petig.

Haha förstår dig till 100% men tyvärr måste du hålla i den när du ska dra ut den

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

vad tycker ni om switch lite ni som har ??

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av HazZarD:

vad tycker ni om switch lite ni som har ??

Om du scrollar upp lite så har @anon5930 skrivit rätt mycket om sin Switch Lite

#18206626
#18207454
#18215967

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

"Happy New Year! Get a head start in 2020 and save up to 40% on Mario, Yoshi, Splatoon and more in our New Year Sale, ending January 12th."

399kr för nedan titlar på eshop:
Yoshi's Crafted World
Mario Kart 8 Deluxe
Super Mario Party
Mario Tennis Aces
Splatoon 2
Dragon Questr XI

https://www.nintendo.co.uk/Nintendo-eShop/Nintendo-eShop-Sale...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Tillförlitligt online?

Hej!

Hur är Switchs nätverksstabilitet idag 2020? Vid begynnelsen 2017 så funkade inte det för mig och för många andra när jag undersökte på forum då. Jag använde alla tänkbara metoder av felsökning och korrigeringar men inget hjälpte. Funderar om det hunnit hända nåt här. Idag kostar det dock pengar att spela online, tror ni det är värt att testa igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xatu:

Hej!

Hur är Switchs nätverksstabilitet idag 2020? Vid begynnelsen 2017 så funkade inte det för mig och för många andra när jag undersökte på forum då. Jag använde alla tänkbara metoder av felsökning och korrigeringar men inget hjälpte. Funderar om det hunnit hända nåt här. Idag kostar det dock pengar att spela online, tror ni det är värt att testa igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade problem tidigare med NAT type C, men det ordnades när jag bad min bredbandsleverantör ordna en publik IP istället för privat. Efter det har jag inte haft problem med varken dålig anslutning eller att inte kunna ansluta alls. Personligen så tycker jag online-tjänsterna är värd den lilla kostnaden per år (strax över 200kr?), vilket ger cloudsaves samt lite NES & SNES spel. Däremot är det frustrerande att spela mot spelare med kasst internet på Smash och MM2, då det laggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xatu:

Hej!

Hur är Switchs nätverksstabilitet idag 2020? Vid begynnelsen 2017 så funkade inte det för mig och för många andra när jag undersökte på forum då. Jag använde alla tänkbara metoder av felsökning och korrigeringar men inget hjälpte. Funderar om det hunnit hända nåt här. Idag kostar det dock pengar att spela online, tror ni det är värt att testa igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda "problemet" jag haft med Switch och nät är att mottagningen är lite sämre än i min Ipad eller telefon så att jag kan inte sitta riktigt lika långt bort från AccessPunkten.
Men i övrigt har det funkat bra från start, har dock alltid haft publik IP.

Permalänk
Medlem

Publik ip återstår att testa. Tack för svaren. Ja månadskostnaden är ganska blygsam ändå.

Vad finns här för åsikter om LAN adapter då? Kan det lösa nätbekymmer? Alltså den ETHERNET-USB för switch som finns att köpa för 299

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xatu:

Publik ip återstår att testa. Tack för svaren. Ja månadskostnaden är ganska blygsam ändå.

Vad finns här för åsikter om LAN adapter då? Kan det lösa nätbekymmer? Alltså den ETHERNET-USB för switch som finns att köpa för 299

Skickades från m.sweclockers.com

Känns lite overkill plus att man tappar ju ändå den kontakten då man slänger sig i soffan med den i handhållet läge.

Permalänk
Medlem

Kul med en Pokemon Direct för de som gillar det. Jag hade jättegärna haft en Nintendo Direct med presentation av Super Mario 3D World till Switchen 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Hade jätteproblem att ladda min switch med min Huawei p30 pro laddare nu under resan. Fungerade sist med min Samsung s8 laddare. Blev tråkiga 9h flyg hem

Bör man skaffa switch original laddare? Eller finns billigare lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SilenceLotto:

Kul med en Pokemon Direct för de som gillar det. Jag hade jättegärna haft en Nintendo Direct med presentation av Super Mario 3D World till Switchen 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag hade gärna sett en Direct med något annat tema än just Pokémon. Vill se färsk info om vad plattformen har att erbjuda 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Kul med en Pokemon Direct för de som gillar det. Jag hade jättegärna haft en Nintendo Direct med presentation av Super Mario 3D World till Switchen 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Vill gärna ha en Nintendo Direct med release-datum (eller åtminstone vilket år) för uppföljaren till Zelda - Breath of the Wild....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solemn:

Vill gärna ha en Nintendo Direct med release-datum (eller åtminstone vilket år) för uppföljaren till Zelda - Breath of the Wild....

Känns som om spelet borde vara nära lansering. Nästan tre år sedan lanseringen av föregångaren och var tydligt tidigt att spelet skulle sälja bra. Tycker mig ha sett i någon intervju att de bygger vidare på BotW så de borde inte behöva göra allt från början denna gång. Men känns som det inte lär bli någon lansering i år, väldigt lite har fortfarande sagts och visats av spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av downup:

Hade jätteproblem att ladda min switch med min Huawei p30 pro laddare nu under resan. Fungerade sist med min Samsung s8 laddare. Blev tråkiga 9h flyg hem

Bör man skaffa switch original laddare? Eller finns billigare lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Original är inte nödvändigt enligt mig, dock behöver du en som kan kräma på lite bättre (Original ger 2,6 A (vid 15 V) och 1,5 A (vid 5 V))

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hade jätteproblem att ladda min switch med min Huawei p30 pro laddare nu under resan. Fungerade sist med min Samsung s8 laddare. Blev tråkiga 9h flyg hem

Bör man skaffa switch original laddare? Eller finns billigare lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Switch är väldigt känslig avseende laddare, vilket delvis beror på att USB-typ C-laddarna och enheterna följer så många olika standarder för snabbladdning.
Det finns en del info att hitta på google, t.ex.:
https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch/comments/6jnkl4/list_...

Har själv en från anker som fungerar utmärkt för att ladda Switch på resande fot/under spelande och för att ladda de mobiler jag testat den med. Mycket smidigare format än originalladdaren men större än de flesta mobilladdare. Det är någon av de modeller han klassar som "Great" i listan. Fanns bl.a. på tyska ebay.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

Switch är väldigt känslig avseende laddare, vilket delvis beror på att USB-typ C-laddarna och enheterna följer så många olika standarder för snabbladdning.
Det finns en del info att hitta på google, t.ex.:
https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch/comments/6jnkl4/list_...

Har själv en från anker som fungerar utmärkt för att ladda Switch på resande fot/under spelande och för att ladda de mobiler jag testat den med. Mycket smidigare format än originalladdaren men större än de flesta mobilladdare. Det är någon av de modeller han klassar som "Great" i listan. Fanns bl.a. på tyska ebay.

Är det Ankers Switch brandade Powerbank eller den vanliga? Jag har deras vanliga på 20k mAh och laddar utan problem genom den. Använder USB A port från den då jag inte har en kabel med C i bägge ändar tillgänglig. Min Lite laddas oftast med USBA till C label från datorns externa USB3 huv med extern ström. Samt med vanlig docka till min vanliga Switch av ren smidighet.

För snabbast möjliga laddning är officiella grejer att föredra men jag har själv inte råkat ut för någon situation där den inte kan ladda alls.

Skickades från m.sweclockers.com