Häng med när AMD och Lisa Su intar scenen på CES 2020

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så 3990X har alltså samma pris per kärna som 9900k... När senast hade vi linjär prisskalning?

Aldrig, det är fördelen med chiplets, högre yield och större användning av wafern.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är ju en av de segment de fortfarande inte lyckats skaka Intel inom. Så det är väl bara naturligt att man satsar extra hårt på Laptopsegmentet.

Särskilt när man vet att Intel har problem att leverera tillräckligt för den marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Om något är det väl för billigt med tanke på hur mycket prestanda man kan få för de pengarna. Men det är ju inte något för de allra flesta. Snarare lämplig för tunga workstation applikationer eller server-bruk.

Nu kan man köra en helt fläktlös dator. Med den prestandan komma belastningen antagligen ligga på typ minus 10%.

Priset var ju bra också, man får 5 st för samma pris som Intels (2x 10 000$)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

8C/16T för AMD mot 4C/8T för Intel, va?

Så det är ju prestanda per watt som är det som ger utslag, mer än prestanda per kärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis!

Ja prestandan per watt är ju det mest intressanta när det gäller just ultratunna laptops, ska bli intressant att se recensionerna när de väl börjar rulla ut.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@cyklonen:

Även under enkeltrådade laster klår den Intels alternativ enligt AMD.

Permalänk
Medlem

Mm, 4800 känns oerhört fräsch på laptop-sidan. Kul som tusan!

Förvånar mig lite att de inte pratade om en desktop-version av samma chip, alltså en AM4-krets. Hoppas det kommer om inte alltför lång tid. Jösses vilka sexiga små (och tysta) ITX-burkar man skulle kunna bygga med det chippet, helt utan PCIe-kort..

Inte ett ord om Zen 3, och nörden inom mig skriker. Fullt förståeligt dock, det är för tidigt än och de vill fokusera på verkliga produkter nu. Vi får hoppas på Computex då!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

3990X var ju imponerande även om jag inte alls är intresserad av det segmentet. De mobila processorerna vill jag se lite tester av, men att Dell är med på tåget är trevliga nyheter.

5600XT ser ut som om den slår 1660Ti, men vem bryr sig om det när 1660 Super är så mycket billigare för nästan samma prestanda? 5600 utan XT är en ännu lägre variant, med bara 32 CU, men den blir OEM endast uppenbarligen.

Trodde inte på någon Zen 3 eller Navi 21, så jag blev inte besviken. Däremot hade jag hoppats på något om B550. Det kan ju dock komma utanför en keynote.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@cyklonen:

Även under enkeltrådade laster klår den Intels alternativ enligt AMD.

Ja, deras IPC är ju högre sedan de släppte Zen 2.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Visst sätter Intel också sin event kl 01.00?

Permalänk
Medlem

Typ det som jag förväntade mig. Smartshift var dock en positiv överraskning. Blev inte alls upprörd att det inte kom något om Zen3.

Skrivet av Radolov:

"AMD CEO Lisa Su may disclose more details about Zen 3 architecture at a press conference during CES...."

"May" betyder inte "ska", utan "kan komma att". Så det är mer en spekulering snarare än fakta.

Har någon tänkt på att presskonferensen är 45 minuter? Förra CES var 75 min, och då hann de bara annonsera Radeon VII och visa upp Zen2 snabbt. Och nu har de ändå en hel del grejer som de möjligen kan snacka om. De måste hoppa mer än rise of skywalker om de vill få med allt.

Garanterat:
Renoir - Laptops
5600XT - Desktop
Threadripper 64C - HEDT

Möjligtvis:
Arcturus - Mi-100 (eller så väntar de på något annat HPC event)
5700M - Går in under temat laptops
Navi12 - Kan också gå in under temat laptops (eller så väntar de till något Apple event)
Dali

Möjliga teasers som är lite tveksamma:
Zen 3
"Big Navi" (eller så väntar de till GDC eller något och kör RT demo med DOOM:Eternal).

Nu vet ni vad mer som finns att vänta... det finns en tid och plats för dessa saker, men inte idag.

Lisa: 4/5 , som vanligt. Hade dock velat se mer känslor, lite bättre flyt. Att laptops hade en "sexy form factor" var dock oväntat.
Laura: 1.5/5 , ok första gången jag ser henne på scen för ett stort event. Stelt, långsamt , monotont, repeterar saker ofta. Hjälpte inte heller att det var det tråkigaste segmentet där 90% är en recap av saker man inte bryr sig om. Känns som en typisk tråkig presentation. Om hon inte blir bättre så kan de ta in Herkelmann istället. Btw, tror inte att jag hade gjort det bättre själv.
Frank Azor: 3.5/5 Första presentationen för honom också. Men det går enkelt att se att han är mycket mer van med att presentera. Lite dålig flyt här och var, men det var väntat för den första presentationen. Jag tycker att han kan ändra tonen lite när han skryter. Man kan göra bra från sig, utan att framställa sig som mycket bättre än någon annan.

Recension av framträdande:
Permalänk
Skrivet av Lorault:

Visst sätter Intel också sin event kl 01.00?

Det verkar så.. En länk jag såg på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=C3W52YJL1_k

Problemet för mig är att jag behöver sova..

Permalänk
Medlem

Jag hade önskat att de mickat upp publiken bättre. Nu låter det som om de är totalt oentusiastiska eftersom man bara hör ett avlägset, svagt publikljud när talaren gör applådpauser. Kanske är det inte AMD som styr över det, men ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är ju en av de segment de fortfarande inte lyckats skaka Intel inom. Så det är väl bara naturligt att man satsar extra hårt på Laptopsegmentet.

Visst är det så men presentationen var betydligt bättre än mina förväntningar men man får ta marknadsavdelningens siffror med en nypa salt.
Jag var inne på att köpa en laptop med i7-1065G7 då de hade så bra verklig prestanda men nu väljer jag att avvakta och se hur väl AMD:s processorer presterar.

Permalänk
Medlem

Släpps Ryzen 3 aka Ryzen 4xxx i höst?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Trevligt att det går framåt för AMD. Annars hade vi väl fortfarande suttit kvar på 4c/8t. En sak som förvånar mig lite är att så många spelar Cinebench och stirrar sig blinda på antal kärnor nuförtiden. Menar mest att min gamla 8700k i stock fortfarande överlag är bättre i spel än t.o.m. toppmodellen 3950x från AMD och går dessutom att överklocka fint med vettig kylning.

Visst är det roligt med kärnor men om man bara ska spela (annat än Cinebench) så är ju intel fortfarande bättre?

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Trevligt att det går framåt för AMD. Annars hade vi väl fortfarande suttit kvar på 4c/8t. En sak som förvånar mig lite är att så många spelar Cinebench och stirrar sig blinda på antal kärnor nuförtiden. Menar mest att min gamla 8700k i stock fortfarande överlag är bättre i spel än t.o.m. toppmodellen 3950x från AMD och går dessutom att överklocka fint med vettig kylning.

Visst är det roligt med kärnor men om man bara ska spela (annat än Cinebench) så är ju intel fortfarande bättre?

Det är ju sant som du säger, men man måste också tänka vad intel har att erbjuda och då ser det ju faktiskt ännu värre ut i dagsläget för en som har en i7-8700k. 9900k är inte särskilt mycket bättre i spel än 8700k och det är inte heller någon dag o natt skillnad i tunga belastningar. 8700k är faktiskt inte heller något vidare bättre spelcpu än 3:e Gen Ryzen utan det är ganska lika när det gäller det så att går man från en 8700k (som jag gjort när jag ville köpa nytt) så förlorar man knappast spelprestanda utan jag skulle till och med säga att jag vunnit. Allt känns väldigt stabilt och slätt. Så egentligen på vilket sätt är intel bättre på punkten att vara en bättre uppgradering för en som har en 8700k än amd, med AMD kan man åtminstone ta sig upp från 6 kärnor till 16 kärnor och inte till 8.
Men för en som bara spelar så är det ju inte någon vidare mening att uppgradera sig egentligen från en 8700k det har du helt rätt i. Men för en som köper nytt så är det ju frågan till den som köper om man är beredd att köpa sig in till en död plattform med en ett och ett halvår CPU som har 50% lägre arbetskraft för att få några fps mer - inget fel med det för övrigt.

För övrigt så står jag bakom Intel och jag skulle faktiskt vara intresserad av en 10900k och är t.o.m. ett starkt övervägande alternativ att byta bort min 3900X på ÖK mot en sådan, men jag tycker Intel gör bort sig när man babblar bort 90% av sitt CES evangemang om software och inte kan nämna ett enda ord om desktop marknaden, man låtsas som att den inte finns.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Förlåt gubben i lådan, men man vet alltså inget mer om chipset och desktop varianten? Är 4000 på samma chipset som tidigare?

Permalänk
Avstängd

Jo, jag håller med dig @Philip320. När det gäller uppgraderingsvägar så är ju AMD bäst och tycker personligen inte om 9700k eller 9600k för att dom saknar HT. Nästa generation ser ju bättre ut på den fronten i alla fall. Uppgraderar nog inte själv på länge i och med att min gamla CPU fortfarande står sig så bra.

Lätt att nerdgasma över antal kärnor bara. Jag tycker också att det är häftigt.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Live:

Förlåt gubben i lådan, men man vet alltså inget mer om chipset och desktop varianten? Är 4000 på samma chipset som tidigare?

Vi vet inget alls om det. AMD talar mycket om att 4000U-serien skall in i ultratunna modeller, och den är onekligen döpt som Intel’s U-serie. Dessa är som bekant SOCer, dvs de har inget chipset alls. En möjlighet är att processorn kan fungera som en SOC - dvs den har några USB-portar, SATA, och vad det nu är plus ett gäng PCIe-banor - men att AMD också kommer att sälja ett chipset som använder 4 av de banorna för att leverera lite mer funktioner, tänkt för H-serien. Detta är dock bara en gissning, AMD har inte talat om det och Anandtech (som uppenbart har sett grejorna innan presentationen) skriver bara att de detaljerna kommer närmare launch.

Och nej, inget om en B550. Väntar också på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kommer det fler presentationer av amd under ces?

Permalänk
Medlem

Det var faktist ett stort "gäsp" över AMD's keynote på ett Consumer Electric Show event. Alla dessa produkter var väntade och det var ingen "wow" över det hela. // bort mod // Det enda man kom ihåg från den presentationen var hur nervös hon var.

Samma med Intel's show. Totalt intetsägande.

// Redigerade bort en mening som var onödigt otrevlig

Dinoman
Moderator //

Mening som bröt mot §1.2 redigerat.
Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Det var faktist ett stort "gäsp" över AMD's keynote på ett Consumer Electric Show event. Alla dessa produkter var väntade och det var ingen "wow" över det hela. // bort mod // Det enda man kom ihåg från den presentationen var hur nervös hon var.

Samma med Intel's show. Totalt intetsägande.

Du går inte i laptop köptankar? Jag tycker det var väldigt mycket wow där, detta till den grad att jag ej litar på det de påstod utan jag vill se oberoende tester.
Min uppfattning från presentationen var att AMD utklassade Intel på allt på mobilsidan och det tror jag ej på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Aldrig, det är fördelen med chiplets, högre yield och större användning av wafern.

Inte att förglömma är hög volym på tillverkningen av komponenter för lågvolymsprodukter.
Att utveckla en 64-kärnorkrets, om det ens är möjligt, hade inneburit mycket höga utvecklingskostnader per krets såld. Och när låg yield och mycket spill fördyrar produkten och minskar volymerna varpå utvecklingskostnaden fördelas på ännu färre kretsar så blir det en ond cirkel. Låga volymer fördyrar vilket minskar volymer vilket fördyrar. Blir förlust oavsett prissättning.

Permalänk
Medlem

AMD at CES 2020: Q&A with Dr. Lisa Su

Gordon Ung, PC World: Do you think that AMD has to have a high-end competitor in the discrete graphics market?

LS: [laughs] I know those on Reddit want a high end Navi! You should expect that we will have a high-end Navi, and that it is important to have it. The discrete graphics market, especially at the high end, is very important to us. So you should expect that we will have a high-end Navi, although I don’t usually comment on unannounced products.

VentureBeat: With the launch of Renoir-based Ryzen Mobile 4000 APUs, where is AMD on the desktop APU variants?

LS: It's a little bit early. When you take a look at our portfolio, we were very focused in 2019 about the desktop market and the server markets, and we also launched our first Navi-based chips with RDNA. I think going into 2020, well many of you have asked me about Zen 2 coming to notebooks. So we’re very excited about Renoir, the Ryzen Mobile 4000 series, and you should expect a lot more from is. It’s only January in 2020, so there’s a lot more to go.

https://www.anandtech.com/show/15344/amd-at-ces-2020-qa-with-...