Permalänk
Medlem

Gratiskanalerna via IPTV

Hej!

Någon som vet om det är möjligt att få gratiskanalerna via IPTV (SVT & tv4 m. fl)?
Billigt, helst gratis :)...
Ska isf. kopplas till en av apparna i LG OLED B9.

Allt som oftast streamar jag via playtjänster, men ibland är gäster förbi och blir smått tokiga över att inte kunna se diverse sportmatcher livesänt. Vi kapade antennkabeln helt under renoveringen, var i fel ände av huset och var ful-löst av förra ägaren som fasen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det finns vad jag vet inga (lagliga) gratis IPTV-abonnemang. Om det finns så tar jag gärna del av den informationen också.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Antingen får du väl teckna ett avtal med en leverantör, eller så får du nyttja någon illegal/pirat tjänst för att få tag på dem ändå.

Det senare alternativet lär inte diskuteras på swec..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

SVT kan du lösa genom airplay, sändningarna finns på hemsidan men inte i apparna (något rättighetstrams antar jag). Vet inte hur det är om du kör android men gissar att de går att casta.
Kanske går att köra direkt i webläsaren på tv’n med?

De andra är nog värre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

kör allt genom chromecast, där hittar du tv4 play, svtplay, dplay m.m gratis.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om det bara är antennbrist som är problemet så kan det ju också lösas med att ha en liten bordsantenn som kan plockas fram lite lätt när man vill ha live-tv.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Om det bara är antennbrist som är problemet så kan det ju också lösas med att ha en liten bordsantenn som kan plockas fram lite lätt när man vill ha live-tv.

En liten sån här bör ju lösa det?
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...
Ful är den inte heller om man gömmer mot fönstret eller nåt. Till skillnad från utomhusantennerna...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Men vi ska göra klart att du fortfarande kan köra "oldschool" med en inomhusantenn och därmed få in de digitala kanalerna som sänds i marknätet helt gratis.

Det är alla SVT:s kanaler, TV4 och TV6

Den digitala mottagaren finns i din TV och det enda som behövs är en bra inomhusantenn, typ denna:

Länk till Kjell.com

edit - såg inte inläggen ovan mitt eftersom vi skrev samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

kör allt genom chromecast, där hittar du tv4 play, svtplay, dplay m.m gratis.

Har gjort det allt som oftast. Men märker ganska ofta att livesända matcher saknas?
Svärföräldrarna är pensionärer och påpekar varje gång hur gött det vore med "vanlig tv" de kan zappa mellan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Men vi ska göra klart att du fortfarande kan köra "oldschool" med en inomhusantenn och därmed få in de digitala kanalerna som sänds i marknätet helt gratis.

Det är alla SVT:s kanaler, TV4 och TV6

Den digitala mottagaren finns i din TV och det enda som behövs är en bra inomhusantenn, typ denna:

Länk till Kjell.com

edit - såg inte inläggen ovan mitt eftersom vi skrev samtidigt.

Hur blir bilden med en sådan? Oldschool slipper jag nog helst, men bra tips ändå. Är beredd att betala en liten slant om det går få några få kanaler billigt via IPTV på årsabonnemang istället. Lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Om det bara är antennbrist som är problemet så kan det ju också lösas med att ha en liten bordsantenn som kan plockas fram lite lätt när man vill ha live-tv.

Inte bara. Slipper gärna kass bild och krimskrams :). TV:n är vägghängd, så lite struligt att koppla in och ur.

Permalänk
Medlem

Tror vi betalar 99:- i månaden för basutbudet genom fiber från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Hur blir bilden med en sådan? Oldschool slipper jag nog helst, men bra tips ändå. Är beredd att betala en liten slant om det går få några få kanaler billigt via IPTV på årsabonnemang istället. Lagligt.

Sålänge du får in en bra antennsignal och tittar på kanalerna i HD (SVT 1, 2 och TV4 finns i HD gratis) så är det bättre bild än med streaming.

Och "oldschool" var ju lite av ett skämt- även om många anser att det är lite gammeldags

Permalänk
Medlem

Inomhusantenn kan fungera, men det beror ju helt på hur man bor.
Fri sikt till en mast är att rekommendera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag ser Nackamasterna från mitt vindsfönster. Men där hade jag inte TV. Tror ni att det funkade med inomhusantenn? Icke så. Ibland var det bild men ofta inte. Det var många år sedan. Hur det är idag vet jag inte. Nu är allt skrotat.
Det känns så 1970 att glo på TV!

Permalänk
Medlem

Telia Play Mini kostar 129 kr månad.
Någon app till LG finns inte så det behövs en chromecast eller Apple TV.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Telia Play Mini kostar 129 kr månad.
Någon app till LG finns inte så det behövs en chromecast eller Apple TV.

Jäklar, låter ju sjukt ovärt?!
Man får ju fasen hela Netflix bibliotek i ultra-HD för 139 kr i månaden.

Och med Telia får man gratiskanalerna + National Geographic? Samt behov av att köpa en Chromecast

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Jäklar, låter ju sjukt ovärt?!
Man får ju fasen hela Netflix bibliotek i ultra-HD för 139 kr i månaden.

Och med Telia får man gratiskanalerna + National Geographic? Samt behov av att köpa en Chromecast

Jo det har sina konsekvenser att kapa antennkabeln.
Det billigaste är skaffa en tv antenn och koppla in den på något sätt.
Har man rj45 uttag som inte används kan man köra antennen över dessa m.h.a av adaptrar.
T.ex. denna https://www.elbutik.se/product.html/anslutningskabel-r/tv-xu1...
Hur bra det fungerar har jag ingen aning om.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W