Intel introducerar Tiger Lake med Xe-grafik och Thunderbolt 4

Permalänk
Melding Plague

Intel introducerar Tiger Lake med Xe-grafik och Thunderbolt 4

Efter Ice Lake kommer Tiger Lake, som bestyckas med arkitekturen Willow Cove och Xe-grafik för dubblerad spelprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant! Hoppas Thunderbolt 4 gör att det går att köra med externa grafikkort utan prestandaförlust kontra att köra det direkt i en PCIe-kortplats i en stationär dator.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kommer Thunderbolt 4 licensbefrias precis som Thunderbolt 3?

Permalänk

Thunderbolt 3 största fördel är att man slipper hålla reda på lösenord och annat till datorn.

Skämt åsido så skulle många inte klara sig utan en port med Thunderbolts hastighet idag till dockan från laptopen. Och Thunderbolt 3 har inte bandredd som det räcker för att driva 3 st 4k skärmar med hög framerate.

Dock kommer usb 4.0 snart och jag tror den för den stora skaran räcker, det finns lite artiklar kring USB 4 och thunderbolt: https://www.pcworld.com/article/3435844/thunderbolt-is-option...

*edit*
USB 4 is here, and is essentially Thunderbolt 3
https://appleinsider.com/articles/19/09/03/usb-4-is-here-and-...

Ja Thunderbolt 3 flaskar idag för vissa lösningar som den jag nämnde ovanför. Jag tror jag på min docka endast klarar av 3st 4k skärmar i 60Hz och alla anser inte att 60Hz räcker. Så jag ser behovet av Thunderbolt 4 även för ganska enkla system.
Tråkigt är dock att det inte blir något för alla bättre laptops.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Jacob:

Det är två kretsar på interposern, för mig som varit frånvarande i rykteståget, är detta en IO-krets eller är det grafikdelen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det måste finnas ett havsskämt någonstans bland intels alla lake-konstellationer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av DavidtheDoom:

@Jacob:

Det är två kretsar på interposern, för mig som varit frånvarande i rykteståget, är detta en IO-krets eller är det grafikdelen?

Det är en I/O-krets på ett sätt, men inte i samma bemärkelse som hos AMD. Den mindre är vad vi normalt kallar styrkretsen eller "sydbryggan" om man så vill. Intels U- och Y-serie har haft den konstruktionen sedan Haswell.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hugashaka:

Det måste finnas ett havsskämt någonstans bland intels alla lake-konstellationer...

Skickades från m.sweclockers.com

Finns i sjön?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ok att säga att man lanserat Ice Lake när det inte finns för stationära än?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte med är Inte Thunderbolt 4 = USB 4.0 eller har de skapat ytterligare en standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Nu är jag inte med är Inte Thunderbolt 4 = USB 4.0 eller har de skapat ytterligare en standard?

USB 4.0 är baserat på Thunderbolt 3. TB 4 har inte lanserats ännu, men Intel har visst sagt att det ska bli dubbelt så snabbt som nuvarande TB 3. I övrigt är det dåligt med detaljer kring TB 4 än så länge.

Permalänk
Medlem

Intel refererade väl hela tiden till usb 3.1 även här vilket isf inte betyder någon bandbreddsökning.

Toms hardware har denna artikeln uppe:

https://www.tomshardware.com/news/what-is-thunderbolt-4-tiger...

"UPDATE: Intel confirmed it referenced USB 3.1 in the presentation, meaning Thunderbolt 4 is in fact not faster than Thunderbolt 3. We updated the text accordingly."

Vi får se hur detta stämmer. Det finns massvis med användningsområden som drar nytta av mer bandbredd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Det måste finnas ett havsskämt någonstans bland intels alla lake-konstellationer...

Skickades från m.sweclockers.com

Har du hört talas om Icesea? (deras 500w CPU) eller deras Caspian Sea (man utlovas känna sig som en prins i en saga med den). Eller varför inte Sargasso Sea (som avslutning på deras djvlska triangel av salta havs prollar)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Har du hört talas om Icesea? (deras 500w CPU) eller deras Caspian Sea (man utlovas känna sig som en prins i en saga med den). Eller varför inte Sargasso Sea (som avslutning på deras djvlska triangel av salta havs prollar)

Bra! Nu börjar det hända grejer!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jacob:

Det är en I/O-krets på ett sätt, men inte i samma bemärkelse som hos AMD. Den mindre är vad vi normalt kallar styrkretsen eller "sydbryggan" om man så vill. Intels U- och Y-serie har haft den konstruktionen sedan Haswell.

Tack för svar!
Låter som definitionen av en I/O krets, misstänker att det är här thunderbolt sitter som går externt precis som AMDs låter sin I/O-krets sköta USB t ex. Sydbryggan är väl vad man kallar historiskt har kallat en interface-krets. När man väl går externt tänker jag mig att man prata I/O.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Tack för svar!
Låter som definitionen av en I/O krets, misstänker att det är här thunderbolt sitter som går externt precis som AMDs låter sin I/O-krets sköta USB t ex. Sydbryggan är väl vad man kallar historiskt har kallat en interface-krets. När man väl går externt tänker jag mig att man prata I/O.

Det är rätt exakt samma sak som sydbryggan i S/H-serien, U/Y-serien saknar PCIe direkt från CPU.
All I/O förutom RAM och iGPU kommer från PCH-kretsen, även Thunderbolt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker detta är konstigt att intel kan krympa till bärbara men inte till vanliga datorer.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.