The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Låter rätt förvirrande att någon som allt som oftast är oberörd av det du kallar "diversity casting" i andra TV serier och Filmer av någon anledning måste få reda på hur det praktiskt är möjligt i just the Witcher. Antar att detta även inkluderar ursprung till alla icke-mänskliga varelser med då?

Som jag skrev, vill egentligen inte rota för mycket i detta. Men säger man a så får man väl säga b. Alltså andra varelser som t ex alver förklaras ju som att det är världens ursprungs-varelser innan människan kom, och de etablerar en historisk och kulturell kontext för dessa varelser. Vi får väl se om det kommer adresseras senare, men det väcker ju frågor om och när dessa folkstammar sammanfogade; Finns det fler kontinenter? Hur såg dessa möten ut? När och hur såg dessa in och ut-vandringar ut? Hur är det med rasism? osv osv. Alltså en stor del av fantasy är dess värld och hur den fungerar, vilket är viktigt, speciellt när så många har fokus på kungariken, gränser, krig och interaktion mellan raser och kulturer. Detta till skillnad från en random film där man representerar vit, brun, gul, grå, i ett samhälle vars kontext vi redan är inarbetad i där det inte är en ovanlighet med dessa möten.

Citat:

Förresten, när du ger betyg utifrån vad du "tycker" är det inte längre objektivt utan subjektivt.

Trampade jag nån på tårna här eller vad händer? Skrev ”lite mer objektivt”, dvs om jag skulle sätta ett betyg med mindre personliga känslor för serien, alltså filtera bort t ex att jag är en sucker för fantasy där jag vanligtvis sätter en lägre nivå för vad jag anser vara sevärt. Jag vet mycket väl att detta med subjektiva och objektiva betyg är snårigt när det kommer till konst. Men tror knappast att det var speciellt svårförståeligt vad jag syftade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter jag har sett första säsongen så är den helt ok men det jag blir galen på är allt hoppande i tiden utan förvarning. Så är man lite halvseg/trött så blir allt en jäkla soppa.

Har ej läst böckerna men det jag undrar över är om Geralt halsband varnar han för fara som i spelet?

I spelet så vibrerar/rör den på sig när ett hot är nära.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Håller med, Yennefer spelas av fel skådis enligt mig.
Triss kan jag acceptera som brunett antar jag, men Yennefer känns inte alls rätt.

Det här hade jag nog mer problem med än du. För mig fungerade Yennefer, men Triss kan jag bara se framför mig som en tjej med knallrött hår

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

I spelet så vibrerar/rör den på sig när ett hot är nära.

Mini-spoiler från första boken:
Har bara läst typ första tredjedelen av första boken som jag är mitt inne i, grymt spännande. Där är det i alla fall ett avsnitt där han låter en varelse hålla i den. Då den är av silver vet han att varelsen inte är ett monster för i sådana fall hade han inte kunnat hålla i den.

Har inte sett mer än det än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sienar:

Mini-spoiler från första boken:
Har bara läst typ första tredjedelen av första boken som jag är mitt inne i, grymt spännande. Där är det i alla fall ett avsnitt där han låter en varelse hålla i den. Då den är av silver vet han att varelsen inte är ett monster för i sådana fall hade han inte kunnat hålla i den.

Har inte sett mer än det än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter mer som ett test för att kolla om det är en doppler?

Har dock inte läst boken, men förstår inte riktigt vad du menar med "varelse" kontra "monster" i detta sammanhang.

Geralt är ju anti att döda "monster" som inte utgör ett hot, till exempel troll i många fall, då de mest är korkade och går att lura eller övertala för att slippa blodutgjutelse. Men de är ju fortfarande monster i den bemärkelsen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Låter mer som ett test för att kolla om det är en doppler?

Har dock inte läst boken, men förstår inte riktigt vad du menar med "varelse" kontra "monster" i detta sammanhang.

Geralt är ju anti att döda "monster" som inte utgör ett hot, till exempel troll i många fall, då de mest är korkade och går att lura eller övertala för att slippa blodutgjutelse. Men de är ju fortfarande monster i den bemärkelsen.

Tror han syftar på att om "monstret" i själva verket är en människa med en förbannelse över sig så kommer t.ex. inte silver påverka dem. Silver ska väl påverka i stort sett alla magiska varelser, så antar att en varelse som Duny (igelkotten i avsnitt 4) är fortfarande inte magisk i sig självt, utan har endast muterat med hjälp av magi. Men detta är bara en gissning/tolkning av mig.

Permalänk
Medlem

Har sett hela nu. Rätt så bra, nånstans runt 7/10. Den sista repliken störde mig litegrann men allt som allt en underhållande serie med varierande skådespelarinsatser i en intressant värld och en del coola additioner utöver böckerna. Ser fram emot andra säsongen!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Då var den sedd här med, överlag får jag nog säga att jag gillade den då jag var pepp på att köra ett till avsnitt i princip varje gång, något som ändå borde anses vara det bästa betyget!

Dock lite mer objektivt så kanske den hamnar på 5/10, tycker att nästintill varje element var långt ifrån perfekt; allt från kostym till regi.

Sen vill jag iof inte röra upp det här råttboet, jag brukar normalt vara i princip oberörd av ” diversity casting”, men tror detta var första gången där jag faktiskt störde mig på det. Och det har inte så mycket att göra med att karaktär a eller b såg si eller så ut. Utan mer att jag blev förvirrad av hur det rent praktiskt stämmer in i världen? Att bygga konsekvent och trovärdig ”World-building” är otroligt viktigt i fantasy och sci-fi för att uppehålla suspension of disbelief, något som för mig blev ifrågasatt utan förtydling ett flertal gånger i serien. Alltså hur hänger det ihop historiskt, kulturellt och genetiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan borde ju snarare vara. Varför inte? Sedan är det lite intressant hur du verkar svälja saker som magi etc. men känner dig förvirrad för att en person har ett annat utseende än en majoritet av personerna i serien.

Skrivet av Sienar:

Som att någon form av konst kan mätas objektivt? :S

Beror väl på frågeställningen. Däremot så påstår ju personen ifråga att han objektivt kan sätta en 5/10.. vilket är en oxymoron eftersom man inte kan sätta ett betyg utan att vara subjektiv.

Skrivet av sKRUVARN:

Som jag skrev, vill egentligen inte rota för mycket i detta. Men säger man a så får man väl säga b. Alltså andra varelser som t ex alver förklaras ju som att det är världens ursprungs-varelser innan människan kom, och de etablerar en historisk och kulturell kontext för dessa varelser. Vi får väl se om det kommer adresseras senare, men det väcker ju frågor om och när dessa folkstammar sammanfogade; Finns det fler kontinenter? Hur såg dessa möten ut? När och hur såg dessa in och ut-vandringar ut? Hur är det med rasism? osv osv. Alltså en stor del av fantasy är dess värld och hur den fungerar, vilket är viktigt, speciellt när så många har fokus på kungariken, gränser, krig och interaktion mellan raser och kulturer. Detta till skillnad från en random film där man representerar vit, brun, gul, grå, i ett samhälle vars kontext vi redan är inarbetad i där det inte är en ovanlighet med dessa möten.

Trampade jag nån på tårna här eller vad händer? Skrev ”lite mer objektivt”, dvs om jag skulle sätta ett betyg med mindre personliga känslor för serien, alltså filtera bort t ex att jag är en sucker för fantasy där jag vanligtvis sätter en lägre nivå för vad jag anser vara sevärt. Jag vet mycket väl att detta med subjektiva och objektiva betyg är snårigt när det kommer till konst. Men tror knappast att det var speciellt svårförståeligt vad jag syftade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Men nu är inte alverna ursprungsbefolkningen utan de kom från en annan värld.. precis som människorna. The Wild hunt är ett sådant exempel. I böckerna finns det många världar, många kontinenter i varje värld och många världar har någon form av "Människor" i sig. I alvernas värld så är de i ett ständigt krig med enhörningar. Samma enhörningar som sedan hjälper Ciri att fly.

Skrivet av sKRUVARN:

Trampade jag nån på tårna här eller vad händer? Skrev ”lite mer objektivt”, dvs om jag skulle sätta ett betyg med mindre personliga känslor för serien, alltså filtera bort t ex att jag är en sucker för fantasy där jag vanligtvis sätter en lägre nivå för vad jag anser vara sevärt. Jag vet mycket väl att detta med subjektiva och objektiva betyg är snårigt när det kommer till konst. Men tror knappast att det var speciellt svårförståeligt vad jag syftade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det gör inte ett dugg objektivt utan bara lite mer nyanserat.

Man ska alltid vara försiktig med personer som försöker göra något fullständigt subjektivt till något objektivt. En läxa man fått lära sig genom åren.

Skrivet av HoboCop:

Det här hade jag nog mer problem med än du. För mig fungerade Yennefer, men Triss kan jag bara se framför mig som en tjej med knallrött hår

Problemet med den åsikten är att Triss inte har rött hår i böckerna utan brunrött. Med andra ord... du kan inte klandra serien för att den inte följer spelen som i sin tur tar sina svängar gentemot böckerna. Som i sin tur är materialet för serien.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Tror han syftar på att om "monstret" i själva verket är en människa med en förbannelse över sig så kommer t.ex. inte silver påverka dem. Silver ska väl påverka i stort sett alla magiska varelser, så antar att en varelse som Duny (igelkotten i avsnitt 4) är fortfarande inte magisk i sig självt, utan har endast muterat med hjälp av magi. Men detta är bara en gissning/tolkning av mig.

Exakt så!

Dock förstår jag inte varför Strigan då påverkas av silver. Men antar att transformeringen gått så långt då att den slutar vara människa nästan helt. Strigan har ju väldigt lite mänsklighet kvar i sig medan igelkotten och björnen som jag talar om har väldigt mycket av den varan trots allt. De kanske mer har en mutation än en hel förvandling likt Strigan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Beror väl på frågeställningen. Däremot så påstår ju personen ifråga att han objektivt kan sätta en 5/10.. vilket är en oxymoron eftersom man inte kan sätta ett betyg utan att vara subjektiv.

Personen påstod väl att det var mer objektivt, påstod väl aldrig att det skulle vara objektivt? Egentligen kan ju inget vara 100% objektivt eftersom vi saknar kapacitet att förstå världen objektivt, om man nu ska vara sån. Förstår du inte vad han menar eller är du bara väldigt pedantisk av dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det här hade jag nog mer problem med än du. För mig fungerade Yennefer, men Triss kan jag bara se framför mig som en tjej med knallrött hår

Efter som dom inte lyckades göra Ciri mörkhyad så var dom väl tvugna att göra Yen och Triss mörka istället.
Känns som en okej kompromiss antar jag, Ciri är ju viktigare.

Permalänk
Avstängd

Jag vill se en ljushyad Black Panther, just sayin' xD

Då skulle det bli livat minsann.

Tycker Yenn funkade, men Triss var under all kritik.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Anya Chalotra som spelar Yennefer är halv-indiska/halv-engelska.
Vet inte om jag skulle klassa henne som "mörk".

Jag tycker hon gör rollen bra, min enda kritik för valet av skådespelerska där att hon kanske är lite väl ung, men det är ingen dealbreaker.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Exakt så!

Dock förstår jag inte varför Strigan då påverkas av silver. Men antar att transformeringen gått så långt då att den slutar vara människa nästan helt. Strigan har ju väldigt lite mänsklighet kvar i sig medan igelkotten och björnen som jag talar om har väldigt mycket av den varan trots allt. De kanske mer har en mutation än en hel förvandling likt Strigan.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte så att barnet får förbannelsen över sig innan födseln så är barnet födds ur magi typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Är det inte så att barnet får förbannelsen över sig innan födseln så är barnet födds ur magi typ?

Kan vara något sånt här. Barnet är ju dödfött dessutom så det lever inte ens när det förvandlas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Frågan borde ju snarare vara. Varför inte? Sedan är det lite intressant hur du verkar svälja saker som magi etc. men känner dig förvirrad för att en person har ett annat utseende än en majoritet av personerna i serien.

Beror väl på frågeställningen. Däremot så påstår ju personen ifråga att han objektivt kan sätta en 5/10.. vilket är en oxymoron eftersom man inte kan sätta ett betyg utan att vara subjektiv.

Men nu är inte alverna ursprungsbefolkningen utan de kom från en annan värld.. precis som människorna. The Wild hunt är ett sådant exempel. I böckerna finns det många världar, många kontinenter i varje värld och många världar har någon form av "Människor" i sig. I alvernas värld så är de i ett ständigt krig med enhörningar. Samma enhörningar som sedan hjälper Ciri att fly.

Men det gör inte ett dugg objektivt utan bara lite mer nyanserat.

Man ska alltid vara försiktig med personer som försöker göra något fullständigt subjektivt till något objektivt. En läxa man fått lära sig genom åren.

Problemet med den åsikten är att Triss inte har rött hår i böckerna utan brunrött. Med andra ord... du kan inte klandra serien för att den inte följer spelen som i sin tur tar sina svängar gentemot böckerna. Som i sin tur är materialet för serien.

Jag skulle inte påstå att jag medvetet bashar serien pga Triss hårfärg. Tyvärr har jag inte läst böckerna, så den enda referens jag har till deras utseende är ifrån TW3 och därmellan spelet och serien så skiljer det sig åt. Men i sammanhanget så är det en petitess som jag inte lägger nämnvärd energi på. Handlingen och skådespelarnas insats är mycket viktigare

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Gillade inte serien i de första två avsnitten.

Men efter det tog det fart och höll bra kvalité rakt igenom! Men satan vilken cliffhanger de avslutade med. Borde nästan vara olagligt... Får man våndas minst ett år nu då.

Permalänk
Medlem

Jag har fortsatt kolla på säsong två av Lost in Space på Netflix. Det som slår mig med den serien är hur snyggt och väldesignat allt är. Miljöer, interiörer, rymddräkter, fordon etc ser enligt mig riktigt bra ut. Tänk om Witcher säsong två fick en produktion av samma kvalité. Nu är det inget stort fel på hur saker ser ut i Witcher, men det är inte seriens styrka direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har fortsatt kolla på säsong två av Lost in Space på Netflix. Det som slår mig med den serien är hur snyggt och väldesignat allt är. Miljöer, interiörer, rymddräkter, fordon etc ser enligt mig riktigt bra ut. Tänk om Witcher säsong två fick en produktion av samma kvalité. Nu är det inget stort fel på hur saker ser ut i Witcher, men det är inte seriens styrka direkt.

Känns lite som att Witchers första säsong var lite framrushad. Som att de ville få säsong 1 över och kunna fila vidare på att förbättra säsong 2. Förhoppningsvis ser man en förbättring ela GOT mellan säsongerna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Alltså det är inte Anya som är problemet enligt mig, för mig är det hur dom har skrivit karaktären.
Känns för mig som om dom lästa första böckerna och missförstod Yennefer helt, kanske pga vissa idiologier idag (bara en teori, kan ha fel).

Hon känns mogen i böckerna som jag har läst hittills, båda första böckerna och första boken i den officella serien, hon vill också ha barn där igen men hon skyller inte ifrån sig att det är någons annan fel vilken gjorde henne till den hon är. Vilket gör henne till en riktigt stark kvinna, därav alla sarkasm och humor som ett sätt att visa hur självständing och mentalt stark hon är.
Netflix Yen känns osäker och använder sarkasm för att deflektera hennes egna ansvar i allt som hon skyller på är att Brotherhood har förstört henne.
Basically samma karaktär fast med annan motivation och det ändrar mina sympatier för karaktären helt.

Kanske dock har helt fel, måste läsa vidare genom böckerna.

Vill även tillägga att jag tycker att dom gör samma grej är Calanthe, hon var min favoritkaraktär efter Geralt i böckerna. I serien är hon en smutsig och dryg drottning som hatar "manliga traditioner" när hon i boken höll traditioner hårt och var rapp i käften på ett sätt som var charmigt

Fan va långt det här blev lol

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men här är en av alla covers som görs på låtarna till serien. Det är en metal cover av Song of the White Wolf av Dan Vasc från Brasilien. Det märks att musik som görs till media på rätt sätt kan ge enormt genomslag, typ Malukah för hennes Skyrim låtar. Dan har gått från typ 70k subs till 160k subs bara på två Witcher covers och en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Lite off topic, men här är en av alla covers som görs på låtarna till serien. Det är en metal cover av Song of the White Wolf av Dan Vasc från Brasilien. Det märks att musik som görs till media på rätt sätt kan ge enormt genomslag, typ Malukah för hennes Skyrim låtar. Dan har gått från typ 70k subs till 160k subs bara på två Witcher covers och en vecka.

https://www.youtube.com/watch?v=sqkIFpgj_ow

Den var bra!

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tdoll:

Vad säger ni som har en sund skepticism mot fantasy och serier baserat på böcker/spel?

Vad jag menar är att många per automatik ger lite extra högt betyg bara för att det är en viss genre (fantasy i det här fallet) vilket gör att t.ex. betyg på imdb blir fullkomligt missvisande. Inget ont i det, jag har liknande tendenser själv men det blir lite missvisande. Just fantasy är extra känsligt för sånt har jag märkt.

Tror ni t.ex. att sådana som mig som varken läst böckerna, spelat spelen eller är [i}överdrivet[/i] förtjust i fantasy skulle gilla serien? Jag gillar trailern och jag gillar även det universum jag sett efter ett par timmars spelande av Witcher 3, men inget av det betyder ju så mycket.

Dold text

Kan svara mig själv nu ett par veckor senare... Även fast man inte är typen automatiskt trycker "gilla" bara för att det finns magi och drakar i en serie så går det att uppskatta The Witcher. Säsongen är under inga omständigheter något som kommer vara ihågkommet om tjugo år och det fanns ett flertal tillfällen då serien i brist på andra ord kändes... löjlig.

Ingen av skådespelarna tyckte jag var så väldans bra och som redan nämnts finns det ett par som är närmast motsatsen. Storyn går väl an men den är ungefär som seriens CGI; ojämn och emellanåt väldigt platt.

Med det sagt så kommer jag garanterat se nästa säsong och med lite flyt ytterligare ett par. Men då krävs det att kommande säsonger håller minst samma kvalité, skulle den bli sämre så är det inte lönt.

6/10 får den.

Skrivet av Chromatic:

Efter som dom inte lyckades göra Ciri mörkhyad så var dom väl tvugna att göra Yen och Triss mörka istället.
Känns som en okej kompromiss antar jag, Ciri är ju viktigare.

Vafals, vad säger du människa? Bortsett från hår- och hudfärg har de ju valt en skådespelare som inte alls är lik Ciri. Jag är grymt upprörd. Jag funderar nästan på att springa till flashback för att söka tröst. Halva min värld kretsar kring att attribut som just hårtyp, näsform och läppar är så trogna originalet som möjligt. Jag blir som sagt riktigt upprörd och jag önskar att fler kunde höja sina röster om det här så att Netflix tänker på det nästa gång.

Med andra ord... Hur fan orkar man bry sig om personerna är exakta kopior eller inte? Hur hade serien blivit bättre av en genomsnittsblek svenne spelade Yennefer och en riktig rödtott spelare Triss? Spoiler alert: det hade den inte.

Jag kan förstå problematiken att casta en mörkhyad person till att spela Hitler men det går inte riktigt att jämföra med Witcher. I Hitlers rike var hudfärgen en väldigt viktig och drivande faktor för mycket som skedde. I The Witchers värld är det (så vitt jag vet) ingenting liknande. Visst kan man nörda ner sig och fråga sig om det är rimligt att det finns mörkhyade i Witcher-universumet men ska man gå den vägen så kan man inte se en enda film som någonsin gjorts utan att hitta saker att störa sig på.

Slutligen så förstår jag inte riktigt problemet med Yennefer. Visst är hon mörkare än i spelet och böckerna men så pass att man bör reagera? Njä. Hon var ju ändå ganska mörk i spel och böcker om man tänker till hårfärg m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vafals, vad säger du människa? Bortsett från hår- och hudfärg har de ju valt en skådespelare som inte alls är lik Ciri. Jag är grymt upprörd. Jag funderar nästan på att springa till flashback för att söka tröst. Halva min värld kretsar kring att attribut som just hårtyp, näsform och läppar är så trogna originalet som möjligt. Jag blir som sagt riktigt upprörd och jag önskar att fler kunde höja sina röster om det här så att Netflix tänker på det nästa gång.

Med andra ord... Hur fan orkar man bry sig om personerna är exakta kopior eller inte? Hur hade serien blivit bättre av en genomsnittsblek svenne spelade Yennefer och en riktig rödtott spelare Triss? Spoiler alert: det hade den inte.

Jag kan förstå problematiken att casta en mörkhyad person till att spela Hitler men det går inte riktigt att jämföra med Witcher. I Hitlers rike var hudfärgen en väldigt viktig och drivande faktor för mycket som skedde. I The Witchers värld är det (så vitt jag vet) ingenting liknande. Visst kan man nörda ner sig och fråga sig om det är rimligt att det finns mörkhyade i Witcher-universumet men ska man gå den vägen så kan man inte se en enda film som någonsin gjorts utan att hitta saker att störa sig på.

Slutligen så förstår jag inte riktigt problemet med Yennefer. Visst är hon mörkare än i spelet och böckerna men så pass att man bör reagera? Njä. Hon var ju ändå ganska mörk i spel och böcker om man tänker till hårfärg m.m.

Meh, ironi ignorerad så tycker jag inte att det alls är så farligt att bry sig om hur skådisarna ser ut!
Witcher är ändå baserat på medeltiden i polen, ett vitare område får man leta efter xD Det jag reagerar med på Yennefer är väl att hon, enligt mig, faktiskt ser indisk ut, trots dom lila ögonen Förstör inlevelsen lite.

Men annars är det ju en legendarisk bra serie, don't get me wrong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Meh, ironi ignorerad så tycker jag inte att det alls är så farligt att bry sig om hur skådisarna ser ut!
Witcher är ändå baserat på medeltiden i polen, ett vitare område får man leta efter xD Det jag reagerar med på Yennefer är väl att hon, enligt mig, faktiskt ser indisk ut, trots dom lila ögonen Förstör inlevelsen lite.

Men annars är det ju en legendarisk bra serie, don't get me wrong!

Let’s agree to disagree som det så vackert heter.

Jag är inte så insatt i vare sig böcker, spel eller tv men jag har fått för mig att det ska utspela sig i ett fiktivt universum, eller åtminstone en fiktiv planet. Jag googlade ”the witcher world map” och av det som dök upp är det i alla fall klart att det inte rör sig om Polen. Men men, jag förstår din poäng även om jag tycker den är lite överdriven, precis mitt tidigare överdrivna inlägg

Permalänk
Medlem

Yen är i min mening helt förstörd
Som vanligt när Hollywood försöker göra "coola tjejer" som slutar men att dom upplevs som extremt dryga och extremt osäkra.
I böckerna är hon extremt vass och tar oftast inte saker personligt (externt iaf) vilket slutar i att hon oftast burnar i många fall Dandelion med snyggt lagda kommentarer.
Och när hon verkligen är arg så händer det grejer!!
Det är precis samma sak med drottning Calanthe, dom gjorde om henne från någon som är mån för traditioner och en stark ledare och icke krigare till en smutsig, svärande, gråtande svag drottning som gnäller över "mäns" traditioner

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Hedersmedlem

Dags att väcka den här tråden till liv igen då kanske. En första teaser för säsong 2 har släppts och 17 december är premiärdatumet!
Mer fokus på Ciri den här gången och det kommer bland annat utspela sig i Kaer Morhen.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Epic:

Dags att väcka den här tråden till liv igen då kanske. En första teaser för säsong 2 har släppts och 17 december är premiärdatumet!
Mer fokus på Ciri den här gången och det kommer bland annat utspela sig i Kaer Morhen.
https://www.youtube.com/watch?v=AICKeUb0z0Q

Jamen det kan väl bli trevligt, ändå! Får nog se om S01 efter sommaren här...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Sambon åkte iväg med barnen i helgen och så kommer nya säsongen just denna helg, skit att jag måste vänta in att hon kommer tillbaka

Men jag läste på FZ att säsong 2 dubbats till svenska så jag var tvungen att kika om det var sant och i så fall hur vedervärdigt det låter. Precis lika illa som man kan tänka sig

Spoilerfri 5 sekunder klipp för att höra Geralt på svenska https://imgur.com/a/u43y0yd

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Sambon åkte iväg med barnen i helgen och så kommer nya säsongen just denna helg, skit att jag måste vänta in att hon kommer tillbaka

Men jag läste på FZ att säsong 2 dubbats till svenska så jag var tvungen att kika om det var sant och i så fall hur vedervärdigt det låter. Precis lika illa som man kan tänka sig

Spoilerfri 5 sekunder klipp för att höra Geralt på svenska https://imgur.com/a/u43y0yd

Lät väl inte fel av det klippet att döma?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x