Ryzen Threadripper 3990X med 64 kärnor kostar hela 50 000 kronor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Ta 5 st, du får 3 på köpet. jämfört med Intels CPU som krävdes 2 st för samma prestanda och till priset $10 000 st så får du 5 st för samma pris som två Intel CPU:er. Kan man få tre till för samma totalpris så är det nog intressant för företag som verkligen behöver.

Det bästa av allt var att man fick 64 / 128 av AMD men totalt 56 / 112, vilket motsvarar 28 / 56 för en ensam CPU för Intel.

Nu är det här antagligen helt utanför även för entusiaster här på Sweclockers, i alla fall hemma i bostaden.

Nej, jag rånade banken efter Lisa Su meddelade fantasisumman. Np, Np nu. GG.

Permalänk
Avstängd

Haha, vad är det för fel på vissa? "Det här har inte vanliga konsumenter råd med" nähä no shit men den är inte riktad till dem heller. De får nöja sig med "vanliga" Ryzen. Som om det vore så illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Se nedan

Har du/ni något förslag på hur man ska jämföra det bra? Har en renderingsfarm för någon miljon sisådär men ingen som riktigt vet hur den fungerar, så jag hade velat benchmarka mot RTX kort som vi börjat köpa in så jobbet inte köper in mer svindyra renderingsfarmer om några få RTX-kort presterar lika bra/bättre för en bråkdel av kostnaden.
Men de tester jag gjorde jämförde helt olika saker, även fast de skulle vara raytracing :/

Det beror på just ditt användningsområde, det finns fall där cpu-rendering är bättre än gpu-rendering, men gpu-rendering blir vanligare och vanligare. Jag skulle tro att detta monster till cpu skulle vara en mycket god investering för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Detta är en billig workstation CPU.
Vore trevligt om AMD va lika framgångsrika på GPU fronten.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

När typ 9 av 10 använder datorn mest för att spela spel och slösurfa så tycker jag att detta är en demonstration av kärnor trådar LÖJLIGT när inga har användning för dessa cpuer.
Webbdesigners osv har nytta av det men de använder det till att tjäna pengar det är deras jobb, Vi vanliga konsumenter vill ha spel cpuer som är billiga med hög prestanda.
Det är ingen som helst skillnad på 10 kärnor vs 200 kärnor i spel.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Se nedan

Har du/ni något förslag på hur man ska jämföra det bra? Har en renderingsfarm för någon miljon sisådär men ingen som riktigt vet hur den fungerar, så jag hade velat benchmarka mot RTX kort som vi börjat köpa in så jobbet inte köper in mer svindyra renderingsfarmer om några få RTX-kort presterar lika bra/bättre för en bråkdel av kostnaden.
Men de tester jag gjorde jämförde helt olika saker, även fast de skulle vara raytracing :/

Jobbar inte inom rendering så har inte koll på det specifikt, däremot är ju just rendering ett av områdena där GPGPU kan uppvisa väldigt bra resultat i många fall.
Jag tänker om ni redan har hårdvara så borde det väl vara möjligt att testa ett mindre jobb av varje last ni väntar er att ha (inte i någon benchmark utan de riktiga programmen). Sedan se till så att det inte finns oväntade begränsningar den fulländade lösningen, såsom minnekapacitet och dylikt. Två nedskalade system med ett nedskalat problem av rätt typ borde vara en ganska bra benchmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

När typ 9 av 10 använder datorn mest för att spela spel och slösurfa så tycker jag att detta är en demonstration av kärnor trådar LÖJLIGT när inga har användning för dessa cpuer.
Webbdesigners osv har nytta av det men de använder det till att tjäna pengar det är deras jobb, Vi vanliga konsumenter vill ha spel cpuer som är billiga med hög prestanda.
Det är ingen som helst skillnad på 10 kärnor vs 200 kärnor i spel.

Det är väl för att AMD återigen visa att AMD har prestandakronan just nu. Tror är det viktigt att skapa "buzz" så att de kan "tina upp" de marknader där de inte har så starkt fotfäste. Helt enkelt lite skryt om att de är bäst på sitt område.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

När typ 9 av 10 använder datorn mest för att spela spel och slösurfa så tycker jag att detta är en demonstration av kärnor trådar LÖJLIGT när inga har användning för dessa cpuer.
Webbdesigners osv har nytta av det men de använder det till att tjäna pengar det är deras jobb, Vi vanliga konsumenter vill ha spel cpuer som är billiga med hög prestanda.
Det är ingen som helst skillnad på 10 kärnor vs 200 kärnor i spel.

Jag skulle snarare säga att 9 av 10 bara har sin dator till att läsa nyheter, mail och uppdatera deras facebookprofiler och liknande. Med detta resonemang så har ingen behov av externa grafikkort eller ens en stationär dator.

Nå den 64 kärniga cpun kommer självklart nästan enbart gå till någon som bedriver företagsverksamhet. På samma sätt som de bättre konsumentgrafikkorten (Titan) gick till liknande.

Går man ner i prisklass som 24 kärnor, så blir skaran privatpersoner som har behov av den mycket större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

När typ 9 av 10 använder datorn mest för att spela spel och slösurfa så tycker jag att detta är en demonstration av kärnor trådar LÖJLIGT när inga har användning för dessa cpuer.
Webbdesigners osv har nytta av det men de använder det till att tjäna pengar det är deras jobb, Vi vanliga konsumenter vill ha spel cpuer som är billiga med hög prestanda.
Det är ingen som helst skillnad på 10 kärnor vs 200 kärnor i spel.

Har de marknadsfört de här processorerna mot "vanliga användare som spelar spel", menar du? För det är inte så jag uppfattat det alls. Det man får titta på är vad det är för arbetslaster de är tänkta för, samt hur de presterar och hur mycket de kostar jämfört med Intel's motsvarande erbjudande. Gör man det blir det en riktigt fräsig produkt, men skulle de pitcha den för spel (vilket de inte gör överhuvudtaget) så hade det varit tramsigt, ja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle snarare säga att 9 av 10 bara har sin dator till att läsa nyheter, mail och uppdatera deras facebookprofiler och liknande. Med detta resonemang så har ingen behov av externa grafikkort eller ens en stationär dator.

Nå den 64 kärniga cpun kommer självklart nästan enbart gå till någon som bedriver företagsverksamhet. På samma sätt som de bättre konsumentgrafikkorten (Titan) gick till liknande.

Går man ner i prisklass som 24 kärnor, så blir skaran privatpersoner som har behov av den mycket större.

Exakt, 9/10 behöver inte ens en dator utan ens telefon utför detta bra nog redan. Tiden när alla behöver en dator är långt förbi. Men beroende på ens behov har vi glädjande nog allt mellan mobiltelefoner till 64-kärniga monsterdatorer att välja på.
Datormarknaden har nog aldrig varit så spännande som nu.

För övrigt hade denna CPU varit ett passande tillval för Mac Pro exempelvis. 4000 dollar till är småpengar med tanke på hur dessa kan konfigureras, finns sedan viss prestige att som tillverkare användas i sammanhanget samt, förstås, folk köper också dessa. Samtidigt har Apple fortfarande inte valt AMDs CPU i deras datorer ännu men vem vet, kanske i år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

När jag först såg antal kärnor ökade från en till två. Sen blev det 4 st osv och nu har vi 64 st. Så undrar man lite var gränsen kommer att ligga. 1000 st kärnor - mer/mindre. Kul att följa utvecklingen.

Min gissning (utan vetenskapliga grunder) ^^
128 kärnor 2021
225 kärnor 2023

Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker att det är tråkigt att de visar upp en produkt för att hävda sina kärnor istället för att visa produkter som vanligt folk har användning av. Som sagt ingen köper en sådan cpu förutom väldigt få som använder den till sitt jobb, de riktar sig till mindre än 1% men de vill hävda deras kärnor så ser jag det som.
Visa gpun och cpun som mer än 50% av folk är intresserade av.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tycker att det är tråkigt att de visar upp en produkt för att hävda sina kärnor istället för att visa produkter som vanligt folk har användning av. Som sagt ingen köper en sådan cpu förutom väldigt få som använder den till sitt jobb, de riktar sig till mindre än 1% men de vill hävda deras kärnor så ser jag det som.
Visa gpun och cpun som mer än 50% av folk är intresserade av.

Visade de inte upp mobil Zen 2 inatt också? Inget denna nyhetsartikel handlar om dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tycker att det är tråkigt att de visar upp en produkt för att hävda sina kärnor istället för att visa produkter som vanligt folk har användning av. Som sagt ingen köper en sådan cpu förutom väldigt få som använder den till sitt jobb, de riktar sig till mindre än 1% men de vill hävda deras kärnor så ser jag det som.
Visa gpun och cpun som mer än 50% av folk är intresserade av.

Det är ju en Halo-produkt. Ska inte Nvidia visa t. ex 2080TI då heller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8755:

När jag först såg antal kärnor ökade från en till två. Sen blev det 4 st osv och nu har vi 64 st. Så undrar man lite var gränsen kommer att ligga. 1000 st kärnor - mer/mindre. Kul att följa utvecklingen.

Min gissning (utan vetenskapliga grunder) ^^
128 kärnor 2021
225 kärnor 2023

Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare 256 än 225. Men nej, jag tror inte att det kommer öka så mycket till på x86.
Jag tror snarare på en mer effektiv arkitektur (ARM, RISC-V, POWER, ...) med x86-emulering för bakåtkompatibilitet i framtiden.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tycker att det är tråkigt att de visar upp en produkt för att hävda sina kärnor istället för att visa produkter som vanligt folk har användning av. Som sagt ingen köper en sådan cpu förutom väldigt få som använder den till sitt jobb, de riktar sig till mindre än 1% men de vill hävda deras kärnor så ser jag det som.
Visa gpun och cpun som mer än 50% av folk är intresserade av.

De visade upp en drös produkter. Grafikkorten fick mycket gnäll i andra tråden för de var för billiga och enkla. Visa hellre upp något som är till för den lilla procent som lägger runt 15 000kr på enbart grafik-kortet.

Jag tycker folk överreagerar. AMD visade upp det de hade att visa upp. Kommande Ryzen desktop var det för tidigt att visa något om samma sak gäller Navi.

Permalänk

Och vem har pratat om grafikkort i 15000kr klassen?
Och ja hellre det då kanske 10-20% har råd med att köpa det istället för 1% för en cpu som inte någon kommer att köpa.
Visst måste de visa allt de har, men denna cpu är kärnornas krig inget mer inget mindre.
Allt för att hävda sig.
Intel och Amd kan istället fokusera på det som är intressant för oss vanliga konsumenter än att hålla på med kärnornas krig.
Men visst de måste visa sina nya produkter som är ointressanta för typ ja alla.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Och vem har pratat om grafikkort i 15000kr klassen?
Och ja hellre det då kanske 10-20% har råd med att köpa det istället för 1% för en cpu som inte någon kommer att köpa.
Visst måste de visa allt de har, men denna cpu är kärnornas krig inget mer inget mindre.
Allt för att hävda sig.
Intel och Amd kan istället fokusera på det som är intressant för oss vanliga konsumenter än att hålla på med kärnornas krig.
Men visst de måste visa sina nya produkter som är ointressanta för typ ja alla.

Som sagt... Halo-produkt... Tyvärr fungerar folk så att om märke X har bästa produkten inom ett segment så tror man att ALLA deras produkter är bäst. Som ett exempel så har Intel sin 9900KS, som är bäst i spel, men egentligen en stor gäspning jämfört med 9900K. "Jaha", tänker folk, "Intel är bäst i spel", och sedan köper de en 9600K till sin speldator "för att Intel är bäst i spel", trots att AMD har bättre produkter för just spel i samma prisklass som 9600K.

Sen som jag och många andra har påpekat flera gånger redan så är det detta de har att visa upp just nu. Det är för tidigt att visa 4000-serien för desktops, och dessutom har det varit bra mycket snack om just 3990X så det är väl bra att de visar upp den. Ingen har någonsin sagt att CES endast är till för medelmåttiga produkter som den breda massan har råd med/nytta av. Förstår inte din argumentation alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Som sagt... Halo-produkt... Tyvärr fungerar folk så att om märke X har bästa produkten inom ett segment så tror man att ALLA deras produkter är bäst. Som ett exempel så har Intel sin 9900KS, som är bäst i spel, men egentligen en stor gäspning jämfört med 9900K. "Jaha", tänker folk, "Intel är bäst i spel", och sedan köper de en 9600K till sin speldator "för att Intel är bäst i spel", trots att AMD har bättre produkter för just spel i samma prisklass som 9600K.

Sen som jag och många andra har påpekat flera gånger redan så är det detta de har att visa upp just nu. Det är för tidigt att visa 4000-serien för desktops, och dessutom har det varit bra mycket snack om just 3990X så det är väl bra att de visar upp den. Ingen har någonsin sagt att CES endast är till för medelmåttiga produkter som den breda massan har råd med/nytta av. Förstår inte din argumentation alls.

Tycker att fokus borde läggas på vanliga konsumenter istället för att försöka lägga ner tid på kärnor.
Utveckla sånt som är intressant för folk och inte cper som inte nån kommer att köpa för de priserna.,

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fett! Men undrar hur många "normala" konsumenter som behöver en sån här processor.

Jag skaffade en Ryzen efterssom jag gör många saker som kräver flertrådad prestanda.
Men även detta är overkill. Skulle gärna vilja ha denna CPU i buildservern på jobbet dock

Hur många normala konsumenter behöver en Mercedes när det finns Toyota? Har man pengarna eller intressen så varför inte.

Man får inte glömma att det finns gott om folk i de övre 20% som drar in betydligt mycket mer än resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tycker att fokus borde läggas på vanliga konsumenter istället för att försöka lägga ner tid på kärnor.
Utveckla sånt som är intressant för folk och inte cper som inte nån kommer att köpa för de priserna.,

De har lagt fokus på sådant som folk kommer köpa. Inte gemene man men många andra som jobbar med specifika saker där dessa kan vara till stor nytta. Ser mycket potential i denna CPU.
Dessa är sjukt intressanta om man är i rätt kategori medans de som säger "Verkar sjukt ointressant" har nog missat vad det är.

Hemanvändaren i mig ser ingen mening vilket gör att jag inte kommenterar dem i det syftet eftersom de inte riktade dem till dessa personer heller.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tycker att det är tråkigt att de visar upp en produkt för att hävda sina kärnor istället för att visa produkter som vanligt folk har användning av. Som sagt ingen köper en sådan cpu förutom väldigt få som använder den till sitt jobb, de riktar sig till mindre än 1% men de vill hävda deras kärnor så ser jag det som.
Visa gpun och cpun som mer än 50% av folk är intresserade av.

Hört talas om 3700x. Tippar på att den cpun är mer kraft än gemeneman behöver. 3600x är ett bra alternativ också. Dessa produkterna ersätts med 4000 serien 2020. Vi får se om AMD ger oss lite fakta om 4000 serien.
Där har du cpuer som är nya och för Svensson.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

En 64-kärnig CPU är ju uppenbarligen inte för "vanliga" användare. Men för de som drar nytta av denna prestanda så är det just förkrossande prestanda till en liten del av vad något ens i närheten har kostat tidigare.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Hur många normala konsumenter behöver en Mercedes när det finns Toyota? Har man pengarna eller intressen så varför inte.

Man får inte glömma att det finns gott om folk i de övre 20% som drar in betydligt mycket mer än resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men en bil använder ju typ alla så du kan inte jämföra dessa 2 sammanhang.
Den cpun är ointressant för typ alla förutom de som behöver den till att tjäna pengar deras jobb alltså.
Du märker ingen skillnad i surf eller spel med denna mot en vanlig cpu.
Men med en mercedes vs en toyota så lär du märka många skillnader,allt från komfort säkerhet fart osv osv det kommer du aldrig att märka på denna cpun.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Normala konsumenter räcker en 5000kr dator från elkedjor till.

Denna är inget svår att belasta för någon som har ett intresse för datorer. Problemet är att kostnaden skenar iväg för all övrig utrustning. Se det lite som en bil, där cpun är en motor.
En vanlig förare räcker 1000hk fint till för, men för oss andra finns det ingen klar övre gräns. Bara det att allt runt omkring även om motorn var gratis blir svindyrt.

"... en vanlig förare nöjer sig med 1000hk....." 🙄 Har jag för låga krav? Min bil har 165hk.... 😉

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tycker att fokus borde läggas på vanliga konsumenter istället för att försöka lägga ner tid på kärnor.
Utveckla sånt som är intressant för folk och inte cper som inte nån kommer att köpa för de priserna.,

Det är pga dessa processorer som vi vanliga användare får bättre processorer.
För att fortsätta bil-liknelser så är det samma sak som att många saker som kostat massor att utveckla för att få formel 1 bilar att gå en tiondels sekund snabbare per var på 90/00 talet idag finns i massor av bilar. Allt ifrån fjädringsdetaljer till hur man får fram bättre bromsar.

Så detta är väldigt bra även för oss även om det inte ser ut så vid första ögonkastet.

Permalänk
Skäggig legend

Det är ju fan nästan så att jag köper denna bara för att göra folk här på forumet förbannade när jag säger att jag nästan bara surfar på SweC med en 3990X.

På riktigt, detta är fetare än fetast, grymmare än grymmast, sexigare än sexigast, godare än godast och starkare än x2 starkaste. (yep)

Jag älskar när Lisa sa: we need three screens. Så bad ASS! <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Någon som vill ha delad vårdnad av en Ryzen Threadripper 3990X? Jag tar jämna och du tar ojämna veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jo men en bil använder ju typ alla så du kan inte jämföra dessa 2 sammanhang.
Den cpun är ointressant för typ alla förutom de som behöver den till att tjäna pengar deras jobb alltså.
Du märker ingen skillnad i surf eller spel med denna mot en vanlig cpu.
Men med en mercedes vs en toyota så lär du märka många skillnader,allt från komfort säkerhet fart osv osv det kommer du aldrig att märka på denna cpun.

Men jag vet att den vore totalt onödig för 99% av oss. Det är inte det jag vill framföra.

Menar bara att ibland vill folk bara ha det fetaste och mest extrema. Och om pengarna finns så varför inte.

Jag fattar hur du tänker, och du tänker rationellt. Jag hade själv aldrig rekommenderat dena cpun till någon jag känner. Men det betyder inte att den inte är åtråvärd.

Hade jag haft 20.000 mer ut i månaden så hade det funnits en risk att jag hade slagit till på en threadripper. Bara för att.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tycker att fokus borde läggas på vanliga konsumenter istället för att försöka lägga ner tid på kärnor.
Utveckla sånt som är intressant för folk och inte cper som inte nån kommer att köpa för de priserna.,

Så du ogillar att de har ett brett sortiment? De har ju redan formfaktorn och plattformen i och med Epyc, så varför inte anpassa den till prosumers liksom? Det är inte så att de öst miljarder på utveckling av Threadripper utan det är i mångt och mycket en positiv bieffekt av att de har Epyc. RFör "Vanliga" konsumenter finns redan Ryzen på AM4, och de har ingen anledning att lansera nyheter till den plattformen på ett tag då 3000-serien och ZEN2 är relativt färsk, men det de däremot har nyheter om är 3990X som även folk som inte kommer köpa den är intresserade av, så det finns ingen anledning att inte presentera nyheter om den. Det är trots allt en produkt som de kommer lansera, oavsett om just du tycker det är intressant eller vill köpa den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.