Permalänk
Medlem

Hjälp mig att finna rätt moderkort

Jag har köpt ROG STRIX B450-E GAMING, men inte öppnat det än, blev väldigt osäker när jag läste denna texten på ASUS hemsida.

*4 When the M.2_2 is occupied by M.2 device, PCIe x16_1 will run at x8 mode.

Jag hade tänkt köra 2 st M2, med ett RTX 2080. Men vad innebär det för grafikkortet? Kommer den gå ner till 8x på PCIe-porten?

Och finns det PCIe 4.0 stöd aktiverat i bios till dessa gamla moderkort?

Har ni tips om alternativt moderkort från ASUS som inte har denna begränsning? Jag är dock fett osugen på en liten jobbig fläkt till chipset som det är på de senaste chipseten?

Permalänk
Medlem

Står samma på mitt moderkort men GPUn körs i x16

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag har köpt ROG STRIX B450-E GAMING, men inte öppnat det än, blev väldigt osäker när jag läste denna texten på ASUS hemsida.

*4 When the M.2_2 is occupied by M.2 device, PCIe x16_1 will run at x8 mode.

Jag hade tänkt köra 2 st M2, med ett RTX 2080. Men vad innebär det för grafikkortet? Kommer den gå ner till 8x på PCIe-porten?

Och finns det PCIe 4.0 stöd aktiverat i bios till dessa gamla moderkort?

Har ni tips om alternativt moderkort från ASUS som inte har denna begränsning? Jag är dock fett osugen på en liten jobbig fläkt till chipset som det är på de senaste chipseten?

Verkar som att den går ner i x8 ja.

Frågan är hur din GPU påverkas av det, för just PCI-E och dess hastigheter tillsammans med en viss GPU har jag lite krattig koll på. 🤔🤔

Vill du dock inte ha det så, så kolla in annan bräda från t.ex MSI, Gigabyte, Asus osv.

Dock behöver du inte oroa dig om ditt nya moderkort har en liten fläkt, de skall gå på låga varvtal normalt sett vad jag fattat för så den lär inte göra sig för stort oväsen. 🙂

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Står samma på mitt moderkort men GPUn körs i x16

Ja, jag får det intrycket att det har mer med Ryzen 2nd generation i deras specifikation?

Kanske Ryzen 3000 klarar att köra 4x på båda M2 och klarar 16x på första PCIe porten åt grafikkortet? Kan du kolla/verifiera med CPID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Ja, jag får det intrycket att det har mer med Ryzen 2nd generation i deras specifikation?

Kanske Ryzen 3000 klarar att köra 4x på båda M2 och klarar 16x på första PCIe porten åt grafikkortet? Kan du kolla/verifiera med CPID?

Drog igång en SSD Bench och Furmark (gpu stress) och GPUn tuffar vidare på 16x som vanligt.
EDIT: CPU-z säger samma sak x16

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Drog igång en SSD Bench och Furmark (gpu stress) och GPUn tuffar vidare på 16x som vanligt.
EDIT: CPU-z säger samma sak x16
https://i.imgur.com/mflqTiJ.png

Och du har två M2 på PCIE 3.0 x4 vardera dessutom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rapidact:

Jag har köpt ROG STRIX B450-E GAMING, men inte öppnat det än, blev väldigt osäker när jag läste denna texten på ASUS hemsida.

*4 When the M.2_2 is occupied by M.2 device, PCIe x16_1 will run at x8 mode.

Jag hade tänkt köra 2 st M2, med ett RTX 2080. Men vad innebär det för grafikkortet? Kommer den gå ner till 8x på PCIe-porten?

Och finns det PCIe 4.0 stöd aktiverat i bios till dessa gamla moderkort?

Har ni tips om alternativt moderkort från ASUS som inte har denna begränsning? Jag är dock fett osugen på en liten jobbig fläkt till chipset som det är på de senaste chipseten?

Ditt RTX 2080 kommer tappa max ett par procent i prestanda om de överhuvudtaget kommet tappa nåt om de körs i 8x. Skillnaden är försumbar och är inom felmarginalerna. Alltså knappt mätbar många gånger.
När de kommer till PCI-E 4.0 så bör du ha följt upp den infon och veta att de inte är möjligt på sen ett antal BIOS versioner sen. Om du vill envisas med att låsa upp PCI-E 4.0 så bör du veta att BIOS inte presterar som de skall med Ryzen 3000 processorer, samt att de kan uppstå diverse oväntade fel om man tvingar PCI-E 4.0 på en plattform inte är specificerad och byggd för den standarden. Och så vitt jag vet så gäller inga garantier heller om något faktiskt går sönder eftersom man medvetet kör utanför dess specifikationer. AMD själva var väldigt tydliga med att PCI-E 4.0 inte stöds på B450/X470 och äldre kretsar.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Och finns det PCIe 4.0 stöd aktiverat i bios till dessa gamla moderkort?

Nej, en del moderkortstillverkare lade till stöd för PCIe 4.0 på äldre moderkort i början, men AMD förbjöd det. Vill du ha PCIe 4.0 så måste du antingen välja X570, eller vänta på B550 (som inte verkar komma än på ett tag).

Skrivet av hakd:

Drog igång en SSD Bench och Furmark (gpu stress) och GPUn tuffar vidare på 16x som vanligt.
EDIT: CPU-z säger samma sak x16

Det måste visa fel någonstans i så fall, för det finns ju inte PCIe 3.0-banor så att det räcker till för ett grafikkort i x16 samt två M.2 PCIe 3.0 x4. Ryzen har 24 st. PCIe 3.0/4.0-banor (endast 3.0 med B450), där x16 går till grafikkort, x4 går till en M.2-port samt x4 till styrkretsen. B450 har sen inga PCIe 3.0-banor alls utan bara 6 st. PCIe 2.0-banor, så enda sättet att få dit en till M.2 PCIe 3.0 x4-port på ett B450/X470-moderkort är att sno banor från de x16 som är till för grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, en del moderkortstillverkare lade till stöd för PCIe 4.0 på äldre moderkort i början, men AMD förbjöd det. Vill du ha PCIe 4.0 så måste du antingen välja X570, eller vänta på B550 (som inte verkar komma än på ett tag).
Det måste visa fel någonstans i så fall, för det finns ju inte PCIe 3.0-banor så att det räcker till för ett grafikkort i x16 samt två M.2 PCIe 3.0 x4. Ryzen har 24 st. PCIe 3.0/4.0-banor (endast 3.0 med B450), där x16 går till grafikkort, x4 går till en M.2-port samt x4 till styrkretsen. B450 har sen inga PCIe 3.0-banor alls utan bara 6 st. PCIe 2.0-banor, så enda sättet att få dit en till M.2 PCIe 3.0 x4-port på ett B450/X470-moderkort är att sno banor från de x16 som är till för grafikkortet.

Tack för alla svar, det var väl en bekräftelse på mina intryck, behövde bara få det verifierat. B550 har ändå Pcie 3.0 banor, så det var inget att vänta på. x570 har den jobbiga fläkten på chipset. Jag är lite missnöjd med vad AMD har att erbjuda här när det gäller chipset-lösningar.